Picadero vai pyöröaitaus?

Maasta tapahtuvat hevosaktiviteetit. Temput, venytykset, maastakäsittely.

Picadero vai pyöröaitaus?

ViestiKirjoittaja Peikko » To Marras 19, 2009 6:28 pm

Mielipiteitä puolesta ja vastaan, kumpi ompi parempi?

Olemme aikeissa rakentaa kotiin jommankumman, mutta kumman, kas siinäpä kysymys!

Hevosen käsittelijöinä olemme melkoisen alkioita, mutta opimme ja opettelemme. Tähän asti on olemme toimineet pihaton tarhassa, pihalla ja kentällä. mutta nyt järjestyi mahdollisuus rakentaa joko erillinen pyörö tai neliö. Picaderoa (neliötä) on sanottu aloitteliojalle vaikeammaksi ja peräti liian vaikeaksi, mutta hevosen kannalta taas paremmaksi, koska sillä on mahdollisuus päästä "turvaan" nurkkaan. Silloinhan se toisaalta myös ilmaisee selkeästi, että painetta on liikaa /paine on vääränlaista.

Kaivinkonetta odotellessa...
Listen! Or your tonque will make you deaf. -cherokee saying
Peikko

Re: Picadero vai pyöröaitaus?

ViestiKirjoittaja Intsi » To Marras 19, 2009 7:36 pm

Jos haluaa olla varma, ettei pyörössäkään tule liikaa painetta käyttäneeksi, voi asiaan vaikuttaa paljon sillä minkälaisen rakenteen valitsee sekä minkä korkuisen seinämän rakentaa. Meillä hevoset tietävät, että paljoa ei tarvitsisi aitaa vasten notkua, kun lauta rytisee poikki, mutta jos ei niitä liikaa hiillosta, ne kyllä pysyvät aidan sisällä. Olen myös nähnyt videolla hevosen metallirakenteistakin läpi puskevan väen vängällä.

Itse sanoisin, että molemmissa on hyötynsä ja kumpainenkin tarvitsevat opettelua, mutta ovat palkitsevia kunhan se yhteinen sävel hevosen kanssa löytyy.
Joka päivä voi oppia jotain uutta ;D
Intsi

ViestiKirjoittaja M-H » To Marras 19, 2009 7:40 pm

No riippuu pitkälti mitä haluaa tehdä.
Itse en suosi peruspyörötyöskentelyä juuri ollenkaan siinä merkityksessä mitä useat sitä käyttävät. Eli en käytä paljoa painetta ja juoksuta hevosta kunnes sen keuhkot sattuu ja etsii turvaa ihmisestä ja sille oikealla hetkellä sitä tarjottaessa seuraa ihmistä kuin lammasta ja avot suuri hevoskuiskaaja on taas tehnyt ihmeen.
Siltsi valitsisin pyörön sen monikäyttöisyytensä vuoksi. Esim. askellaji harjoituksia voi tehdä selästäkäsin salamatkustaen pyörössä jne. Myös puolirauhallinen juoksutus/suunnanvaihdot jne. ovat parempi mielestäni tehdä pyörössä.

En nää mitään syytä miksi pitäisi picardeo rakentaa pyörön sijaan muutakuin, että seon 'coolimpi' ja harvinaisempi ja Hempfling käyttää sitä. Lisäksi pyörön omistajat mielletään valitettavan usein tuohon yläpuolella kuvattuun ryhmään. Nojoo EHKÄ aavistuksen paremmin oppii karkeamotoriikan ja oman position merkityksen picardeota käyttäessä nopeammin kuin pyörössä mutta tosiaan karkeat alkeet vain. Ei se picardeo ole liian vaikea kun pitää järjen matkassa ja maltin mukana edes aloittelijoille.
Itselleni pyörö on vain paikka tehdä harjoituksia siinä missä kenttäkin (molemmat löytyy), Pieniä positiivisia asioita on pyöreässä muodossa mutta myös negatiivisia jos ei kenttää omista (suora aita/seinä lähinnä se kentän etu joissain harjoituksissa). Mikä tahansa talon seinä kyllä ajaa tuon suoran seinän asian. Kentässä sitten taas on positiivisena asiana ne pitkät sivut.

