Käynti, tuo vaikea askellaji

Maasta tapahtuvat hevosaktiviteetit. Temput, venytykset, maastakäsittely.

Käynti, tuo vaikea askellaji

ViestiKirjoittaja zelex » Su Tammi 09, 2011 6:43 pm

Varsa alkaa toimia juoksutuksessa jo varsin mallikkaasti, mutta jestas että käveleminen on vaikeaa.
Se on yhtä kiemurtelua ja hiipimistä, kokoajan "kysellään" että joko voisi pysähtyä ja mikäli silmä välttää niin saattaa tuo peijakas yrittää vaihtaa suuntaakin omatoimisesti. Huomio on kävellessä jossain ihan muualla. Niin kauan kuin tehdään jonkinlaista tehtävää se jaksaa keskittyä, mutta ympyrän käveleminen ei jaksa innostaa. Reippaammissa askellajeissa on helpompi saada huomio ja siinä pystyykin pyytämään aina enemmän eteenpäin jos haluaa.

Kuinka siis saada laadullisesti hyvää käyntiä narunpäässä? Varsa on juuri kääntynyt 2-vuotiaaksi ja sitä on juoksutettu jo ennen meille tuloa - en tiedä onko tästä ollut enemmän hyötyä vai haittaa. Reippaampaan askellajiin siirtyminen onnistuu helposti mutta kunnon käyntiä en siitä välistä löydä vaan heittää helposti raviin jos pyydän lisää. Juoksutusraippa toki saattaisi olla yksi vaihtoehto koska nyt mulla on käytössä vain oma kroppa ja liina. Mutta muunlaisia harjoitusvinkkejä otetaan erittäin mielellään vastaan (koska se hiton raippa jäi lainaajalta kentälle ja on luonnollisesti nyt hangen alla). Toki keep it simple kun on näin nuoresta sällistä vielä kyse :)
To the battle we ride / We crossed a starlit sky / No space no time / We'll catch the wind
zelex

Re: Käynti, tuo vaikea askellaji

ViestiKirjoittaja Warda » Ti Tammi 11, 2011 7:58 pm

Minä opetin omalle varsalle raippamerkin jo tosi nuorena, alle vuoden ikäisenä. Se oli myös tosi nihkeä kävelemään, mutta nyt käynti on tosi hyvä. En siis ole tehnyt muuta kuin naputtanut raipalla AINA kun käynti hiipui tai alkoi kiemurtelu (ensin tietty opetin, mitä raippamerkki tarkoittaa). Nyt yliastunta on sellainen 20 cm, selkä ja kaula liikkuvat kauniisti.

Kyllä se eteenpäin pyrkimys on sellainen asia, joka täytyy olla kunnossa, ennenkuin harjoitellaan muita juttuja:)
Warda

ViestiKirjoittaja zelex » Ke Tammi 12, 2011 11:18 pm

Eteenpäinpyrkimys on hyvä muissa askellajeissa juoksuttaessa paitsi tuossa käynnissä. Kun ostin varsaa niin kehuivat että se on laiskanpuoleinen, mutta itse en ole huomannut moista kuin tässä juoksutustilanteessa. Ehkä siellä sitten on hiljaa hyväksytty huono kävely tai ei ole mahdollisesti kävelty ollenkaan mikäli se on ollut vaikeaa, voisin myös kuvitella että on kävelty mutta taluttajan kanssa, koska varsa selvästi oudoksuu tätä askellajia.

Raippa on ym. syystä tällähetkellä pois laskuista enkä toisaalta ainakaan tällähetkellä aio raippamerkkejä opettaa koska naru :lol: on riittänyt tähän saakka varsojen kanssa. Mutta nämä on vähän koulukunta-asioita ja ongelma nimenomaan on se että jännittyneen käynnin ja rennon ravin välistä puuttuu rento ja reipas käynti, varsa ikäänkuin odottaa kaiken aikaa jotain tehtävää. En viitsi 2-vuotiasta vielä juoksutellakkaan kuin max paristi viikossa joten hiljaa koitetaan kysyä sitä käyntiä. Taluttaessakin varsa on vähän sellainen kiemurtelija, tämäkin ilmeisesti hyväksytty kasvattajan luona.
To the battle we ride / We crossed a starlit sky / No space no time / We'll catch the wind
zelex

ViestiKirjoittaja Warda » To Tammi 13, 2011 12:22 am

No onko sinulla jotain muuta merkkiä, jolla pyytää eteenpäin. Samahan se millä pyytää:) Tietenkin jos varsa on jo alun alkaen hermostunut käynnissä, niin ensin palkkaisin siitä, että rauhoittuu. Sitten kun käynti ei aiheuta hermostuneisuutta, niin alkaisin pyytämään eteenpäin.

