Rungottomista satuloista

Yleinen välinekeskustelu tänne. Myös kuolaimet ja kengät.

Rungottomista satuloista

ViestiKirjoittaja Intsi » Ti Marras 10, 2009 12:48 pm

Käytättekö, mitä merkkejä ja minkälaisia käyttökokemuksia?

Itselläni oli alkuun jotain merkittömiä halppiksia, jotka olivat hyviä runkosatulaan verraten, mutta kalpenivat kyllä muiden rinnalla siinä vaiheessa, kun pääsi kokeilemaan muitakin. Lähinnä halvoissa kestävyys on sitä luokkaa, että jotkin ompeleet voi kovalla käytöllä jo viimeistään vuodessa olla ratkeamassa, jolloin suutaria tarvitaan turhan usein. Toinen hajoava kohta on ollut takakaaren vetoketju.

Merkkisatuloista on tullut käytettyä barefootin londonia, nevadaa ja cheyenneä. Lisäksi tutuksi on tullut yksi freeformin malli, joka ei mielestäni ihan hintaansa vastaa erikoisuudessaan. Ei sillä, että siinä mitään suuren suurta moitittavaakaan olisi. Tuttavalta olen koekäyttänyt myös joustorunkoista satulaa.

Muistan vielä, että aluksi tuntui jokainen rungoton pyörähtävän. Toisaalta johtui varmaan hevosten sään takana olevista lihaksettomasta kuopasta, joka oli jotakuinkin jokaiselle hevosellemme runkosatuloiden aikaan muodostunut. Siinä tuli hyödyllisesti opeteltua selkään nousu tapa, jossa paino on mahdollisimman pienen aikaa jalustimen varassa ja minkä nykyään näen varsin hevosystävälliseksi tavaksi. Ymmärrän kyllä pointin, kun jotkut "horjuttavat" hevosen ensin reippain ottein tasapainoon ja sitten nousevat maan tasalta. Itse siis käytän koroketta aina, kun se on mahdollista ja vaihtelen puolta, josta nousen selkään. Usein myös nousen esim. korkealta aidalta, jolloin en joudu lainkaan käyttämään jalustinta nousuvaiheessa.

Ensimmäiset positiiviset mielleyhtymät rungottoman käytössä olivat sen pehmeys, hevosen likelle pääseminen fyysiseen tunneyhteyteen ja joissain malleissa myös istuimen "kuppimaisuus", joka antaa tasapainoisen hyvän olon tunteen. Hevosemme ovat tuntuneet mielellään liikkuvan rungottomien satuloiden kanssa, mutta toisaalta ne ovat elämässään kokeneet kokonaisvaltaisen muutoksen hiljalleen viimeisen kymmenen vuoden aikana, joten voi olla vaikea sanoa yksiselitteisesti mikä on vaikuttanut mihinkin.

Runkosatuloihin en enää takaisin vaihtaisi. Olen siis 100%:n tyytyväinen rungottomien käyttäjä. Ainoa ja viimeisin käyttö, johon meillä on runkosatula päässyt oli purkuun, jotta näimme mitä sen sisältä löytyy. Oli puuta ja metallia, eli ei siis kovin kummoisesti hevosen liikkeissä joustavaa materiaalia. Joskus aikanaan olisin ajatellut, että toppaukset kyllä pehmentävät, mutta se oli sellaisia automaattisia uskomuksia ilman pysähtymistä ja kriittistä miettimistä.

Jokainen voi itse testata. Laittapa vaikka tyynyn sisään jotain metalliesinettä ja tyyny selkään, kaveri tyynyn päälle sitten pomppimaan kuin ratsastaja konsanaan kovassa menossa. Tuntuuko pehmeältä vai tuleeko ikäviä tuntemuksia..

