Sulkeutunut hevonen

Hevospsykologia, miksi hevonen tekee sitä mitä tekee.

Sulkeutunut hevonen

ViestiKirjoittaja Angelica » Ti Elo 02, 2011 1:17 pm

Oletteko te törmänneet näihin tapauksiin jossa hevonen tuntuu olevan enemmän tai vähemmän omissa maailmoissaan?

Ajattelin että suokiltani puuttuisi motivaatiota mutta olen huomannut, että se näyttää siltä että on sulkeutunut, oppinut avuttomaksi. Sillä se ei säikähdä mistään ja on hyvin etäinen. Se pelkää raippaa paljon ja sen huomaa tamman silmistä. Mutta sitä ei saa eteen päin sillä eikä se vastusta jos sitä sillä koskettelee mutta jotenkin hevosen olemus muuttuu. Sitä ei kiinnosta tutkia uusi asioita.
Tamman edellinen omistaja kohteli sitä kaltoin ja löi yms. Ja ihmettelen kun se ei koskaan säiky uusiakaan ihmisiä tai arista päätään tmv. vaikka sitä on lyöty...
Tamma ei myöskään mukamas voinut sietää toisia hevosia (saattaa olla yksi sulkeutumisen merkki ettei halua toisia hevosia kosketus etäisyydelle mutta niiden läsnäolo, näkeminen on tärkeää?) Nyt kun tammaa on jo kauemmin tarhattu kaverin kanssa niin niistä on tullut todella hyvät ystävät. Hirnuvat toistensa perään.
Onkohan tamma vähän jo tullut kuoresta ulos?

Miten tälläista sulkeutunutta hevosta voi auttaa ja mitä kannattaa ottaa huomioon sen koulutuksessa tai sen kanssa puuhaillessa? Kertokaa myös kokemuksianne.
Angelica

Re: Sulkeutunut hevonen

ViestiKirjoittaja sos-84 » Ti Elo 02, 2011 2:05 pm

Mulla on toinen hevosista samanlainen, menee lukkoon oudossa/ahdistavassa tilanteessa. Tullessaan oli todella sulkeutunut, vuodessa on kuitenkin virkistynyt ja reagoi nykyään jo ihan erilailla. Tämänkin historiassa on väkivaltaa ja huonoa pitoa ja luulen tuon sulkeutumisen olevan eräänlainen viimeinen puolustautumiskeino, periaatteella; "kun en tee mitään, en voi tehdä mitään väärää". Siis se on vaan niin "kovasti" pidetty, ettei enää ymmärrä mitä pyydetään ja kun riehumalla tai hyppimällä saa vaan lisää selkään, on paras olla kuin ei oliskaan.
Ajan kanssa luottamusta rakentamalla voi sieltä kuoren sisästä löytyä ihan eri hevonen. Sen pitää vaan oppia ensin luottamaan ja ymmärtää, ettei sitä enää kohdella kaltoin.
Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
http://kuvablogi.com/blog/5069/8/
sos-84

ViestiKirjoittaja Vanessa » Ti Elo 02, 2011 3:28 pm

Mielenkiintoinen aihe! Noora Ehnqvist on näiden kanssa erinomaisen hyvä :) . Sain Nooran käynnin jälkeen aivan uusia näkökulmia oman hevoseni kanssa touhuamiseen. On hienoa seurata vierestä, miten hevonen alkaa tulla vähitellen "ulos kuorestaan".
Vanessa

ViestiKirjoittaja Warda » To Elo 04, 2011 12:09 am

Hieman menee aiheen vierestä, mutta näitä juttuja lukiessa tulee vain mieleen, että miten paljon mielenterveysongelmia hevosilla onkaan. Sulkeutuneisuus, turtuminen jne ovat kuitenkin vakavia asioita. Mietitäämpä jos ihminen olisi kokenut samaa: väkivaltaa, ymmärtämättömyyttä, ahdistusta, turvattomuutta. Jos näemme vaikka lapsen, jolla on ollut huono lapsuus, niin näemme arvet heti. Hevosilla ei ole mitään toivoa itse päästä tilanteesta pois, vaan se on täysin ihmisen armoilla. Kuitenkin huono käsittely hyväksytään ja sitä pidetään jopa hyödyllisenä, jotta pidetään suuri eläin aisoissa. Miten pahaa oloa ne hevoset saavat kokeakaan meidän ihmisten takia :shock:

