Äksyilevä tamma, mikä neuvoksi?

Hevospsykologia, miksi hevonen tekee sitä mitä tekee.

Äksyilevä tamma, mikä neuvoksi?

ViestiKirjoittaja Miimu » Su Syys 25, 2016 9:24 am

Hei!

Olen pidemmän aikaa lueskellut palstan keskusteluja ja ammentanut niistä vinkkejä omaan hevosen käsittelyyni, mutta nyt tarvitsisin hieman tukea ja viisaita neuvoja omaan pähkäilyyn ja toimintaan. Eli tilanteeni on seuraavanlainen:

Minulle tuli 8 vuotias suomenhevostamma kotiin asustelemaan viisi vuotiaan shetlanninponitammamme kanssa toukokuun lopulla. Suokkitamma oli kulemma aina ollut säyseä muita hevosia kohtaan, mutta nyt kyllä peli muuttui. Eli suokki ajoi poniamme takaa ympäri tarhaa(käveli perässä ja viskoi päätään, heinäkasalla sai myös välillä äkkilähdön kera hampaiden). Edellisen hevosen kanssa(vanha suomenhevosruuna) ponimme oli se kuka määräsi kaapinpaikan. Ihmisille hevonen oli kuitenkin ystävällinen, mutta aikas "jyrä", mielestäni siis puutteita ihmisen omantilan kunnioittamisessa. Kesälaitumella kaikki meni melko hyvin ihmiselle ystävällinen ja poni sai olla enemmän rauhassa välillä jopa rapsuttelivat toisiaan, mutta ihmisen luota hevonen ajoi ponin pois.

No varsinaiset ongelmat mihin apua eniten kaipaan alkoivat n. pari viikkoa sitten. Hevoset tulivat kotiin kesälaitumelta Elokuun lopussa ja kaikki oli ihan hyvin poni sai vähemmän kyytiä ja hevonen oli kiltti ihmisiä kohtaan lukuunottamatta pientä luimimista karsinassa, mihin en kiinnittänyt sen suurempaa huomiota(paitsi en antanut ruokia siinä vaiheessa kun luimi vaan vasta sitten kun ei ryysinyt ruualle ja ilme rauhallinen) koska mielestäni oli aika harmitonta. No ensimmäinen ongelma ilmeni kun ystäväni isä tuli hevosen karsinan ovelle, korvat olivat pitkin päätä ja ilme niin vihainen kuin olla ja voi, sitten uhkaili näykkimällä ilmaa(tätä ennen tällaista käytöstä ei ollut havaittavissa) miehelleni ja appiukolleni ei myöskään ole äksyillyt joten kyse ei voinut olla sukupuolesta. Sen jälkeen näytteli minullekin rumaa naamaa sen illan. Muutama päivä mentiin rauhan merkeissä, sitten poikani silitteli suokin päätä aidan valistä sen ollessa tarhassa(mitä ennenkin tehnyt ilman ongelmaa) ja nyt suokki uhkaili poikaani näykkimällä ilmaa. Alkoi myös kulkea pitkin tarhan aidan reunaa viskoen päätään samalla lailla kuin ponille. Mielestän käytös on nyt viimeisenä kolmena päivänä huonontunut toden teolla. Jos menet namin kanssa tarhan laidalle tulee korvat hörössä ja ottaa namin, mutta kun lähtee pois niin luimii, jos laitan käden aidan välistä kohti hevosta niin korvat ovat pitkin päätä ja näykkii ilmaa kohti kättä. Tänä aamuna seisoi perse ovea päin ja odotin ovella, että kääntyy. Kun kääntyi haisteli naamaani ja oli näykkäisevinään. Eli siis tuntuu että käytös pahenee ihan hurjaa vauhtia. Olen käsitellyt hevosta jonkin verran maasta käsin ja toimii ihan ok, välillä viuhtoo hännällään sen merkiksi että ketuttaa, olen yrittänyt minimoida resurssien pulan eli heinää verkossa tarhassa melkein kokoajan ja tilaa väistää toisiaan. Luimimis ja näykkimistilanteissa olen pistänyt sen peruuttamaan(en tiedä onko toimivin ratkaisu?). Silloin kun olen karsinassa tai tarhassa niin ei luimi eikä yritä näykkiä, mikä on minusta outoa(enkä halua että se siihen meneekään) joten mikä avuksi? Pidän hevosesta paljon, ja haluaisin saada tämän toimimaan niin olisiko teillä antaa hyviä vinkkejä.

