Potkija

Hevospsykologia, miksi hevonen tekee sitä mitä tekee.

Potkija

ViestiKirjoittaja Marge » Su Marras 21, 2010 10:24 am

Minulle tuli noin kuukausi sitten uusi hevonen. Hommasin sen täysin tunnesyistä itselleni, sillä se oli nykyisen hevoseni varsa. Ei tosin enää varsan iässä tai mitoissa.
Vanhempi tamma on minulla ollut kymmenen vuotta. Tämän kanssa me olemme tehneet paljon maastakäsittelyä ja se onkin ihan kultakimpale.
Minulle siis tarjottiin hevosta ja sanottiin, ettei se ole sitten helppo, hommat sovittiin ja hevonen haettiin. Tottahan se olikin, hevonen käveli yli, ihminen ei ollut sille mitään, pihan perukoilla se oli asunut, eikä viimeiseen neljään vuoteen sillä oltu tehty mitään. Tämän nuoremman tamman olen tavannut silloin sen ollessa 1-2 vuotias, kipakka tamma jo silloin. Nyt me olemme selvitelleet johtajuuskuvioita ja juniori on kyllä käyttäytynyt fiksusti, edistynyt on paljon. Vain yksi asia painaa, eikä minulla ole mitään kokemusta tästä, potkivasta hevosesta.

Minulle kerrottiin, että on sillä ratsastettu, mutta kun näytin satulaa sille, niin ilmeisesti kokemukset eivät ole olleet hyviä. Korvat meni pitkin niskaa ja takajalat heilui. Aloitin siis yksinkertaisesti niin, että aina kun sitten seisoi nätisti, vein satulan kauemmaksi. Nykyään satula menee jo selkään vaiheittain ja ilman potkuja. Loimittaessa potkii (en ole tallihenkilökunnan antanut edes loimittaa), kun kavioita haluaa putsata se potkasee, kengittäessä sama homma (mutta kun sen jalan kengittäjä saa pidettyä, niin helppo kengittää loppuun). Miten siis toimia?
Minua se tuntuu kohtelevan normaalissa käsittelyssä ihan ok. voin harjata hännän ja kulkea sen "takaa", putsata haavat takajaloista, mutta siihen se sitten jää. Eikä minulla ole yksinkertaisesti mitään konstia niihin kavioiden putsauksiin.
Kuvittelin vielä, että kun vien hevosen tuonne nykyiseen talliin, että minulla olisi siellä apua jos on tarvis, mutta väärin luulin.

Olen aloittanut sen kanssa siis ihan alusta, se kulkee ulos ja sisään niin, että sitä voivat muutkin kuskata, heinäkasalle se ei tule, ennenkuin minä olen poistunut, olen säkittänyt sitä mm. juuri satulan ja loimien kanssa sekä jopa tekokädellä ja opettanut sen nyt kulkemaan liinassa. (muutoin en tykkää liinaamisesta, mutta nyt koin sen ihan hyväksi asiaksi opettaa, kun hevonen ei millään lähtenyt pois ihmisen seurasta, eikä ole aitausta missä olisin aidannut). Aluksi se siis tuli ihan röyhkeästi ihmisen luo ja nappasi ihmisen haliotteeseen (en ole koskaan nähnyt hevosen tekevän niin).

Apua?
Menneisyydelle en voi mitään, tulevaisuuten voin vaikuttaa...
Marge

Re: Potkija

ViestiKirjoittaja Ivus » Su Marras 21, 2010 1:22 pm

Marge kirjoitti:Aloitin siis yksinkertaisesti niin, että aina kun sitten seisoi nätisti, vein satulan kauemmaksi. Nykyään satula menee jo selkään vaiheittain ja ilman potkuja. Loimittaessa potkii (en ole tallihenkilökunnan antanut edes loimittaa), kun kavioita haluaa putsata se potkasee, kengittäessä sama homma (mutta kun sen jalan kengittäjä saa pidettyä, niin helppo kengittää loppuun). Miten siis toimia?
Minua se tuntuu kohtelevan normaalissa käsittelyssä ihan ok. voin harjata hännän ja kulkea sen "takaa", putsata haavat takajaloista, mutta siihen se sitten jää. Eikä minulla ole yksinkertaisesti mitään konstia niihin kavioiden putsauksiin.

Minusta kuulostaa että olette hyvällä alulla, ja sinulla on työkalut joilla pääsette eteenpäin. Missä vaiheessa kavionnostoa hepo tarjoaa potkua? Pyri aina palkitsemaan ennenkuin hepo ehtii tehdä väärin. Opettaminen kavion nostoon menee samalla tavalla kuin mitä olet käyttänyt satulankin kanssa, muistat vaan aloittaa tarpeksi pienestä, eli esim. kosketat/nostat köydellä jalkaa -> palkinto tulee jo siitä (kun ei potki). Klikkeri tai baari auki-tekniikka voi olla hyvä tässä apuna. Toistoja, toistoja toistoja, nosta rimaa vähittäin. Onnea harjoituksiin :)
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja Marge » Su Marras 21, 2010 4:42 pm

