Apua vetopaniikki

Maasta tapahtuvat hevosaktiviteetit. Temput, venytykset, maastakäsittely.

Apua vetopaniikki

ViestiKirjoittaja rista » La Kesä 20, 2015 8:20 am

Eli kysymykseni kuuluu mitä teen hevosen kanssa joka kärsii vetopaniikista? Hevoseni on todella energinen 6 vuotias lämminverinen, jota ei voi laittaa minnekkään kiinni, jos yritän laittaa kiinni niin se saa paniikin jo ennenkuin ehdin kissaa sanoa. Viime kesänä tämä paniikki alkoi yhtäkkiä enkä tiedä mistä johtuu, samaan aikaan se alkoi pelätä hyönteismyrkky suihkeen suhinaa, olisikohan se kuullut käärmeen sihinän silloin kun sai paniikin.. :shock: En yhtään ihmettele vaikka olisi kuullut tai nähnyt, asun niin keskellä metsää että täältä löytyy kaikki metsän eläimet, kerran hirven vasakin tullut suoraan aita langoista läpi hakaan hevosen ollessa sielä myös :o :D Ensimmäisellä kerralla kun vetopaniikki kohtaus tuli katkesi riimun naru ja seinäkin meinasi lähteä mukana, hevonen kääntyi ja lähti kaasu pohjassa pakoon. Sen jälkeen en ole voinut sitä sitoa kiinni minnekkään kun sama toistuu kerta toisensa jälkeen, kerran sormetkin jäi narun väliin kun en ehtinyt edes kiinni sitoa kun lähti toiseen suuntaan laukkaamaan. Huono puoli on myös se että hevoseni asuu kotonani tallilla, jossa ei ole kuin karsina ja iso pelto hakana, eli toisin sanoen karsinassa ei voi harjata eikä tehdä muutakaan, ainut vaihto ehto olisi sitoa hevonen kiinni ladon seinään josta lähtisi seinät mukana ja hevosella mahdollisuus lähteä niinsanotusti suoraan kylille juoksemaan karkuun. Viime kesän jälkeen en ole kertaakaan yrittänyt sitä kiinni sitoa vaan olen yrittänyt pitkän narun kanssa sitä satuloida ja harjata joka on vaikeaa kun menohaluja on niin paljon ettei paikalla pysytä 10 sekunttia kauempaa.. :roll: Yleensä pitäisi olla joku toinen pitämässä kiinni ettei satulointi kestäisi kahta tuntia, mutta mahdollisuus siihen on harvoin :D kertokaa mitä voin tehdä tai miten yrittää totuttaa uudestaan kiinni olemiseen? Ennen viime vuotta tätä ongelmaa ei ollut vaan hevonen seisoi kuin tatti paikallaan kiinni sidottuna ja olisi varmasti ollut siinä koko päivänkin :D
rista

Re: Apua vetopaniikki

ViestiKirjoittaja M-H » Ma Kesä 22, 2015 10:23 am

Ihan perus naruriimu ja laadukas koulutusköysi yhdistettynä perus paineenkäyttöharjoituksiin maastakäsin yleensä opettaa hevosen pois vetopaniikista aikanaan.
Aikaa se voi viedä mutta ei tuohon ole pikakonsteja. Lisäksi samalla paranee moni muukin asia siinä ohessa :)
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja rista » Ma Kesä 22, 2015 7:57 pm

Kiitos vastauksesta :) en ole koskaan käyttäny naruriimua, mutta olen harkinnut sen ostamista jo pitkään, mitä ja mistä suosittelette sellaisen hankkimaan? :) miten naruriimu laitetaan kun se näyttää monimutkaiselta solmu läjältä vai sidotaanko se helpolla solmulla kiinni? Auttakaa tietämätöntä tyhmyriä :D
rista

ViestiKirjoittaja M-H » Ma Kesä 22, 2015 9:18 pm

rista kirjoitti:Kiitos vastauksesta :) en ole koskaan käyttäny naruriimua, mutta olen harkinnut sen ostamista jo pitkään, mitä ja mistä suosittelette sellaisen hankkimaan? :) miten naruriimu laitetaan kun se näyttää monimutkaiselta solmu läjältä vai sidotaanko se helpolla solmulla kiinni? Auttakaa tietämätöntä tyhmyriä :D

