Lasten opettaminen hevosten käsittelyyn

Hevospsykologia, miksi hevonen tekee sitä mitä tekee.

Lasten opettaminen hevosten käsittelyyn

ViestiKirjoittaja Turparulla » La Heinä 20, 2013 8:05 pm

Lueskelin noita vanhoja juttuja ja M-H:n erinomaisesta painetta käsittelevästä kirjoituksesta kiitokset!Mm. siitä mieleeni johtui hevosten käsittely "lasten tasolta".

Itselläni on kaksi eläinrakasta poikalasta,jotka ovat kovasti innostuneet hevostelusta keväästä lähtien.Pojat ovat tottuneita eläimiin (kissat,koirat,kanat,kanit jne pieneläimet) ja molemmilla ns. tolkku päässä,molemmat osaavat antaa eläimelle tilaa hengittää,vaikka rakastavatkin eläintä (ts.eivät yritä rakastaa hengiltä :D ).Molemmat olivat paikallisessa rats.koulussa leirillä kesällä ja käyvät tunneilla nyttemmin.Minua harmittaa todella paljon,että olen maksanut itseni kipeäksi lasten leireistä,mutta heille ei olla opetettu hevosten käsittelystä juuri muuta,kuin että "voi potkia/purra/liiskata karsinan seinään/talloa yli/nykiä riimunarusta tai ohjista" jne :evil: .En kiellä,ettei olisi asiallista varoittaa lasta,mutta ihmettelen suuresti ettei lapsia neuvota/opeteta käsittelemään hevosta asiallisesti niin,ettei ponit ja hevot jatkaisi epäkunnioittavaa käytöstään.Olen itse nyttemmin lasten mukana aina auttamassa valmistelemaan ponit tunnille ja olenkin huomannut,että hoitajat (10-16 vuotiaita tyttöjä yhtä rohkeaa poikaa lukuunottamatta) ovat monasti aivan neuvottomia ponien heittäytyessä hankalaksi (varsinkin ne nuorimmat hoitajat).Omat poikani (8v ja 9,5v) ovat yllätyksekseni melko vaisuja hevosen käsittelyssä :( ,vaikka molemmat ovat muutoin hyvin päättäväisiä.Olen yrittänyt kannustaa heitä ja selittää heille ja näyttää esimerkkiä,mutta he molemmat tuntuvat pelkäävän mokaamista (tai sitten niitä poneja),koska talli vilisee tyttöjä :lol: .Molemmat hissuttelevat käytöstään,vaikka muutoin ovat ronskeja voimanpesiä,mutta ponille/hevoselle antavat heti periksi ja huonon käytöksen kierre on valmis :roll: .Kuinka te muut ei omaa hevosta omaavat,olette opettaneet lapsenne hevostaidoille?Otan mielelläni vinkkejä vastaan!

Esimerkkejä ponien epäkunnioittavasta käytöksestä lasten(i) käsitellessä niitä: heittäytyvät karsinassa pitkäkseen,kun pitäisi valmistella tunnille,kääntävät uhkaavasti takaliston karsinan ovea kohti,jotta lapsi epäiröisi,kieltäytyvät nostamasta jalkoja kavioiden puhdistamista varten,näykkivät tai yrittävät purra satuloinnin yhteydessä,kieltäytyvät kuolaimista,tallovat jaloille ja jos vihdoinkin lapsi on tuskan hiki otsassa saanut ponin tunnille valmiiksi,niin kiilaavat ja vetävät lasta ohjissa perässään minne haluavat :shock: .Ratsastustunnit ovat ajoittain olleet yhtä tuskalliset :( .Toki kaikkien on opittava nämä asiat,mutta joskus vaan hirvittää...Poikien leirin aikana ehti sattua ja tapahtua kaikenlaista (kavereille),mikä sai kollit aika varovaiseksi (mm. potkuja,puremisia,jalkojen tallomisia,karkaamisia,selästä pudottamisia jne).Olemme kotona jutelleet paljon asioista,otan vuorotellen pojat mukaani omalle tunnille ja katsomaan ja "auttamaan" valmistelemaan omaa tuntsariani tunnille,olen etsinyt mm. youtubesta videoklippejä hevosten käsittelystä ja hoidosta jne.Olen itsekin kokematon hevosten suhteen,vaikka olenkin muksuna jonkin verran touhunnut hepojen kanssa ja päässyt onnekseni tarkkailemaan paljon hevosia.Nyt aikuisena olen ollut enemmän hämmentynyt siitä,kuinka paljon olen unohtanut ja siitä,kuinka paljon silti muistan :D .Muisti palaa siis pätkittäin :lol: .

