Millaisista hevosista pidätte?

Kaikki yleinen jutustelu, jauhanta, offtopic

Re: Millaisista hevosista pidätte?

ViestiKirjoittaja Bessie » Pe Helmi 03, 2012 8:44 pm

Suosikkini on varmaan isohko (n.170cm tai niillä main) puoliverinen (ruunikko <3) ratsuhevonen. Sellainen (jäntevän lihaksikas) tiivisrunkoinen (mutta ei lyhyt), joka on pitkäjalkaisen siron ja rotevan välimaastossa. Luonteeltaan mm. kiltti, varma, rehellinen ja tasainen ruuna, joka voisi myös olla innokas (ei peruslaiska) ja sopivan herkkä...
Toisaalta jos rotuja ajatellaan, tykkään tosi paljon myös amerikanravureista, minusta niillä on monilla erityisen kauniit silmät. Ja yksi itselle henkilökohtaisesti tuntematon rotu on Friisiläinen, ne on tosi huippukauniita noin rotuna, viehättävät jollain lailla.

Tietynlaista "selväpäisyyttä" arvostan hevosessa, tuota sanaa ainakin käytettiin monesti ravipiireissä ja minusta se osuu itselle aika hyvin. Vastapainona arvaamattomat valonnopeudella reagoivat ja jo samalla jonnekin sinkoavat hevoset eivät ole minua varten, ehkä olen niille liian hidas tai en ole vielä tavannut tämän tyylistä hevosta, jonka kanssa olisin "laittanut hynttyyt yhteen".
Loppujenlopuksi on yksittäisiä luonteenpiirteitä tai rotuja enemmän kyse siitä, että pääsee hevosen kanssa samalle aaltopituudelle ja löytyy se yhteinen juttu, silloin ei ole niin väliä onko kaveri pörröinen suomenheppa vai lämminverinen, se on juuri oma yksilönsä omine historioineen, koulutustaustoineen, pelkoineen ja vahvuuksineen. Minulla on esimerkiksi ns. asennevamma/ ennakkoluulo suomenhevosia kohtaan (muka painavia isoja jyriä..). Eräs ratsastuksenopettaja kun suhtautui aikanaan kylmäverisiin/suokkeihin vähän nuivasti, olisiko noiden aikojen peruja tuo suhtautuminen. Ja silti kävi niin, että oliko se eka vai toinen kohtaamani suomenhevonen, joka osoittautui aivan loistavaksi persoonaksi ja sain hänestä oikein kivan kaverin itselleni ja mukavia muistoja on siltä ajalta kun sain häntä hoitaa :). Eikä muuten edes tule mieleen suokkia, jonka kanssa olisi oltu jotenkin sukset ristissä :D, kaikki tapaamani suokit ovat siis osoittaneet ennakkoluuloni vääriksi XD. Ja johan minulle tuli jo mieleen heponen, joka oli vähän arvaamaton ja peruslaiska amerikanravuri, jonka senkin kanssa oli paljon hyviä hetkiä, oli mm. oikein mielissään huomiosta ja rapsutteluista... Että se niistä ihanan hevosen "kriteereistä" :D
Viimeksi muokannut Bessie päivämäärä Ma Helmi 27, 2012 10:12 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Bessie

ViestiKirjoittaja Mikoto » Ti Helmi 21, 2012 6:29 pm

Vaikuttaa siltä, että suomehevosten suosio ei laske koskaan eikä missään eikä täälläkään :D. Yksi omista suosikeistani on myös suokki. Niistä on kokemusta, ja niillä on usein voimakkaat persoonat, jota hevosessa arvostan. Myös ulkonäkö on vahva, sopusuhtainen ja rehti. Hyvänä kakkosena tuleekin vuonohevonen.
Roduista myös islanninhevosissa on paljon jotakin kiehtovaa. Niistä tuntee jotakin mystisyyttä, vapautta ja näyttävät tuulen tuivertamilta. Arvostan heitäkin kovasti. Eri roduista löytyy niin paljon eri persoonia, että on vaikea ainakaan tällä kokemuksella valita parasta rotua.