Onneksi on kuitenkin hyviäkin ihmisiä ja niitä, jotka tarjoavat traumatisoituneelle reppanalle uuden kodin:)
Warda

ViestiKirjoittaja Ivus » To Elo 04, 2011 9:07 am

Angelica kirjoitti:Miten tälläista sulkeutunutta hevosta voi auttaa ja mitä kannattaa ottaa huomioon sen koulutuksessa tai sen kanssa puuhaillessa?

Anna aikaa ja ole reilu.
Koulutuksessa tulee ottaa huomioon että opittu avuttomuus ja sulkeutuneisuus on voimakkaan stressin merkki, ja stressi heikentää oppimistuloksia aina. Kannattaa pyrkiä käyttämään pelkästään positiivista vahvistetta uusien asioiden opettelussa. Koulutus sessiot pitäisi myöskin olla paljon lyhyempiä ja vaatimustaso alhaisempi. Lopeta alkuun jo ensimmäiseen onnistuneeseen suoritukseen. Pienetkin onnistumiset ja palkinnot kasvattavat hevosen itsevarmuutta ja auttavat sitä avautumaan. Älä koskaan rankaise hevosta jos se kertoo mielipiteensä.
Tsemppiä, aika parantaa haavat :)
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja sos-84 » To Elo 04, 2011 11:04 am

Warda kirjoitti:Hieman menee aiheen vierestä, mutta näitä juttuja lukiessa tulee vain mieleen, että miten paljon mielenterveysongelmia hevosilla onkaan. Sulkeutuneisuus, turtuminen jne ovat kuitenkin vakavia asioita. Mietitäämpä jos ihminen olisi kokenut samaa: väkivaltaa, ymmärtämättömyyttä, ahdistusta, turvattomuutta. Jos näemme vaikka lapsen, jolla on ollut huono lapsuus, niin näemme arvet heti. Hevosilla ei ole mitään toivoa itse päästä tilanteesta pois, vaan se on täysin ihmisen armoilla. Kuitenkin huono käsittely hyväksytään ja sitä pidetään jopa hyödyllisenä, jotta pidetään suuri eläin aisoissa. Miten pahaa oloa ne hevoset saavat kokeakaan meidän ihmisten takia :shock:

Onneksi on kuitenkin hyviäkin ihmisiä ja niitä, jotka tarjoavat traumatisoituneelle reppanalle uuden kodin:)

Minä voin suorastaan pahoin, kun ajatteleekaan mitä rakas eläin on saanut kärsiä. Vuosi meillä on mennyt, että on päästy siihen pisteeseen, että hevoselta voi vaatia jotain ilman totaalilukkoa. Alkuun ei tarvinnut kuin pyytää käynnistä siirtymään raviin, kun hevonen löi liinat kiinni ja pään maahan, eikä reagoinut mihinkään.
Ensimmäiset takapään väistöt selästäkäsin onnistui toissapäivänä, ratsastushetki kesti alkuverryttelyt ja loppukäynnit mukaanlukien n.20min. Alkuun jumpataan, pysähdellään, peruutellaan, tehdään voltteja/taivutellaan kevyesti tarkoituksena saada hevonen rennoksi ja samalla kuuliaiseksi, sitten tehdään muutama vaativampi juttu(esim toissapäivänä takapään väistätyksiä molempiin suuntiin pari) ja kun hevonen hoksaa mitä vaaditaan kehuja kehuja ja loppukäynneille maastoon. Monet tutut nauraa, ettei tuolla menolla hevonen saavuta helppoC-tasoa ikinä, mut mulle on toissijainen asia, mikä hevosella on koulutustaso, kunhan sillä on hyvä olo. Mihin tässä maailmassa on niin helkkarin kiire?! :evil:
Aika on todella mitä tällainen tarvii, selkeyttä, varmuutta ja hellyyttä. Ohjeet pitää olla hevosen ymmärrettävissä. Meillä on käytetty paljon aikaa vain siihen, että ollaan vaan yhdessä. Eilen kymppiuutisissa oli hevoskuiskauksesta juttu ja isäntä katsoi ihmeissään ja kysyi sit, mitä outoa tuossa on, tuotahan sinä oot koko viime talven ja tämän kesän tehnyt ilman mitään hevoskuiskauspuheita... :lol:
Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
http://kuvablogi.com/blog/5069/8/
sos-84

