Ravitaustainen sh-ruunani on kovasti tykännyt uudesta ratsun virastaan. On ollut oppivainen ja kiinnostunut kaikesta juoksutuksen ja ratsastuksen taholla. Kiltti ja kiva kaveri. Yhdessä ollaan nyt toimittu vuosi.
Alkutaipaleella meillä oli aika paljonkin luottamuspulaa. Varsinaisia johtajuusongelmia ei ollut, mutta hevosen luottamuksen puute ilmeni pakovietin korostumisella. Siinä sitten tietysti sattuikin jonkin verran pahasti ja mursin jalkani. Tästä sisuuntuneena aloitettiin molemmin puoleinen luottamuksen rakennusprojekti. Nyt asiat ovat todella mukavasti ja yhteistyö pelaa suurelta osin. Luottamusprojektimme aikana touhusimme paljon maastakäsittelyjuttuja naruriimussa. Selässä olin alkuun sen verran epävarma että tuntui hyvältä saada onnistumisia maastakäsin ja huomata että hevonen kuuntelee minua. Hyväntuulisesta naruriimutemppuilusta tulikin meille kummallekin enemmän leikkiä. Mitään suuria tavoitteita ei asetettu. Palkintona meillä oli nami ja nyt ollaan otettu käyttöön myös naksutin.
Jo melko alussa huomasin että ruuna innostuessaan tuulettelee pippeliään. Tämä toistui joka kerta maastakäsittelyrupeaman aikana. Asiasta ei ollut varsinaisesti haittaa. Tuttu koiran kouluttaja sanoi että luultavasti hevonen on vaan rento ja sillä on kivaa. Jatkoin maastakäsittelyä edelleen. Nyt kuitenkin syksyn tullen on muutama kerta mennyt hieman yli. Ruuna alkaa tarjoamaan temppuja toistuvasti tyyliin: "Haluatko että teen tämän jutun? Entäs tämä sitten? Käännynkö näin tosi nopeasti?" jne. Homma ei enää etene niin että minä pyydän ja ruuna tekee. Koko touhu menee sohlaamiseksi ja ruuna säheltää pippeli ojossa. Ulkopuolisesta on todella erikoisen näköistä toimintaa, mutta itselläni ei ole ainakaan enää kovin kivaa.

Ratsastus ja juoksutus sujuvat edelleen hienosti. Näissä kehittyminen on parempaan päin, eikä ylimääräistä sohlaamista ole ollut. Ruuna ei myöskään vaikuta siltä että olisi hyppäämässä niskaani. Silti tässä ihmettelen että olenko nyt vahingossa ehdollistanut hevoseni herättämään sukupuoliviettinsä naruriimutyöskentelyssä? Onko sillä liian kivaa vai mistä on kyse? Millä saan ruunan keskittymään temppuihin ja suuntaamaan energiansa työskentelyyn, ja jättämään letkun heiluttelut sikseen?
Voi voi, tämä kuulostaa niin pöhköltä, mutta on ihan oikea ongelma. Maastakäsittelyharjoituksia olisi kuitenkin kiva jatkaa jos tämä sählääminen vain saataisiin pois.