Vinkkejä juoksuttamisen opettamiseen

Maasta tapahtuvat hevosaktiviteetit. Temput, venytykset, maastakäsittely.

Vinkkejä juoksuttamisen opettamiseen

ViestiKirjoittaja mansu80 » La Tammi 14, 2012 6:11 pm

Haluaisin opettaa vuoden ikäiselle varsalle ja 6 vuotiaalle tammalle juoksuttamista.

Mistä minun kannattaa aloittaa?
En ole vielä ostanut mitään juoksutusvälineitä, joten otan vastaan myös vinkit juoksutus systeemeistä.

Itse olen juoksuttanut erilaisia hevosia ja eri systeemeillä. Muutaman kerran olen yhtä ponia juoksuttanut pelkällä riimulla ja liinalla. Juoksutusraippa apuna ohjaamassa tietenkin. Sitten olen juoksuttanut yhtä hevosta sellaisella systeemillä missä säädetään hevosen muoto. Omasta mielestä systeemi vaikutti kamalalta hässäkältä :)

En halua juoksuttamisesta mitään vääntöä vaan sellaista lisää ratsasteluun ja muuhun liikkumiseen.
mansu80

Re: Vinkkejä juoksuttamisen opettamiseen

ViestiKirjoittaja rayy » To Tammi 19, 2012 12:56 pm

Opeta ainakin se, että hevonen kulkee merkistä ohitsesi ja, että se myös erkanee sinusta. Mielestäni tämä, että hevonen ei ymmärrä siirtyä kauemmaksi tuottaa monesti alussa hieman vaikeuksia, toisinaan taas ei. Riippuu hevosesta ;)

Opeta myös nämä merkit:
- liikkeelle lähtö
- ravi
- laukka
- seis
- hiljentäminen

Pieniä vaatimuksia nuorelle hevoselle aluksi ja siitä se lähtee. Vähitellen vaikeutat kun ymmärtää jutun tarkoituksen. :D
Viimeksi muokannut rayy päivämäärä To Tammi 19, 2012 1:06 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa
I have three words for you. Make it happen.
rayy

ViestiKirjoittaja rayy » To Tammi 19, 2012 1:03 pm

rayy kirjoitti:Opeta myös nämä merkit:
- liikkeelle lähtö
- ravi
- laukka
- seis
- hiljentäminen

Näistä on myös myöhemmin apua, kun ratsastus/ajo aloitetaan.
I have three words for you. Make it happen.
rayy

ViestiKirjoittaja mansu80 » La Tammi 21, 2012 12:10 am

Suurkiitos näistä vinkeistä. Pistän korvan taakse :)

Kasvattajan kanssa tuli juteltua ja hän sanoi, että vanhempaa tammaa ei ole kovinkaan paljon juoksutettu, joten hänenkin kanssa ollaan aikas aluillaan, mutta hirmu viisas tammukka hän on.
Varsalle kasvattaja antoi vinkiksi, että ensin juoksuttelee vanhempaa, jotta juoksutusura syntyy ja sitten varsaa juoksuttelee. Varsulin on helpompi hänen mukaansa mennä valmiilla uralla. Varsan kanssa myös juoksuttelua ravilla, jotta keskitty tekemäänsä.

Ensin kuitenkin otan nuo rayy:n vinkit vastaan :)
mansu80

ViestiKirjoittaja Misslich » La Tammi 28, 2012 12:29 am

Mulla vähä pulmaa tässä liinassa juoksuttamisessa. Ite oon leirillä valmentajan avuin opettanut uudestaan omaa nuorta poniani juoksutukseen ja menee tosi kivasti nykyään. Ehkä mulla on lyhyt muisti tai oon ruosteessa tai jotain.. Oon luvannut vähän auttaa erään 5v sh ruunan kouluttamisessa ja ollaan lähdetty ihan perusjutuista. lähetys ympyrälle toimii hyvin, hidastus ja tempon lisääminen ja suunnan vaihto ok. Mutta toi pysähtyminen.. se siis toimii kyllä, mutta aina heppa kääntyy mua kohti, vaikka tykkäisin, että se vaan pysähtyis ilman mitää kääntymistä. En millään muista millasta oli oman ponin kanssa aluksi tämä :D Pysähtymisen opetin vaiheittain 1.katse ponin ahteriin ja kumarrus siihen suuntaan (okei olen hyvä selittäjä) 2. ääni 3. narun heilutus 4. narusta vetäminen, poni siis vedetään juoksuttajaa kohti. Oppiiko poni pysähtymään ilman muhun päin kääntymistä, kun tekee pysähdyksiä ahkerasti liinassa vai..?
Loputon on tieni kun yksin sen kuljen ja sydän on kiinni, sen suudelmiin suljen...
Misslich