Kavioita kun nyt olen nostellut, niin antaa kyllä ottaa jalasta vähän kiinni, mutta kun sitä yrittää nostaa, niin vetää jalan mahan alle, minun voimat ei siinä vaiheessa riitä, enkä haluakaan mitään voimamittelöä asiasta, miehän häviän :D . Nyt olenkin tosiaan vain pitänyt jalasta kiinni ja päästänyt irti kun on rento. Viikkoa aiemmin sain takaset nostettua ja pidettyä kiinni, oikeaan asentoon en ole yrittänyt vetää väkisin, koska tammalla on tapana alkaa tässä vaiheessa nojaamaan ja "istumaan päälle". Nyt vaan taas kengityssession jälkeen ongelma palasi, eikä tunnu antavan minulle mahdollisuutta jatkaa siitä mihin jäätiin.
Eli menen takasten luo ja käyn vain jalkoja läpi, toistoja joo, mutta sitten kun päästään siihen tilanteeseen, että täytyisi nostaa jalka, niin millätavalla se olisi järkevintä tehdä ilman, että se heti hujauttaa ja näin ollen otteeni irtoaa tai että se alkaa nojaamaan koko massalla? Aluksi varmaan riittää ihan sentinkin nosto irti lattiasta, niin että kontrolli on minulla, mutta hevonen ei (toivottavasti) ärsyynny vielä siitä pienestä nostosta...?

Aluksi se nojasi ihmiseen kokoajan, harjatessa jne. heti ekana opeteltiinkin peruuttamaan, sekä väistämään narunpainetta edestä ja sivulta, sillä kosketukseen ei reagoinut mitenkään, painoi vain vastaan koko kropalla nyt kuitenkin väistää jo ihan kosketustakin.
Annan sen kyllä kertoa mielipiteensä asioihin, liikkuu ja tutkailee jatkuvasti kun käytävällä ollaan, sekä kuuntelee ääntäni todella tarkasti, enkä kiirehdi. Tietenkään en anna ruveta ihan omiaan temppuilemaan, mutta esim. nämä satuloinnit jne. saa ihan rauhassa hevonenkin miettiä ja tutkailla tilannetta.

Kun ei itse ole aiemmin ollut potkivien hevosten kanssa paljolti tekemisissä, niin ei oikein tiedä miten suhtautua. Ärähdän kyllä, jos potkua tulee agressiivisessa mielessä tarkoituksella (näitä tilanteita ei kyllä ole montaa ollut), mutta en tietenkään esim. säkitystilanteissa.
Marge

ViestiKirjoittaja Ivus » Ma Marras 22, 2010 10:29 am

Marge kirjoitti: mutta sitten kun päästään siihen tilanteeseen, että täytyisi nostaa jalka, niin millätavalla se olisi järkevintä tehdä ilman, että se heti hujauttaa ja näin ollen otteeni irtoaa tai että se alkaa nojaamaan koko massalla? Aluksi varmaan riittää ihan sentinkin nosto irti lattiasta, niin että kontrolli on minulla, mutta hevonen ei (toivottavasti) ärsyynny vielä siitä pienestä nostosta...

Suosittelen että opettelette jalannoston ensin köydellä, ihan oman turvallisuutesi takia. Eli pitkä riimunnaru tms. jalan ympäri yhdellä silmukalla, ei solmuja tai kierroksia jalan ympäri, ja sitten harjoituksia. Ensimmäinen vaihe voisi olla niin yksinkertainen että hevo siirtää painon toiselle puolelle-> pos. vahviste. Kun pääsette siihen että nostaa sentin, harjoittele sitä pidempään, ja pidä huoli että positiivinen vahviste ajoittuu oikein. Köydessä on myös se etu että hevo ei pääse nojaamaan, vaan joutuu seisomaan kolmella jalalla.
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja Marge » Ma Marras 22, 2010 8:58 pm

Hyvä idea :)

Eipä käyny ees mielessä, nyt vain sumplimaan miten saan köyden sinne jalan ympärille ;)

Katsellaan, huomenna jatketaan taas harjoituksia!
Marge

ViestiKirjoittaja Marge » Ke Marras 24, 2010 9:41 pm

Nyt on ensimmäiset naruharjoitukset tehty, ei potkuja minua kohtaan onneksi vieläkään :)

Ilmeisesti sitä täytyy herkistää sille narulle jalassa, ei nimittäis paljo reagoinut, ei siirtänyt painoa yhtään ja sitten yhtäkkia nopeesti jalka ylös. Toisella puolella hevonen nosti jalkaa hitaasti, mutta jalka täysin suorana, tuli ihan sellanen olo, että ihan ku se ei koskaan olisi niitä nostanut :D
Kuitenkin sain muutamia kertoja hyvin reagoimaan, että omasta myötäyksestä oli hyötyäkin. Kyllä se varmasti tästä taas pikkuhiljaa, kun nyt itsekin sai uusia vinkkejä, kiitos niistä! :)

Se on vain kovin "turta" ollut ensin kaikelle, mutta luulen, että herkistyy toivomalla tavalla tähänkin hommaan. Ihana kuitenkin huomata, että antaa minun touhuta ja tehdä asioita, vaikka vähän ärsyttäiski, päivät aina aloitan kysymällä, että "millä tuulella ollaan ja huolettaako jokin?" Lopuksi kun harjailin häntää ja lauleskelin juniorille, niin kovasti rentoutui ja nuokkui menemään. Kyllä hevoset on ihania.
Marge

Paluu Hevosen käyttäytyminen