Minulla on myös suomenhevostamma ex-ravuri. Kuten aloittajalla hevoseni stressaa hyvin helposti mutta "hallitsee hermonsa" ja jähmettyy aloilleen ,saattaa aluksi kokeilla että voiko tilannetta mitenkään välttää mutta ei ala riehumaan mitenkään tai muuten vastustamaan mitään enempiä, vaan pitää stressin "sisällään" ja sietää stressaavan tilanteen... Toisaalta tämä on jokseenkin hyvä juttu, toisaalta todella huono. Mahahaavaakin on ollut, mutta tällä hetkellä tilanne on parempi laidunloman jälkeen. Hevoseni on kaikinpuolin helppo. Stressaa hyvin helposti, mutta ei pura stressiä mihinkään.
Pimu stressaa hyvin helposti:
- kuolainten laittoa
- satulointia
- ajamista (ei toimi kärryiltä kovin hyvin, ei suostu liikkumaan)
- sisälle ottoa varsinkin yksin
- jos syrjäytetään laumassa (alistuva tyyppi)
- yksin laitumella
- asioita jotka poikkeavat totutusta rutiinista esim. tarhakaverit, ruoka-ajat
- pieniä ja pimeitä tiloja
- kentällä/maneesissa ratsastus
- karsinaan/tarhaan tunkee kokonainen ihmislauma
- matkustamista
- jne
Hevoseni stressaa hyvin helposti eri asioita, mutta nyt kun olemme vaihtaneet tallipaikkaa hevoseni on alkanut nukkua myös ulkona makuultaan (!!) mikä on erittäin positiivinen asia, sillä entisessä tallissa hevonen ei uskaltanut edes piehtaroida ulkona sillä lauma oli liian iso ja hevoseni olin pahnanpohjimmainen. Eikä sisälläkään uskaltanut mennä maate koska talli oli pimeä ja ahdistava. Kenties hevoseni ei nukkunut koko viime talvena ainuttakaan kertaa makuultaan tärkeää REM unta joka stressasi lisää ja hevonen sai mahahaavan. Nyt voi jo paremmin ja on voimissaan! Hih, kesällä laitumella kahdestaan ruunapojan kanssa, monasti menin varhain aamulla katsomaan niin molemmat veti pitkin pituuttaan ja kuorsaus vaan kuulu

Joskus oli päiviä kun on ollut joku hyvin stessaava tilanne takana esim edell päivänä niin seuraavana päivänä molemmat vetää nokosia pitkin päivää niin rennosti että... Tuntuu että olen kerrankin tehnyt hevosestani onnellisemman!

En ole huomannut omassa hevosessa stressin merkkejä keväisin, päin vastoin. Se nauttii täysillä kesän tulosta!!

Syksyllä sitten ehkä stressataan enemmän talven tuloa... taitaa tammuskalla olla vähän huonoja kokemuksia syksystä/talvesta joskus...