Juoksuttaminen, mielipiteitä ? + asiaa muusta maastakäsint.

Maasta tapahtuvat hevosaktiviteetit. Temput, venytykset, maastakäsittely.

Juoksuttaminen, mielipiteitä ? + asiaa muusta maastakäsint.

ViestiKirjoittaja Confido » Ke Loka 16, 2013 1:46 pm

hei kaikki!

Mitä varusteita käytätte hevosen juoksuttamiseen ? Itse käytän yleensä ihan vain riimua tai suitsia ja liinaa + joskus juoksutusraippaa apuna. Käytättekö apuohjia tai juoksutusvyötä/satulaa ? Itse en kauheasti ole perehtynyt näiden apuohjien yms. käyttöön, miellellään siitä kuulisin lisää.

Miten olette opettaneet hevosenne menemään ympyrälle ja kulkemaan siellä ? Entä miten pyydätte hevosta juoksuttaessa vaihtamaan askelajia tai pysähtymään ?

Millaiset suojat/pintelit laitat hevoselle sitä juoksuttaessa ?

En kaipaa neuvoja asioihin, joista kysyn, minua vain kiinnostaa kuulla teidän tavoistanne ja mielipiteistänne :)

Onko teillä antaa jotain vinkkejä, mitä kaikkea hevosen kanssa voisi tehdä maastakäsin ? Mitä itse teette ?
Confido

Re: Juoksuttaminen, mielipiteitä ? + asiaa muusta maastakäsi

ViestiKirjoittaja Tinanja » Ke Loka 16, 2013 3:01 pm

Jospa nyt yrittäisi aktivoitua näihin keskusteluihin osallistumisessa... Itsellä tosiaan on shettistamma, jonka kanssa olen tehnyt kaikennäköistä kymmenisen vuotta, ikää tällä on 15 vuotta.

Juoksuttaessa useimmiten on vain riimu päässä ja liina siinä sitten. Juoksutusraippa on mukana, vaikka sitä en ole oikeastaan koskaan tarvinnutkaan. Jos haluan tehdä muutakin kuin vain vähän saada neitiä hölkkäämään, laitan suitset ja liinan ympyrän suunnan mukaan sisäpuolen kuolainrenkaasta lävitse ja niskan takaa kiinni vastakkaiseen kuolainrenkaaseen, eräs ratsastuksenopettaja muinoin neuvoi tuollaisen käytännön ja meillä ainakin se on toiminut paremmin kuin mitkään deltat tai vain toisessa kuolainrenkaassa liina. Neiti tietää, että kun suitset on päässä, pitää tehdäkin jotain, joten se riittää saamaan tätä tekemään töitäkin vähän. Ja ääniavut menevät läpi aina, tällä kun ajetaan niin paljon.

Apuohjia tai vastaavia en ole käyttänyt. Joskus kun on ollut talutusratsastettavia, niin olen ennen tai jälkeen juoksuttanut ponia, ja silloin yleensä on ollut satula selässä. Ja koulutusvaiheessahan sitä tehtiin myös. Toisaalta en juoksuttaessa shettiksen kanssa mitään muodossa liikkumista haekaan, ratsastaessa/ohjasajaessa se yleensä itse hakeutuu pyöreäksi, ajaessa/juoksuttaessa jää vähän pidemmäksi.

Ja opetus... Taidettiin kävellä ympyrällä, ja vähitellen pidennettiin liinaa ja harjoiteltiin apuja. Tämä kyllä osasi jo juoksutusta opettaessa mennä kärryjen edessä, ja ohjasajoakin oli tehty aika paljon, niin tämä kyllä aika nopeasti tajusi, miten toimitaan. Kyllä tämä aika pitkään vähän jossain kohtaa oikoi, mutta vähitellen, kun molemmat oppivat, mitä pitää tehdä, niin kyllä se siitä lähti sujumaan ^^

Maastakäsin... no, pysähdyksiä, peruutuksia, espanjalaista käyntiä, kääntymistä, väistämistä, kaikkea mahdollista mitä nyt keksitään... aina vain pienemmistä ja pienemmistä avuista. Kumarrus ja makuullemeno ovat vielä vaiheessa, ja joskus vielä haluan pelata tämän kanssa "jalkapalloa". Ja shettis kun tuo on, niin kiivetään vaikka puuhun niiden herkkujen perässä, vaikka nyt on kyllä oppinut myös luopumaan niistä ja taputukset ja halitkin riittävät jo palkinnoksi, kun tehdään tuttuja harjoituksia.
Tinanja

Re: Juoksuttaminen, mielipiteitä ? + asiaa muusta maastakäsi

ViestiKirjoittaja Pia Lilius » La Tammi 18, 2014 5:48 am

Juoksutan yleensä kahdella ohjalla, ohjat suoraan juoksutusvyön renkaista kuolaimiin. Saa paremmin vaikutettua siihen, miten hevonen kulkee. Raippa on joskus mukana, joskus ei. Apuohjia en mielellään käytä, parempi opetella hyväksi 2- ohjajuoksuttajaksi. Suitset päässä, muuten ei mitään suojia tms. Juoksutan välillä myös puomeja ja kavaletteja.

Opetuksesta: ensin tavallisilla ajo-ohjilla pienempää ympyrää, sitten vaihdetaan 2- ohja- juoksutusohjat ja suurennetaan ympyrää pikku hiljaa.

Maasta käsin teen akateemisen ratsastustaiteen harjoituksia, sekä naruriimussa peruutuksia, väistöjä, pressutreeniä, ahtaaseen paikkaan lähettämistä, seuraamista irti, lastaustreeniä, pään laskemista ja taivuttamista sivuille...Olen itse vähän laiska temputtaja, niin niitä ei paljoa tule tehtyä. :)
Pia Lilius

Paluu Maastakäsittely