Ratsastuksen eettisyys

Kaikki ratsatukseen liittyvät keskustelut tänne.

Ratsastuksen eettisyys

ViestiKirjoittaja Maikki » Ke Heinä 16, 2014 3:28 pm

Joskus jossain topassa täällä sivuttiin aihetta, mutta ei osunut silmään.

Voiko ratsastus olla eettisisesti oikein? Jos voi, minkälainen ratsastus? Hevosten luomuelämä on ollut jo pitkään muodissa. Jollekin se tarkoittaa pihatossa pitämistä, joku toinen syöttää yrttejä ja kaikkea mahdollista siltä väliltä. Kilparatsastuksen ja ylipainoisten ratsastajien kritisointi ovat olleet muodissa pitkään, mutta kovin usein ei kohtaa sellaisia, jotka vastustavat ratsastusta kokonaan. Toinen ääripää vaatii, että hevosta on liikutettava 6 kertaa viikossa hikeen tai muuten se ei ole hevosen arvoista elämää, koska hevonen on luotu liikkumaan. Toiset taas seisottavat hevosia joutilaina pihan perällä vuodesta toiseen. Yleensä joutilaat hevoset ovat joutilaita vanhojen vammojen, iän tai sairauksien vuoksi tai omistajan ajanpuutteen ja laiskuuden vuoksi.

Löytyykö täältä hevosenpitäjiä, jotka ovat jättäneet ratsastuksen sikseen eettisistä syistä? Ei siksi, että on pakko esim. ylipainon tai oman sairauden tai hevosen vamman vuoksi, vaan siksi, että tuntuu epäreilulta vaatia hevosta kantamaan lastia selässään.
Maikki

Re: Ratsastuksen eettisyys

ViestiKirjoittaja Koo » Ke Heinä 16, 2014 8:06 pm

En voi sanoa lopettaneeni, mutta vähentynyt on hurjasti. Viimeisen puolen vuoden aikana olen kyydissä ollut 4 kertaa, joista kolme viime viikolla. Nekin lähinnä siksi, että olen tämän viikon muualla ja poni äidin hoidettavana, ja koitin väsyttää ponia ettei se alkaisi äitiä kiusaamaan -siihen kun on osoittanut taipumusta viime kesänä. En koe ratsastusta eettisenä, mutta omasta mielestäni hevosen pito on muutenkin varsin epäeettistä. Koen kuitenkin, että kevyemmän puoleisena kera hyvän kehonhallinnan aiheutan hevoselle vähemmän vahinkoa, kuin esim. hevosten ylipainoiset omistajat tm. Pyrin ratsastaessani kehittämään hevosen fyysistä kuntoa ja ylläpitämään terveellistä lihaskuntoa jne, että hevonen pysyisi hyväkuntoisena ja terveenä mahdollisimman pitkään. Saman voisi varmasti tehdä myös kärryiltä tai maasta, mutta ratsastukseen tottuneella satunnaishoidokilla kyytiin kiipeäminen on helpoin ja tuloksia tuottavin tapa.
Koo

ViestiKirjoittaja Maikki » Ke Heinä 16, 2014 8:57 pm

Mitä päämäärää varten hevosen lihaskuntoa pitää pitää yllä tai kehittää? Toki lihaksikas hevonen on kaunis silmään ja täysin rapakuntoinen hevonen voi luultavasti huonommin kuin hyväkuntoinen. Mutta ei hevosen onnellisuuteen vaadita urheilijan kroppaa.

