Mitä minä teen tuon hevosen kanssa?!

Hevospsykologia, miksi hevonen tekee sitä mitä tekee.

Mitä minä teen tuon hevosen kanssa?!

ViestiKirjoittaja saltzy » Pe Loka 24, 2014 3:37 pm

Elikkä, ostimme hevosen 2 viikkoa sitten. Pihalle saapumisestaan oli vauhkona ensimmäiset 3 päivää. Hirnui ja juoksenteli ympäriinsä. Pyöri ja hyöri kun yritti hoitaa, taluttamisesta puhumattakaan. Ensimmäisellä rastastus kerralla, kun vihdoin ja viimein pääsin selkään, heitti minut kahdesti alas selästä pukkilaukan lopputuloksena. Aina nousin sitkeästi takaisin. Edelleenkin selkäänmeno on täysi farssi ja tappelun kautta sinne lopulta pääsee, mutta hevonen myös ilmaisee hyvin nopeasti haluttomuutensa tehdä mitään ja sinkoilee sinne tänne. Hevonen on ex ravuri. Koeratsastuksessa en kokenut mitään vastaavaa enkä mitään kouluratsua itselleni edes etsinyt, mutta olisi kiva jos hevosella voisi edes mennä käyntiä tappamatta itseään. Opetin hevosen juoksemaan liinassa, myös satulan kanssa ja se sujuu hyvin. Mitä minun kannattaisi tehdä..?
saltzy

Re: Mitä minä teen tuon hevosen kanssa?!

ViestiKirjoittaja M-H » Pe Loka 24, 2014 3:42 pm

Eipä tuohon ole mitään nopeaa konstia.
Kahlaat läpi täältä kaikki viestit hevosen käyttäytyminen osiolta ja maastakäsittelyosiolta. Sen jälkeen olet paljon viisaampi ja ymmärrät miksi hevosesti tekee sitä mitä tekee ja mitä sille voi tehdä. Niin ynseältä ja vaikealta kun se kuulostaakin niin tosiasia on, että sinun tulee oppia ensin ymmärtämään ja sitten tekemään jotain korjataksesi asiat.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Koo » Pe Loka 24, 2014 4:51 pm

Onhan hevosella kaveri?
Koo

ViestiKirjoittaja Merja » Ma Marras 17, 2014 2:32 pm

Anna hevoselle aikaa kotiutua uuteen ympäristöön ja tutustua uusiin ihmisiin ja niiden tapoihin.
Toisilla hevosilla se kestää pari päivää, toisilla monta kuukautta.

Miksi sinulla oli niin kiire sinne selkään ?

Minun mottoni on, että niin kauan, kun hevonen ei toimi maasta käsin, ei selkään ole asiaa.

Eli back to the basics, pitkää pinnaa ja rauhallista meininkiä.
Merja

Paluu Hevosen käyttäytyminen