Kuinka opetan varsan olemaan yksin?

Maasta tapahtuvat hevosaktiviteetit. Temput, venytykset, maastakäsittely.

Kuinka opetan varsan olemaan yksin?

ViestiKirjoittaja mansu80 » Su Tammi 15, 2012 11:51 am

Vähän hassu otsikko, mutta viittaapahan ainakin siihen mitä apua tarvitsen :D

Minulla on vähän reilu vuotias varsa joka ei kertaakaan ole ollut yksin kun meille muutti kera toisen tammani. Kasvatuskodissa varsa on ollut pariinkiin otteeseen yksin, mutta nyt täytyis opettaa tuo taito uudestaan ja kunnolla :)

Itselläni on ajatus siitä miten lähteä opettamaan, mutta en tiedä onko se nyt se järkevin tapa. Joten otan mielelläni vinkkejä ja neuvoja vastaan.

Itse suunnittelin lähteä opettamaan yksinolemista siten, että alkuun ollaan tallissa yksin viis minuuttia ja joka toinen päivä ekalla viikolla. Tokalla viikolla sitten aina kaks päivää peräkkäin viis minuttia yksin tallissa ja yksi päivä väliä ja taas kaksi päivää yksin ja yksi päivä väliä. Kolmannella viikolla taas ajattelin lisätä yhden päivän lisää eli kolme päivää yksin viisi minuuttia ja se yks päivä väliä. Neljäs viikko olis sitten silleen, että ma-pe oltais yksin se viis minuuttia ja viikonloppuna sais sitten tavallaan levätä sa sisäistää oppimaansa.
Sitten ajattelin jatkaa seuraavassa kuussa samalla tavalla, mutta lisäisin yksinolon vaikkapa varttiin.

Onko tässä meikäläisen ajatuksessa mitään järkeä?? :mrgreen:

Mieheni on apuna tässä yksin olemisessa siten, että kun hän vie toisen tamman pois tallista niin minä jään varsulin kanssa. Tarjoan sille heinää niin saa muuta ajateltavaa, jos syö.

Mutta jos on oikeasti parempia ideoita tähän yksin olemisen opettamiseen niin kertokaa toki. Otan kaikki neuvot vastaan ja niistä sitten kokoan itselleni sopivan paketin :)
mansu80

Re: Kuinka opetan varsan olemaan yksin?

ViestiKirjoittaja mansu80 » Ke Tammi 18, 2012 9:58 pm

Kaverini ehdotti, että pitäisin 5 päivää varsaa yksin tallissa 10 minuttiia ja antaisin viikonlopun sitten sulatella asiaa. Seuraavalla viikolla sitten 15 minuuttiin lisäisin yksinolon ja antaisin viikonlopun sulatella asiaa. Ja seuraavalla viikolla samalla lailla mutta se 5 minuuttia siihen yksinoloon lisää. Sitten kun on ollu loppujen lopuksi sen 5 päivää 30 minuuttia yksin ni sit olis koko seuraavan viikon ihan normaalisti niin kuin ennen yksinolon opettamista.

Tää kyllä kuulostaa ihan järkevältä, mutta ei kai tämmönen ole liian stressaavaa varsalle?? Olenko minä tässä kohtaa vähän liian herkkä tahi jotain :oops:

Kaverini tosin sanoi, että kun osaa olla yksin puoli tuntia niin tunnin voi sen jälkeen olla yksin ihan millon vaan.

Minun mielestäni pitäis opetella olemaan yksin aina siihen tuntiin asti, ennen kun voi jättää tunniksi.

Mä tässä pähkäilen niin kovin kun varsa on minun ensimmäiseni ni taidan olla vähän yliherkkä nyt tämmösissä asioissa :oops:
mansu80

ViestiKirjoittaja Ivus » To Tammi 19, 2012 10:46 am

Muuten ihann ok suunnitelma, mutta älkää tuijottako kelloa, että pitää olla sen ja sen verran yksin. Tärkeintä on palkita varsa siitä että on kauniisti. Ja paras palkinto tietty on se kaverin seura.
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja mansu80 » La Tammi 21, 2012 12:20 am

Ajattelin tässä, että tarjoais vaikkapa heinää, kun varsuli on yksin. Saa hetkeksi muuta ajateltavaa.