Millainen se on talutettaessa? Meinaan, että voisiko sitä rentoa käyntiä harjoitella ensin ihan talutuksessa. Eli kun tulee kiemuraa tai muuta hiipumista, niin sitten pyyntö eteenpäin. Itse olen tuon raippamerkin todennut hyväksi, koska sitä voi käyttää myös silloin kun on hepan edellä tai sivussa. Kyllä omani osaa narustakin eteenpäin lähteä, mutta raippamerkki on siinä kätevä, että sitä voi käyttää vaikkapa päähän jos ei muuhun yletä:D Hah!

Entä narunpaineesta eteenpäin. Toimisiko se?
Warda

ViestiKirjoittaja zelex » To Tammi 13, 2011 1:09 pm

Tällä on just se ongelma että varsan kanssa on tehty hurjasti ennen meilletuloa, mutta ei opetettu peruspainetta. Se on päivittäisessä käsittelyssä työnalla, mutta koska se on tavallaan oppinut olemaan välittämättä siitä niin töitä joutuu tekemään enemmän kuin vähemmäntehdyn varsan kanssa. Epävarmana hetkenä se saattaa siis vielä tulla narunpainetta vastaan myös eteenpäin pyytäessä vaikka normaalikäsittelyssä onkin jo ok. Juoksuttaessa onneksi ruumiinkieli alkoi toimia hyvin nopeasti ja siinä oikeastaan käynnin laatu on ainoa ongelma.

Haluaisin mielummin lähteä korjaamaan käyntiä ympyrällä koska silloin minulla on mahdollisuus paremmin tarkkailla varsaa kuin silloin kun se tulee perässä. Takaatalutukseen tämä ei ole vielä valmis, siinähän olisi helppo pyytää läheltä. Kuten sanoin, eteenpäinpyyntö (meillä naksutus, narunheitto) johtaa yleensä siihen raviin ja ihan mikä tahansa merkki todennäköisesti saa saman aikaan. Kai tässä auttaa sitten lähinnä aika jos ei mitään vippaskonsteja kenenkään hatusta löydy tuohon rentoutumiseen (joka on kovasti yhteydessä keskittymiseen).
zelex

ViestiKirjoittaja Warda » To Tammi 13, 2011 2:04 pm

Itse kävelen hevosen vierellä. Eli siinä lavan tai vatsan kohdalla. Sitten kuljetaan suurta uraa, koska suurella uralla on helpompi liikkua kuin pienellä :) Olen tavallaan hevoseen päin, vaikka kävelenkin eteenpäin:) Silloin näen kokoajan mitä se tekee jne.

Pitäisihän sitä joku merkki olla, jolla opettaa hevosta lisäämään liikettä. Itselleni raippamerkki on kaikkein helpoin, mutta tietenkin hevosen pitää suhtautua raippaan rennosti. Jos hepo lähtee käynnin lisäyksen sijasta raviin, niin sille pitäisi heti kertoa, ettei se ollut oikea tapa. Helpompihan on mennä pikku ravia, kuin isoa käyntiä. Onko narulla annettu apu ollut liian iso vai jännittääkö varsa sitä, jos kerran hyppää raville? Rentoushan se on ensimmäisen asia, mikä pitäisi löytää ennenkuin muuta pyytää, eikä siihen oikein oikoteitä ole.

Jos nykyiset avut eivät oikeen onnistu, niin mitä jos varsalle opettaisi ihan jonkun uuden avun liikkeen lisäämiseen. Pelkääkö se raippaa, vai miksi se on poissa laskuista?
Warda

ViestiKirjoittaja zelex » To Tammi 13, 2011 3:26 pm

Naksutus/(narunheitto lisäämään selkeyttä opetusvaiheessa) on siis merkki siitä että lisätään liikettä eteenpäin. Maiskutuksella sitten pyydetään laukkaa. Eli kyllä meillä merkit on liikkeen lisäämiseen, siksi en koe tarvitsevani raippaa enkä viitsi sitä lähteä kaivamaan kentältä (kts. eka viesti).