Mutta siis lasten auttamiseksi hyvälle hevosmiestaidolle,kaikki vinkit pinoot,kiitos :) !
Turparulla

Re: Lasten opettaminen hevosten käsittelyyn

ViestiKirjoittaja Turparulla » La Heinä 20, 2013 8:10 pm

Voi kääk!Taisi mennä väärään osioon??
Turparulla

ViestiKirjoittaja Irene » Ti Heinä 30, 2013 3:32 pm

Melkoisia poneja ratsastuskoulukäytössä...

Uskovatko ne aikuisia, eli käyttäytyvätkö noin vain lasten kanssa, vai tasapuolisesti kaikkien kanssa? Hankalahan tuollaisten eläinten käytöstä on kokonaan lähteä muokkaamaan yhden asiakkaan.

Mielestäni ensimmäinen ja tärkein asia uuden hevosen kohtaamisessa, oli se sitten ratsastuskouluhevonen tai muu, on tervehtiä sitä. Kun itse menen hevosen luo, odotan mieluummin hetkisen, että se tulisi minun luokseni, kuin että menen suitsait hevosen luo itse ja alan sitoa sitä kiinni tms. Annan hevosen haistaa kättäni, ja rapsutan sitä - samalla saan myös ensikosketuksen siihen, miten tämä kyseinen hevonen lähtökohtaisesti suhtautuu ihmiseen. Karsina on kuitenkin hevosen koti, johon minä menen vieraana, vaikka hevosen pitää siellä minua kohtaan hyvin käyttäytyäkin. Jos poneilla on tuollaisia taipumuksia, sitoisin ne kiinni (ellei niin jo tehdä).

Ehkä tärkein asia, mitä lapsille voi hevosten käsittelyssä opettaa (tai miksei aikuisillekin), on rauhallisuus ja pitkäjänteisyys. Jos poni ei suostu nostamaan jalkaa heti, opastaisin lasta tekemään saman, minkä itsekin teen, eli yritän saada sitä vaihtamaan painoa toiselle jalalla työntämällä lavan kohdalta. Vaatiihan se juntturoiden kanssa vähän yritteliäisyyttä. Ponien pitää väistää ihmistä eikä toisinpäin, tähän asiaan on helppo saada itsevarmuutta pyytämällä ponia hoitotilanteessa esim. väistämään takaosallaan. Jos poni jo hoitotilanteessa yrittää väistättää ihmisiä ja vielä onnistuu siinä, ei ole mikään ihme, että se rynnii ja punkee miten sattuu talutettaessakin. Ihmisen tilan kunnioittaminen on hevosille kuitenkin suhteellisen helppoa opettaa. Jos poni taluttaessa tuntuu tulevan päälle, sitä voi vaan pyytää väistämään - niin monta kertaa kuin on tarvis. Ponien läpsiminen rangaistuksena huonosta käytöksestä lienee aika hyödytöntä. Jos on tiedossa, että poni voi yrittää purra satuloitaessa, sille kannattaa ensin pukea suitset, ja ottaa vaikka ulko-ohjasta kiinni satuloinnin ajaksi, jolloin poni ei oikein pysty puraisemaan.