Omasta mielestäni edes väähän vois kelloon töllätä :)

Mutta ehkä vois palkita vaikka sen viiden minuutin yksinolon sillä, että kun on suht rauhallinen niin tuo kaverin sisälle. Tai siis, että kun lakkaa riehumasta niin kaveri tulee sillon sisälle.
Oma ajatus on se, että oppii siihen sitten ettei kannata riehua :)
mansu80

ViestiKirjoittaja Tiina Ahokas » Su Huhti 06, 2014 10:07 pm

Ivus, oletko jäänyt tästä asiasta nyt jälkeen ,että mitä yritetään saada aikaan? :D
Eli opettaa varsa olemaan yksin!
Eihän se toimi jos näet että joo varsa on nätisti 5 min joo viedään heti takasin kaverin luo! Eihän se toimi? Mitä se oppii? Että kun on nätisti sen 5 min pääsee takas sinne lauman luo,jos et koskaan aikaa pidennä? Tottakai pitää pidentää sitä aikaa.

Aloitan nyt omasta varsastani,joka nyt jo 2v :D On aina osannut olla kiltisti yksin, tosin hyvin oli kasvattajan luona opetettu, myös kavion nostot,seisominen käytävällä yms. Meidän tehtäväksi ei noissa perushommissa paljoa jäänyt kuin ylläpitäminen,ja hyvin oppinut! Olen vuollutkin tamman kavioita jo useasti ja hyvin osaa pitää HoofJackillä jalkaa! :mrgreen: <- TOSI ylpeä! <3

Noh,sitten tää mun nyt jo 9v tamma.. tuli mulle 6 vuotiaana ja osas 6 vuotiaana vähemmän käytöstapoja kun tää varsa meille tullessaan (1 vuotiaana)..
No,ensinnäkin aloitettiin että joo,täs on päitset ja näin kuljet mun perässä kun johonkin mennään (Vaikka tarhasta talliin,oli elänyt pihatossa valitettavasti). Täs on suoja ja täs on kenkä joka pitäis sun jalkaan lyyä (silloin kun kengitin sen,nythän on paljasvarpainen). No, ensin aloitettiin siitä että jos nyt kulkisit mun perässä kun sua vedän vaikka tallia päin et jos sut harjattais.. Voitte kuvitella kuinka suorastaan... kiehtovaa oli koittaa opettaa TÄYSIKASVUISTA 170 cm suomenhevostammaa? Joop.. Opeteltiin siinä sitten seisomaan käytävällä, ei siis vaan osannut seisoa käytävällä paikoillaan ja rimpuili naruista kokoaika,jos irti päästit niin lähti käppäilemään :D, no kun seisoi siinä niin olis kiva et sais joka paikkaan kosketella,sitten olis kiva jos kaviot sais puhdistaa (ei todellakaan ollut helppo tehtävä,kun ei osanut jalkaa nostaa ylös.. Täysikasvuinen hevonen, kengittäjä oli aika epätoivoinen silloin :D) Se opittiin n.1 kuukaudessa, että pystyi kaviot jotensakin nopeasti putsattua koska tamma ei malttanut kauaa pitää jalkaa ylhäällä.
Sitten alkoikin muut hommat,tamma ei ollut musta todellakaan mitenkään kiinnostunut,eikä koommin namienkaan perään. Kulki vaan ajatuksella "mennään nyt sit ko haluat, okei.." ei siis juuta eikä jaata mistään asiasta,paitsi tamma osas kyllä VARSIN selkeästi ilmaista jos joku asia oli liian vaikea hänen korkeudelleen tmv. Nykyään on keksinyt kuinka kivaa on hyppiä pystyyn! Helposti saa siinä vuolijan kaadettua mahan alle..(<- minut). On myös samalla todella herkkä ja nykyään namien perään kova!