No itse olen melko puolueellinen vastaamaan tuohon mistä ostaa jos signatuuriani katsot :D mutta tärkeintä riimussa on, että se ei jousta. Ei saa joustaa yhtään ja tulee olla sellaista materiaalia, että solmut pitävät. Ongelma joissain halvoissa riimuissa on alapuolen ns. fiador solmun pitävyys kun ne on tehty liukkaasta köydestä. Silloin solmu tuppaa vevymään/vanumaan jos/kun hevonen alkaa kokeilla tosissaan painetta vastaan painamista ennekuin oppii sille myötäämään. Riimu menee helposti käyttökelvottomaksi.
Itse henk. kohtaisesti käytän doublediamond haltersin riimuja hevosillani ja kaikilla joita koulutan.

Sitomisesta: https://www.youtube.com/watch?v=ByAMFRWh4rM tuossa esim. hyvä esimerkki. Lähinnä miksi tuollainen solmu tehdään on siksi, että jos teet perus umpisolmun ja hevonen vetää liinat kiinni niin sitä naruriimua ei saa aukia kun puukolla. DD riimuissa tulee mukana ohjeläpyskäkin missä näytetään fiador solmun säätö (jos tarve)

Koulutusköydessä on tärkeää, että se on oikeati tarpeeksi RASKAS! Sitä ei voi riittävästi painottaa, että köyden pitää painaa paljon. Se antaa kunnon tuntuman ja vastineen hevosen paineelle ja siitä vapauttamiselle.

Jos kaipaat harjoituksia yms. niin tältä foorumiltakin löytyy paljon juttuja maastakäsittelypuolelta, hevosen paineenkäytöstä yms.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja rista » Ti Kesä 23, 2015 11:23 am

Katsoinkin heti hevoskuiskajan valikoimaa kun sain vastattua ensimmäiseen viestiisi ja mietin mikä niistä neljästä naruriimusta olisi paras vaihtoehto minulle kun tulisi ensimmäistä kertaa käyttöön ja hevonen on kaikissa tilanteissa jääräpää tekee mitä tahtoo? :) vähän kovapäinen.. Entäs se naruköysi? Mitä kaikkia harjoituksia olisi hyvä ja tärkein tehdä siihen että kunnioitus ihmistä kohtaan on satunnaista ja minun johtajuus on vähän hakoteillä, välillä on päiviä että kaikki sujuu Niinkuin minä haluan ja välillä taas hevonen ei suostu minkäänlaiseen yhteistyöhön ja haluaisi pomottaa?! :roll: Tämä polle käyttäytyy välillä Niinkuin joku dominoiva pissis nainen tamma kun on :D olen kuitenkin vuoden aikana saanut sen käytöstä huomattavasti parempaan suuntaan, kun ostin sen niin edellinen omistaja oli sen antanut tehdä mitä huvittaa, esim pysähtyä syömään kesken talutuksen, se loppui parin päivän jälkeen kuitenkin :) mutta sen huomaa että on annettu edellisessä paikassa kaikissa tilanteissa periksi hevoselle kun vielä minulla vuodenkin jälkeen kunnioitus ja johtajuus on epäselvää kuka johtaa ja ketä :D nykyään kumminkin voin taluttaa löysällä narulla kun ennen piti pitää riimusta kiinni ja nojata hevoseen koko painolla ja silti se meni kuten halusi, on päiviä jolloinka tekee tätä edelleen :)
rista

ViestiKirjoittaja rista » To Kesä 25, 2015 11:21 am

Kaipaisin vastausta naruriimu pulmaan että mikä vaihtoehto niistä hevoskuiskaajan valikoiman neljästä riimusta olisi paras minulle ja kumpi koulutusköysi? :) toisessa köydessä ei taida olla lukkoa joten tuleeko siihen sitten myös se fiador solmu? :D
rista