ViestiKirjoittaja Kukka » To Elo 04, 2011 4:17 pm

Pari aiheeseen sopivaa artikkelia:
http://elainkoulutus.wordpress.com/2010 ... uudutettu/
http://elainkoulutus.wordpress.com/2011 ... nkuolleet/

Fiksu heppakouluttaja muutenkin tuo Jaana Pohjola.. Ja tuolla sivuilla vaikka mitä mielenkiintoista!
Kukka

ViestiKirjoittaja Marjut » Pe Syys 09, 2011 11:51 am

Oletko kokeillut homeopatiaa tai Bach-tippoja?
Marjut

ViestiKirjoittaja Angelica » Pe Syys 09, 2011 5:51 pm

Marjut kirjoitti:Oletko kokeillut homeopatiaa tai Bach-tippoja?

En ole koskaan kuullutkaan Bach-tipoista.. Miten toimivat ja vaikuttavat? Homeopatiaakaan en ole käyttänyt. Tiedätkö mitään esimerkkiä tai ja jotain hyvää sivua aiheesta?
Angelica

ViestiKirjoittaja lärinä » La Syys 10, 2011 12:58 pm

Kukkaterapia on homeopatian tyyppinen energiahoito, jonka kehittäjä on brittiläilen homeopaatti Edward Bach. Kukkien energia on uutettu veteen auringonvalon avulla. Hänen systeemissään on 38 eri valmistetta, joilla hoidetaan erilaisia luonnetyyppejä, asenteita ja kielteisiä tunteita. Frantsila on kehittänyt suomalaiset kukkatipat. Googlesta löytyy lisätietoja hakusanoilla kukkaterapia, Bach kukkatipat, suomalaiset kukkatipat ja jos englanti taipuu niin Bach flower remedies ja flower therapy. Aiheesta on myös kirjoja, esim. Mechthild Schefferin Bach kukkaterapia ja Frantsilan kukkatipoista Elina Haapalan kirja Suomalainen kukkaterapia. Tässä vielä pari nettisivua:

Bach Centren erittäin kattavat sivut englanniksi http://www.bachcentre.com/index.html
Energiakeskus Indigon sivuilla on suomeksi lyhyet kuvaukset Bachin uutteista http://www.energiakeskus.com/energiasiv ... t-bach.php
Frantsilan kukkaterapia http://www.frantsila.com/product/kukkaterapia/

Olen käyttänyt itse paljon kukkauutteita ja minusta ne ovat upeita! En tiedä miten ne toimivat, mutta ne todella auttavat erilaisten tunnelukkojen yms. käsittelyssä. Suomalaiset tipat ovat vahempia kuin Bachin tipat, joten niistä voi tulla voimakkaitakin reaktioita, kun vanhat moskat lähtevät liikkeelle. En ole kokeillut tippoja hevosille, mutta kissa reagoi niihin hyvin. Ne ovat myös turvallisia ja niitä voi kokeilla huoletta itse. Jos valitsee väärän uutteen, ei tapahdu mitään. Ja länsimaisen tieteen näkökulmasta ei tapahdu muutenkaan mitään, kun pullossa on vain vettä ja hiukan konjakkia ;)

Edit: Kirjan Suomalainen kukkaterapia mukaan tipat korjaavat energiakenttää.
When the student is ready, the teacher will appear. -Buddhalainen sananlasku
lärinä

ViestiKirjoittaja Marjut » Ti Syys 13, 2011 11:51 am

HEI!

