Millaisista hevosista pidätte?

Kaikki yleinen jutustelu, jauhanta, offtopic

Millaisista hevosista pidätte?

ViestiKirjoittaja Emili » Ma Marras 09, 2009 12:45 pm

Inspired by eilinen keskustelu.

Otsikko kertonee tarpeeksi.

Itse pidän melko rauhallisista hevosista, jotka eivät ihan jokaista pelottavaa asiaa säpsy. Toisaalta herkkyyttä ja vauhtia saa tarvittaessa kyllä löytyä, protestointikin on ihan tervetullutta. Unelmarotuna on camargue, quarterhevonen (raskaampi versio), kalliovuortenponi/hevonen ja Kiger Mustang (mikäköhän mahtaa olla suomeksi.)

Ja älykkyys on myös hyvin toivottava ominaisuus unelmahevosessani, vaikka se sitten tarkoittaisikin sitä että hevonen keksii mitä mielikuvituksellisimpia tapoja toteuttaa itseään...
Emili

Re: Millaisista hevosista pidätte?

ViestiKirjoittaja Fast » Ma Marras 09, 2009 3:14 pm

Hevonen saa olla haastava, kyseenalaistava sekä vilkas. Pidän orien kanssa touhuumisesta ja yleisesti nuorista hevosista, silloin kaikki on aivan alussa ja itsestä riippuu kuinka nopeesti ja helposti tai vastaavasti vaikeesti asia hevoselle menee perille eli miten se yhteinen kieli löytyy.
Fast

ViestiKirjoittaja Intsi » Ma Marras 09, 2009 4:30 pm

Niin kliseiseltä kuin kuulostaakin, niin pidän kaikenlaisista hevosista. Jokainen opettaa meille jotakin, ja kaikki antavat jotain.
Nuorien hevosten kehittymistä on tosiaankin antoisaa seurata, kuten joku jo mainitsikin. Säpsäkät hevoset mahdollistavat hiomaan omia säikähtämisrefleksejä vähemmiksi ja ratsastuksellisesti antavat tasapainolle haastetta. Rauhalliset tai jopa laiskat hevoset (jotka äärimmillään protestoivat pyyntöjä) puolestaan pistävät todella miettimään miten niitä hevosia herkistetään ja motivoidaan.

Mitä tulee rotuihin tai hevostyyppeihin noin muuten, niin ehkä aavistuksen enemmän olen mieltynyt raskas rakenteisiin tai sellaisiin välimuotoihin, mutta äärimmäisen solakat ja nopeat tyypit eivät ehkä ole ykkösvalinta. Ehdottomia suosikkeja siis ovat (yllätys, yllätys) suokit, tinkerit, shiret ym. Kohtalaisen mukiin meneviä ovat myös puoliveriset, monet ponirodut (esim. new forest, connemara, risteytykset, vuonot) jne.

Vielä tunnustettakoon, että vaikka esim. lämppärit, welshit ja arabit ovat varsin erilaisia kuin em. rodut, niin niistäkään ei ole tullut vastaan yhtäkään, josta en olisi pitänyt ja joilta en olisi jotain oppinut, vaikka kaksi viimeksi mainittua on tullut vain pari kohdattua yhteistoimiksi asti. Lämppäreitä meillä on joitakuita ollut ja niissä viehättää herkkyys ja leikkisyys, vaikka ne itselle ovatkin aavistuksen haastavia tämän oman säpäsähtelyherkkyyden vuoksi ;D

(Tulipas taas pitkästi, hankaluuksia tiivistää.. *tunnustan* )
Joka päivä voi oppia jotain uutta ;D
Intsi

ViestiKirjoittaja Hihii » Ma Marras 09, 2009 9:36 pm

Niin kyllä mäkin pidän kaikenlaisista hevosista. Reippaista, laiskoista, herkistä, itsepäisistä, kilteistä, lempeistä, mukavista, äkäisistä, valkoisista, mustista, säikyistä, "pomminvarmoista".... Kaikkea sitä ei toki tarvitse olla samaan aikaan, se nyt olisi mahdotontakin. Issikoiden kanssa olen touhunnut eniten ja siitä kai johtuu, että niistä niin kovin pidänkin.