Anteeksi pitkä sepustus toivottavasti jaksatte lukea, sillä viisaita neuvoja oikeasti kaipailen!
Miimu

Re: Äksyilevä tamma, mikä neuvoksi?

ViestiKirjoittaja M-H » Pe Syys 30, 2016 8:12 am

Kieltämättä outoa jos käytös muuttuu radikaalisti noin nopeasti.

Syitä voi olla monia. Maastakäsitellessä kun työskentelet hevosen kanssa vainna 20-30min, teet perusjuttuja niin saatko käytöstä pehmenemään? Sellainen ketutuskäytös kyllä pitäisi sulaa ajan kanssa kun tekee asioita (ympyrät ja peruutukset hyviä molemmat) hevosen kanssa.

Voihan olla jonkinlainen biologinenkin asia taustalla, esim kipu mahassa tai jossain.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Miimu » Ma Loka 10, 2016 9:04 pm

Kiitos vastauksestasi!

Juu kyllä käytös pehmenee huomattavasti maastakäsittelyn aikana ja tamma melkein nukahtaa kun tarpeeksi "vääntää". Takapäänväistö on se mikä saa aluksi hännän eniten viuhumaan. Jotenkin tuntuu, että kaveri on samaa aikaa uhmakas, mutta kuitenkin jokseenkin epävarma ja tässä kun olen seuraillut niin käytös tuntuisi olevan pahin juuri kiima-ajan jälkeen, että olisiko sitten jonkinmoista kipuilua silloin. Silloin kun tamma on kiinni hoitopaikalla tai pihantolpassa huonoa käytöstä ei ole laisinkaan, olisiko sitten vaan jonkun sortin tottumattomuutta meidän meininkeihin....tiedä häntä :roll: Kun itse haluaisin toimia hevosen kannalta parhaalla ja kannattavimmalla tavalla.....
Miimu

ViestiKirjoittaja tumppi » Su Marras 27, 2016 10:57 pm

Minullakin mieleen tulisi ensimmäisenä fyysinen ongelma eli jonkinlainen kipu taikka kolotus. Hevosethan eivät luonnostaan halua kuitenkaan olla hankalia tai vihaisia. Onnistuuko teillä esim. ympyrällä juokseminen moitteetta sekä myötä, että vastapäivään? Vai rupeaako väkisin vaihtamaan suuntaa? Tai onnistuuko pienempi ympyrä siten että hevosen etujalat pysyvät ikään kuin lähes paikallaan ja pyörii vain "oman akselinsa" ympäri? Mikäli jossain tällaisissa asioissa olisi ongelmia saattaa se kieliä esim. polviviasta tms. Voihan toki olla vaan vaikka lihasjumi. Jos mahdollista pyytää eläinlääkäri tutkimaan hevonen läpi, niin ehkä syy löytyisikin :)
Jospa joku on sille tehnyt jotain pahaa joskus minkä muistaa jostain tietystä yksityiskohdasta.. Kuten vaikka parta, lasit, tumma, vaalee, kalju jne. Hevosen muisti on ikuinen, niin hyvässä kun pahassakin :? Sitten kun fyysisen ongelman mahdollisuus on pois suljettu niin tokihan voi pyytää myös ulkopuolista apua hevosongelmiin. Niitäkin palveluntarjoajia on toki moneen junaan, että kannattaa tarkasti perehtyä periaatteisiin.
Itselläni on myös isokokoinen kylmäverinen tamma joka inhoo miehiä ja kertomasi oli kovin tutun kuulosta :D Ennen piti lapsista KUNNES pari pikku likkaa tuli sitä katsomaan ja se kumartui toista haistamaan ja se tyttö kai pelästy ja kiljui suoraa sen korvaan. Eli nyt luimii ja näykkii sitten lapsiakin.. :oops: Sillä on tosin vähän fyysistäkin probleemaa ja siksi sen kanssa ei varmaan koskaan päästä tietyissä asioissa eteenpäin. Olen itse ainut ihminen kuka sen kanssa pystyy jotain tekemään. Vieraita se inhoo ja ne myös pelkää sitä.. Onnea teille kuitenkin! :D
tumppi

Paluu Hevosen käyttäytyminen