ViestiKirjoittaja Konna » Ke Loka 03, 2012 1:18 pm

Olen ajatellut nyt juoksuttavani hevostani pelkällä naruriimulla/normiriimulla ja liinalla, kun aiemmin käytössä on ollut muitakin apuvälineitä.
Totesin kuitenkin, että periaatteessa juoksutus toimii näinkin, kun hevonen osaa itse hakeutua pyöreäksi ja hieman taipua sisään päin. Oikea kierros on hänelle helpompi ja sujuu hienosti, mutta vasen kierros on hankala. Eilinen juoksutustuokio vasempaan mentiin lapa jyrkästi ulos punkien, pää/kaula silti reippaasti sisään kääntyneenä. Sain aina jotenkin hevosen hieman suoristettua, mutta aina samassa kohdassa ympyrää tapahtui tämä punkeminen. Lisäksi vasempaan juoksee enemmin pää pystyssä, kuin että hakisi oikeita lihaksia käyttöön. Huomaan myös, että käynnissä menee tosi hienosti ja taipuneena, lihakset käytössä ja astuu takajaloillaan etujalkojen jälkien päälle tai jopa hieman yli (pitäisikö siis tehdä tätä käynti työskentelyä, jotta ravikin alkaisi hankalampaan suuntaan sujua?). Ravissa taas tuntuu että selkeästi takajalat jäävät vajaaksi etujalkojen jäljistä. Pitäisikö takapää vain saada aktivoitua, vai voiko tuo vajaus johtua lihaksistosta, etten periaatteessa vielä voisi vaatia sen astuvan yli? En viitsi lisätä painetta takaa, koska sitten alkaa turpa taivaassa kaahotus, kun hidastaa ja taivuttaa sisään, hakee yleensä hetkeksi selän mukaan (ainakin oik. kierroksessa), mutta ravissa askel jää silti siis vajaaksi. Vai pitäisikö tässä sitten kumminkin ottaa apuvälineet käyttöön, jotta takapää aktivoituisi. En haluaisi myöskään juoksuttaa niin ettei oikeat lihakset ole käytössä / juoksuttaa ns. virheellisesti / hevosta haittaavasti. Eilen lopetin juoksutuksen helpommassa kierroksessa onnistumiseen ja päätin hakea vinkkejä, ennenkuin jatkan.. Ilmeisesti minun pitäisi myös juoksuttaa aina hieman enemmän hankalampaan suuntaan, jotta se heikompi puoli vahvistuisi? Olen myös yrittänyt venytellä lapoja suoritusten jälkeen..

Toiset tuntuvat olevan sitä mieltä, että juoksutus pelkällä riimulla olisi jopa hevoselle haitallista (pää pilvissä ja selkä alhaalla mentäessä ehkä juu, mutta)..
Tuntuu kuitenkin, etten niin mielelläni apuvälineitä käytä ja jos vain löytäisin keinon juoksuttaa samalla lopputuloksella (ellei paremmallakin) ilman, niin tekisin sen paljon mieluummin..

Siis vinkkejä kiitos, olen aika vasta-alkaja tässä juoksuttamisessa :}
Viimeksi muokannut Konna päivämäärä Ke Loka 03, 2012 8:37 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa
Konna

ViestiKirjoittaja Tucca » Ke Loka 03, 2012 5:24 pm

Hevosta ei tarvitse juoksuttaessa heti lykätä kauemmas selvitymään keskenään. Hevosen vierellä tai edessä voi kulkea ja auttaa hevosta ihan konkreettisesti. Näitä asioita on vähän vaikea neuvoa netissä, joten suosittelisin etsimään auttamaan kykenevän henkilön. Juoksuttaessa pätee sama vanha totuus kuin ratsastaessa; seuraava askellaji on korkeintaan yhtä hyvä kuin edellinen. Mikäli homma ei suju käynnissä eikä hevonen kykene kulkemaan ympyrällä oikein, ei se siihen pysty ravissakaan. Puhumattakaan laukasta.

