Hevoseni ei anna ottaa muita hevosia tarhasta

Hevospsykologia, miksi hevonen tekee sitä mitä tekee.

Hevoseni ei anna ottaa muita hevosia tarhasta

ViestiKirjoittaja vermiselli » Ti Syys 19, 2017 5:34 pm

Nyt on viimeisen muutaman vuoden aikana muodostunut ongelma, johon en tiedä enää että mikä avuksi. Kuusivuotias suokkiruunani asuu pihatossa kahden muun hevosen kanssa. On asunut kyseisellä tallilla nyt kaksi talvea. Ongelmaksi on tullut, että se ei anna muiden ottaa omia hevosiaan pois pihatosta. Antaa kyllä ottaa itsensä kiinni ongelmitta mutta kun huomio kohdistuu kahteen muuhun hevoseen, minun hevoseni käy korvat luimussa ihmisten päälle ja ajaa ne pois. Minulle ei tee tätä ja antaa minun ottaa kenet vaan pois. Ongelma alkoi kun pihatossa aiemmin (jo lähtenyt) ollut hevosen omistaja pelkäsi hevostani ja "antoi" sen toteuttaa itseään ja ajaa tämän pois aitauksesta. Tämän jälkeen ruuna alkoi tekemään tätä aivan kaikille jotka hakevat toisen hevosen pois. Mitä teen, kun kaikki pelkäävät "hirviö tappokonettani", joka todellisuudessa on oikeasti kaikissa muissa tilanteissa kiltti ja helppo. Miten saan hevoseni sietämään muitakin ihmisiä, jotta he saavat omat hevosensa pois tarhasta. Tuleva talvi hirvittää jo, koska tilanne pahenee aina talvisin.
vermiselli

Re: Hevoseni ei anna ottaa muita hevosia tarhasta

ViestiKirjoittaja M-H » Ti Syys 19, 2017 8:29 pm

vermiselli kirjoitti:Nyt on viimeisen muutaman vuoden aikana muodostunut ongelma, johon en tiedä enää että mikä avuksi. Kuusivuotias suokkiruunani asuu pihatossa kahden muun hevosen kanssa. On asunut kyseisellä tallilla nyt kaksi talvea. Ongelmaksi on tullut, että se ei anna muiden ottaa omia hevosiaan pois pihatosta. Antaa kyllä ottaa itsensä kiinni ongelmitta mutta kun huomio kohdistuu kahteen muuhun hevoseen, minun hevoseni käy korvat luimussa ihmisten päälle ja ajaa ne pois. Minulle ei tee tätä ja antaa minun ottaa kenet vaan pois. Ongelma alkoi kun pihatossa aiemmin (jo lähtenyt) ollut hevosen omistaja pelkäsi hevostani ja "antoi" sen toteuttaa itseään ja ajaa tämän pois aitauksesta. Tämän jälkeen ruuna alkoi tekemään tätä aivan kaikille jotka hakevat toisen hevosen pois. Mitä teen, kun kaikki pelkäävät "hirviö tappokonettani", joka todellisuudessa on oikeasti kaikissa muissa tilanteissa kiltti ja helppo. Miten saan hevoseni sietämään muitakin ihmisiä, jotta he saavat omat hevosensa pois tarhasta. Tuleva talvi hirvittää jo, koska tilanne pahenee aina talvisin.

Hevosia on helppo opettaa, ihmisiä on vaikea opettaa..

Eli melko hankalaa lähteä sinun hevostasi kouluttamaan jos se on oppinut tavan toisia ihmisiä ajaa takaa. Oma hevoseni käyttää johtajuusasemaansa julmasti hyväkseen, se syö ihmiseltä naaman irti jos kokee sen voivansa tehdä. Itse sille uskallan huoletta antaa leipää vaikka suustani. Kyse on auktoriteetista hänen kohdallaan.
Eihän asia koskaan näin mustavalkoinen ole mutta kyllä tuossa tarvitsisi muidenkin ihmisten harjoitella eikä vain sinun ja hevosesi. Voisitko pyytää toisia ihmisiä ottamaan vaikka kepin/raipan/oksan tms mukaan tms jonkun jolla hätistäisivät hevosesi kauemmaksi kun hakevat toisia hevosia? Voisit itse olla mukana hätistämässä jokusen kerran niin ehkä he ja hevosesi kaikki oppisivat, että mitenkä toimia?
Kuva
M-H
Site Admin

Paluu Hevosen käyttäytyminen