Mitä ori menettää ruunauksessa

Hevospsykologia, miksi hevonen tekee sitä mitä tekee.

Mitä ori menettää ruunauksessa

ViestiKirjoittaja Maikki » Ke Heinä 02, 2014 4:08 pm

Mitä ori tarkalleen ottaen menettää ruunauksessa suvunjatkamiskyvyn lisäksi? Jäävätkö ruunat jostain paitsi? Onko orilla lähtökohtaisesti oikeus pitää kiveksensä?

Meidän pienen ponin kanssa ollaan suurten kysymysten äärellä, koska toinen kives ei ole laskeunut kunnolla. Jätetäänkö toinen vai poistetaanko molemmat? Orina oli tarkoitus pitää siksi, ettei ruunaamiselle ole mitään syytä. Tammojakaan ei ole (eikä tule), joten poni elää ihan tasaista ja mukavaa poninelämää ilman miehistä stressiä. Itse olisin valmis ruunaamaan, kerta klinikalle joka tapauksessa mennään, mutta miehen mielestä ei ruunata, poistetaan vain toinen. Tästä on käyty ihan loputtomat keskustelut, enkä oikein ymmärrä, puolustaako mies ponin kivestä siksi, että hän tietää jonkun miehisen kivessalaisuuden, jota naiset eivät voi ymmärtää.

Menettääkö ori jotain todella olennaista ruunauksessa? Onko sillä pitkässä juoksussa mitään merkitystä? En ole havainnut ruunien olevan mitenkään erityisesti elottomampia ja ilottomampia kuin orien.
Maikki

Re: Mitä ori menettää ruunauksessa

ViestiKirjoittaja Bessie » Ma Heinä 07, 2014 10:27 am

Miehesi taitaa nyt samaistua aikalailla siihen poniin. Hänestä varmaan tuntuu pahalta. On muitakin miehiä jotka eivät kestä tai halua lemmikkejään kastroitavan, kun heille itselleen tosiaan olisi aivan eritasoinen menetys moinen toimenpide.

Hevosen/ponin kannalta taas siinä ei ole mitään menetettävää (no joo, taitaa noissa kilpahevosissa olla sitten se riski että voitontahto menee kivesten myötä...?), mutta jotkin heikkohermoisemmat yksilöt voivat saavuttaa sillä vakaamman, tyytyväisemmän ja rauhallisemman elämän kun ei tarvitse hötkyillä tammojen perään. Ruunat saaat mahdollisuuden yleensä myös sosiaalisempaan elämään kun niitä ei tarvitse vahinkovarsojen takia eristää tammoista. Monet toki eivät sovi ruunienkaan kanssa yhteen tai niitä ei uskalla pitää ruuninenkaan kanssa, joten monet oriit joutuvat olemaan aika yksin. Mikä asiantuntija minä nyt olen tuosta sanomaan, mutta minun näkemykseni on tämä :).

Jos toinen kives poistetaan niin voisihan sen toisen ottaa samalla. Jos jalostuskäyttöaikeita ei ole niin joskus elämäntilanteen muuttuessa ponin voisi pistää tammojenkin kanssa tarpeen tullen samaan aitaan...

Jos on olemassa kivessalaisuus niin minäkin kuulisin mielelläni :D
Bessie

Re: Mitä ori menettää ruunauksessa

ViestiKirjoittaja Maikki » To Heinä 10, 2014 6:28 pm

Tämän kohdalla ruunaukseen ei ole mitään muuta syytä kuin tuo onneton kives, joka ei ole laskeutunut. Poni on vähän ärsyttävä, mutta en usko sen johtuvan sukupuolesta, vaan nuoresta iästä. Mitään suuria muutoksia elämään en siis odota ruunauksen jälkeen.

Vaikea päätös. Tehtyä ei saa tekemättömäksi, joten turvallisinta olisi kai poistaa ensin vain huono kives ja ruunata kokonaan myöhemmin, jos siltä tuntuu. Perustelen ruunausta silläkin, että poni on niin pieni ja hevoslaumassa tulee tapahtumaan muutoksia, joten se ehkä olisi paremmin turvassa muilta, kun ei haastaisi niin hanakasti isompiaan (sitä tapahtuu nytkin säännöllisesti, mutta toistaiseksi ilman seurauksia).

Nyt vain täytyisi saada mies ympäripuhuttua ruunaukseen! Ponin on minun, joten minä päätän, mutta en jaksaisi minkään riidan päälle kuulla vuosien päästä, että "silloinkin riistit ponilta kivekset". :D
Maikki

Paluu Hevosen käyttäytyminen