Hevosen luonteenpiirteet saavat mielestäni olla vahvojakin. Pidän hevosista, jotka eivät ole itsestäänselviä ja saattavat yllättää millä hetkellä tahansa. Mahdollisesti heikon pohjetyöskentelynikin vuoksi suosin reippaampia hevosia, joita saa pidellä kasassa eikä potkia kokoajan. Vaikka tykkäänkin työskennellä paljonkin ratsastaessani, lempihevoseni ovat useimmiten kuuliaisia. Se toki on rasittavaa, jos saa kokoajan olla huhuilemassa hevoselle, ettei se unohda ratsastajaa selässään...
When riding a horse we leave our fear, troubles, and sadness behind on the ground.
-- Juli Carlson
Mikoto

ViestiKirjoittaja nabe » Ti Helmi 21, 2012 8:13 pm

Itse olen ihastunut täysin issikoihin! Olin kahdekasan kun ensimmäisen kerran ratsastin islanninhevosella ja siitälähtien olen hakeutunut aina issikkatalleille! :) toki pidän myös muista roduista kuten vuonohevosista mutta issikat veivät kyllä sydämeni täysin! <3
nabe

ViestiKirjoittaja Penelope » Ma Helmi 27, 2012 5:50 pm

Uelmani olisi superkiltti ja ymmärtäväinen suokki :) Reipas ratsastaa, yhteistyöhaluinen, utta oman mielipiteen omaava. *Näen silmissäni kuinka samoan tällä hevosella ilman varusteita jossain hevonkuusessa*
Toisaalta pidän nuorikoista ja hieman villimmistä tapauksista.
Penelope

ViestiKirjoittaja Katri » Ke Maalis 14, 2012 12:19 pm

Itse olen aika samoilla linjoilla Bessien kanssa kaikessa muussa mutta puoliverisiä ei ole superrakkaissani ollut.
Isot kaverit ovat mieleen. Amerikanravurit ja suomenhevoset ovat tuttuja, ja mieleisiksi havaittuja. Friisiläiset ovat silmälle mieluisia, ja haluaisinkin tutustua rotuun. Ruotsinkylmäverinen on tuttu yhden tapauksen verran ja ihan hauska tapaus olikin. On minut taannoin Tori-ruunakin hurmannut.

Paras hevostuttavuuteni on ollut Amerikanravuri ori, leveä, luonnostaan lihaksikas äijä. Molemmin puolinen luottamus oli luja tutustumisvaiheen pelottelelujen ja veijaroimisten jälkeen. Pientä tilannekohtaista huumoria on mielestäni hevosen puolesta ok esittää, mutta jos paikka tai tilanne on huono on hevosen myös ymmärrettävä lopettaa kun niin sanotaan. Tämä homma toimi kyseisen äijän kanssa. Tultiin juttuun melko lailla täydellisesti. Vaikka oli niitä huonojakin päiviä. Aika kultaa muistot. ;)

Luonteessa miellyttää rauhallisuus silloin kun sitä vaaditaan tai se on tarpeen. Kuitenkin energisyys ja pirteyskin ovat hyvästä, eli leikkiä ja riehumistakin saa harrastaa siihen sopivana hetkenä. Hevosten tilanteen taju on kyllä usein yllättänyt positiivisesti esim jännissä, vieraissa tilanteissa. Tai tilanteissa joissa molemmat, kuski&hevonen ovat pelästyneet tai on jopa sattunut. Tämä on varmasti osa sitä mikä kuuluu sen "selväpäisyys"-termin alle.

Issikat ovat ihania ja villin kauniita, arvostan niitä. Niistä voisin mielelläni maalata tauluja tai työstää veistoksia. En ole maastoreissuilla issikoiden kanssa kuitenkaan kokenut samanlaista yhteyttä hevoseen kuin muutoin selästä työskennellessäni. Tietysti olenkin ollut issikan selässä vain muutaman kerran. Tajuan tavallaan niiden viehätyksen ja olen syvästi vaikuttunut niiden kykyyn kulkea haastavassakin maastossa, mutta jotenkin se ei vain ollut minun juttuni. Akhal Teket ovat myös huiman näköisiä, taiteeseen inspiroivia ja ehkä vähän pelottavia, ainakin kuvissa. Niitä en ole livenä ikinä nähnytkään. :)
Katri