Tuo vatsan kohdalla taluttaminen vastaa periaatteessa talutusta takaa eikä varsa ole siihen vielä valmis. Haluan olla sille niin selkeä etten lähde lavankohdalle aiheuttamaan sille huolta omasta paikasta (eli siitä pyydänkö sitä takaa vai kuljenko sen varvaslinjan etupuolella), mun mielestä nämä ovat paljon vaikeampia juttuja kuin liinassa omalla uralla kulkeminen jolloin ihmisellä on varsaan nähden selkeä paikka ja varsa saa omalla ympyrällään myös olla rauhassa ja seurata ihmistä tämän omassa tilassa joutumatta varomaan ettei vahingossa loukkaa sitä jotenkin.

Toki rentous tulee ensin, mulla vaan valitettavasti ei ole pyöröä käytössä vaan joudun juoksuttamaan liinan kanssa kentällä ja virikkeitä on hurjasti ympärillä. Käynnissä niitä ehtii kyttäillä. Huomio ei ole siis täysin juoksuttajassa, mutta en viitsi alkaa liikaa äkseeraamaankaan erilaisilla henkistä pääomaa syövillä tehtävillä tässä vaiheessa koska harjoitusajatkin saisi mielellään olla tämän ikäisellä melko lyhyitä. Toki tehdään juoksutuksen yhteydessä suunnanmuutoksia omalla uralla ja siirtymisiä askellajien välillä.
zelex

ViestiKirjoittaja Warda » Pe Tammi 14, 2011 12:59 am

Entä riimunpaineesta eteenpäin:) Jos sitä harjoittelisi ensin ihan vaan taluttamalla ja siihen lisäisi jonkun uuden merkin sitten. Pyytäisi aina narusta käyntiä reippaammaksi. Siksi tätä uutta merkkiä ehdotan, koska minusta nyt tuntuu, että se naruheilutusmerkki on joko varsulle epäselvä tai se hermostuttaa sitä, jos se lähtee siitä raville. En oikein osaa vissiin kertoa mitä tarkoitan:)

Itse olen tuossa taluttamisessa sitä mieltä, että hevoselle on hyvä opettaa se, että taluttaja voi olla missä vain. Mutta ne tietenkin aikanaa:)

Millainen varsa on muuten. Onko se hermostunut vai rauhallinen ihan yleensä ihmisen kanssa tolskatessaan?
Warda

ViestiKirjoittaja zelex » Pe Tammi 14, 2011 9:05 pm

Varsa on tosi kiva noin muuten, mutta mun mielestäni (nyt 2v kääntyneeksi) ihan ylikäsitelty eli vähän "tunnoton". Ihmisen kaveri, kiltti ja helppo mutta puuttui se herkkyys ja tarkkaavaisuus juuri siksi että oli imprintattu ihan liikaa mun makuuni jo ensituntien aikana ja siitä eteenpäin. Ei oikein tuntoa ihmisen tilasta jne.

Varsa tuli suoraan kasvattajalta, oli heidän "esikoisensa". Mulla on ollut itselläni useampiakin varsoja aikaisemmin ja tuntui että jouduin varsan sopeutumisen jälkeen vähän "hajottamaan" sen käsityksiä elämästä. Hakemaan mukavuusalueita ja vähitellen vaatimaan pikkasen enemmän. Voi olla että se jännittää minua hiukkasen siksi että olen aika voimallisesti ajanut sitä omasta tilastani muutamia kertoja pois. Varsalla ei ollut esim. mitään estoja tunkea päätään ihmisen sylissä olevaan ruokakuppiin ja mulle kun tuo ei sovi ;)

Rohkeaa ja hyvin peruskäsiteltyä hevostahan voi periaatteessa "opettamattakin" taluttaa mistä vaan, mutta meillä on vielä nämä perusasiat hieman hakusessa. Ei tämä ole ollut mulla kuin vasta 2kk ajan joten ihan alussa ollaan. Siihen nähden tosi kivasti mennyt, tuota käyntiä vaan vielä haetaan ja sen aijon tehdä ensin liinassa koska se on sille helpompaa kuin tuo riimunpaineasia missä ihmisen läheisyys on nyt vielä vähän sellainen kysymysmerkki.