Tuo nurkkaan turvaan meneminen on kyllä aika kakspiippuinen juttu. Jos siihen käytät painetta liikaa menee hevonen läpi vaikka terässeinästä. 'Turvassa' on myös aika harhaanjohtava termi. Itse käytän noin 120-140cm korkeaa pyöröä jossa 2 lautaa seinänä. Eli hevonen pääsee halutessaan läpi/yli jos liikaa painetta käytetään.
Jostain luin vinkin, että tekee pyörön jeesusteipistä niin oppii ainakin olemaan käyttämättä liikaa painetta. Siinä kyllä se huonopuoli, että jos hevonen oppii omaehtoisesti menemään läpi esim. ruoholle niin on aika sama mitenkäpaljon sitä painetta käyttää :lol:
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja orvari » To Marras 19, 2009 7:46 pm

Enpä osaa tuohon vastata, itse rakensin aikanaan pyöröaitauksen. Tätä nykyään en kylläkään tee silläkään mitään, sillä omakohtainen näkemys on että sitä en tarvitse.

Picaderoa en ole kokeillut, sen sijaan Ed Dabney puhui siitä, ja taitaa jopa olla sen "Foundation Training DVD:ssä" tietyllä tavalla. Siinä on pieni neliö jossa hän aloittaa hevoset. Reunat on ainakin hänellä peitetty jotta ei näkisi ulos. Kuitenkin täällä Kokkolassa vuonna 2008 syksyllä aloitti nuoren "American Baskir Curly" hevosen pyöröaitauksessa. Psykologisesti ajatellen ihan fiksu, kun neliö on riittävän pieni hevonen ei pääse ottamaan vauhtia, mikäli taas alkaa juoksemaan hakeutuu nurkkaan. Kun taas pyöröaitauksessa ei ole kulmia. Itse en omaksu tuota kulmikasta.

Picadero on aikanaan kehitetty euroopassa, kun taas pyöröaitaus yhdysvalloissa. Kaikki merkit viittaavat kuitenkin siihen että pyöröaitaus mahdollisesti alka ottaa yliotteen myös euroopassa. Muuta kokemusta mulla siitä ei ole.
orvari

ViestiKirjoittaja Emili » To Marras 19, 2009 8:42 pm

Minusta sillä ei periaatteessa ole mitään väliä, jos tietää mitä tekee. Pyörön itse rakentaisin jos olisi tarvetta. Picaderoa vastaava härpäke on meillä ollut käytössä ihan siitä syystä että se oli helppo aidata parilla tolpalla yhdestä tarhasta. Kyllä se ihan asiansa ajaa. Elkää sitten liian pientä menkö tekemään, koolla on mielestäni enemmän merkitystä kuin muodolla....
Emili

ViestiKirjoittaja Hihii » To Marras 19, 2009 9:56 pm

Voiko joku selvittää tällaiselle tietämättömälle taaperolle mikä tuo kummalinen picadero (vai mikäs nyt olikaan) edes on? :oops:
Hihii

ViestiKirjoittaja M-H » To Marras 19, 2009 10:00 pm

Hihii kirjoitti:Voiko joku selvittää tällaiselle tietämättömälle taaperolle mikä tuo kummalinen picadero (vai mikäs nyt olikaan) edes on? :oops:

Pieni nelionmuotoinen kenttä käytännössä.
Kenttä on suorakaide,picardeo neliö ja pyöröaitaus pyöreä. Sitten onko seinät kuinka korkeat,umpinaiset tms. on makukysymys.