ViestiKirjoittaja Mikoto » To Maalis 15, 2012 5:16 pm

Akhal teket ja friisit ovat myös herkkua minun silmälle x) En ole eläessäni kumpaakaan tutustunut henkilökohtaisesti ja todella toivon että joskus pääsen sen tekemään! Kaksi hyvin erilaista rotua. :P
When riding a horse we leave our fear, troubles, and sadness behind on the ground.
-- Juli Carlson
Mikoto

ViestiKirjoittaja Kerppa » Ma Huhti 16, 2012 12:53 am

Akhal-teke on ehkä kaunein hevosrotu, jota maa päällään kantaa. Kuitenkin jos rupeaisin miettimään rotuja, on niin monta mielenkiintoista rotua olemassa, ettei koskaan voisi valita niistä yhtä ja ainoaa (paitsi no, jos saisin valita minkä tahansa, ottaisin varmasti akhal-teken :mrgreen: ). Itse olen värihullu, etenkin voikko-, hopea- ja päistärikkövärit miellyttävät silmää. Ja värihulluudestani huolimatta en ole erityisen innostunut issikoista, vaikka niitä olisi tarjolla kaikenlaisina ihanina riemunkirjavina tapauksina.. ei sillä, vuoden elämästäni olen viettänyt issikkatunneilla, jotenkin vain tuntui, että ne eivät ole minun juttuni. Ulkomuodosta noin muuten en oikein voi sanoa muuta, pidän kaikenlaisesta hevosen "siistimisestä" ja sitten kuitenkin omaksi tuli ostettua russitamma, jolle juuri ja juuri voi niskasiilin leikata ilman, että tulee hirtetyksi näyttelyissä :lol:

Luonteen osalta hevosessa arvostan järkevyyttä ja luottavaa asennetta. Omaa tahtoa saa ja pitääkin olla, mutta se ei saa mennä oman tahtoni edelle. Hevosen tulee olla virkeä, mutta tietyllä tapaa siitä huolimatta "hillitty", en pidä riekkujista. Uteliaisuus on hyvä juttu, säpsykin saa olla, kunhan ei karkaa paikalta, vaan pystyy luottamaan siihen, ettei kukaan ainakaan ehdointahdoin ole viemässä hevosta surman suuhun.

Itselläni on melko kirjavasti ollut elämässäni näitä miellyttäviä otuksia. Ensimmäinen superrakkaus oli nuori suomenhevostamma. Toinen oli nf*russ-risteytystamma. Opiskeluaikoina tärkeiksi muodostui muutama suokkitamma, yksi puoliveriruuna ja yksi suomenhevosruuna, yksi puoliveritamma. Opiskeluaikojen jälkeen on ollut kinnerpattinen virolaistamma (jota mulla ei valitettavasti ollut silloin varaa ostaa omaksi, vaikka epätoivoinen uusi omistajansa ei jostain syystä pärjännyt tamman kanssa), appivanhempien yksi lämminveritamma ja nyt oma russitamma. Eli näistä ehkä voisi päätellä tammojen olevan mun juttuni. Niissä on kaikesta siitä oikuttelusta ja kiimojen tuomista häröistä huolimatta tiettyä yhdenkaltaisuutta, omanlaista äkkipikaisuutta ja "nopeata kiukusta laantumista". Tuntuu kyllä hienolta, että tuo ensimmäinen omaksi hankittu eläin on osoittautunut erinomaisesti minulle soveltuvaksi luonteensa osalta - maitovarsana kun siitä paperit tehtiin, niin mikään luonteenpiirre ei ollut vielä erityisen hyvin selvillä.
Ikuinen poniratsastaja ja kahden (tulevan) poniratsastajan äiti, aloittelee toisinhevostelun uutta kierrosta uuden ponin kera..

http://nuorenajaksaa.blogspot.com - blogissa ruoditaan poneilua ja koirien kanssa tekemisiä
Kerppa

Edellinen

Paluu Muu jauhanta