On se varsalle varmaan aikamoista kun on koko elämänsä tottunut siihen että ihmiset ympärillä liikuttavat omia jalkojaan ja yhtäkkiä hänen pitäisikin tehdä se itse ;) Toisaalta ex-omistajat pitivät varsaa vähän "hitaanpuoleisena" mitä se ei todellakaan ole. Ehkä mukavuudenhaluinen, mutta pirun terävä ja fiksu varsa kun vaan saa huomion siltä. Tykkään kovasti että tästä tulee hieno harrastepeli!
zelex

ViestiKirjoittaja Warda » Ma Tammi 17, 2011 10:26 pm

Eihän teillä vielä yhteistä taivalta kovin paljoa ole, joten eiköhän se käynti sieltä löydy:) Itse vain muistaisin varsan kanssa aika tarkkaan sen, että miten kaaaamalan nopeaa ne oppii. Eli ei sen reippaan käynnin tajuamiseenkaan saisi kovin montaa harjoituskertaa mennä, muuten on koulutustapaa pitää muuttaa. Joka kerta, kun varsa hyppää raville reippaan käynnin sijaan, niin sillä vahvistuu käsitys, että niin pitää tehdä. Jotenkin pitäisi se ketju katkaista. Ja myös se on tärkeää, että asioista todella tehdään niin pieniä ja helppoja, että varsa ne tajuaa ja siitä edetään sitten eteenpäin.

Tuo taluttaminen hevosen sivulta tai takaa yms ei ole niin yksinkertaista kuin luulisi. Monet "koulutetut" hepat menee ihan hämilleen jos niitä taluttaa esim. takajalan tai vatsan kohdalta. Kyllä ne kaikki paikat pitää hepalle opettaa, jotta se tajuaa, että todellakin on tarkoitus mennä eteenpäin, eikä jäädä ihmettelemään missä ihminen on:)
Warda

ViestiKirjoittaja zelex » Ma Tammi 24, 2011 7:56 pm

Nyt on edistystä tapahtunut ja mikä hassuinta, tuntuu suurena vaikuttimena olevan lumihanki :lol:
Vauva ei ole enää niin kärkäs hyppäämään raville, vaan laiskan luonteensa vuoksi lisää mielummin ensin käyntiä kun tuossa hangessa on niin raskas juosta. Olen kehunut ja toivon että tämä tarmokas käynti säilyy sittenkin kun nietokset ovat sulaneet. En muuten yhtään osannut odottaa moista, mutta kyllähän se käy järkeen kun perusmukavuudenhaluisten olentojen kanssa ollaan tekemisissä.

Juoksutussessiot vaan täytyy pitää entistä lyhyempinä ja laukoissa riittää että nousee ja pyydän melko pikaiseen alas. En halua kipeäksi tuota varsaa ja lunta on kuitenkin etupolveen saakka. Ehkä saadaan pikkaisen kuitenkin sillä kuntoakin tehtyä kun aina on satanut uudet satsit kun mennään kentälle ;)
zelex

ViestiKirjoittaja Warda » Pe Tammi 28, 2011 11:19 pm

Hyvä idea käyttää lumihankea. Siellähän hepo aika luonnostaan kävelee voimakkaasti ja pitkillä askeleilla. Jos sen vain saisi sitten yhdistettyä kentälle ja maastoon muutenkin:) Näin ne ongelmat ratkeaa!
Warda

ViestiKirjoittaja nina V. » To Helmi 03, 2011 11:16 am

Meillä poni on toiminut minun apulaisena 1,5 vuotiaan"ala-asteella". Poni toimii minulla apu ohjaajana, ja oikein ihanasti toimiikin.
Nyt meillä "ajetaan" takaa niin että tammavarsa kulkee edellä valjaissa ja minä ratsastelen takana ponilla joka toimii minun jalkojen säästäjänä mutta myös mukavana matkakumppanina ja kaverina varsalle.
äänimerkit opetettu varsasta asti.Vihellys on eteen menoa Hii oikealle ja Haa vasemmalle.Näitä vaan toistetaan toistamiseen niin että naapurit luulee hulluksi, mutta toimii.
Yksinkertaisia juttuja mutta kun hallitsee yhden seikan, voi siirtyä seuraavaan jne.
Täysin samanlaista kuin esim valjakko koirien opettaminen.mukana on oltava joku koira joka "opettaa" nuorta koiraa jne ja ihminen antaa ääni merkkejä takaa päin..
Toki myös yksilöllistä yksin opettelua on, mutta tuo parina työskenely auttaa aina ns ensihoitona lieventämään asioiden uutuuden jännitystä.
Kun ensin suoritetaan asioita kaverin kanssa on sitten jo tutunpaa ja täten turvallisempaa suorittaa samat asiat yksin ja ottaa vastuuta itsestään.

Sitten joskus kun on aika nousta selkään asiohin tulee vain lisäyksiä ja jne.

Hauskaa ja kevyttä kaikille kun pääsee jyvälle.
nina V.

Paluu Maastakäsittely