Kaatuminen

Hevospsykologia, miksi hevonen tekee sitä mitä tekee.

Kaatuminen

ViestiKirjoittaja Rumbu » Su Elo 24, 2014 2:56 pm

Hei, hevoseni ja minä olimme kerran ratsastamassa kaverini kanssa sorarien vieressä. Yhtäkkiä hevoseni kaatui. En ollut antanut pohkeita, tai tie ei ollut liukas. Ehdin pois sen selästä eikä hevonenkaan saanut arpia ja nousi melkein heti. Tiedättekö miksi me kaaduimme vaikka tie ei ollut liukas?
Rumbu

Re: Kaatuminen

ViestiKirjoittaja M-H » Su Elo 24, 2014 8:18 pm

Pettää se tasapaino hevosillakin joskus ilman suurempaa syytä. Etkö muka itse koskaan ole kaatunut hieman hassusti ilman sen suurempaa syytä? Vähän astuu vinoon, ratsastaja vähän ottaa ohjasta vahingossa/horjahtaa tms. Nilkka naksahtaa jne. Mahdollisuuksia sata ja yksi.

Yksi kaatuminen mitään tarkoita ja siitä voi mitään järkevää johtopäätöstä vetää.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Rumbu » Su Elo 24, 2014 9:44 pm

M-H kirjoitti:Pettää se tasapaino hevosillakin joskus ilman suurempaa syytä. Etkö muka itse koskaan ole kaatunut hieman hassusti ilman sen suurempaa syytä? Vähän astuu vinoon, ratsastaja vähän ottaa ohjasta vahingossa/horjahtaa tms. Nilkka naksahtaa jne. Mahdollisuuksia sata ja yksi.

Yksi kaatuminen mitään tarkoita ja siitä voi mitään järkevää johtopäätöstä vetää.

Noh, voihan se olla niinkin mutta kyseinen hevonen ei ole ennen kaatunut (saati kompastellut tai ole muuten mitenkään epätasapainoinen) Siis olenhan minä kaatunut ilman mitään kunnollista syytä mutta tapahtuma hetkellä hevonen ei horjahdellut enkä mä vetänyt ohjista siis hevonen vain yksinkertaisesti kaatui. Mutta en nyt tiedä olenko jotenkin väärässä mutta minun mielipiteeni kuitenkin on että tälle kaatumiselle oli jokin muu syy kuin mikään horjahdus,siis minun mielipiteeni!
Voinhan mä olla väärässä enkä mä oikein varma asiasta oo :) Haluaisin tietää muita syitä tälle ja mielipiteitä :)
Rumbu

ViestiKirjoittaja Koo » Su Elo 24, 2014 11:45 pm

Noh, munkin poni on aina ollut tarkka jaloistaan ja katsonut mihin mennyt, kunnes eräs ei-niin-kaunis kevätilta tarpoi suoraan upottavaan saveen -ja tipahti sinne kylkiään myöten. Kyllä niitä käy itse kullekin, jos vastaisuudessa heppa pysyy nelin jaloin, en olisi huolissaan. Jos alkaa kaatuilemaan enempikin "suorilta jaloilta", on sitä lähdettävä tutkimaan.
Koo

ViestiKirjoittaja TKokkonen » Su Syys 28, 2014 10:23 pm

Mun hevonen on pari kertaa torkahtanut kävellessään ja pudonnut etupolvilleen :D Se täytyy pitää hyvässä liikkeessä ettei rupea nuokkumaan
TKokkonen

Paluu Hevosen käyttäytyminen