Periaatteessa hevoselle vaikeampaa puolta olisi hyvä treenata aavistuksen enemmän, mutta toisaalta taas vaatimustasoa voi joutua varsinkin alussa laskemaan. Heikommalta puolelta ei voi vaatia samaa kuin vahvemmalta puolelta, ennen kuin hevonen oppii käyttämään kroppaansa. Lisäksi vinouksien korjaaminen ottaa kyllä aikansa.
"The technique we use with our horses isn't near as important as the kind of heart we put behind it."

- M. Rashid

Hevosellani on blogi. Jos haluat lukijaksi, laita yksityisviestiä.
Tucca

ViestiKirjoittaja Konna » Ke Loka 03, 2012 8:36 pm

Kiitos kommenteista. Apua otammekin pian, mutta sitä odotellessa olen halunnut itsekin kokeilla ja tunnustella.. Ja jonkin verran apuja on jo saatu, sitten pitäisi vain soveltaa niitä tähän uuteen tilanteeseen..

Tänään menimme taas ympyräharjoitusta ja totesin, että käynnissä ja pienemmällä ympyrällä (kävelen melkein vierellä) kulkee tosi nätisti molempiin suuntiin. Kun sitten nostin ravin, jälleen helpompi kierros meni todella nätisti, mutta vaikeemmassa taas tietyssä kohti alkoi punkea. Tässä kohti johdatin häntä hieman sisään (ikäänkuin pyysin taipumaan, ja tässä piti olla tarkkana käden liikkesuunnasta) ja kappas, hevonen suoristui ja ehkä tämän jälkeen taipui hieman, kunnes pian taas tuli se ongelmakohta. En siis usko että välttämättä on haittaa siitä, että yhdessä kohtaa tulee se punkeminen, jos hän kuitenkin yrittää sen aina korjata ja suoristuu? Toki paljon on varmasti myös kiinni siitä, miten itse toimin (siis toisinaan ristiriitaisesti, epäselvästi, väärin?), mutta yritän olla tarkkana ja kiinnittää siihenkin huomiota. Ehkä hän siinä yhdessä kohti tarvitsee sen tuen minulta.. En ole varma pitäisikö siinä kohti antaa tuki hankalan kohdan läpi, lisätä painetta (hakee uuden tasapainon) vai myödätä jotta hakee uuden tasapainon.. Täytyy varmaan kokeilla ja katsoa, mitä tapahtuu.. Tätä tämä on, kun yksin yritellään :P
Ja pitääpä harjoitella tuota vierellä menemistä ravissakin, se tuntuu minulle aika hankalalta..

Mutta saimme tänään jopa ulkopuoliselta kommenttia, että meneepä se nätisti ja rennosti ja käyttää itseään (ja vielä hankalassa suunnassa)! Itsekin oikein yllätyin. Poni sai herkun ja päätti sitten varmaan antaa enemmän toisen namin toivossa. Jee, hyvä me! :} Ja tällä tavalla on jotenkin mukavampi kun tuntuu, että näkee heti milloin alkaa väsyä ja toisaalta näkee, että hän on nyt oivaltanut ja löytänyt sen mukavan rennon tavan liikkua.

Ja nyt kun mietin, niin eilinen pää pystyssäkaahotus saattoi kyllä johtua siitä, että mentiin hankalaa suuntaa, kentällä toinen hevonen, kentänlaidalla koira ja itsekin alkoi jotenkin "kiirehtiä" kun hämmentyi siitä punkemisesta. En siis eilen työskennellyt ympyrällä kovin kauaa.. Eli uskoisin, että käynti on hänelle jo suhteellisen helppoa, mutta tuo ravi heikkoon suuntaan on hankala kohta, oikeaan suuntaan suhteellisen ok (tai jopa hyvä?)..
Konna

ViestiKirjoittaja Tucca » La Loka 06, 2012 3:58 pm

^ Kyllä se siitä lähtee sujumaan. Kokeilu ja asioiden testailu on hyvästä. :D
"The technique we use with our horses isn't near as important as the kind of heart we put behind it."

- M. Rashid

Hevosellani on blogi. Jos haluat lukijaksi, laita yksityisviestiä.
Tucca

Paluu Maastakäsittely