Kiitos kommenteista. Apua otammekin pian, mutta sitä odotellessa olen halunnut itsekin kokeilla ja tunnustella.. Ja jonkin verran apuja on jo saatu, sitten pitäisi vain soveltaa niitä tähän uuteen tilanteeseen..
Tänään menimme taas ympyräharjoitusta ja totesin, että käynnissä ja pienemmällä ympyrällä (kävelen melkein vierellä) kulkee tosi nätisti molempiin suuntiin. Kun sitten nostin ravin, jälleen helpompi kierros meni todella nätisti, mutta vaikeemmassa taas tietyssä kohti alkoi punkea. Tässä kohti johdatin häntä hieman sisään (ikäänkuin pyysin taipumaan, ja tässä piti olla tarkkana käden liikkesuunnasta) ja kappas, hevonen suoristui ja ehkä tämän jälkeen taipui hieman, kunnes pian taas tuli se ongelmakohta. En siis usko että välttämättä on haittaa siitä, että yhdessä kohtaa tulee se punkeminen, jos hän kuitenkin yrittää sen aina korjata ja suoristuu? Toki paljon on varmasti myös kiinni siitä, miten itse toimin (siis toisinaan ristiriitaisesti, epäselvästi, väärin?), mutta yritän olla tarkkana ja kiinnittää siihenkin huomiota. Ehkä hän siinä yhdessä kohti tarvitsee sen tuen minulta.. En ole varma pitäisikö siinä kohti antaa tuki hankalan kohdan läpi, lisätä painetta (hakee uuden tasapainon) vai myödätä jotta hakee uuden tasapainon.. Täytyy varmaan kokeilla ja katsoa, mitä tapahtuu.. Tätä tämä on, kun yksin yritellään

Ja pitääpä harjoitella tuota vierellä menemistä ravissakin, se tuntuu minulle aika hankalalta..
Mutta saimme tänään jopa ulkopuoliselta kommenttia, että meneepä se nätisti ja rennosti ja käyttää itseään (ja vielä hankalassa suunnassa)! Itsekin oikein yllätyin. Poni sai herkun ja päätti sitten varmaan antaa enemmän toisen namin toivossa. Jee, hyvä me! :} Ja tällä tavalla on jotenkin mukavampi kun tuntuu, että näkee heti milloin alkaa väsyä ja toisaalta näkee, että hän on nyt oivaltanut ja löytänyt sen mukavan rennon tavan liikkua.
Ja nyt kun mietin, niin eilinen pää pystyssäkaahotus saattoi kyllä johtua siitä, että mentiin hankalaa suuntaa, kentällä toinen hevonen, kentänlaidalla koira ja itsekin alkoi jotenkin "kiirehtiä" kun hämmentyi siitä punkemisesta. En siis eilen työskennellyt ympyrällä kovin kauaa.. Eli uskoisin, että käynti on hänelle jo suhteellisen helppoa, mutta tuo ravi heikkoon suuntaan on hankala kohta, oikeaan suuntaan suhteellisen ok (tai jopa hyvä?)..