Dancing with horses kirjassa muistaakseni oli Hempflingin suositus picardeon kooksi. Pieni se oli jokatapauksessa muistaakseni. Voin kaivaa sen joskus esiin jos muistan.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Ane » To Marras 19, 2009 11:59 pm

Picadero on mielestäni monipuolisempi. Ja jos tuntuu, että kulmat tuottavat alussa vaikeuksia, NE KULMATHAN VOI AINA PYÖRISTÄÄ ESIM. HUOMIOLANGALLA TMV. Sen verran pakko kuitenkin neuvoa jatkoonkin, että kannattaisi aina alkuun hakeutua koulutukseen, ennenkuin alkaa omien hevosten kanssa koulutusaitauksessa touhuamaan. Jos sitä tieto-taitoa ei entisestään ole. Toki kokenut hevosihminen osaa sielläkin toimia ilman suurempia konflikteja. Minunkaan mielestäni koulutusaitauksessa ei olisi tarvis juuri juoksuttaa sitä hevosta turhaan. Itse pyrin aina ensisijaisesti saamaan kontaktin rauhanomaisesti. Mieluiten vaikka hevosen paikoillaan seisten, jos mahdollista. Siitä sitten pikkuhiljaa liikettä enemmän. Sellainenkin hevonen, joka mieluiten vain siellä juoksis, joutuu minun kanssani yleensä huomaamaan, että tahdon sen vain seisomaan tai vähintään kävelemään. Jos se siihen tyytyy, saatan sen jopa jättää rauhaan hetkeksi. Jos hevonen on tosi vaikea kontatkin saamiseksi, saatan ensimmäisillä kerroilla tyytyä ihan pelkkään sisäkorvan saamiseenkin. Mutta nuo metodithan ovat jo sitten eri juttu sinänsä. Eli itse suosin picaderoa, josta halutessani voin sitten pyöristää kulmat.
Ane

ViestiKirjoittaja Tuizu » Ke Marras 25, 2009 5:13 pm

Minä olen ottanut tässä juoksutusasiassa oman linjan olosuhteiden pakosta. Nyt voisin mielelläni ottaa hiukan neuvoja vastaan jos joku kokee ettäteen jotain aivan kamalaa hevoselleni.

Olen näkövammainen hevostelija ja minua on ärsyttänyt se että en ole voinut juoksuttaa hevostani itse kun sotken liinan. Sitten päätin pienessä ohjauksessa kokeilla juoksutusta siinä picaderossa, jonka koko on noin 18x18 ja aidattu vain leveällä muovinauhalla, yksi kerros, sisällä maneesissa. Mukanani on avustaja. Menen sitten noin keskelle ja lähetän hevoseni matkaan. Yritän pitää paineen niin pienenä että tamma ei kiihdy turhaan ja olen huomannut että ehkä rotuominaisuutena paine täytyy olla tosi pieni. Seuraan hevosta läninnä kuuloni perusteella joten ihan turha kuvitella että kohdistan katseeni johonkin lavan seudulle. Jos hevonen vaihtaa suuntaa, tulkitsen sen niin että olen tehnyt sen ihan itse ja annan sen mennä toiseen suuntaan. Joskus hevostani tämä homma ärsyttää ja silloin lopetamme lyhyeen. Kun homma menee hyvin, se tulee lopuksi luokseni ja seuraa minua tarkasti. Yritän tehdä homman hevosen ehdoilla eli oletan että kaikki sen reaktiot tulevat minusta enkä vaadi siltä sellaista jota en osaa/pysty vaatimaan. Pyydän siltä vain eri askellajeja ja pysymään sielä reunan lähellä.Teen tätä lähinnä vaihteluksi ja koska varsinkin nyt kun odotamme selkätutkimusta, voin itse saada sitä liikkkeelle ilman ratsastusta. En kyllä tekisi tätä vieraan hevosen kanssa. Kertokaapa mielipiteitänne!
Tuizu

ViestiKirjoittaja M-H » Ke Marras 25, 2009 5:50 pm

Tuosta juoksutuksesta ihan olisi oman ketjunkin varmaan voinut tehdä. Vastaan nyt kuitenkin tähän (voihan ne pilkkoa omaksi ketjukseen myöhemminkin jos alkaa juttua tulemaan).