Sitten tärkeä asia: ponia olisi hyvä oppia kiittämään. En tiedä onko minun kehuilla ja silityksillä hevoseen mitään vaikutusta, mutta minuun sillä on joku psykologinen vaikutus. Kun ne suitset on saanut viimein puettua päälle, kehu ja silitys. Kun satulointia vastusteleva hevonen on saatu satuloitua, sitä voi taputtaa. Samalla kun ihminen taputtaa hevosta, se taitaa samalla taputtaa vähän itseäänkin... ;)

Suosittelisin lukemiseksi Tuire Kaimion hevoskirjoja, taitaa häneltä olla ilmestynyt joku nuoremmille ratsastajille suunnattu opuskin.
Irene

ViestiKirjoittaja Unelma03 » Ti Heinä 30, 2013 5:54 pm

Ensimmäisenä tulee mieleen,että en veisi lapsiani kyseiselle tallille :evil: Varmasti löytyy talleja,vaikka vähän kauempaa,missä lapset saavat myönteisemmän kuvan poneista/hevosista. Itsellä on niin onnellinen tilanne,että tallilla,jossa hevoseni on, kaikki hevoset/ponit kunnioittavat ihmistä niin,että pienimmätkin voivat turvallisesti seurustella niiden kanssa.En tiedä missäpäin asut,mutta toivon,että löydät poikiesi kanssa mukavan ja turvallisen tallin,jossa pojat saavat hyviä hetkiä hevoseläinten kanssa :P
Unelma03

ViestiKirjoittaja Xena » Su Loka 05, 2014 11:48 am

Ajattelin ensin aloittaa uuden topan aiheesta lapset ja toisinhevostelu, mutta ehkä tämä käy tähän jatkoksi.

Itse olen kokenut erityisen vaikeaksi yhdistelmän pehmeä hevostelu + lasten ohjaaminen hevostenkäsittelyssä. Meillä 2 shettistä, jotka aikuisten tai kokeneempien isojen lasten kanssa tulevat hyvin juttuun. Ei tarvitse ikinä komentaa tms. Kaikki mitä tehdään, sujuu ystävällisissä merkeissä, toinen toistaan kunnioittaen. ( Ihminen ponia ja poni ihmistä )

Ongelmat alkavat silloin kun omat 7-10v hevostelua aloittelevat lapset yrittävät tehdä jotakin ponien kanssa. ( tottakai aikuisen valvonnassa ja ohjaamana ) Harjailu sujuu hyvin, mutta esim kavioiden puhdistus ei onnistu. Poni ei viitsi nostaa jalkaa, kun lapsi antaa epäselvät, liian hellät ja epävarmat pyynnöt. Myöskin taluttaminen on vaikeaa, poni menee minne itse huvittaa, lapsi kulkee perässä kuin räsynukke. Sama juttu ratsastaessa: ponit menee minne lystää jos ei ole taluttajaa. Vaikka esim. 10v osaa periaatteessa ohjata ihan hyvin, osaa myös keventää ja laukata yms. Mutta on liian "hellä" ja hissukka. Poni tekee mitä lystää.

Tässä tulee se vaikea kohta: Tekisi mieli opettaa lapsille perinteiseen tyyliin, että " - Ole topakka, näytä sille kuka määrää. Älä anna periksi. Vedä kunnolla ohjasta! Tai potkaise napakasti pohkeella jos nätti pyyntö ei mene perille" yms...

Ymmärrättekö? Itse käytän pehmeitä metodeja hevosten kanssa. Kaikki sujuu yleensä hyvin. Ongelmat ratkaistaan käyttämällä järkeä ja pehmeitä tapoja. Koen olevani ystävä hevosilleni. Silti minun pitää opettaa lapsilleni toisenlaisia tapoja, ihan jo pelkästään turvallisuus syistä. Ristiriitaista...
If you can dream it, you can do it!
Xena

ViestiKirjoittaja M-H » Su Loka 05, 2014 6:13 pm

Ite olen aikanaan tämän ongelman kanssa paininut silloinkun hevostallia pyöritin ja opetin ihmisiä hevostelemaan. Suurinosa asiakkaista oli lapsia/nuoria ja tai aikuisia jotka vaan olivat 'hissukoita'.

