aggressiivinen käytös

Hevospsykologia, miksi hevonen tekee sitä mitä tekee.

aggressiivinen käytös

ViestiKirjoittaja ruuna » Ti Marras 16, 2010 6:56 pm

Hei! Kaipaisin neuvoja kokeneilta hevosen käsittelijöiltä. Minulla on uuten tuttavuutena 5-vuotias lämminverinen ruuna, kiltti peruskoulutettu hevonen. Se on ollut meillä vajaan puoli vuotta. Meidän yhteistaival lähti sujumaan mukavasti. Hevonen oli aluksi arka, halusi tutustua paikkoihin perusteellisesti, sekin normaalia. Olen hevoselle helläkätinen ja kiltti,lällyttelen sitä ja ehkäpä ongelmat juontuu tästä...nimittäin hevonen on alkanut käyttäytymään agressiivisesti minua kohtaan: luimistaa korvia,kääntää päätä, yrittää purra ja kääntää takapuolta tai nostaa takajalkaa.Näin se tekee kiinni ottaessa (tulee kyllä luo ja haistelee, mutta ei tykkää kiinniotosta) sekä hoitotilanteessa (heti kun menen kaulan ja pään alueelle)Kuitenkin näyttää nauttivan hoidosta ja rapsuttelusta. Myös taluttaessa se alkoi luimistelemaan ja pyrki edelle sekä päästi jonkun hirnahduksen tapaisen. Tällaiseen käytöksen törmätessä huomasinkin kuinka paljon olen hevoseen luottanut, enkä ole sitä osannut pelätä millään lailla, onhan se ollut niin kiltti minua kohtaan...Nyt kuitenkin alkoi pelottaa ja se ei asiaa ainakaan paranna. Kokemattomana olen ehkä kuitenkin päästänyt sen liian lähelle meidän hellyyden osoituksissa. Kesällä se ei koskaan näykkinyt, tuli vain lähelle ja "halasi" ja pukki turvallaan. Nyt nämä jutut ovat jääneet ja tilalle on tullut pikkasen tylymmät tavat. Olen lukenut kirjoista että tällaiselle käytökselle voi olla monia syitä, vaikea vaan hahmottaa mikä syy voisi olla. Onko hevonen kipeä, pomottaako se,leikkiikö se vai eikö se vaan tykkää minusta :(
ruuna

Re: aggressiivinen käytös

ViestiKirjoittaja Ivus » Ke Marras 17, 2010 11:34 am

Syynä voi olla mikä vaan, kipu on se mikä pitää sulkea pois. Opeta hevoselle ihmisen tila, eli sinulla on ympärilläsi 1/2-1m kokoinen vyöhyke johon hevonen ei saa tulla kutsumatta. Hyvät selkeät ohjeet opettamiseen löydät T. Kaimion kirjasta Hevosen kanssa. Lue myös topa Oman tilan pitämisestä.
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja Helmi » Ke Marras 17, 2010 4:59 pm

Meillä ollut hieman samanlainen tilanne. Arka ja herkkä poni, joka alkuvaiheessa ei luottanut ihmiseen yhtään. Heiniä viedessäkin pakeni karsinan perimmäiseen nurkkaan silmät päässä pyörien. Kun sitten pikku hiljaa alkoi luottaa, alkoi myös uskaltaa esittää asioista oman mielipiteensä ja jos en ottanut mielipidettä huomioon, näykki. Korvien ja päänalueen koskettelu oli tällekin vaikeaa ja pahimmillaan hyppi todella uhkaavasti pystyyn, samalla esitellen kalustoaan kun mamma ei muuten ymmärtänyt tehdä asioita toisin. Tälle tosin ei oltu koskaan opetettu, miten ihmisen kanssa ollaan ja käyttäytyi kuten hevoslaumassakin. Ei ollut kai tarvinut, koska arkuuttaan oli aina väistänyt ihmistä. Täytyy tunnustaa, että otin "huonon käytöksen" kohteliaisuutena. Olin siis riittävän luotettava ja kaverina laumatoveria vastaava. Siltihän näykkimiseen oli puututtava. Onneksi on kyseessä peruskiltti ja nöyrä kaveri, joka aika äkkiä hiffasi jutun juonen ja ymmärtää nyt, että ihmisen kanssa ollaan eritavalla kuin hevoskavereiden kanssa. Eikä meillä tarvittu muuta kuin harjoitella väistämistä/myötäämistä paineelle ja sitä oman tilan kunnioitusta tietenkin. Koskaan en oikeastaan itse näykkimiseen reagoinut millään tavalla, se vain jäi pois samalla kun muut asiat alkoivat sujua.