En usko, että teet varsinaisesti mitään väärää joten en sen takia vastaa tähän vaan ihan yleisesti omia kokemuksiani kerron.
Hevonen voi kyllä joskus vaihtaa suuntaa ihan siinäkin mielessä, että testaa sinun johtajuuttasi tai että toinen kierros on vaikeampi (eriparin silmänäkö jne. mistä kirjoitin pitkästi toisaalla).
Itse en juoksuta siinä perinteisessä mielessä. Saatan tehdä vapaana ympyröitä hevosella ja joskus jotain pyörötyöskentelyä. Omat nyrkkisääntöni ovat, että maksimissään 3-4 kierrosta yhteen suuntaan ja sitten suunnanvaihto. Tuo 4 on aika harvinainen jo itselläni, usein 0-3 lienee se yleisemmin käyttämäni tiheys suunnanvaihtoihin. Tämä siksi, että hevonen juostessaan ympyrää helposti alkaa henkisesti menettää otettaan tilanteesta, se ei enää keskity asiaan vaan joko vaipuu jonnekkin muualle tai alkaa etsiä sitä keinoa lopettaa juoksutus (jota perus pyörötyöskentely klassisesti käyttää hyväkseen, minä en juurikaan siihen perusta).
Toinen perusaate mitä teen on se,että olen täysin passiivisen rentona kun hevonen juoksee ympyrää. Se on sen vastuu pitää askellaji ja suunta. Jos se rikkoo jommankumman niin reagoin siihen ja taas rentoudun keskelle. Vieraita ja tuntemattomia hevosia seuraan katseellani, hieman hepan taakse osoittaa napani mutta yleinen olemus on sellainen 'roikkuva räkä' jota näkee teiniräppäreillä kaupungin keskustassa (jotain hekin siis osaavat luonnonstaan :lol:). Tutummilla hevosilla en liiku ollenkaan, katson suoraan eteen. Sittenkun reagoin olemukseni myös muuttuu, suoristan selkäni ja muutenkin jäntevöidyn. Lopulta tämä 'asennon' ottaminen jo palauttaa hevosen oikeaan askellajiin jos se laskee sen. Näin siis optimaalitapauksessa.
Annan hevosen siis tiputtaa askellajin halutessaan. Se saa myös suunnan vaihtaa mutta reagoin ja 'korjaan' virheen nopeasti. Eli hevonen saa tehdä virheitä mutta se joutuu niistä kohtaamaan minun aktivoitumiseni. Tarkoitus olisi saada hevonen haluamaan minun olevan mahdollisimman rentona siellä keskellä.

Jokainen tavallaan, kerroin vain miten itse teen asian josko jollekkin siitä olisi apua.
Tilanteesi huomioon ottaen (eli et ilmeisesti nää hevosta ollenkaan?) uskoisin sinun toimivan ihan ok. Voit toki noita suunannvaihtoja jne harjoitella jos haluat. Yleinen olemus/katse/napa jonnekkin sinne hevosen taakse kun pidät niin se aiheuttaa eteenpäin työntävää painetta. Kun haluat vaihtaa suunnan niin kohdistat painetta selvästi hevosen etupuolelle noin 1/4 tai 1/2 kierroksen verran. Eli siis esim. puolikierrosta ennakkoa otat paineen kanssa, hevonen saa tällöin aikaa reagoida paineeseen ja vaihtaa suunnan. Jos laitat painetta suoraan hevosen eteen se helposti vain 'juoksee läpi' kun ei ehdi kunnolla reagoida ja arvioida tilannetta. Tottakai kun hevonen oppii nämä asiat voi pienentää ja pienentää välimatkoja,painetta, eleitä yms.