Eettiset kysymykset ovat tietysti jokaisen oma asia, mutta täytyy sanoa, että olen saanut pääni pyörälle viime aikoina. Uutta hevosta olen katsellut jo yli puoli vuotta, mutta nyt en enää oikein tiedä, miksi sellaisen hankkisin.
Maikki

ViestiKirjoittaja Koo » Ke Heinä 16, 2014 9:50 pm

Ei lihaksikas tarvi olla, mutta sen verran että hevonen pysyy terveenä ja on lihaksia tukemaan luita ja niveliä. Kaikilla kun ei ole mahdollisuutta pitää hevosta monipuolisissa tarhoissa tm. :) Samaa olen kyllä pohtinut, tästä kun aika jättää niin mahtaa hevostelu jäädä. Ehkä sitten joskus kun on kunnon tilat omassa pihassa, niin jokunen "koiran käytöllä" oleva pikkuponi kävelykavereiksi ym.
Koo

ViestiKirjoittaja Maikki » Ke Heinä 16, 2014 11:30 pm

Pikkuponi minullakin on nyt ja olen kahden vaiheilla, riittääkö se. Häiritsee, kun olin pitkään harkinnut uutta hevosta ja nyt sen ostamiselle olisi hyvä paikka, vaan empä tiedä, haluanko sitä sittenkään.
Maikki

ViestiKirjoittaja MarjutJ. » To Tammi 25, 2018 3:33 am

Olen lopettanut ratsastamisen. Sain viimein oikeutuksen itselleni löytämällä samankaltaisesti ajattelevia ihmisiä netin kautta. Tämä on ollut huikea ja haikea ahaa elämys.. Se on kyllä pitkä henkinen prosessi että tähän on päästy, juurikin kun esimerkkejä on niin vähän ja arvostelijoita sitäkin enemmän. Takana nyt yli 30 vuotta hevostelua ravi-ratsu, länkkä-enkku ja viimeisimpänä Hempfling ja sitten Nevzorov ja nyt ihan omat ajatukset. Vapauttavaa vihdoin luopua kaikesta kontrollista ja vaan nauttia hevosista.
Sanotaan että ego on tehnyt monta vuotta kuolemaa asian tiimoilta. Luojan kiitos tietoa saa netistä nykyään ja samankaltaisia ihmisiä on oikeasti olemassa. Luulin jo että olen hullu kun menen näin syvälle tämän asian kanssa. Mielelläni vaan meni tosi kauan aikaa prosessoida tätä.
Kunpa vielä joskus saisin tilat jossa voisin pitää enemmänkin hevosia. Aiemmin oli tilat ja hevosia, mutta väärä ympäristö. Tarttis sen oikean ympäristön. Toisinsanoen riittävästi maata ja pikkuinen mökki...tällä hetkellä kiva ympäristö, hepat kaverin tallissa ja vapaus olla omana itsenä...sekin on jo paljon. Rohkeasti vaan hevosia laittamaan ja pelastamaan jos siihen on mahdollisuus. Ei niillä ole pakko ratsastaa.
MarjutJ.

ViestiKirjoittaja MarjutJ. » To Tammi 25, 2018 3:37 am

Ihailen myös eläinsuojelukeskus tuulispään filosofiaa....heidänkään hevosilla ei ratsasteta...
MarjutJ.

ViestiKirjoittaja MarjutJ. » To Tammi 25, 2018 3:47 am

Ja jos joku tulee puolustelemaan ratsastusta...sanon vain että ymmärrän täysin. On vaikeaa päästää irti kaikesta opitusta, kaikesta työstä, opiskelusta, vaivannäöstä, jopa omasta identiteetistä.

Tehköön jokainen niinkuin haluaa, mutta te jotka mietitte tätä kysymystä ja kaipaatte rohkaisua, tahdon todellakin kannustaa ja rohkaista. Ei teidän tarvitse luopua hevosistanne (niistä isoistakaan) vain koska ette ratsasta. Tiedän että tämä on arka aihe meille kaikille. Kuunnelkaa itseänne ja hankkikaa ympäristö missä saatte tukea, tai olkaa ylväitä pylväitä arvostelijoiden keskuudessa. Siihen en kyllä minä pysty...mutta voihan joku olla niinkin vahva että kestää jatkuvaa kritisointia...

Paljon iloa kaikille hevostelijoille, ratsastaville ja ei ratsastaville...ja suukkoja teidän hevosille
MarjutJ.

Paluu Ratsastus