Alkup kirjoittajalle:
Käytä kiltisti normifonttia ensikerralla, tulee asia selväksi kyllä silläkin.
Mun päiviksistä voi lukea noista jos kiinnostaa miten itse opetan hevosen nousemaan pystyyn(vanhemmassa voi olla enempi alkupään opetuksesta juttua) . Kannattaa kyllä aloittaa jollain muulla hommalla mielestäni. Pystyynhypyt on aika agressiivisia usein.
Perus paineenkäytöstä löydät foorumilta valtavasti asiaa joka liittynee kaikkiin hevosteluihin tavalla tai toisella.
Dazzle kirjoitti:Neuvoisin olemaan opettamatta temppuja, jos ei osaa itse keksiä niihin opetustapaa.
Hevosen oppiminen on monimutkainen juttu. Siihen olisi hyvä perehtyä ennen kuin aletaan hutkia omiaan. Hyvää lukemista on mm. Tuire Kaimion Hevosen kanssa -opus.
Pystyynnousu on osaamattomissa käsissä vaarallinen temppu, ja sen opettamisessa on oltava tarkkana antamasta toiseen käskyyn viittavaa pyyntöä (esim. nostamalla hevonen ylös jalasta, samankaltainen kosketus tehdään jalkoja putsattaessa. Entä jos poni hyppää pystyyn tallissa rusauttaen onnettoman hevosenhoitajan hengiltä?).
Kannattaa harkita useampaan otteeseen, jos hevosta käsittelevät muutkin kuin sinä, se on kärkäs kerjäämään makupaloja, helposti turhaantuva, agressiivinen tai muuta...
Vaikka paljon asiaa puhutkin niin kovasti olen erimieltä joistain asioista.
Ensinnäkin eikö tuolla logiikalla pitäisi jättää _kaikki_ opettaminen hevosilta pois jos ei itse keksi tai osaa heti kaikkea? Hevonenhan oppii kaikesta tekemisestä joten parempi ettei tee mitään, ole edes lähellä.
Kyllä temppuja voi mielestäni opettaa siinä missä muitakin asioita. Jos nyt sitten menee jotain pieleen niin sittenpähän opettelee mikä meni pieleen.
Juuri tämä "en uskalla kokeilla mitään uutta kun en varmaan osaa niin parempi kutsua valmentaja paikalle" mentaliteetti on niin perseestä täällä ja ajaa just perinteisiä hevosarvoja entisestään eikä edistä mitään uutta.
Entiedä ketään, kuka opettaisi pystyynnousun jalkakosketuksesta. Varmasti sellaisiakin tampioita löytyy.
Yleensä jalat jätetään eritempuille merkiksi (esim maatemeno, EK tai kumarrus).