Talutusongelmia nuoren tamman kanssa

Maasta tapahtuvat hevosaktiviteetit. Temput, venytykset, maastakäsittely.

Talutusongelmia nuoren tamman kanssa

ViestiKirjoittaja Lilla » La Helmi 19, 2011 11:32 am

Eli nuoren, 5-vuotiaan, tamman kanssa olen touhuillut kesästä asti. Tamma on rodultaan lämminverinen ravihevonen, mutta tästä ei koskaan ole kunnon kilparavuria tullut, eikä ole enää tulossakaan. Toimittaa siis harrasteravurin ja -ratsun virkaa. Tamma ei tosiaan osaa vielä paljoakaan, sillä ajellaan ja ratsastellaan, mutta on selvästi ikäisistään jäljessä ratsastuksen tai ravurinuran suhteen. Pikkuhiljaa olen myös alkanut käsitellä tammaa maastakäsin, juoksutusta liinassa, seuraamis- ja talutusharjoituksia. Lähinnä tuossa taluttamisessa on ongelmaa.
Tamma lähtee herkästi taluttaessa kiirehtimään ja rynnimään, ohittaen minut. Kun minä pysähdyn, tamma usein kävelee vierestä ohi ja pysähtyy tavallaan poikittain eteeni. Vapaanakin tarhassa/kentällä juoksuttessa tulee herkästi eteen ja pysähtyy siihen. Mitä tekisitte tällaisessa tilanteessa? Voiko kehonkieleni viestiä tammalle, että sen pitäisi pysähtyä eteen, ei viereen? Miten tätä ongelmaa kannattaisi alkaa ratkomaan ja poistamaan? :)
Toinen ongelma on autot. Talli on ison tien läheisyydessä ja hevoset varmasti kuulevat autojen äänet, mutteivat nää niitä tarhoistaan. Joka kerta kun tammaa lähdetään ajamaan ja ratsastamaan on ylitettävä tuo suhteellisen vilkas tie. Henkilöautot ei enää ole ongelma, lähinnä rekat ja yhdistelmät tuottaa hankaluuksia. Miten kannattaisi noihin isoihin autoihin ja autojen ohituksiin lähteä tammaa siedättämään?
ja anteeksi vielä, olen uusi foorumilla. yritin kyllä selailla foorumia, mutta en löytänyt hakemalla sopivia vastauksia. :')
Lilla

Re: Talutusongelmia nuoren tamman kanssa

ViestiKirjoittaja Ivus » La Helmi 19, 2011 11:38 am

Todnäk. neidille ei ole ymmärrettävästi kerrottu, missä sen toivotaan kulkevan. Opeta pysähtymään merkistä, ja ohjaa aina omalle paikalleen kun yrittää ohi. Jos vauhtia on liikaa, kun hevonen lähtee ohi, vaihda suuntaa (eli pidä hevonen selkäsi takana). Muista palkita oikeasta käytöksestä!
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

Re: Talutusongelmia nuoren tamman kanssa

ViestiKirjoittaja Jessica » Ke Maalis 30, 2011 8:50 pm

Herkän hevosen kohdalla, muista itse aina pysyä rauhallisena ja määrätietoisena.
Meidän hevosemme teki aluksi myös tuota samaa, ja puski vielä lavallaan päälle/jyräsi ihmisen. Pidä silmällä lapaa, hevonen ei saa puskea sinua kohti.

Itse aloittaisin peruutusharjoitukset ja etu- ja takapään väistöharjoitukset. Nämä opettavat hevoselle sen, että ihmistä on varottava ja väistettävä.
Kukin tietenkin toteuttaa nuo harjoitukset omalla tavallaan, mutta meidän hevosen kohdalla on käytetty painetta ja paineen poistamista. Peruutus ravistustekniikalla, ja tämä ravistustekniikka on auttanut myös lopulta talutusharjoituksissa.
Nykyään innostunutkin hevosemme pysyy meidän takana hiuksenhienolla ravistelulla. Ja riimuja ei enää tarvitse, ravistelu tehoaa myös kun naru on kaulalla tai kun liikutan kättä hevosen edessä ravistelun tyyliin.

Tosiaan kun olet peruutuksen saanut toimimaan, peruutat tamman aina takaisin sinun viereesi tai taaksesi kun menee eteen.
If there is will, there is hope.
www.imppaavathevoset.net
Jessica

Paluu Maastakäsittely