Hevonen lähtee käsistä taluttaessa, mistä apua?

Maasta tapahtuvat hevosaktiviteetit. Temput, venytykset, maastakäsittely.

Hevonen lähtee käsistä taluttaessa, mistä apua?

ViestiKirjoittaja MinttuMaaria » To Helmi 19, 2015 3:04 pm

Minulla on kolmevuotiaaksi kääntynyt sh-tamma, jonka ostin viime joulukuun alussa. Heti alussa huomasimme hevosen rynnivän tarhaan, joka lieveni hetkeksi kun otettiin käyttöön narupäitset. Hevosta aloitettiin opettamaan liinassa juoksemiseen, alussa siinäkin hevonen toimi hyvin. Kunnes yksi kaunis kerta sai "hepulit" ja kiskaisi itsensä vapaaksi riehuttuaan ja hypittyään niin pitkään ettei minun käsivoimat enää riittäneet. Siirryin juoksuttamaan hevosta suitsilla (en nyt tiedä oliko se oikea vai väärä ratkaisu) ja nykyään meillä juoksutus toimii hyvin. Taluttaessa kuitenkin alkoi lähtemään käsistä narupäitsistä huolimatta, joten olen taluttanut nyt suitset päässä tarhaan. Ja eilen sitten keksi tempaista itsensä irti myös suitset päässä kun olin lähdössä liinaamaan. Hevonen lähtee käsistä ilman selviä ennakkovaroituksia. Kävelee ensin perässä, yht' äkkiä ampaisee täyteen laukkaan ja häipyy. Tavoite sillä on nimenomaan päästä irti ja kiskoo niin pitkään ja niin voimalla että tavoitteeseensa pääsee. Mistähän tähän ongelmaan saisi apua? Itselläni ollut hevosia n 20 vuotta, eikä tällaista ongelmaa koskaan, siksi olen ihan ymmälläni miten toimia. Olemme harjoitelleet perus maastakäsittelyä (väistämistä, peruuttelua, "naryn pyörittelyä" ) ja siinä toimii hyvin. Juoksuttaessa on nöyrä, ei potki, ei tule päälle, ei luimi ihmiselle..
Jonkinlainen johtajuusongelma meillä varmasti nyt on. En tiedä tekikö tätä samaa entisessä kodissa, uskoisin että teki, niin näppärästä osaa nimittäin häipyä narusta! Tuollaisen hevosen kanssa on vaan vaarallista poistua kotonta ettei aiheuta vaaratilanteita ja koska hevosesta kaavaillaan harraste ratsua/ravuria niin homma ei toimi. Saa myös antaa vinkkejä kuka Etelä-Savon alueella tulisi paikan päälle neuvomaan, jos täältä päin löytyy osaavia auttajia.
MinttuMaaria

Re: Hevonen lähtee käsistä taluttaessa, mistä apua?

ViestiKirjoittaja MinttuMaaria » To Helmi 19, 2015 3:17 pm

Ja siis tarkennuksena vielä, että nämä häipymiset taluttaessa ovat kytköksissä kiimaan. En tiedä pitäisikö alkaa harkitsemaan yrttien syöttämistä? Vai mitä häh?
Suututtaa kun muuten tosi kiltti ja toimiva hevonen, hoitaa voivat lapsetkin..mutta ei ole kiva olla paski housussa kun lähtee taluttamaan et mihin suuntaan ja milloin häipyy.
MinttuMaaria

Paluu Maastakäsittely