Puheenvuoro muille, olkaa hyvä =)
Joka päivä voi oppia jotain uutta ;D
Intsi

Re: Rungottomista satuloista

ViestiKirjoittaja Esdu » Ti Marras 10, 2009 2:39 pm

Rungottomissa on myös se hyvä puoli että mulla ei ainakaan lonkat jumitu niinku joskus kävi rungollisten kanssa sen katson myös eduksi : ) vaikka en mikään vanha mummo ole : :D
Esdu

ViestiKirjoittaja Hihii » Ti Marras 10, 2009 4:56 pm

En voi kovin ihmeellisemmin vastata tuohon.. Mutta sen voin sanoa, että mielestäni rungottomassa on mukavampi istua. Ja uskon, että se tuntuu myös mukavammalta hevosen selkään, koska mikään ihme runko ei pidä satulaa sellaisena outona ja jäykkänä vaan satula liikkuu hevosen liikkeiden mukana. Näin siis luulen, mutta en ole varma, koska en ole seissyt kontillani satula selässä ja vertaillut rungollista ja rungotonta.
Hihii

ViestiKirjoittaja Emili » Ti Marras 10, 2009 6:30 pm

Minä olen tykästynyt Barefootin Nevadaan, rungottomaan lännensatulaan. Sellaisen hankkisin omalleni jos olisi rahaa (tai suurempi tarve).

Toisaalta olen kuitenkin joustorunkoisten kannalla, vaikka en sellaista olekaan päässyt testaamaan. Jos omalla vanhuksellani, jolla selkä on painunut ja selkäranka tuntuu selvästi, ratsastettaisiin useasti / joku aloittelija jolla on huono tasapaino tms, käyttäisin sillä joustorunkoista. Sitten voisin olla varma että painoa ei mene selkärangalle.

Olen myöskin eri mieltä siitä usein kuullusta väittämästä että rungoton sopii kaikille hevosille.

Mutta joo, jos pitäisi valita laadukas rungoton hyvällä padilla vs. normaali runkosatula, ottaisin rungottoman.
Emili

ViestiKirjoittaja M-H » Ti Marras 10, 2009 7:41 pm

Rungottoman kanssa on teoriassa mahdollista saada paino jakautumaan täysin tasaisesti ilman, että tulee ns. painopisteitä tai alueita. Toki tämä tarvitsee sitten mahdollisesti hieman sovitusta ja lisätoppausta/modifiointia huopaan mutta sitävartenhan niissä taskut ovat. Vaikeankin selkärangan saa rungottomalla jätettyä vapaaksi jos jaksaa nähdä hieman vaivaa.
Muilla satulatyypeillä ei tämä ole mahdollista kuten esim. joustorunkoisella tai paneelisatulalla vaan ne muodostavat aina painealueita.

Sitten taas herää kysymys ja keskustelu onko hevosen tarkoitus kantaa ratsastajan paino vain ja ainoastaan selkälihasten osalla vai tulisiko painon jakautua mahdollisimman tasaisesti koko satulan alalle paitsi selkärangalle. Tästä riittänee kädenvääntöä varmasti ikuisuuden, ainakin mitä muita foorumeita seuraillut.

Sanoisin, että näistä on hankalaa oikeasti saada kunnon tietoa koska kaikki ovat tavalla tai toisella puolueellisia.

Hämmentää esim. Lydia Nevzorov on tehnyt lämpökameratutkimuksia hevosten selille ja satulan sovitusta hyvinkin paljon ja hänen mielipiteensä on, että leveärunkoinen rungollinen satula on paras. (Täytyy tosin muistaa, että heillä ratsastetaan vain se 5-10min kerralla jonka hevonen voi koota itsensä ja heidän hevosilla on oikeasti valtavat selkälihakset). Hän tuomitsee rungottomat satulat täysin. Toisenkautta entiedä onko hän päässyt koskaan testaamaan mitään länsimaista rungotonta.
Toisenkautta esim Sabine Ullman on saanut tutkimuksissaan hyvin,hyvin erilaisia tuloksia jotka sitten taas puolustavat ehdottomasti rungottomuuden parhautta jokatilanteessa.
Aivan varmasti jos Stubbenin suunnittelijalta kysytään niin tulisi perustelut rungollisen satulan parhauteen.