Myös avustajasihan vaikuttaa asiaan halusi hän tai ei. Hevonen kyllä rekisteröi kaikki ihmiset ja heidän tekemisensä.
En sitten oikein osaa sanoa tuosta tarkemmin kun ei ole kokemusta asiasta. Jos avustaja suunnilleen sinun takanasi/takaviistossa olisi ja on kääntyneenä suunnilleen samaan suuntaan kuin sinäkin veikkaisin silloin hänestä tulevan vähiten turhaa painetta tai viestejä hevoselle.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Peikko » Ke Marras 25, 2009 6:00 pm

Kiitoksia vastauksista.

Olen päätymässä isoon picaderoon, n. 25x25. Perusteluna on, että varsinaisen kommunikaatiotreenaamisen lisäksi
a) sitä voi käyttää myös tarhana ja pieneen ratsasteluun
b) siitä voi helposti muokata pyöreän, mikäli tarvetta ilmenee
c) tarkoituksena on nimenomaan kommunikaation vahvistaminen ja luottamuksen kehittäminen omaa signaalikieltä tarkentamalla, ei hevosen päämäärätön juoksuttaminen ja liikuttaminen
d) picadero tulee olemaan toinen pääty meidän tulevasta jousiammuntaradasta, picaderon kohdalla lataudutaan ja vedetään henkeä ennen seuraavaa kierrosta. Picaderoon tulee siis kaksi porttia, toisesta sisään ja toisesta ulos. Itse rata on n. 70m pitkä soikio. Jousiammunta on miekkailun ohella Peikon mielilajeja.

Ohjausta on luvassa, yksin aiheuttanen vain hämmennystä ja vääriä johtopäätöksiä :shock: :?
Peikko

ViestiKirjoittaja Intsi » Ke Marras 25, 2009 6:10 pm

Peikko: Toivottavasti pääsemme kuulemaan jatkossa teidän picadero harjoituksista, vaikkapa päiväkirjassa ;)
Joka päivä voi oppia jotain uutta ;D
Intsi

ViestiKirjoittaja Tuizu » Ke Marras 25, 2009 7:13 pm

Kiitos taas vinkeistä. Nyt ehkä selvisi miksi joskus tuntuu että tammalla jää ns. juoksu päälle. Se ehkä jotenkin välillä vaipuu omaan maailmaansa siinä ympyrällä. Silloin se ei oikeastaan lopeta ennekuin menen kyykkyyn ja alan tutkia maata. Avustajani ei ole kehässä vaan seisoskelee sen ulkopuolella ja tarvittaessa kertoo jotain mitä hevonen tekee. Olen kyllä huomannut että tamma kiinnittää välillä huomionsa häneen ja oliskin kiva kun voitaisiin olla ihan hepan kanssa kaksistaan. Minä en vain koskaan pysty reagoimaan hevosen tekemisiin juuri sillä hetkellä kun jotain tapahtuu, joten turha kuvitellakaan että pystyisin saamaan juoksutuksessa kontaktin kovin hyväksi. Täytyisi kehittää noitahenkisiä taitojaan niin hyviksi että voisi niillä vaikuttaa hevoseen. Olen kerran sattumalta kokeillut ratsastaa tammaani tahdonvoimalla. en tehyt tietoisesti muuta kuin kovasti tahdoin että se kävelee yhtä tietä pitkin vaikka se lähinnä olisi halunut lähteä tallia kohti. Se käveli mutta minun piti kovasti tahtoa joka ikistä askelta. En olisi varmaan montaa kymmentä metriä jaksanut. Kokemus oli aika huikea vaikka todennäköisesti kehossani tapahtui jotain mitä en itse tiedostanut. No, tästä aiheesta pitäisi varmasti tehdä oma ketju.
Tuizu