Se on hiuksenhienoa tasapainottelua eri asioiden välillä. Helposti kuitenkin sekoitetaan väärä toiminta, agressio, viha ja sellaiset negatiiviset asiat ja positiiviset johtajuustaidot kuten määrätietoituus, päättäväisyys, itsevarmuus, jämäkkyys jne. mitä adjektiiveja itse kukin haluaa.
Tosiasiahan on se, että yksikään lapsi EI OLE johtaja. Heiltä puutuu kaikki tarvittavat taidot ko. toimintaan kun suurimmalta osalta aikuisistakin puuttuu. Ei turhaan tehdä kalliita psykologisia testejä yritysmaailmassa, armeijassa jne. joilla yritetään seuloa jyvät akanoista, eli löytää ne itsevarmat, määrätietoiset mutta kuitenkin ymmärtävät ja reilut johtajat massasta. Tämän tiedon valossa jotain kompromisseja pitää tehdä.
Yleensä ongelmaksi muodostuu se, että asetetaan lapselle ja hevoselle tietty asia josta parivaljakon tulee suoriutua. Asian asettaa yleensä aikuinen (ainakin syöttämällä idean lapsen päähän jos ei muuten). Se tehtävä voi olla esim. laukata hevosella kentän ympäri. Jos kuitenkin rehellisesti ulkopuolisen silmin katsotaan tilannetta ei parivaljakko ole oikeasti mitenkään humaanein keinoin suoriutumaan tehtävästä. Vaihtoehtoja on siis kaksi. Joko a) laskea tehtävävaatimusta parivaljakolta tai b) käyttää jotain keinoja jotka eivät sitten välttämättä ole sopusoinnussa oman moraalitajun kanssa.

Tässä suurin syy miksi en enää opeta ihmisiä(juurikaan). Hevosia on helppo opettaa, ihmisiä ei :lol: Lisäksi asiaa monimutkistaa jos palveluksesta saa rahaa jolloin pitäisi ottaa asiakastyytyväisyys myös huomioon.

Käytännössä omilla hevosillani olen antanut joidenkin ihmisten tehdä asioita kontrolloidusti koska en joudu tekemään kompromisseja enää kun en rahasta tee tätä. Elikkä jos ihminen kykenee toimimaan niin, ettei se opeta hevoselle haitallisia käytöstapoja minun mielestäni se saa niitä asioita tehdä sen kanssa. Kuitenkin paljon toimintoja karsiutuu pois. Jos ei pysty jotain tekemään niin sitten tekee sitä mitä pystyy. Tästä "kaikki mitä teet hevosen kanssa opettaa sille jotain, joko hyvää tai pahaa" mentaliteetista olen joskus muistaakseni tänne kirjoitellutkin. Tosiasiahan se kuitenkin on, hevonen oppii kokoajan jotain halusimme tai emme.

Kaikki lähtee kuitenkin enemmän sen ihmisen opettamisesta. Mitenkä opetat lapselle (tai aikuiselle sen puoleen) juuri noita pehmeän ja luotettavan johtajan piirteitä. Itsevarmuus, määrätietoisuus, varmat otteet, reipas olemus jne. Vaikea pala, sen tiedän.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Koo » Su Loka 05, 2014 9:01 pm

Mä en usko johtajuuteen, vaan molemminpuoliseen luottamukseen ja kunnioitukseen, jolloin myös mm. johtajuus vaihtelee tilanteen mukaan. Hevoset ei kävele mun päältä, enkä mä niiden.

Lähtisin ratkomaan tuota niin, että tehdään ponin kannalta kannattavaksi ja järkeväksi käyttäytyä asiallisesti myös lasten kanssa. Vie varmasti aikaa, mutta on myös varmasti sen ajan arvoista. Siihen saakka ponia esim. taluttaa aikuinen lapsen kanssa, mahdollisesti vähitellen lapsen merkitystä tehtävässä kasvattaen. Tapa ja sopiva "palkka" (enkä puhu siis herkuista, vaikka varmasti on jollekin ponille toimivin tapa) pitää etsiä kyseiselle parille oikeaksi.
Koo

Paluu Hevosen käyttäytyminen