Itse henkilökohtaisesti kannatan rungottomia, varsinkin niillä hevosilla joilla huono selkä. Hevosilla joilla on _oikeasti_ valtavat selkälihakset ja jotka osaavat niitä käyttää ja joita ratsastetaan vain lyhyt aika (aika jonka hevonen voi luonnollisesti koota itsensä ilman pään manipulointia) voisin harkita käyttäväni juostorunkoista.
Perustan oman mielipiteeni tehtyihin testeihin jotka olen suorittanut geelitestipadilla erilaisilla satuloilla,huovilla ja toppauksilla. Mielestäni huonokin rungoton on parempi kuin hyvä rungollinen. En myös pidä joustorunkoisia kovinkaan erilaisia kuin rungollisia, se jousto on aika minimaalista suhteessa kun otetaan huomioon rungollisenkin toppaukset jotka joustavat. Jos on oikein istuva metallirunkoinen ei joustorunkoiseen ole mielestäni eroa. Myös ns. 'banaani' rungottomat eivät oikein säväytä. Eli sellaiset jotka on topattu rungollisen satulan muottiin juuri tuon selkärangan takia. Ne myöskin jättävät ikävät painejakaumat.
Mielestäni tuo selkäranka-asia on aikapitkälti perinteisten satuloiden kannattajien propagandaa ja aiheetonta huolen luomista. Todellisia selkärankavaurioita rungottoman satulan takia ei kovinkaan paljoa ole (en tiedä yhtään mutta varmasti niitä löytyy) Kun taas selkälihasvaurioituneita hevosia on maailma täynnä.
Oma valintani olisi siis ns. oikeat rungottomat satulat joissa on tila jätetty selkärangalle jo itse satulaan eikä luoteta vain huovan selkärankatilaan vaan se toimii lisänä.

Tästä ei kannata nyt kenenkään hermostua, jokaisella satulatyypillä on omat kannattajansa ja puhun vain omasta henkilökohtaisesta mielipiteestäni ;)
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Hihii » Ti Marras 10, 2009 9:23 pm

Huih.. Monimutkaista. Jos minulla joskus olisi hevonen niin en kyllä tiedä mitä tekisin tuon satulan suhteen. Melko varmasti käyttäisin rungotonta, mutta se onkin sitten hankalampi kysymys millaista rungotonta. Ja muissa varustevalinnoissa olisi ainakin välttämätöntä, että kuolaimet eivät olisi hevosen suussa. Ja ne kannukset, niitä en tajua ollenkaan. Hevoseen saa muutenkin vauhtia, vaikkei se tapahtuisikaan sekunnissa.

Mielestäni kuitenkaan kaikki ei ole pelkistä varusteista kiinni vaan myös siitä mitä hevosen selässä tai muutenkin sen kanssa tekee. Tämä siis oma mielipiteeni, kaikilla omansa... enkä ole hevosta vielä ikiaikoihin hankkimassa. :D
Hihii

ViestiKirjoittaja Petra » Ke Marras 11, 2009 1:55 pm

meillä on barefoot cheyenne ja kovin olen tykännyt siitä (:
Petra

ViestiKirjoittaja Peikko » Ke Marras 11, 2009 3:15 pm

Meillä vanhalla suokkiruunalla Barefoot Arizona rungoton länkkäri. Ei me tykätä. Kurpitsanmuotoiselle pulleroisellemme se käy ajatellen yleistä satulansovitusta. On topattu ja on paksut pädit jne. Ratsastajalle lämmin ja pehmeä istua. Hepan selkä kuitenkin tuntuu väsyvän ja selässä varsinkin pitemmän maastoilun jälkeen on selvästi painon jakaantumattomuudesta johtuvia oireita, hikilänttejä ja jumeja. Ratsastajan istuinluiden paino ei jakaannu mihinkään vaan ilmeisesti aiheuttaa pistekuormitusta. Hepan selkänikamat tuntuvat satulan ja pädien läpi.

Oma asiansa on satulan kiikeryys. Satulaan nousu ja alastulo voi saada sen liikkumaan selässä vaikka kuinka yrittäisi laskeutua satulaan /satulasta kuin leijaileva vaahteranlehti. Maastossa ei parane edes tulla alas, jos ei löydy sopivaa astinkiveä.