ViestiKirjoittaja Unelma03 » Pe Kesä 26, 2015 7:20 pm

Tuo sinun ongelmasi naruriimun kanssa kuulostaa sellaiselta,että sinun kannattaisi hakeutua jonkun asiasta tietävän luo saamaan perusoppia. Muuten saatat mennä "metsään". Se maksaa tietysti vähän,mutta varmasti saat sen korkoineen takaisin. Esim. Ed Dabney kiertelee Suomessa pitämässä klinikoita ja onhan näitä ihan suomalaisiakin. Jos kerrot missäpäin asut,voisin ehkä osata kertoa ketä kysellä sieltä läheltä. Mutta niin kuin aikaisemmat vastaajat ovat sanoneet, niin ajan ja naruriimun kanssa ongelma pikkuhiljaa ratkeaa.
Unelma03

ViestiKirjoittaja Unelma03 » Pe Kesä 26, 2015 7:21 pm

Jatkoa edelliseen: ei lukollista narua. Solmu tulee myös riimun ja narun väliin.
Unelma03

ViestiKirjoittaja rista » Pe Kesä 26, 2015 7:41 pm

Kiitos vastauksesta! Olen miettinyt paljon tuota asian tuntevaa auttajaa jo monien vuosien ajan jo monien muidenkin hevosten kanssa,mutta viime aikoina se on ponnahtanut taas mieleen kun aiemmat hevoset ovat olleet todella helppoja verrattuna nykyiseen hevoseeni. Aiemmille hevosille on riittänyt iha normi riimu ja köysi joiden kanssa olen tehnyt pieniä perusjuttuja maastakäsin ja saanut niistä todellisia kumppaneita hyvin nopealla ajalla, nykyinen hevonen on sellainen diiva joka ajattelee vain itseään :D asun etelä-Pohjanmaalla :)
Viimeksi muokannut rista päivämäärä Pe Kesä 26, 2015 8:27 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
rista

ViestiKirjoittaja rista » Pe Kesä 26, 2015 8:05 pm

Olen katsonut YouTubesta paljon hevosten koulutus ja käsittely videoita paineen käytöstä ja muusta, esimerkiksi David Archer,Klaus f.hempfling, europeanhorsemanship, Quantumsavvy.. Heidän tekemiään videoita. Yksi tuttavan työkaveri kävi kerran tuttavani kanssa meillä enkä tiennyt hänen tietävän mitään hevosista, mutta hän on asunut ulkomailla parikymmentä vuotta ja kouluttanut hevosia, hän huomasi että meillä on hevoseni kanssa johtajuus ongelma sekä kunnioituksen puutos, hän näytti minulle tiettyjä kosketus tyylejä eri käden asennoilla, tyyliin omien käsien herkimmillä kohdilla hevosen herkkiin kohtiin aina kun halusin esim nostaa jalkaa niin piti kättä kääntää tiettyyn asentoon hevosen jalkaa vasten jolloinka pienellä liikkeellä hevonen nosti jalkansa heti, olin aivan ällikällä tuijottamassa ettei voi olla mahdollista :o mutta niin tapahtui kun tein itsekin,olen jatkanut tätä tyyliä eri tilanteissa noin 2 kk ja olen huomannut hevosen lopettaneen puremisen kokonaan, ennen puri melkein joka tilanteessa, olen todella iloinen ja tyytyväinen tähän ettei tarvitse koko ajan pelätä mistä suunnasta tulee hampaat :) olin aluksi sitä mieltä että humpuukia koko juttu, mutta pakko kai uskoa että apua siitä on ollut kun ennen ei mikään tehonnut puremiseen :)
rista

ViestiKirjoittaja Unelma03 » La Kesä 27, 2015 1:02 pm

Hei!

Voisin suositella Teea Ekolaa muistaakseni Ilmajoella. Googlaamalla nimellä löytyy. Siellä puhutaan so.pedagogisesta hevostoiminnasta,mutta älä anna sen hämätä, Teea voi auttaa noissa sinun ongelmissasi. Kyllähän videoistakin paljon oppii,mutta on paljon asioita esim. se että väistää hevosta tiedostamattaan,jossa läsnä oleva ohjaaja voisi auttaa. Ja samalla voi heti kysyä ja saa palautetta. Onnea joka tapauksessa ja sitkeyttä.
Unelma03

ViestiKirjoittaja rista » La Kesä 27, 2015 3:34 pm

Kiitos, täytyy miettiä tuota ammattilais auttajaa, siitä olisi varmasti todella hyvä apu! :)
rista

ViestiKirjoittaja M-H » Ma Kesä 29, 2015 1:09 pm

Itse käytän aina #100 sarjan naruriimuja ja 15jalan poly/dacron köyttä oikeastaan hevosella kuin hevosella.

