Miten opettaa hevonen...

Maasta tapahtuvat hevosaktiviteetit. Temput, venytykset, maastakäsittely.

Miten opettaa hevonen...

ViestiKirjoittaja Maggu » Su Touko 13, 2012 6:23 pm

Nostamaan harja/riimu/naru/raippa tms. Maasta ? Ja muitakin temppuja saa ehdotella, itse olen opettanut "koske" tempun. Eli kosken johki kohtaan hevosta ja sanon koske, ja heppa koskee samaan kohtaan :)
Maggu

Re: Miten opettaa hevonen...

ViestiKirjoittaja M-H » Ma Touko 14, 2012 12:04 pm

Maggu kirjoitti:Nostamaan harja/riimu/naru/raippa tms. Maasta ? Ja muitakin temppuja saa ehdotella, itse olen opettanut "koske" tempun. Eli kosken johki kohtaan hevosta ja sanon koske, ja heppa koskee samaan kohtaan :)

Nakkelet sille maahan jotain mistä se kiinnostuu samalla kun toistat tietyn merkin minkä haluat sille opettaa (sana nosta, tai sormen osoitus tms.) ja palkitset sen hetimiten pienestäkin huomionosoituksesta tavaraa kohti. Palkintona joko namia, naksutusta tai mitä sitten käytätkin positiiviseen vahvistamiseen.

Tärkeintä on palkinta pienenkin yritys alussa. Vaikka se veisi vain 5cm turpaa sitä esinettä kohti johon halusit sen kiinnittävän huomiota. Palkinnot kun ovat järjestelmällisiä ja loogisia niin hiljalleen hevonen alkaa miettiä, että mistä se palkinto tulee ja aikanaan yhdistää toiminnon palkintoon.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Maggu » Ma Touko 14, 2012 2:25 pm

M-H kirjoitti:
Maggu kirjoitti:Nostamaan harja/riimu/naru/raippa tms. Maasta ? Ja muitakin temppuja saa ehdotella, itse olen opettanut "koske" tempun. Eli kosken johki kohtaan hevosta ja sanon koske, ja heppa koskee samaan kohtaan :)

Nakkelet sille maahan jotain mistä se kiinnostuu samalla kun toistat tietyn merkin minkä haluat sille opettaa (sana nosta, tai sormen osoitus tms.) ja palkitset sen hetimiten pienestäkin huomionosoituksesta tavaraa kohti. Palkintona joko namia, naksutusta tai mitä sitten käytätkin positiiviseen vahvistamiseen.

Tärkeintä on palkinta pienenkin yritys alussa. Vaikka se veisi vain 5cm turpaa sitä esinettä kohti johon halusit sen kiinnittävän huomiota. Palkinnot kun ovat järjestelmällisiä ja loogisia niin hiljalleen hevonen alkaa miettiä, että mistä se palkinto tulee ja aikanaan yhdistää toiminnon palkintoon.

Kiitos paljon sulle :)
Maggu

ViestiKirjoittaja Tinanja » Ma Maalis 25, 2013 12:49 pm

Itse löysin adlibriksen nettikaupasta sellasen kirjan ku "From leading to liberty", kirjottanu Jutta Wiemer. Siinä kuvataan erilaisia leikkejä ja temppuja ja niiden opettamista ja lähdetään liikkeelle ihan perusasioista maastakäsittelyn osalta. Ja siellä kerrotaan myös tästä esineiden nostamisesta ja noutamisesta. Osa jutuista on kyllä sellaisia, ettei oman shettistamman kanssa pysty niitä ihan kirjan mukaan tekemään, mutta olen itse saanut kirjasta tooodella paljon vinkkejä ja erilaisia näkökulmia. Suosittelen lämpimästi, eikä kirjan englantikaan ole mitenkään monimutkaista, ja kuvasarjat opettavat myös aika paljon.
Tinanja

ViestiKirjoittaja Pojunrakas » La Marras 09, 2013 4:46 pm

Mulla on haaveena opettaa ruunani nostamaan tippunut tavara ylös. Nyt se tavara on raippa, se aika usein tippuu maastossa taikka kentällä ja aika tylsää on tulla sen takia alas :D .

Aloitin siitä että kun koski raippaan turvalla, ääni ja sit namu. Tämän ruuna oppi heti ekasta sessiosta. Sit alkoi jo hamuta raippaa, sama palkkaus. Nyt ois tarkoitus saada se kiinnostus tuonne lattian rajaan, mutta heti kun irrotan käden raipasta, hevo ei "osaa" etsiä raippaa .. Nyt ollaan kokeiltu sillain, että ruokakupin päällä on raippa, hevo ottaa sen suuhunsa ja nostaa sen ilmaan, koitan saada sen raipan käteeni kuin hevo itse sen mulle antais ja sit ääni ja namu, tämä menee jo aika mukavasti.

Mites tästä nyt pääsis etenemään ?

hevo on ihan positiivisesti ton raipan perään, kun sen näkee mun kädessä, niin osaa jo sitä hamuta suuhunsa ja odottaa innolla namuja ! :)
Pojunrakas

Paluu Maastakäsittely