Toisella ratsuistamme on kunnon vanhanajan länkkärisatula, joka jakaa painon laajalle ja tasaisesti. Pidän huomattavasti parempana niin hevoselle kuin ratsastajallekin.

Näin meillä :)
Listen! Or your tonque will make you deaf. -cherokee saying
Peikko

ViestiKirjoittaja Tuizu » Ma Marras 30, 2009 3:25 pm

Laitanpa minäkin lusikkani tähänkin soppaan. Minulla on ollut kokeilussa monta satulaa, runkoa, rungotonta, joustorunkoista ja yksi länkkäri. Ensimmäinen runkosatula oli ammattilaisen sovittama mutta selkä kipeytyi hepalla ja toinen satulansovittaja sanoi että liian pitkä ja suora. No, niinhän se olikin kun itsekin vähän opetteli tuota sovitusta. Sitten tuli rungoton Barefoot London. Sillä mentiin aika pitkään, noin 9 kk. Tamma alkoi kuitenkin olla mutaman kuukauden päästä jotenkin haluton ja kankea. Lopulta päätin kokeilla hiukan muitakin satuloita. Minulla oli kokeilussa viisi satulaa, yksi joustorunkoinen ja neljä runkosatulaa. Kaikilla muilla satuloilla ratsastus sujui iloisesti mutta Londonilla tamma oli kankea ja haluton. Syy ei selvinnyt mutta kokeilujen jälkeen otin käyttöön Staartrekkin joustorunkoisen koulusatulan. Sillä ei menty kuin pari kuukautta. Minä en ikinä oppinut istumaan siinä kun tuntui että sen joustavuus tuplasi korkearavisen hevoseni askelten pompottavuuden. Ja parin kuukauden päästä tamma sanoi kerta kaikkiaan yhteistyösopimuksen tuon satulan kanssa irti. Käynti sujui mutta ravi ja laukka oli toivotonta. No, vaihdoin takasin Barefootiin, nyt Cheyenneen, joka on satulahuoneessa vieläkin. Mutta sen kanssa kävi niinkuin Londoninkin. Tamma inhoaa sitä. Minä olen kyllä itse tykännyt Barefootista. Välillä meillä oli länkkäri, mutta sekin osoittautui liian pitkäksi ja suoraksi ja kipeytti selän. Kokeilin sitten vielä yhtä joustorunkoista matkasatulaa mutta sitä ei saatu pysymään paikallaan ei sitten kirveelläkään. Se vain valui eteen, teki mitä vaan. Lisäksi sekin tuplasi hevosen ravin pompottavuuden. Muutama lyhyt kokeilu muillakin rungottomilla on ollut mutta kaikki ei vaan sovi kaikille, näköjään.Nyt ollaan ilman satulaa ja menossa selkätutkimuksiin kun tyttö oireilee ja pelkään että olen kaikilla näillä pikku kokeiluilla saanut sen selän kroonisesti kipeäksi.

Minulle on sanottu että olen kipeyttänyt tamman selän ratsastustyylilläni koska kuulemma rungoton ei sitä voi tehdä. En tiedä sitten mikä on tyylissäni vialla. Ainakin ratsastus on viimeisen vuoden ollut vähäistä ja kevyttä. Kokeilujen perusteella olen sitä mieltä että ei ole olemassa satulaa joka sopisi kaikille ja hevoset ovat niin yksilöllisiä että se, onko rungoton, joustorunkoinen vai runkosatula parempi riippuu hevosesta ja siitä mitä sillä tehdään ja en tiedä vaikeampaa asiaa kuin löytää hevoselle sopiva satula. Mittatilaus on yksi vaihtoehto mutta sekään ei ikävä kyllä varma. Ja se todella raivostuttaa että noita tutkimuksia on laidasta laitaan enkä keksi mikä niistä voisi olla puolueeton ja onko ne varmasti tehty huolellisesti. Siis ei auta muu kuin yrittää itse päätellä. Noissa rungottomissa satuloissa on sekin hankala puoli että mistään ei saa tallille sovittajaa niille.