Joskus pitempää narua tms. jostain syystä mutta nuo ne perusvälineet joiden kanssa helppo harjoitella aloittelijankin.

Köysi tosiaan sidotaan naruriimuun samanlaisella solmulla kuin riimukin tulee niskan takaa kiinni. Ei naruriimua/köyttä kannata pelätä tms. Ihan normaalivälineitä ne ovat ja ihan rohkeasti uskaltaa kokeilla asioita niiden kanssa. Kunhan ei sido tiukasti kiinni vetopaniikista kärsivää hevosta sellaisella! Itse 'sidon' hevoset puomiin kiinni yleensä heittämällä narun 2x puomin ympäri. Eli jos hevonen kiskoo niin naru antaa myöten ja lähtee irti mutta aiheuttaa senverran kitkaa ettei se ole välttämättä hevosen mieleen kiskoa.

Naruriimu ja hevosmiestaito perustuu paineen käyttöön ja siitä oikea-aikaiseen vapauttamiseen, ei voimaan. Toki kouluttaja varmasti auttaa mutta itsekkin voi opiskella eri lähteistä. Paineen käytöstä olen täällä foorumilla kirjoitellut paljon asiaa, ei muutakun lukemaan.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja rista » Ma Kesä 29, 2015 1:54 pm

No tällä kertaa taisin onnistua riimun ja köyden ostossa ihan täysin, vaikka summissa ne valitsinkin koska viime viikolla juuri tilasin #100 sarjan riimun, ja 15 jalan köyden poly/dacron :D tarkoitus onkin yksin alkaa harjoittelemaan ilman kouluttajaa, jos menee ihan päin honkia niin ehkä sitten on pakko turvautua kouluttajaan :) lueskelinkin hevoskuiskaajan sivuilta etteivät naruriimut hajoa eikä kannata sitoa kiinni kunnolla. Enkä tällä hetkellä sitä sitoisi muutenkaan kiinni normi riimulla ja narulla kun ei tosiaan halua pysyä kiinni sidottuna vaan tuppaa heti kiskomaan jos näkeekin jonkun paalun johon voisi sitoa kiinni :roll: :D
rista

ViestiKirjoittaja M-H » Ma Kesä 29, 2015 9:05 pm

rista kirjoitti:No tällä kertaa taisin onnistua riimun ja köyden ostossa ihan täysin, vaikka summissa ne valitsinkin koska viime viikolla juuri tilasin #100 sarjan riimun, ja 15 jalan köyden poly/dacron :D tarkoitus onkin yksin alkaa harjoittelemaan ilman kouluttajaa, jos menee ihan päin honkia niin ehkä sitten on pakko turvautua kouluttajaan :) lueskelinkin hevoskuiskaajan sivuilta etteivät naruriimut hajoa eikä kannata sitoa kiinni kunnolla. Enkä tällä hetkellä sitä sitoisi muutenkaan kiinni normi riimulla ja narulla kun ei tosiaan halua pysyä kiinni sidottuna vaan tuppaa heti kiskomaan jos näkeekin jonkun paalun johon voisi sitoa kiinni :roll: :D

Juu en ihan kauhean aktiivisesti aina ehdi/jaksa tätä foorumia lueskella niin saattaa kestää vastaus tätä kautta. Parhaiten saa kiinni mailitse info@hevoskuiskaaja.fi olipa mitä tahansa asiaa :)

Itsekkin olen muutamia kursseja/maastakäsittelytunteja tässä pitänyt tarvitseville pitkästä aikaa vaikka aikanaan meinasinkin etten enää ihmisiä opettaisi. Kuitenkin eri kun on motivoituneita ihmisiä jotka tarvitsevat ja haluavat apua niin silloin oppikin menee perille.
Mahdollisesti loppukesästä(elokuu tms) olisi Vaasassa maastakäsittelyä mun johdolla taas jos kiinnostaa.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja rista » Ma Kesä 29, 2015 9:36 pm

Tulen kyllä paikanpäälle jos vaan pääsen, kiinnostusta kyllä löytyy vaikka muille jakaa :)
rista

Paluu Maastakäsittely