Kuinka pääsen alkuun?

Maasta tapahtuvat hevosaktiviteetit. Temput, venytykset, maastakäsittely.

Kuinka pääsen alkuun?

ViestiKirjoittaja Hallava » Pe Kesä 18, 2010 2:02 pm

Edelleenkin alan kirjallisuutta lukemattomana kysyn onko täällä topicia jossa käsitellään maastakäsittelyn perusteita, hevoseen tutustumista, luottamuksen ansaitsemista? Neuvoja aivan vasta-alkajille? Hölmö ei löydä tai ei osaa etsiä. Poistakaa tämä mikäli viesti on turha, kunhan ensin vastaatte mistä löydän tietoa. :D Katselin päiväkirjoja mutta ne mitä löysin olivat jo aivan liian korkeaa tiedettä meidän tilanteeseen.
Hallava

Re: Kuinka pääsen alkuun?

ViestiKirjoittaja Intsi » Pe Kesä 18, 2010 2:57 pm

Joka päivä voi oppia jotain uutta ;D
Intsi

ViestiKirjoittaja Hallava » Pe Kesä 18, 2010 5:20 pm

Oi kiitos paljon! Nyt on opit luettu ja ehkä jotain sisäistettykin! :) Ja ensimmäiset peruutusharjoitukset tein, ja nuoremman tamman kans meni max 10min kun peruutti jo kevyestä kyynärpäästä lähtevästä narunheilutuksesta. Muorin kans sitten olikin toinen juttu, on uskomaton jäärä. Täytyy vielä lukea uudestaan ja miettiä teinkö jotain väärin kun ei meinannu saada askeltakaan taaksepäin. Hevonen on kyllä selästäkäsinkin vaikea saada pakittamaan. Tuli aivan OT mutta piti hehkuttaa kun oli niin mukavaa. :) (vois harkita päiväkirjaa tänne jos tulis kirjoiteltua)
Hallava

ViestiKirjoittaja Ivus » La Kesä 19, 2010 11:38 am

Suosittelen lämpimästi kaikille aloittelijoille Tuire Kaimion Hevosen kanssa kirjaa. Siinä käsitellään oppimisen logiikkaa, selventää hienosti ihmiselle sitä miten saat viestisi perille. Kirjassa esiteltävät harjoitukset saattavat tuntua vaikeilta, mutta kirjan teoria on kullanarvoista sisäistettävää. Onnea harjoituksille, varmasti pian löydätte yhteisen sävelen :)
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja tuulikki » Su Kesä 20, 2010 11:05 am

Ivus kirjoitti:Suosittelen lämpimästi kaikille aloittelijoille Tuire Kaimion Hevosen kanssa kirjaa. Siinä käsitellään oppimisen logiikkaa, selventää hienosti ihmiselle sitä miten saat viestisi perille. Kirjassa esiteltävät harjoitukset saattavat tuntua vaikeilta, mutta kirjan teoria on kullanarvoista sisäistettävää.)

Ja Tuiren kirjan tyyli, jolla se on kirjoitettu, jättää pakostakin jotain takaraivoon, kun siinä ns "kysytään ja pohditaan" eikä tule vain suoria ohjeita, että näin näin ja näin niin homma toimii! Itse ainakin huomaan, esim töihin ajaessani, että usein nousee joku asia mieleen minkä on lukenut ja sitten hetken pohdittuani päässä käy semmoinen *NAPS!* ja onkin jo kiire päästä kokeilemaan hevosen kanssa, että voiko se ollakkin niin... Älysittekö pointtini? :lol:
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja Ivus » Su Kesä 20, 2010 7:11 pm

Kyllä mie ainaki tajusin :) Hevoset, ja eläimet ylipäätään, on niin loogisia eläimiä, että hävettää välillä kun ei itse osaa ajatella niin loogisesti. Onnneksi on tuollainen Kaimio jonka kirjasta voi logiikkaa opetella :D
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja Hallava » Ma Kesä 21, 2010 9:49 am

Kiitos kirjavinkistä! :)

Kysynpä tässä ketjussa kun en (taas kerran) löytänyt: Kuinka opetatte hevosen seisomaan paikallaan? Sen luin että liikutaan vähän kerrallaan poispäin ja palataan takaisin ennenkuin hevonen liikkuu. Se jäi mietityttämään mikä tässä on hevoselle palkintona? Miksi se haluaisi seistä ja odottaa että palaan takaisin? Itse olen rapsuttanut rapsutuksia kerjäävää hevostani harjantyvestä, mutta tuntuu että tämä ei ole tarpeeksi motivoivaa.
Hallava

ViestiKirjoittaja M-H » Ma Kesä 21, 2010 10:03 am

Hallava kirjoitti:Kiitos kirjavinkistä! :)

Kysynpä tässä ketjussa kun en (taas kerran) löytänyt: Kuinka opetatte hevosen seisomaan paikallaan? Sen luin että liikutaan vähän kerrallaan poispäin ja palataan takaisin ennenkuin hevonen liikkuu. Se jäi mietityttämään mikä tässä on hevoselle palkintona? Miksi se haluaisi seistä ja odottaa että palaan takaisin? Itse olen rapsuttanut rapsutuksia kerjäävää hevostani harjantyvestä, mutta tuntuu että tämä ei ole tarpeeksi motivoivaa.