Tuija
Tuizu

ViestiKirjoittaja Ivus » Ti Joulu 01, 2009 4:41 pm

Meillä käytössä barefoot london ja cheyenne. Pari vuotta sitten tammani alkoi oireilla kummallisesti, ja jonkin aikaa kummasteltuani tajusin tarkistaa satulan, joka tuolloin oli vanha, mutta "hyvä runkosatula". Vaihdoin rungottomaan, kokeilin paria halpista ja meinasin haukkua niiden perusteella kaikki rungottomat surkeiksi pskalätysköiksi. No sitten kokeilin laadukkaampaa ja ihastuin ikihyviksi. Nuo baret toimii eikä ole ollut selkävaivoja sen koommin, ei hepoilla eikä emännällä. Muistakaa että köyhän ei kannata ostaa halpaa, tai ainakaan halpakopioita.
Itse olen miettinyt tuota trekkerin pro endurancea, onko kellään kokemusta?
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja heppa » Su Tammi 31, 2010 12:43 am

mina olen kauttanyt ansur.com satuloita jo 6 tai 7 vuotta ja tykkaan niiden perusmallista (Classic) eniten ja laitan sinne alle pehmusteita hevosen muodon mukaan. Heilla on nyt ihan uuden hienot mallit mutta ne maksavat enemmat kun minun hevoseet maksavat yhteensa! Satula saa istua selkarangan paalla normaalilihaksisella hevosella, mutta sen etureuna ei saa hangata sakaa
heppa

ViestiKirjoittaja Jenni » Su Tammi 31, 2010 1:22 pm

Olen ehkä huono ihminen tässä tilanteessa, mutta itselleni ainoa vaihtoehto on joustorunkoinen satula, koska haluan myös kilpailla, ja tavallisen rungottoman ulkonäkökin jo ottaa silmään niin pahasti etten voisi kuvitella maksavani siitä. Mukaviahan nuo ovat istua, ja varsin toimiviakin, mutta kun ei niin ei. Myös hyppääminen rungottomalla satulalla tuntuu ainakin minusta vähän huteralta, jos lähdetään ihan ratoja menemään. Yksittäiset pienet hypyt toki onnistuvat niilläkin.

Toisaalta perinteistä runkosatulaa en hevoselleni halua, sillä todellakin, ei se metalli siellä sisällä jousta, ja villatoppauksetkin ovat loppupeleissä aika kovat hevosta vasten. Riippuu tietysti siitäkin miten se satula on topattu. Kärjistettynä voi sanoa, että se satula joka sopii hevosen selkään sen seisoessa paikallaan ei enää sovi, kun hevonen liikkuu "oikeinpäin", pyöreällä selällä. Ja sen oikein liikkumisen tulisi kuitenkin olla (kilpa)ratsastajan tavoite.

Aitojen joustorunkoisten satuloiden runko on nahkaa, jolloin minusta on itsestään selvää että se joustaa metallirunkoista satulaa enemmän. Tämä on meille sopivin vaihtoehto minun mielihalujeni ja toiveitteni takia, ja hevonenkin tuntuu tyytyväiseltä. Tosin voisin vaihtaa rungottomaan vaikka heti, jos joku valmistaja saisi aikaiseksi mallin, joka näyttää satulalta ja jossa on kunnon polvituet, jotta hyppääminenkin sujuisi :)
Jenni

ViestiKirjoittaja Ivus » Su Tammi 31, 2010 2:31 pm

Vaihdoin toiselle tammalleni trekkerin talentin (aiemmin BF london), ja sekin kokemuksena ihan mielenkiintoinen. Olemme vähän epäsuhtainen pari, ja hevonen selkeästi tykkää tästä satulasta enemmän kuin täysin pehmeästä rungottomasta. Itsellä oli vaikeuksia opetella istumaan ja olemaan talentissa, liikkeet eivät tunnu niin selvästi läpi, ja istuin on BF satuloihin verrattuna kova. Tuntui myös jotenkin vaikealta löytää varma tasapaino, mutta toisaalta harjoitusravi ja hyppääminen tuntuvat helpommalta, joten kyse on ehkä vain totuttelusta erilaiseen perstuntumaan. Ja omasta mielestäni talent on ehkä rumin satula mitä olen ikinä nähnyt, kun taas mieheni mielestä hienoin ikinä :D
Ivus

