Mitä te näette näissä kuvissa?

Erilaisiin kuolaimettomiin välineisiin keskittyvä keskustelu. BB, sidepull, hackamore, bosal, cordeo jne.

Mitä te näette näissä kuvissa?

ViestiKirjoittaja Jen-ska » Ke Helmi 24, 2010 10:07 am

Tämän aamun pilas tällanen nettisivu. http://hevosmessut.fi/

"Tampere kutsuu taas hevosten ystäviä HEVOSET-messuille 9.–11.4.2010!"

Kylläpäs näyttääkin hevosilla olevan lystiä!!!

Kuva

Kuva

Kuva
Jen-ska

Re: Mitä te näette näissä kuvissa?

ViestiKirjoittaja M-H » Ke Helmi 24, 2010 10:35 am

Näytöksissä viimevuonna näkyi aika 'reipasta' kuolaintenkäyttöä. Sitä voi ihastella tuolta hevosmessusivujen kuvapankista vuoden 2009 tapahtumasta. Kaikista räikeimmät ovat jättäneet pois. Toki eipä siellä loppuviimein sen kummallisempaa ollut kuin perähikiän helppo-c seurakisoissa tai missä tahansa isommassa/pienemmässä tapahtumassa/kisassa mihin liittyy hevosia. Sellaista se on aina kun laitetaan tavoite tarkoituksen edelle. Itse joskus parivuota sitten kävin piruuttaan juuri tuollaisissa perähikiän seuran kisoissa kuvailemassa ja kieltämättä kuvamateriaali oli aika brutaalia mitä sieltäkin sai.

Vaikka näytökset yms. ohjelma oli mitä oli viimevuonna hevosmessuilla niin kyllä siellä ihmisiä kävi jotka olivat kiinnostuneet erilaisemmistakin asioista. Olin itse myymässä siellä tuotteitani ja kyllä paljon tuntui olevan kiinnostuneita erilaisistakin asioista. Tänävuonna en ole menossa kun on hieman perhekiireitä ja sitten nuo myyntipaikkojen hinnat ovat aivan hirveän korkeita. Millään ei myynnin kate riitä tuottamaan edes pientä plussaldoa. Kävi mulla mielessä, että olis voinut vaikka foorumiakin promota hieman siellä muun ohessa jos olisin mennyt. Ehkä sitten ensivuonna.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Jen-ska » Ke Helmi 24, 2010 11:04 am

Musta hämmentävää on just se, että näitä kuvia käytetään ihan etusivulla, tapahtuman markkinoinnissa! Se, ettei ihmiset oikeasti "näe" näiden hevosten kipua ja ahdistusta. Surullista :cry:
Jen-ska

ViestiKirjoittaja M-H » Ke Helmi 24, 2010 12:11 pm

Jen-ska kirjoitti:Musta hämmentävää on just se, että näitä kuvia käytetään ihan etusivulla, tapahtuman markkinoinnissa! Se, ettei ihmiset oikeasti "näe" näiden hevosten kipua ja ahdistusta. Surullista :cry:

Juu tämä 'näkeminen' on se mikä surettaa itseäkin.
Eikä voi vain itsekkään tässä hehkuttaa ja paukutella henkseleitä. Kun katsoo vuosien takaisia kuvia jolloin kuolaimet ja perinteiset hevosarvot olivat arkipäivää täälläkin niin näkee todella surillisia ilmeitä hevosilla. Ei silloin vaan nähnyt, ymmärtänyt tai tajunnut mistään mitään. Itsekkin oman 'oppini' sain aikanaan joltain vanhoilta b-luokan ravimiehiltä joiden neuvo oli, että "älä iske korvien taakse kalikalla, sieltä voi hevonen kuolla. Iske turpaan". Oma käytöskin oli sitten sen mukaista. Onneksi jossainvaiheessa oppi käyttämään omiakin aivoja ja kyseenalaistamaan vallalla olevat käsitykset, tavat ja traditiot. Nykyisin hävettää oma menneisyys hevosten parissa, mutta sille ei mitään voi valitettavasti.

Silloin jos olisi joku näyttänyt minulle ko. kuvia niin en olisi nähnyt niissä mitään ihmeellistä vaan normaalia arkipäiväistä tapahtumaa. Varmasti räikeimmät (kuten valjakkokuva ensimmäisella kuva-arkistosivulla tuolla) olisi voinut jotain ajatuksia herättääkkin.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Timanttia hiomassa » Pe Maalis 05, 2010 11:33 am

Näkeminen surettaa täälläkin, ja tunnen häpeää siitä, miten epäreilusti sitä on itsekin tullut hevosia kohdeltua tietämättömyyttään. Mutta itselleen on oltava armeliaskin: mitä muuta sitä olisi osannut tehdä... Valitettavasti sitä tulee välillä joissakin asioissa toimittua sokeasti ympäristön esimerkkejä noudattaen. Tällaista hevosenkäsittelyähän meillä on opetettu ratsastuskouluilla ja perinteisten hevosihmisten toimesta.