JOS hevonen ei halua seistä paikallaan on sillä ongelmia.Itse seisominen pitäisi olla se palkinto. Kun hevonen on tasapainoinen, rento ja rauhallinen se seisoo mielellään paikaltaan kun ymmärtää ettei siltä muuta vaadita. Kun katsot laumassa hevosia, ne seisovat kaikki paikallaan suurimman osan päivää joko syöden tai muutenvaan. Kun hevonen on normaalissa mielentilassaan niin se on maailman paras alisuoriutuja, se ei tee mitään mitä sen ei tarvitse (satunnaiset spurttailut kuuluvat 'tarvittaviin' asioihin heidän maailmassaan).

Eli ei hevonen halua olla riippuvainen ihmisestä, hevonen ei kaipaa rapsutuksia (varsinaisesti, se vain änkee luokse 'kerjäämään' niitä dominanssin ja tilankunnioituksen puutteen takia. Eräänlainen testi sekin kumpi on johtaja) ja hevonen ei halua olla ihmisen johtaja mutta usein sen vastuun joutuu kantamaan.

Käytännössä tarkoittaa, että paikallaoloharjoituksia on aivan turha edes yrittää hevosilla jotka eivät siihen ole valmiita joko pelon tai dominanssin takia. Sellaisten hevosten kanssa on vain turhaa tappelua yrittää pitää hevonen paikallaan. Yksi hyvä testi on, että voitko pyytää hevosesi peruuttamaan narun päähän (n 3-4m) ja se jää sinne rauhallisesti seisomaan kunnes toisin pyydetään jos kyllä niin sitten voi lähempääkin ottaa paikkaharjoituksia. Jos heppa haluaa kokoajan eteenpäin ihmisen luokse tai sivuille haahuilee niin ei aika ole valmis.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Hallava » Ma Kesä 21, 2010 5:37 pm

Meninpäs sitten kysymään ennenkuin edes kokeilin kunnolla... Toisaalta kysyin juuri siksi etten tiennyt kuinka tämä tehdään. Mutta nyt testattiin ennenkuin luin, ja hevonen todellakin seisoo paikallaan peruutuksen jälkeen. Mulla oli kai vähän uskonpuutetta tässä hommassa. :roll: Olen tehnyt niin että peruutan hevosen narua heiluttamalla (peruuttaa nyt ranneliikkeellä), lopetan heilutuksen, hevonen pysähtyy, nostan vasemman käden kämmen hevosta kohti pystyyn ja sanon seiso. Sitten itse kuljeskelen hevosen ympärillä narun päästä kiinni pitäen mutta naru maassa. Jos hevonen liikku heilautan narua, nostan käden ja sanon seiso. Ensin mulla tuo käden nostaminen tuli ihan vahingossa, kun koirat komennan sillä paikalleen, sitten ajattelin miksei se käsimerkistäkin oppisi seisomaan? Näettekö tässä jotain epäloogista, onko ok? Meillä ainakin toimii mainiosti, ennen niin malttamaton hevonen seisoo paikoillaan ihan rauhassa, maastossakin. :) Tuntuu muutenkin jo pelkän peruutus- ja paikkaharjoituksen myötä kommunikaatio parantuneen valtavasti meidän välillämme. Kai se siinä on jokin psykloginen vaikutus minuun; tunnen olevani johtaja kun saan hevosen toimimaan niin vähällä niin hyvin.

Onko ok rapsuttaa hevosta kun itse tekee aloitteen, ei silloin kun hevonen sitä tulee kerjäämään? Vähentääkö se auktoriteettiani?
Hallava

ViestiKirjoittaja M-H » Ma Kesä 21, 2010 7:38 pm

Hallava kirjoitti:Onko ok rapsuttaa hevosta kun itse tekee aloitteen, ei silloin kun hevonen sitä tulee kerjäämään? Vähentääkö se auktoriteettiani?

Onse ok silloin. Toki uskon enemmän edelleen rapsutusten palvelevan ihmisen tarkoitusperiä kuin hevosen. Kyllä jotkut tykkää kun rapsuttelee esim. sään kohdalta tms tai muualta mistä kutisee.
Kuva
M-H
Site Admin

Paluu Maastakäsittely