ViestiKirjoittaja Fiinus » Ke Maalis 17, 2010 11:30 am

Meille on tulossa eka rungoton satula (Barefootin Cheyenne) ja mikään asiantuntija kun en muutenkaan satuloiden suhteen ole, pyytäisin vähän vinkkiä sen sovittamiseen hepallemme. Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon ja katsoa että satula myös sopii tamman selkään? Satulaan sopiva huopa tulee myös satulan mukana, sovitanko satulaa kuitenkin ensin ilman huopaa vai mitenkä? :?
Fiinus

ViestiKirjoittaja Jen-ska » Ke Maalis 17, 2010 11:38 am

Vanhalan sivuilla on hyvät ohjeet, http://www.vanhala.net/sovitus.php?p=0
Jen-ska

ViestiKirjoittaja SanniStella » Ke Maalis 17, 2010 12:36 pm

meillä on ollut kohta 4vuotta rungoton freeform-satula. ollaan oltu erittäin tyytyväisiä ja Stella on tykännyt. ainoa kerta kun ollut hiukka hankaluuksia,oli kun Stella oli raskaana ja satula tahtoi aina kiepsahtaa ympäri :)
SanniStella

ViestiKirjoittaja jatjat » Ke Maalis 17, 2010 8:36 pm

meille tuli eilen barefootin rungoton.
oletteko kaikki käyttäneet satulaan suositeltavia huopia vai oletteko käyttäneet jotain muuta?
The more I get to know some people- the more I like animals.
jatjat

ViestiKirjoittaja Jen-ska » To Maalis 18, 2010 10:25 am

Riippuu rungottomasta; joissakin se oma ja oikeanlainen huopa on "puoli satulaa", eli ei jaa painoa tarpeeksi isolle alalle ilman oikeanlaista huopaa, ja näin on ainakin just Barefootin satuloissa.
Jen-ska

ViestiKirjoittaja Ivus » To Maalis 18, 2010 11:01 am

Itse olen tykästynyt Börjesin huopaan. Se on halpa ja käytännöllinen, hyvin tilaa tehdä omia toppauksia. Onhan (bf) Grandeur hyvä, mutta mielestäni liian kallis laatuunsa nähden. Horzen huopaa olen kokeillut myös, enkä voi suositella. Ei pysy paikallaan, taskut ovat ahtaat, ja alapuoli huonoa kangasta joka pinttyy helposti.
Ivus

ViestiKirjoittaja SanniStella » To Maalis 18, 2010 3:21 pm

meille on kelvannut kaikki huovat,mutta parhaiksi on jääneet (mikskähän niitä kutsutaan...) sellaiset anky-huovat,leveät ja paksut,mut ei se oo anky-merkki vaan joku halvempi.. enivei,jos on paksu sauma huovan keskellä,niin ei hyvä..
SanniStella

ViestiKirjoittaja M-H » To Maalis 18, 2010 5:48 pm

Ivus kirjoitti:Itse olen tykästynyt Börjesin huopaan. Se on halpa ja käytännöllinen, hyvin tilaa tehdä omia toppauksia. Onhan (bf) Grandeur hyvä, mutta mielestäni liian kallis laatuunsa nähden. Horzen huopaa olen kokeillut myös, enkä voi suositella. Ei pysy paikallaan, taskut ovat ahtaat, ja alapuoli huonoa kangasta joka pinttyy helposti.

BF:llä ennen oli noita grandeur huopia missä muistaakseni ihan lukeekin grandeur. Ruutukuvio oli päällä ja alla karva.
Nykyään ainakin BF:ltä tulee noita niiden omia Barefootin (riders who care) huopia joissa on sen ruutukuvion päällä osassa kohtaa vielä sellainen kumimainen lisätoppaus. Sellainen romaanin muotoinen joka tulee pääasiassa selän lihaksien päälle. Estää satulaa luisumasta huovan päällä ja parantaa painonjakautumista. Muutenkin BF:n huovat ovat nykyisin paljon paksumpia/tukevampia mitä itse olen ensimmäiset satsit nähnyt.