Toinen meillä taas on hyvin dominoiva, joka harrasti alussa juuri tuota pukkimista ja "halailua", mihin en puuttunut, koska se oli minusta mukavaa. Se otti ohjat hyvinkin äkkiä myös muissa tilanteissa ja esim. taluttaessa pelästyessään juoksi ohi ja kääntyi "mörön" ja minun väliin "suojaamaan laumaansa". Siinä rytäkässä jäin yleensä jalkoihin. Samat konstit on auttaneet tähänkin, hyvin erilaiseen kaveriin. Juuri tultiin "remmilenkiltä" ja vaikka vähän intoilikin niin että piti oikein pukkia heittää, piti nätisti oman paikkansa ja oli kokoajan kivasti kuulolla ja keskittynyt minuun, vaikka koirat (3kpl) juoksentelivatkin vapaana mukana. Kieltämättä vanhat ajat ovat sen verran tuoreessa muistissa, että joka hypähdyksestä, hyppää myös minun sydämeni kurkkua kohti....

Nämä lähinnä vertaistukena.. ;) Kun en niin kovin kokenut ole, mutta ehkä auttaa sinua hahmottamaan, mikä teillä oikein on ongelman ydin.
Matkassa mukana norjanvuonohevosruuna Linus -91 ja islanninhevosruuna Ljúfur frá Ökrum1 -97
Helmi

ViestiKirjoittaja ruuna » Ke Marras 17, 2010 8:10 pm

Kiitos hyvistä vastauksista! Helmi, sinun kirjoitus kuulosti juuri siltä, mitä olin itsekin pähkäillyt ongelmien aiheuttajiksi ja ratkaisuiksi. Hieman vain hätäännyin kun käytös muuttui melko pian, (tai en ollut vain havainnut pikkuhiljaa muuttuvaa käytöstä) ettei kyseessä ole vain kipu. Hevonen on kuitenkin vireä, joten tuskin kyse on kuitenkaan siitä. Nyt sitten vaan ottamaan vähän etäisyyttä ja omaa tilaa haalimaan :) Tuo Tuiren kirja minulla onkin joten nyt vain harjoituksia tekemään :)
ruuna

ViestiKirjoittaja sos-84 » Ke Marras 17, 2010 8:44 pm

Minun korvaan tuo kuulostaa just siltä pomottamiselta. Olet nyt sen kaveri, mutta kun hevoslaumassa on aina se johtaja, joten se nyt kokeilee, josko hän se johtaja saisi olla sitten. Lämminveriset on herkkiä uskomaan ja nöyrtymään, juuri nuo maastakäsin harjoittelut, oman tilan hallinta voi riittää. Jos ei niin kun hevonen "ärähtää", ärähtää(kirjaimellisesti 8-) ) itse takaisin ja ilmaisee hevoselle että minä olen johtaja, sinä et. Arkaa hevosta kannattaa lukea, ettei sitten kuitenkaan liikaa komenna, jos se herättää jotain huonoja muistoja. Vie aikansa että pääsee siihen tasapainoon, että voi olla se kaveri, mutta silti pomo, jokainen hevonen kun on yksilö, toiset koittaa kovemmin ja useammin, toisille riittää se mulkaisu kerran kuussa. :mrgreen:

Meidän vanha rouva tietää tasan tarkkaan, ketä voi pomottaa, ketä ei. Nyt tämä tapaus on ollut meillä 12 vuotta, Isäni on aina käsitellyt sitä kuin kaveria tai koiraa ja sen kyllä huomaa. Hevoset asusteli alkuun vanhempieni maatilalla ja isä oli innokas apumies, kun minä opiskelin ja päineen paljon touhusivat. Isällä ei hevosista aiempaa kokemusta juuri ollut, kohteli sit kuin parasta kaveria... Vieläkin aina kun isä tulee hevosia moikkaamaan, näykkii rouva isää välittömästi, taluttaessa näkee että hevonen taluttaa ihmistä, ei toisinpäin. Mutta kun sillä on ollut vaan ikävä... :roll: Minulta riittää edelleenkin paha katse ja tuhahdus, ehkä kädet puuskassa jos rouva kovin ryppyilee(vanhemmuuten on näitä yleisiä aamuäreyksiä ollut havaittavissa). Silloin kun paljon koulun takia joutui olemaan pois, jouduttiin alkuun aina neuvottelemaan kumpi käskee, mutta hyvin äkkiä siihen tasapainoon päästiin.

Neuvottelut vaan käyntiin, jos epäilyttää niin kannattaa käyttää hierojaa tms, tutkimassa hevonen, ettei siellä sitten mitään kipuperäistä ole, erityisesti, jos tietyssä tilanteessa(satulointi hyvä esimerkki) saa näitä kiukkukohtauksia.
Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
http://kuvablogi.com/blog/5069/8/
sos-84

ViestiKirjoittaja ruuna » To Marras 18, 2010 5:50 pm

Teidän neuvoista rohkaistuneena päätin olla pelkäämättä ja olla jämäkämpi :) Päättelin, että käytös johtuu minusta sillä se alkaa aina vain silloin kun menen lähelle kaulaa ja turpaa.(eli juurikin tuota johtajuuden hakua)Tänään sitten pidettiin parin tunnin hoitotuokio.Normaalit hoitotoimet käytiin läpi suht rauhallisesti, välillä isotteli mutta nostin aina käden ylös niin hyvin rauhottui. Hoitojen jälkeen vain silittelin kaulaa ja aina kun uhkasi nostin kättä ja jatkoin silittämistä, jos luimisteli vain pikkusen en välittänyt vaan jatkoin silittämistä. Sitten kun hevonen silminnähden rauhottui otin pari askelta taakse päin jossa seisoin hetken. Toistelin tätä melko useasti kunnes aloin päästä silittelemään turpaa. Sitten hevonen olikin jo niin rentoutunut ettei enää luimistellut. Pään väistöharjoituksia koitin tehdä, mutta ne oli kyllä melkoisia hypnoosiharjoituksia kun höppänä alkoi nukkumaan, mutta eikai se huono vaihtoehto oo sekään, tässä tilanteessa :D Sitten erottiin hyvillä mielein sovussa :) Luulen että tästä on hyvä jatkaa.
ruuna

ViestiKirjoittaja Ivus » To Marras 18, 2010 6:21 pm

Käytätkö hevosella kuolaimia? Jos hepo vihaa päähän koskemista, syynä voi olla myös kivut suussa, hammasvaivat, tms. Mutta jos käytös loppuu kouluttamisella, ei kyseessä ole akuutti kipu (mutta mahdollisesti muisto kivusta). Onnea harjoituksiin!
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja Hihii » To Marras 18, 2010 8:50 pm

---
Viimeksi muokannut Hihii päivämäärä Su Joulu 12, 2010 9:06 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Hihii

ViestiKirjoittaja ruuna » Pe Marras 19, 2010 5:01 pm

Käytän kyllä kuolaimia ratsastellessa. Hevonen ei kuitenkaan pyristele varusteiden laiton kanssa ja ratsastelut ovat olleet lähi viikkoina melko vähällä keleistä ja näistä onkelmista johtuen. Ajattelin että parempi keskittyä nyt tuon ongelman korjaamiseen näin maastakäsin. Meillä on minun isän kanssa ns.yhteishuoltajuus eli isä käy aamulla antamassa ruoan ja laittaa hevosen ulos, minä käyn sitten päivällä hoitamassa, ratsastamassa ja tekemässä muita puuhia hevosen kanssa. Isä siis huolehtii ruokapuolen ja minä tämän "koulutus puolen" Hepo ei isää kohtaan osoita samanlaista käytöstä kuin minua, vaikka ei isäkään mikään auktoriteettinen hepan käsittelijä ole. Tämäkin minusta kertoo siitä että juttu on minun ja hepon välinen kamppailu :) Vai mitä luulette? Meidän alkutaival sujui uskomattoman hyvin eli hevonen nautti hoidoista niin että meni aivan tainnoksiin, tykkäsi kulkea metsäreissuilla ja talutaessa kipsutteli kuuliaisesti takanani, nyt kaikki vaan on kääntynyt päälaelleen...mutta ei auta kuin mennä päivä kerrallaan ja koittaa tutkailla tarkkana mihin suuntaan ollaan menossa.
ruuna

