Hevonen kiskoo itsensä syömään väkisin

Hevospsykologia, miksi hevonen tekee sitä mitä tekee.

Hevonen kiskoo itsensä syömään väkisin

ViestiKirjoittaja skunkk » Ma Elo 03, 2015 10:40 pm

Tässäpä uusi ongelma jota en muista kohdanneeni sitten lapsuuden hoitoponishettiksen..
Eli ostin hevosen jonka kanssa olen aiemminkin ollut paljon tekemisissä. Nyt hevonen on alkanut tarhasta taluttaessa väkisin repimään minua pusikkoon/heinäpaalille eikä tunnu välittävän vaikka alan huitomaan ennen kuin saa suunsa täyteen. Kovasti en viitsisi räpsiä, ettei käy kipeää tietenkään.. Sama ongelma ratsastaessa, jos mennään tiellä ja auto tulee vastaan, joudutaan menemään reunaan ja hepo pää puskassa puoliksi poikittain tiellä. Ei auta raippa, enkä edelleenkään kovasti pysty näpäyttämään enkä muutenkaan tykkää kuljettaa raippaa mukana. kun vihreänhimo kutsuu, siltä katoaa korvat täysin kuin koiralla joka jahtaa jänistä.. Mitä teen? Muuten hevonen on tosi kiva, reipas ja kuulolla kentällä ym.. tulee aina itse luokseni heppakavereiden luota ja tuntuu viihtyvän seurassani muutenkin. Tunnen itseni typeräksi pikkulikaksi taas jonka poni kiskoo väkisin puskaan! Pitääkö tässä odottaa vaan että ruoho katoaa lumen alle...

Niin joo, ja kuolaimettomasti mennään mutta en niistä suitsistakaan täysiä uskalla/halua repiä. Maastakäsitellään tavallisesti ennen ratsastusta ja kaikki ok mutta kaikki unohtuu kun näkee jotain syötävää..

nimim. UusTyperä88 :D
skunkk

Re: Hevonen kiskoo itsensä syömään väkisin

ViestiKirjoittaja Joenpelto » Ti Helmi 07, 2017 4:38 pm

Kuonokoppa ratsastuksen/talutuksen ajaksi, hevonen ei saa kiskomisestaan palkintoa, ruohoa.. En tiedä onko huono/ karu keino. Mitä mieltä ihmiset mahtaa olla, itekkin tahtosin tietää muitten mielipiteitä? Niin voimakkaan eläimen kun hevosen kanssa on niin turha tapella, tämä ainaki olis väkivallaton..? Siinä mielessä mielestäni hyvä. Toki en silti tiedä oppiiko hevonen sillon olemaan kiskomatta vaan kuonokopan kanssa. :?:
Joenpelto

Paluu Hevosen käyttäytyminen