Huovan merkityshän rungottomissa satuloissa on jättää selkärangalle liikkumavaraa entisestään. Halvemmissa intialaisissa rungottomissa (hööks/horze 200-300e satulat) ei ole ollenkaan itse satulassa selkärangalle tilaa. Barefootilla on tila selkärangalle satulassakin (myös halvat synteettiset mallit) mutta huovalla saadaan tätä lisättyä ja taattua selkärankan paineeton oleminen. Huopa tosiaan myös jakaa painoa entisestään paremmin selän alueelle tasaisemmin ja vaimentaa iskuja jotka tulevat ei-niin-taitavan-ratsastajan keventäessä tai poukkoillessa eestaas. Tottakai ME kaikki olemme niitä taitavia mutta ne muut... ;)

Kyllä minä tiedän ihmisiä jotka käyttävät ihan normaalihuopiakin rungottomien kanssa, tiedän myös ihmisiä jotka käyttävät rungollisia satuloita joten se ei muuta asiaa miksikään. Parhaan tuloksen saa laadukkaalla huovalla + laadukkaalla rungottomalla mielestäni.
Loppuviimein kysymys on mitenkäpaljon haluaa satsata varusteisiin hevosen hyväksi.

(Kirjoitukseni on sitten täysin puolueellinen BF:n maahantuojana..köh :lol: )
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja jatjat » To Maalis 18, 2010 8:17 pm

selvä. :D .. en sitten tullut hullua hurskaammaksi... :lol: nojoo... tarvinnee katsoa vielä ja ihmetellä.. ja ehkä tilata se aito ja alkuperäinen... kun yleesä mulle kaikki käy aina kantapään kautta... niin että sitten josko 1 asia menis ihan kaavan mukaan... :roll:
The more I get to know some people- the more I like animals.
jatjat

ViestiKirjoittaja Tunante » Pe Maalis 19, 2010 5:46 pm

M-H kirjoitti: Halvemmissa intialaisissa rungottomissa (hööks/horze 200-300e satulat) ei ole ollenkaan itse satulassa selkärangalle tilaa.)

Italialaisissa Freeform-rungottomissakaan ei ole selkärangantilaa.. Maksavat n. 1200€:sta ylöspäin.. Freeform selkärangantilattomana sopii mielestäni ilman erityisiä korottavia huopia vain suoraselkäiselle, hyväselkälihaksiselle hevoselle (Suomenhevosilla linee useimmiten Ff:n sopiva selkä), vain jos ratsastaja on erityisen kevyt. Meillä tuli issikalle ongelmaksi painopisteet edessä ja takana hepan ollesa muhkea edestä ja vain lievästi kaarevaselkäinen. Satula oli irti keskeltä. Mielestäni satulan pitää istua hevoselle kuin hansikas ilman virityksiä. (Freeform on kyllä ihana istua ja laadukkaasti tehty).

Minä fanitan aitoja lampaankarvahuopia, jossa myös lisätaskut ja selkärangantila. Olen käyttänyt huopaa suoraan satulanalla; tasaa painetta hienosti, aito lampaankarva auttaa estämään hankaamista ja hikoamista. Hevonen saattaa olla muualta kostea mutta karvan alta aivan kuiva. Pestään asianomaisella luonnonmukaisella pesuaineella. Jos tätä karvaa käyttää huovan alla, sen kaikki mainiot ominaisuudet eivät pääse esiin

Olen myös ymmärtänyt, että varsinkin selkärangantilattomanhuovan täytyy olla läpitikkaamaton, jotta ala ja yläkangas pääsevät liikkumaan eri tahtiin estäen hankaamista. Sellaisen, josta SanniStell just puhuu... Niitä saa reilulla 20€:llakin.
Tunante