ViestiKirjoittaja orvari » Ma Joulu 06, 2010 9:20 pm

Hei,

Luin läpi mitä olit kirjoitellut suhteestasi hevosesi kanssa. En ole lukenut toisten kirjoittamia kommentteja joten vastaan vain sinun kirjoituksesi pohjalta. Kuvailit heti ensimmäisessä kirjoituksessasi että hevosesi noin 1/2 vuoden kuluttua siitä kun tuli luoksesi alkoi muuttumaan.

On aika yleistä kun hevonen tulee uuteen kotiin se aluksi tarkkailee varovaisesti ympäristöään eikä uskalla kohottaa päätään. Sen ollessaan pidemmän aikaa uudessa paikassa se alkaa kokeilemaan paikkaansa laumassa. Et kertonut kirjoituksissasi tarhaako se yhdessä toisten hevosten kanssa / vieressä - vai onko sillä hevos ystäviä. Täytyy muistaa että hevonen on sosiaalinen ja tarvitsee laumaa ympärilleen pystyäkseen olemaan onnellinen.

Meille tuli 4 vuotias ruuna asumaan, se alkoi vähitellen ottamaan tarhassa johtajan paikkaa ( ruunalaumassa kun ovat neljä hevosta yhdessä ), tämän jälkeen se kokeili samaa meille ihmisille. Aika äkkiä se kuitenkin oivalsi että olemme laumassa sen yläpuolella. Hevoselle on äärettömän tärkeätä tietää joutuuko se olla lauman pää, hevonen jonka ei tarvitse olla lauman pää on yleensä helpottunut siitä että sen ei tarvitse kantaa huolta laumastaan. Vaikka tämä 4 vuotias ruuna edellisessä paikassa oli lauman alin, otti se uudessa paikassa toisen roolin itselleen. Se että on jossain päin maailmaa lauman alin ei tarkoita sitä että kyseessä olisi pysyvä tilanne sen elämän aikana, hevonen kokeilee paikkaansa aika ajoin ja on tyytyväinen kun sillä on johtaja. Kuitenkin jokaisen hevosen täytyy kokeilla jotta saavat selvitettyä kenelle kuuluu huolenpito laumasta.

Joka kerta kun me olemme hevosen kanssa me muodostamme yhdessä sen kanssa lauman, tämä ei tarkoita sitä etteikö hevonen tietäisi että emme ole hevosia - mutta oikealla käyttäytymisellämme se hyväksyy meidät kuitenkin laumaansa ja antaa meidän jopa olla sen johtaja mikäli se pystyy luottamaan meihin. Joten on hyvä että olet sille kiltti, kuitenkaan se ei saa hyppiä sun silmille.

On kuitenkin syytä muistaa että jotkut hevoset herätessään johtajiksi ovat aika vahvoja ( vaikka ruunia olisivatkin ), tämän takia toisten hevosten kanssa täytyy käyttää psykologiaa enempi kuin toisten. Toinen asia joka askarruttaa minua, on se että milloin hevosesi on ruunattu ja onko ruunaminen onnistunut. Meillä oli aikaisemmin 19 vuotias amerikan ravuri ruuna, hevonen ruunattiin sen ollessa 2 vuotias ja oli ollut vaimoni kanssa varsasta lähtien. Tätä hevosta ei saanut ahdistaa, sen kanssa joutui toimimaan aika samalla tavalla kun orin kanssa - hyvin selkeätä kielen käyttöä. Saattaa olla että ruunauksessa jotain meni pieleen, taikka sitten se oli vain sen luonne.

Luulen kuitenkin että kun saatte suhteenne toimimaan - teistä tulee hyvä lauma. Mikäli asia olisi niin että tuo hevonen on päässyt yläpuolellesi, silloin olisi hyvä ottaa samalla tavalla johtajuus takaisin kuin millä sen on menettänyt - vähitellen sieten että jonain kauniina päivänä hevonen huomaa että olet sen yläpuolella ilman että olet sen eteen juuri elettä tehnyt.