Olen eläinten luontaishoitaja ja hieroja. Käytän siis työssäni aiemmin mainitsemiani homeopatiaa ja kukkatippoja. Olen myös ns. länsimaisen lääketieteen edustaja varsinaiselta ammatiltani. Olen vuosien saatossa huomannut pehmeämmän ja luontoa lähellä olevat hoitomuodot hyviksi.

Homeopatia ja kukkatipat, samoin kuin klassinen akupunktio, toimivat kehoa itseään korjaavina. Itse käyttäisin sanaa katalysaattori, täydentävät hoitomuodot saa aikaan paranemisprosessin. Aikaa voi kulua kuukausia, jopa vuosia, riippuen miten vakava ja kauan kestänyt ongelma, sairaus, vaiva on. Akuuteissa tilanteissa oire / vaiva voi poistua jopa tunneissa.

Itse käytän käsikädessä hoitaessani sekä koululääketiedettä että erilaisia täydentäviä hoitoja, tilanteen ja tarpeen mukaan.
Marjut

ViestiKirjoittaja SanniStella » Ti Syys 20, 2011 6:03 pm

.
SanniStella

ViestiKirjoittaja Maikki » Ma Syys 08, 2014 10:29 pm

Minulla on nyt sitten tällainen sulkeutunut nuorimies. Onneksi on hevosseurassa ja maasta käsiteltäessä aktiivinen, rento ja utelias, mutta heti kun varusteita näytetään, pamahtaa ihan lukkoon. Olen helpottunut, kun ymmärsin, mikä heppaa vaivaa. Käy niin sääliksi toista, miten kukaan voi saada hevosen niin rikki edes ymmärtämättä, mitä tekee ja mikä sitä vaivaa! :( Tähän asti on liikkunut pakotettuna, mutta meille tullessaan huomasi, ettei tunteiden näyttämisestä rangaista, joten meni tosi pahaksi. Ei liiku yhtään mihinkään ja mitenkään ratsastajan kanssa. Alkuun oli ihan hämmentynyt tunteidensa näyttämisestä ja vuoropuhelusta, mutta on edistynyt huimasti maastakäsin. Valoa kohti. :)
Maikki

ViestiKirjoittaja Fast » Ke Marras 19, 2014 3:42 pm

Meillä exravuri tamma ja 3 vuotta meillä ollut. Aluksi nyhjötti puun vieressä ja antoi itse itsellen akupunktiota kuusen teräviä oksia vasten. Todella jumissa koko hevonen, oli reenattu ja kun ei stoppia ollut niin vastuksia lisää kärriin ja ladon seinään lämppäri päätyi. Hoidatin tuota säännölliseen eri hoidoilla, jotain osaan itsekkin. Paljon maastakäsin lenkkejä, vain hiukan ratsastusta, joka on uusi asia. Suu oli rikki ja apuja ei ollet niin kaik opeteltiin uudelleen. Rohkea ja mukaan tuleva tamma, ei pelkää. Heti kun jokin äkillinen uusi tapahtuma tulee niin lukkiutuu seisomaan hievahtamatta tai jos selkään tulee pienikin jumi niin menee ittseensä, käpertyy. Kun hoidan paikat auki niin on nykysellään vireä, utelias ja touhukas tamma. Pitkä tie on ollut ja jatkuu, mutta niin ihana tammuska kuitenkin.
Kyseisen varsa lopetettiin hankalan 3 vuotiaana, kun rikkoi ravivärmeet. Miehet ei keksineet mikä oli vikana:(.
Fast

Paluu Hevosen käyttäytyminen