ViestiKirjoittaja Hihii » To Joulu 10, 2009 8:49 pm

Ööh.. En oikein tiedä onko sillä kauheasti väliä onko rakennelma ympyrän vai neliön muotoinen.. Itseäni todennäköisesti äryttäisivät ne kulmat kuitenkin vähän liikaa.. Kun kuitenkin sen verran pieni tila. Äh, ihan sama, ei kukaan varmaan tajunnut. :lol:
Hihii

ViestiKirjoittaja Peikko » Ke Joulu 16, 2009 7:26 pm

Nyt olemme muutaman kerran kokeilleet picaderotyöskentelyä kentälle väsätyssä, suurehkossa neliössä (23x25m).

Kokemukset Peikon kanssa ovat olleet hämmentäviä, yhtä hämmentäviä itseasiassa kuin aiemmatkin kokeilumme.
Tämä ei mene niinkuin dvd:llä/Monty Roberts-showssa/ kaikenmaailman klinikoilla... Olen nöyrä ja haluan oppia hevosestani ja hevoseltani.

Peikko on Suuri Johtaja. Henkisesti erityisen vahva ja itsetietoinen,itsevarma, äärettömän älykäs (suorastaan huolestuttavan älykäs). Erittäin kohtelias ja korrekti, mutta ei kertakaikkiaan ymmärrä, miksi sen pitäisi juoksennella edelläni/ympyrällä, väistellä vain väistämisen vuoksi. Kyllä se paikkansa luovuttaa ihmiselle, kun pyytää kohteliaasti, kummeksuu vaan ihmisen outoa mielihalua seistä samoilla jalansijoilla. Käyttäytyy korrektisti ja on kohtelias, mutta ilmeestä näkee, että tuli leimahtaa, jos ihminen alentuu riekkumaan/ajelemaan/törkkimään jne.

Äärimmäisen pienellä energialla ja kohteliaisuudella toimii, mikäli vaatimus on järjellisesti perusteltavissa. Mihinkään aivottomaan puuhan se ei alennu, kääntyy kohti ja kysyy miksi moinen temppuilu? Ei se paineistu ja mene nurkkaan, ei karkaa ja välttele, päinvastoin : kävelee suoraan kohti kysymyksineen ja odottaa vastausta. Ei ole aggressiivinen tai pelottele.

Itse olen alkanut olla Peikkoseni kanssa aivan samaa mieltä. Picaderoon menemme kommunikoimaan yhdessä, leikimme, miekkailemme, palloilemme, pyydystämme kastelukannuja. Peikko hyvin mielellään kävelee perässä ja touhuaa yhdessä ihmisensä kanssa. Emme mene keskustelemaan valta-asemasta vaan toimimme kumppaneina. Yhdessä laukkailemme ja teemme äkkipyssäyksiä.

Erityisen mielenkiintoista on kaikkien kolmen hevosen ns. irtojuoksutus koko kentällä. Meillä se on ehkä vähän toisenlaista kuin perinteisesti, ja raippaa ei meillä ole.
Vanha sh (22v) ja varsa quarab (1v 4kk) toimivat juuri niinkuin aina ja kaikkialla kerrotaan paineen/energian suuntaamisesta eri kehon vyöhykkeille. Suorastaa ihmiselle palkitsevaa! Haa- minähän osaan (aiheuttaa harhaluuloja). :D
Peikkoa en ajele , kääntele, ohjaile omalla kropallani taikka energialla, narulla tms. Se saa olla rauhassa.
Hetken kuluttua se tuleekin avukseni , katsoo mitä olen haluamassa toisilta ja laittaa kaksi muuta hevosta tekemään sitä, mitä olin pyytämässä. Se tulee rinnalleni ja katsoo silmiin: Yhdessä eikös vaan!Katsos näin!
Opin Peikolta äärettömän paljon hevosten kielestä , ihan kädestä pitäen. Upea opettaja!
Välillä Peikkokin riemastuu leikkimään varsan kanssa ja luukuttaa ihan kunnolla! Tanner tömisee ja vähäinen lumi pöllyää.