Kuitenkin on syytä varmistaa että hevosellasi ei ole kipuja, kipeä hevonen voi käydä päälle. Hevonen ei välttämätä tarkoita sellaisella käytöksellä mitään, agressiivisuus vain suuntautuu sen läheisyydessä olleeseen kohteeseen joka sen mielestä ei väistynyt vaikka varoitti siitä ennalta. Jotkut hevoset ei myöskään hyväksy heidän suuntaansa kohdistettua vääryyttä, hevonen saattaa siis kokea vääryyttä jollekkin asialle jota sitä kohtaan tehdään - eli kannattaa miettiä mitä teki juuri ennen hevosen agressiivista käytöstä. Usein syy löytyy jostain yksinkertaisesta asiasta jota hevonen ei vain ymmärrä.
orvari

ViestiKirjoittaja ruuna » Ma Joulu 13, 2010 7:54 pm

Kiitos vastauksesta Orvari.Olen pohtinut pääni puhki tuota seikkaa, että yrittääkö se kertoa minulle kokevansa jonkin asian epämiellyttäväksi, onko se onneton vai hakeeko se johtajuutta. Ehkäpä se on niin, että nyt hepo on rahkaistunut näyttämään oman mielipiteensä ja yrittää hakea paikkaa "laumassa". Ehkä se on itsekin vähän sekaisin kun ei tiedä luottaako siihen että onko minusta johtajaksi. Tilanne tuntuu kuitenkin niin ristiriitaiselta sillä hepo on alusta asti nauttinut hoidosta niin että meinaa nukahtaa, jota se on tekee edelleenkin, mutta nykyään se saattaa näykätä (ei kuitenkaan lujasti) ihan äkkiarvaamatta. Aluksi yritin vastata tähän "isottelemalla" takaisin eli nostin käteni,ärähdin tai puuskahdin. Nyttemmin olen koittanut toisenlaista lähestymistapaa: heti kun näen hevosen hermostuvan, otan rohkeasti kiinni päitsistä, silitän turpaa ja puhun rauhallisesti, tähän se aina rauhoittuu. Sitten alan taas pikkuhiljaa edetä tilanteeseen jossa olin. En tiedä onko tämä järkevä tapa? Kun minulla tuli jo sellainen tunne että kokeeko se minut jollain lailla uhkaavaksi sillä näinkin käy usein: jos olen esim. harjaamassa takapäätä hevonen näyttää rentoutuneelta ja nauttivan mutta heti kun lopetan ja lähden liikkumaan etupäätä kohti hevonen luimistaa ja muuttuu uhkaavaksi.
Tuosta ruunaushommasta en tiedä kyllä tuon taivaallista, pitäsi varmaan selvittää.:/ Hevosella ei ole toisia hevoskavereita, ainoastaan kaksi lammasta. Eli se on päivät yksin haassa (+ tietenkin ihmisseura) ja illat sekä yöt lampaiden kanssa. Hevonen tuli sellaisesta paikasta, jossa oli muita hevosia ja kyselinkin entiseltä omistajalta että tuleekohan sillä ikävä ja pärjääkö se ilman kaveria. Entinen omistaja meinasi että pärjää, sillä kyseessä on itsenäinen yksilö joka ei juuri muiden hepojen seurasta vältä. Muutaman kerran olemme käyneet toisella hevostallilla eikä meidän hevonen juuri ole kiinittänyt huomoita lajitovereihinsa. Olen kuitenkin miettinyt että olisiko hyvä jos sillä olisi joku hevoskaveri jonka luona voisi käydä leikkimässä. Sillä olen huomannut että se yrittää toisinaan saada minua leikkimään kanssaan ollessaan irrallaan haassa minun kanssa.
ruuna

ViestiKirjoittaja orvari » Ma Joulu 13, 2010 8:23 pm

Äkkiseltä ajattelisin että se on vähän tylsistynyt, hevonen luontaisesti haluaa olla laumassa. Itse olen koittanut seurata miten niiden elämä muuttuu kun saavat tarhata toistensa kanssa, kotona olen huomannut että neljän hevosen laumassa löytyy parempi harmonia kuin 2-3 hevosen laumassa.