Itse heräsin todellisuuteen vasta, kun tulin hankkineeksi "liian vaikean" hevosen. Ja siitä alkoi elämäni paras koulu. Edelleenkin joudun pyytämään hevoseltani anteeksi tietämättömyyttäni ja tyhmyyttäni, mutta nyt olen oikealla tiellä :) "Perinteisiä hevosimisiä" on vaikea herättää näkemään, että heidän tavoissaan toimia on kyseenalaisia piirteitä. Harva haluaa katsoa peiliin, koska se tarkottaa käytännössä kaiken aloittamista alusta.
Timanttia hiomassa

ViestiKirjoittaja orvari » Pe Maalis 05, 2010 6:36 pm

Itse näen kuvia hevosista joilla on kuolaimet suussa. Itse valokuvan harrastelijana näen myös otoksia hevosista - joidenka pituus on 1/30 s taikka sitä lyhyempi kestoisia ( eli noiden otoksien aika on 0,033s taikka lyhyempiä – ns. pysähdytettyjä kuvia ), joten itse en näe kuvissa kipua - en tarkoita etteikö kuvissa voisi esiintyä kipua.

Sen sijaan näen hevosissa protestia, joka mahdollisesti johtuu siitä ettei ole yhteistä ymmärrystä yhteiseen asiaan. Halutessani voin nähdä kuvissa myös kipua - mutta tällä kertaa se ei ole päällimmäinen huoleni. Kuolainpaineen kokonaiskestoa en kuvista näe, kuten en myöskään sitä, aiheuttaako kuolaimet kipua ja jos aiheuttaa niin kuinka paljon ja miten pitkään sekä kuka niitä sille aiheuttaa. En myöskään näe miksi hevonen protestoi jos protestoi, johtuuko se kivusta taikka jostain muusta kuvan toimintaan liittyvästä asiasta. Useimmiten mikäli hevonen on hyvin koulutettu ja oikein kuolaimille opetettu ei tarvitse tuota tappelua hevosen kanssa harrastaa. Laiska hevonen näyttää tässäkin tapauksessa kuvassa erilaiselta kuin vireä hevonen, silloin kun ne eivät ole ratsastajan taikka ohjastajan hallinnassa.

Ihminen näkee usein asioita joita haluaa nähdä, taikka näkee asiat haluamallaan tavallaan. Samaa mieltä olen siinä, että olisi voinut etusivulle löytää kauniimpaakin kuvamateriaalia kuin kuolaimilla varustettuja virnisteleviä hevosia ;)

Kun katselin noita kolmea kuvaa ja samalla kyselen itseltäni mitä kuvissa näen, ajatuksiini tulee ensimmäiseksi sana "disrespect", hevonen taistelee vastaan siltä pyydettyä tehtävää kahdessa ensimmäisessä kuvassa ja kolmannessa hevonen kulkee päin kuolainta. Hevonen voisi taistella vastaan ilman kuolaintakin, valokuvassa se näyttäisi tietenkin hieman erilaiselta mutta perusongelma olisi kuitenkin olemassa.

Itse ajattelisin että asenteet ja uskomukset vaikuttavat ajatuksiin, tunteisiin ja toimintaan. Asenteet voidaan määritellä pysyväisluonteisiksi ja johdonmukaisiksi tavoiksi suhtautua hevosiin taikka ihmisiin. Uskomukset edustavat meille totuutta riippumatta siitä, vaikka saisimmekin muunlaista tietoa asiasta. Uskomukset ja asenteet vaikuttavat myös siihen, millaisia odotuksia meillä on muista ihmisistä sekä siitä mitä he tekevät hevostensa kanssa.

