Luottamus/johtajuus harjoituksia

Maasta tapahtuvat hevosaktiviteetit. Temput, venytykset, maastakäsittely.

Luottamus/johtajuus harjoituksia

ViestiKirjoittaja Feba » Su Maalis 06, 2011 6:15 pm

Millaisia harjoituksia on esim maastakäsin tehtäväksi jotta saisi kasvatettua hevosen luottamusta minuun jne.
Meillä ei ole varsinaisesti mitään kunnioitus ongelmia mutta olisi kiva parantaa luottamusta mm maastoilun takia.
Feba

Re: Luottamus/johtajuus harjoituksia

ViestiKirjoittaja M-H » Su Maalis 06, 2011 8:01 pm

Feba kirjoitti:Millaisia harjoituksia on esim maastakäsin tehtäväksi jotta saisi kasvatettua hevosen luottamusta minuun jne.
Meillä ei ole varsinaisesti mitään kunnioitus ongelmia mutta olisi kiva parantaa luottamusta mm maastoilun takia.

Kaikki auttaa tuohon jos teet ne jonkun logiikan mukaan ettet aivan satunnaisesti vaadi/palkitse/rankaise.
Ei ole mitään tiettyä harjoitusta jolla harjoitetaan luottamusta pelkästään. Kaikki väistöt, ympyrät, peruutukset, säkitykset yms. perusjutut.

Perusperiaate jos lh oppeja ja negatiivista vahvistamista käytetään niin pyydät jotain, lisäät painetta ja vapautat paineen kun hevonen vastaa jotain (aluksi mikä tahansa vastaus riittää). Tuota voi sitten soveltaa haluamallaan tavalla. Foorumilla on valtavasti erilaisia kirjoituksia aiheesta kyllä.

Ei ehkä vastaus jota kaipasit... ;)
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja sos-84 » Ma Maalis 07, 2011 12:25 am

Itse olen huomannut hevosen(kin) kanssa, että pitää uskaltaa luottaa hevoseen, jotta se uskaltaa luottaa sinuun.
Meillä kun lähdetään maastoon, annan aina ekana (uudelle) kaverille vinkin, et uskalla nakata ohjat ihan pitkiksi, luota siihen että se ei lähde mihinkään vaikka reippaasti kävelee. Toimivaksi tavaksi olen tämän todennut 13 vuoden aikana, vanha rouva on niin herkkähipiä, että jos yhtään ratsastaja jännittää tai epäilee, on tiedossa säikkymisiä, steppailua, kaahailua, jne.
Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
http://kuvablogi.com/blog/5069/8/
sos-84

ViestiKirjoittaja Frida » Pe Maalis 11, 2011 1:24 pm

Täällä on luottamuspulaa puolin ja toisin. Uskon osasyynä olevan sen, että olen kaksi kertaa pettänyt hevosen luottamuksen viemällä sen vaaran paikkaan. Yhden kerran tuli kaadettua hevonen työvaljaat päällä vahingossapa tietenkin. Oli vielä mies ohjasperissä ja itse olin pääpuolessa, mutta hevonen säikähti jotain, ryntäsi ja minä kaaduin, hevonen liukastui ja kaatui valjtaa siinä vaiheessa jo ihan solmussa lumipenkkaan. Piti puukolla leikata pari remmiä poikki... sen ajan hevonen makasi rauhassa maassa.

Toisen kerran taas työvaljasonnettomuus eli hevosella tokan kerran reki perässä. Hevonen lähti tiellä vetämään kovaa ja reki heittelehti perässä. Minä putosin kyydistä ja hevonen kiitolaukkasi yksin kylätietä edestakaisin ja oman puutarhan marjapuskien läpi vielä. En ihmettele, vaikke hevonen luota meikäläiseen.

Baby stepsejä otetaan nyt eli teen kaikenlaista maasta käsin. Talutan hevosta erikoisten asioiden ohi ja liki (joo vaikka nyt uusi pyöröpaali) ja annan sen vahdata pitkään. Hevosellani on sellainen tyyli,että se tuijottaa kaikkea. Sitten, kun on valmis, tulee. Samanlaista on hevosen lastaaminenkin, vaikka lastauksessa ei ole koskaan mitään ikävää tapahtunutkaan.

Hiljan harjoitin hevosta vapaana tarhassa ja olipa ikävä huomata, ettei hevonen kiinnity minuun yhtään. Katseli vain portilta tallille päin, että pääsispä kaverin luo. Ei siis seurannut minua yhtään! Ei katsellaankaan.
Frida

ViestiKirjoittaja Emil the ardenner » Ti Maalis 15, 2011 10:01 pm

Meillä tuli luottamusta ohjasajolla ja vapaa juoksutuksella. Tuo vapaajuoksutus on vähän kuin pyöröaitaus, hevonen tulee luokse, kun on juossut omastamielestään riittävästi. Meillä alkuun ryösti parikertaa talutettaessa ja samoin ohjasajaen, vaimon vei muutaman kerran kentältä tallille kiitolaukkaa (kerran oli kengittäjä tullut juuri tallille lyömään irronnutta kenkää, kun Emil ja vaimo tulivat kentältä KOVAA tallille. Kengittäjä totes vaan ettei noin kiirettä tartte pitää). Ei kun riimussa peruutuksia, väistöjä etc. Ohjasajoa erilaisissa paikoissa .....
Emil the ardenner

Paluu Maastakäsittely