No, tähän yksinolemiseen, et voinut ottaa sitä yksin talliin koska tamma ei oikeasti sielä pysynyt, rikkoi vaikka narut ja päitset että pääsi pois. (ja vaikka ovetkin,silloin oli kesä joten ovet oli auki). Aluksi piti opetella kaverin kanssa BOXISSA seisomista.. jopa 5 min oli huikea suoritus jonka aikana tamma ehti hyrrätä boxin ympäri liian monta kertaa, kaverin kanssa aloitettiin boxissa oleminen. Pikkuhiljaa siis, sitten kun aloin enempi treenailemaan niin luottamus alkoi syntyä ja yksin pystyi mun kanssa olemaan,mutta jos minä ja toinen heppa lähti, niin piru oli irti... Voi karsinaelementtejä tai päitsiä jos oli käytävällä..
Ei tamma edelleenkään ole 100 % tästä toipunut,jännittävissä tilanteissa ei pysy ne neljä jalkaa maassa ja hän pystyy kasvamaan korkeutta sinne yli 3m korkeuteen niin että susta tuntuu et oho se hyppäs taivaalle.. Mutta luottamus on aika suuri silti, ilman varusteita tällä pystyn ratsastamaan parhaimmillaan ja ajamaan tätä ravuria yhdellä sormella, että todella herkkä kyllä on! Tällä aina pahenee nämä käyttäytymisasiat,mikäli on pitkään poissa ko. tilanteesta. Esim nyt vaikka ravirata: viime kesä ja syksy hiitattiin jopa muutama kerta viikossa,ekoilla kerroilla oli yhtä painajaista tän kanssa eikä voitu ajatellakaan ottaa toista hevosta mukaan koska kädet ei riittänyt.. No syksyllä oli jo niin hyvä että melkein nukkuin katoksilla.. Nyt taas on alkanut riehumaan kun on ollut n. 4 kk tauko. Eli pystyynhyppimiset on kahta kauheempia mitä on koskaan ollut ja muutenkin tää riehuu minkä kerkee kun ärsyttää.. Ei sitä voi jättää enää yksin, josko tää tästä kesän tullessa kun pääsee useammin radalle :)

Ei sitä oikein yksin voi jättää silloin. Ja kaikista rauhallisin tämä oli, kun oli karsinassa yöt ja päivät tarhassa vain toisen ruunan kanssa. Noh, nykyään hirnuu kuin ori (monesti luultu tätä tammaa oriksi) liikkuessaan minne tahansa (jopa täällä kotona talliin tullessaan) ja karsinaan jos jätän vaikka 30 sekunniksi, voi olla etujalat karsinan yläpuolella (meillä siis korkea talli,ja tämä hevonen niin iso että saa etujalat tuonne karsinan kaltereiden päälle,onneksi ei ole vielä saanut!). Pitäisi taas alkaa siedättämään, parempi on myös silloin kun on yöt karsinassa,päivisinkin yksin on vaikka kaksi tuntia.. Mutta nämä 5 minuuttiset boxikäväisyt ei oo tän tamman juttu :D Selkeästi sama homma kun porukassa, kun on yksi tai kaksi hevosta niin hui apua jos ne johonkin liikkuu,mutta kun on paaljon enempi vaikka satakunta niin ei välitetä mitään koska niitä on joka puolella - se on normijuttu!
Tiina Ahokas

ViestiKirjoittaja Ivus » Ke Huhti 23, 2014 11:14 am

Hevosen aikakäsitys ei ole kuten ihmisellä. Ihan sama mitä haluat opettaa, palkinto on tultava heti oikeasta, toivotusta käytösmallista. Jos ongelmana on yksinoleminen, palkinto on tultava alkuun HETI, kun hevonen osoittaa pyrkimystä toivottuun käytökseen. Siinä ei kellon tuijottaminen auta. Vaikeustasoa voi nostaa vasta sitten kun hevonen jo ymmärtää käytöksen ja palkinnon yhteyden. Palkinto voi olla mitä tahansa MITÄ HEVONEN HALUAA, ihminen ei voi päättää hevosen puolesta mikä sille on riittävä palkinto.
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

Paluu Maastakäsittely