ViestiKirjoittaja M-H » La Maalis 20, 2010 9:21 am

Mallu kirjoitti:[
Italialaisissa Freeform-rungottomissakaan ei ole selkärangantilaa.. Maksavat n. 1200€:sta ylöspäin.. Freeform selkärangantilattomana sopii mielestäni ilman erityisiä korottavia huopia vain suoraselkäiselle, hyväselkälihaksiselle hevoselle (Suomenhevosilla linee useimmiten Ff:n sopiva selkä), vain jos ratsastaja on erityisen kevyt. Meillä tuli issikalle ongelmaksi painopisteet edessä ja takana hepan ollesa muhkea edestä ja vain lievästi kaarevaselkäinen. Satula oli irti keskeltä. Mielestäni satulan pitää istua hevoselle kuin hansikas ilman virityksiä. (Freeform on kyllä ihana istua ja laadukkaasti tehty).

Omat kokemukset Freeformista ovat hyvin samanlaisia. Painopiste tulee eteen helposti. Satulahan ei ole rungoton siinämielessä kuin esin BF. Se on aika omanlaisensa viritys. Paljon jäykempi ja kovempi kuin BF:n satulat ja täten paljon tarkempi mille hevoselle sopii vai sopiiko.
Se mikä freeformissa ärsyttää itseäni on aivan paskat vastinhihnat. Vuoden käytön jälkeen ne olivat venyneet ja reiät olivat kahden reiän kokoisia yms. Se muovisysteemi rullaa siinä ja murtuilee eikä saa kiristettyä edes mahavyötä kun seon 'urautunut' se vastinhihna. Saahan ne vaihdettua mutta silti 1200e satulasta olisin toivonut laadukkaampaa ettei ihan noin nopiasti laukea.
Onhan se muuten hyvä ei siinä mitään. Tarvitsee tosiaan huovan korottamaan sitä selkätilaa. HAF:n huopia olen käyttänyt freeformin kanssa. Olen kyllä katsellut, että jos olisi ylimääräistä voisin sen vaihtaa bf:n huopaan. BF:n huovassa on parempi tuo selkärangan tila.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Tunante » Ma Maalis 22, 2010 1:52 am

M-H kirjoitti:
Omat kokemukset Freeformista ovat hyvin samanlaisia.......Paljon jäykempi ja kovempi kuin BF:n satulat ja täten paljon tarkempi mille hevoselle sopii vai sopiiko. Mallu kommentoi: Uskon, jos hevosella on "Freeform-selkä" on tämä satula aikas loistava "kampe"!
Se mikä freeformissa ärsyttää itseäni on aivan paskat vastinhihnat. Vuoden käytön jälkeen ne olivat venyneet ja reiät olivat kahden reiän kokoisia yms. Se muovisysteemi rullaa siinä ja murtuilee eikä saa kiristettyä edes mahavyötä kun seon 'urautunut' se vastinhihna. Saahan ne vaihdettua mutta silti 1200e satulasta olisin toivonut laadukkaampaa ettei ihan noin nopiasti laukea. Mallu kommentoi: Ju´u! Toivottavasti ovat petranneet vastinhihnoissa! Oma penkki on vm. 2006 ja kun huokailin myyjälle vastinhihnoista, tämä kertoi, että ne vaihdetaan takuuna. Mut vuosi oli jo ehtinyt kulua...... Eli tomi[color=#BF0000] M-H nopeasti, jos satulan ikä ei kovinpaljon heitä tuosta vuodesta![/color]
Onhan se muuten hyvä ei siinä mitään. Tarvitsee tosiaan huovan korottamaan sitä selkätilaa. HAF:n huopia olen käyttänyt freeformin kanssa. Mallu komentoi: Niinpä HAF-padissa, on se onneton selkärangantila :( Olen kyllä katsellut, että jos olisi ylimääräistä voisin sen vaihtaa bf:n huopaan. BF:n huovassa on parempi tuo selkärangan tila.

SanniStella, hoi! Minkä mallinen selkä Stellalla on? Suora? Aika pyöreä? Ei korkeaa säkää? ("Freeform-selkä" ?)
Tunante

Seuraava

Paluu Välineet