Itse kävin vilkaisemassa tuota kotisivua http://hevosmessut.fi/ , jossa kutsutaan hevosten ystäviä tervetulleeksi tapahtumalle joka järjestetään Tampereella 9.-11.4.2010. On mukavaa kun suomessa järjestetään erilaisia tapahtumia jossa pääsee katselemaan sekä keskustelemaan hevosihmisten kanssa. Toivottavasti kuvassa olevia hevosia opitaan tulevaisuudessa käsittelemään hellävaraisemmin suusta. Hyvä että olivat laittaneet etusivulle kuvia jotka herättävät yleistä keskustelua, kaikille asioille löytyy toinenkin puoli :D
orvari

ViestiKirjoittaja Timanttia hiomassa » Ma Maalis 08, 2010 11:38 am

Hyviä pointteja!
Timanttia hiomassa

ViestiKirjoittaja SanniStella » Su Maalis 21, 2010 9:49 pm

itse en ainakaan ikinä halua että hevoseni näyttää tältä,olin sitten selässä tai maassa.
SanniStella

ViestiKirjoittaja tuulikki » Ke Tammi 05, 2011 10:06 pm

Jen-ska kirjoitti:Tämän aamun pilas tällanen nettisivu. http://hevosmessut.fi/

Kuva

Nuo ponin silmät kertoo jo paljon... :shock:
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja Koo » Ke Tammi 05, 2011 11:04 pm

Tuulikin ja muiden viesteistä saa selville myös minun mielipiteeni...
Tälläiseen kuvaan törmäsin. Että ihan riemastuttaa..?
Koo

ViestiKirjoittaja tuulikki » To Tammi 06, 2011 11:27 am

Koo kirjoitti:Tälläiseen kuvaan törmäsin. Että ihan riemastuttaa..?

Harmi sinänsä, sillä nuo kuvat on otettu Pulliaisen Topin tilalta, joka oli pitkän linjan työhevosmies (kantakirjannut useita tammoja ja pari oria) ja varmasti osasi lukea ja käsitellä hevosia. Tuo ohjastaja ei vaan ole Topi itse.
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja Tuizu » To Tammi 06, 2011 5:47 pm

Kertokaapa sokolle, mitä kuvissa näkyy. voin sitten pyytää avustajaani seuraamaan samoja asioita oman hevoseni ilmeissä.
Tuizu

ViestiKirjoittaja M-H » To Tammi 06, 2011 6:03 pm

Tuizu kirjoitti:Kertokaapa sokolle, mitä kuvissa näkyy. voin sitten pyytää avustajaani seuraamaan samoja asioita oman hevoseni ilmeissä.

Lähinnä tässä topicissa esitellään tuollaisia 'shokki'kuvia joissa kiskotaan hevosta kuolaimista. Suut auki, kieli pitkällä ja leuat vääränä.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Paula » Su Tammi 23, 2011 12:54 pm

"Kirjoittaja Timanttia hiomassa » Pe Maalis 05, 2010 10:33 am

Näkeminen surettaa täälläkin, ja tunnen häpeää siitä, miten epäreilusti sitä on itsekin tullut hevosia kohdeltua tietämättömyyttään. Mutta itselleen on oltava armeliaskin: mitä muuta sitä olisi osannut tehdä... Valitettavasti sitä tulee välillä joissakin asioissa toimittua sokeasti ympäristön esimerkkejä noudattaen. Tällaista hevosenkäsittelyähän meillä on opetettu ratsastuskouluilla ja perinteisten hevosihmisten toimesta.

Itse heräsin todellisuuteen vasta, kun tulin hankkineeksi "liian vaikean" hevosen. Ja siitä alkoi elämäni paras koulu. Edelleenkin joudun pyytämään hevoseltani anteeksi tietämättömyyttäni ja tyhmyyttäni, mutta nyt olen oikealla tiellä "Perinteisiä hevosimisiä" on vaikea herättää näkemään, että heidän tavoissaan toimia on kyseenalaisia piirteitä. Harva haluaa katsoa peiliin, koska se tarkottaa käytännössä kaiken aloittamista alusta."

Tämä oli kuin omasta suustani. Kymmenien vuosien pyöriminen ns. perinteisessä hevosurheilumaailmassa sokaisee ihmisen. Sitä ei vaan huomaa, että ns. normaaleissa tavoissa olisi mitään vikaa. Sinänsä minulla on aina ollut suhteellisen pehmeät arvot hevosten (ja yleensäkin eläinten) kanssa, mutta kuolainasiaa en ollut hiffannut, ennenkö oma hevoseni sen minulle opetti. Herkkä poika on näyttänyt, miltä tuntuu, kun suussa on ollut vaikka millaista metallipatukkaa ja kun siitä on kiskottu. Liian monen hevosen "yleisesti hyväksytty" kohtalo, tyvärr. Paljon olen tässä miettinyt sitäkin, että missä menee ylipäätänsä ihmisen oikeuden rajat hevosen käytössä erilaisiin hevosurheilun tarkoituksiin...
Tyhmästä päästä saa koko kroppa kärsiä :-D
Paula

Paluu Kuolaimettomuus