On totta että toiset hevoset leikkii vähemmän kun toiset, meillä on laumassamme 19 vuotias palomiino ruuna joka mieluiten oli yksikseen - nyt kun laumaan tuli 1 vuotias ori niin on oppinut sen kanssa leikkimään kuin nuori poikanen.

Hevosella on lähes samat tarpeet kuin ihmiselläkin. Psykologisesti se tarkoittaa että hevonen on fyysinen, psyykkinen sekä sosiaalinen eläin. Näin ollen liian epäsosiaalinen elämä saattaa johtaa siihen että hevonen ei ole onnellinen. On ihan hyvä että sillä on lampaita seuranaan, kaikille hevosille tämä ei kuitenkaan riitä.

Hevosen elämässä tärkeät asiat ovat mm. ruoka, säältäsuoja sekä lajitoverit, me ei ihmisinä voida antaa niitä asioita joita hevoset tarvitsevat - alla video jossa huomaat hevosen perustarpeita joihin kuuluu leikkiminen esim. puremalla ja tulla purruksi toisilta hevosilta - saada potkia ja tulla potkituksi - näitä tarpeita me ihmiset emme pysty hevosillemme antamaan. Hevosella tulis olla tilaa ja niiden tulee saada olla likaisia.

orvari

ViestiKirjoittaja ruuna » Ma Joulu 13, 2010 11:15 pm

Taidat olla oikeassa siinä, että se on tylsistynyt ja koettaa saada nyt minua leikkikaveriksi.Varsinkin nyt talven tullen kun metsäreissut sun muut aktiviteetit ovat jääneet vähemmälle. Minulla ei ole resurseja hoitaa montaa hevosta mutta jospa löytäisin sille jostain lähistöltä leikkikaverin, jota voisi tavata silloin tällöin:)
ruuna

ViestiKirjoittaja Jen-ska » Ti Joulu 14, 2010 2:40 pm

No tuo selvensi kummasti hevosesi aggressiivisuuden todennäköistä syytä. Hevosella tulisi aina olla nimen omaan hevosista koostuva lauma, vähintään yksi lajitoveri, mieluiten tietysti useampia. Yksin oleva hevonen ei esimerkiksi yleensä nuku tarpeeksi, koska sillä ei ole siihen tarvittavaa lauman tuomaa turvallisuuden tunnetta. Saati sitten kaikki sosiaaliset tarpeet, joita ihminen ei mitenkään voi täyttää.

Leikkitoveri silloin tällöin ei kyllä toimi hevosilla, niinkuin se toimii koirilla..
Jen-ska

ViestiKirjoittaja ruuna » Ti Tammi 04, 2011 2:05 pm

Tulinpas kertomaan väliaikatietoja tännekin pitkästä aikaa:) Eteemme sattui kiva myytävänä oleva shetlanninponi ja päädyimme sitten laittamaan siittä hevolle kaverin:) nyt ei sitten tarvi minunkaan potea huonoa omaatuntoa siittä että hevonen on onneton kaverin puutteen vuoksi. Hyvin ovat toisiinsa tutustunet ja toivotaan nyt että tilanne korjaantuu parempaan päin. Ja yllättävän hyvin sitä näköjään pärjää kahdenkin hevosen kanssa kun pelkäsin ettei aika riitä hoitamaan useampaa hevosta hyvin.
ruuna

ViestiKirjoittaja Joenpelto » Ti Helmi 07, 2017 6:47 pm

Hieno juttu! Meinasin kirjottaa että ottakaa edes vuohi, ne on älykkäämpiä ja seurallisempia kun lampaat, lampaat kun tuntuu viihtyvän lähinnä keskenään. Kyllä hevonen aina hevoskaverin tarvitsee. Säälittää niin valtavasti ne hevoset, monesti ellei lähes aina isoilla talleilla joutuu ainakin osa tarhaamaan yksin pienissä tarhoissa, ja hevoselle on tosi tärkeää kanssakäyminen toisen hevosen kanssa. Ei tee pitkän päälle hyvää olla hevosen yksin... Tajuisipa useemmat ihmiset sen :?
Joenpelto

Paluu Hevosen käyttäytyminen