On ne vaan Hienoja!
Peikko

ViestiKirjoittaja PihlaM » Ke Joulu 16, 2009 10:59 pm

Olipa ihana viesti lukea. Peikolle rahnutuksia, sai hymyn nousemaan huulille. Sulla on hauska heppakaveri!
PihlaM

ViestiKirjoittaja Jen-ska » To Joulu 17, 2009 10:42 am

Peikko kirjoitti:Kokemukset Peikon kanssa ovat olleet hämmentäviä.

On ne vaan Hienoja!

Allekirjoitan nämä :lol: hämmentävä Hänen Korkeutensa Ja Leveytensä kyllä todella oli. Hevonen, joka vastaa ihan just sillä samalla mitalla.
Jen-ska

ViestiKirjoittaja ponimus » To Helmi 24, 2011 10:24 pm

Minkä kokoisia nämä ympyrät ja neliöt yleensä ovat?
Meillä on vähän sama asia mietinnässä. Ponimme saapunut kesällä meille kotiin-kotiin ja tarvitsemme jonkun aidatun koulutuspaikan. Ajattelin aloittaa pyöröaitauksesta ja kesällä 2012 tehtäisiin kenttä, vaatii pohjustusta. Mieluusti kuulen minkalaisia teillä on, pohjat, koot jne.

Ps. Ihana blogi sinulla Jenska!
ponimus

ViestiKirjoittaja Jen-ska » Ma Helmi 28, 2011 1:28 pm

Koko riippuu aika lailla hevosen koosta - isolle hevoselle isompi antaa paremmin tilaa ja intoa liikkua. Meillä islamiinit toimii hyvin jo 20x20 m kokoisessa picaderossa mutta isompien hevosten on mukavampi saada enemmän tilaa. Eli ratsastuskentästä on helppo rajata sopiva neliö. Pohjana parhaiten toimii tietennii jokin ei-syötävä ;)

ps. kiitos :)
Jen-ska

ViestiKirjoittaja M-H » Ma Helmi 28, 2011 1:42 pm

ponimus kirjoitti:Minkä kokoisia nämä ympyrät ja neliöt yleensä ovat?
Meillä on vähän sama asia mietinnässä. Ponimme saapunut kesällä meille kotiin-kotiin ja tarvitsemme jonkun aidatun koulutuspaikan. Ajattelin aloittaa pyöröaitauksesta ja kesällä 2012 tehtäisiin kenttä, vaatii pohjustusta. Mieluusti kuulen minkalaisia teillä on, pohjat, koot jne.

Itsellä oli 20m halkaisijaltaan pyörö. Mielestäni se oli sopiva ainakin minun käyttööni. Jos paljon ratsastella meinaa siinä niin joku 25m halkaisija voisi olla parempi. Yleensä pyöröt ovat 16-25m välillä, riippuu ja roikkuu käyttötarkoituksesta pitkälti. Jos klassista roundpen työskentelyä haluaa niin 25m on turhankin iso ellei ole herkkä hevonen. Tuo 20m on hyvä välimaasto ja sillä tuli toimeen monenlaisessa touhussa.
Toki oli sitten 25x61m kenttäkin jos tarvitsi isompaa tilaa käytettävissä.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja hennuli » La Maalis 05, 2011 10:39 am

Hei. Meillä aloitellaan picadero-testailua, heppa on siinä konkari jo mutta itselleni ihan uutta. Picaderon "virallinen" kaikenkokoisille hovosille ja poneille sopiva koko on Hempflingin mukaan 10,75m/sivu. Jää nähtäväksi kuin meillä alkaa toimia. Se hyvä puoli että helppo rajata vaikka pihanurmelle tai parkkipaikalle, maastoon ym ym.
Riittävästi mutta ei liikaa ja juuri sen verran kuin on tarpeen.
hennuli

Paluu Maastakäsittely