Mutta rakkain on issikkatamma, Glódis, se on ihan mahtava. Reipas, kiltti, persoonallinen, kaikkea samaan aikaan. Namnalleni<3 Valitettavasti muutti pari kuukautta sitten toiselle tallille sieltä missä ratsastan, mutta lauantaina pääsen vihdoinkin katsomaan sitä. Hirveä ikävä onkin. Jes

Ville on toki myös ihana poni.. Ja kaikki maailman hevoset. ;D Saa nähdä mitä Glódikselle kuuluu nykyään.
Viimeksi muokannut Hihii päivämäärä To Marras 19, 2009 9:30 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa
Hihii

ViestiKirjoittaja Emili » Ma Marras 09, 2009 9:42 pm

Ot: ihan pakko kysyä että missä Glódis asustaa/asusti, kuulostaa niin tutulta nimeltä?
Emili

ViestiKirjoittaja Hihii » Ti Marras 10, 2009 8:35 pm

Lohjalla se oli ja Lohjalla on edelleen.. Toisessa kaupunginosassa vaan. Lausutaan "Gloudiis" jos olet sen kuullut sillä tavalla. (;
Hihii

ViestiKirjoittaja S.V. » Ke Marras 11, 2009 11:47 am

Hyvin persoonalliset hevoset kiinnostavat minua. On tietysti minun omasta katselukannasta kiinni kenessä hevosessa on asustaa suuri persoonallisuus minun mielestä. Rodulla ei sinänsä väliä, mutta kyllä nuo alkakantaiset rodut issikat, suomenhevoset, cobit ym.erityisesti ovat lähellä sydäntäni. Kun olin hankkimassa hevosta ajattelin, että tasainen ruuna olisi minulle varma valinta. Kas kummaa minulla on nyt tamma ja yhtä samanlaista päivää ei ole meidän toilailuihin mahtunut (kiitos hormonihäiriöiden ja ym.). Olen samoilla linjoilla kuitenkin intsin kanssa, että jokaisesta hevosesta voi oppia jotain, vaikkei hevonen muuten olisi oma suosikki. Itse pidin erästä hevosta tallilla persoonattomana paikallaan kököttäjänä, kunnes opin tuntemaan hevosen paremmin. Hevonen olikin äärimmäisen herkkä, eikä missään nimessä tarvinnut kovaa painetta esim. tieltä pois hätisteltäessä. Jos kiinnittää huomion vain niihin piirteisiin mistä ei itse välttämättä pidä hevosessa, voi monta hyvää piirrettä jäädä huomiotta niinkuin itse jouduin toteamaan.
S.V.

ViestiKirjoittaja Intsi » Ke Marras 11, 2009 7:51 pm

S.V:
Jos kiinnittää huomion vain niihin piirteisiin mistä ei itse välttämättä pidä hevosessa, voi monta hyvää piirrettä jäädä huomiotta niinkuin itse jouduin toteamaan.

Niinpä, ja hevonen voi itse asiassa hyvinkin yllättävin tavoin vastata ihmisen ajatuksiin ja tunteisiin, sillä sehän lukee aina ihmisen sisintä. Tästä hämmästyttävin esimerkki on erään asiakkaani lv-ruuna, joka oli meillä muutamalla leririllä lainassa. Jaoin sen hoitohevoseksi nuorelle tytölle, jonka en tajunnut inhoamalla inhoavan kyseistä rotua.. Hevonen sitten osoitti, että sen tunteen vallitessa hän ei yhteistyötä tee. Ruuna suostui tytön seurassa tasan tarkkaan vain hyppimään pystyyn ja piehtaroimaan, tämä siis maasta käsin. Voitte siis arvata, että selkään asti ei tyttö mennyt, kun hevonen kiltisti vaihdettiin. :lol:
Intsi

ViestiKirjoittaja Ane » To Marras 12, 2009 8:50 pm

Kaik käy. Mutta omissa hevosissani arvostan luontaista seesteisyyttä je helppoutta. Ihastun aina jokaiseen hevoseen, johon hiukan enemmän pääsen tutustumaan. Mutta koska paljon käsittelen ihmisten pilaamia hevosia, haluan vastaavasti nauttia omista hevosistani huolettomasti. Sh-orini on terapeuttini. Minun ei juuri tarvitse tiedostaa sitä taluttavani. Se vain tulee mukanani, mitä tahansa teenkin ja minne menenkin. Ja tuota ei ole sille edes oikestaaan opetettu. Se vain ....on. Samoin kuin sillä ratsii, niin on lähes sama, millä varusteilla sillä menee. Vaikka se joskus ehkä vähän kiirehtisikin, ei sen kanssa ole koskaan tunnetta, että se minut sinne matkalle jättäisi. Jos rotuja miettii, niin kuitenkin olen eniten suokki- ja arabi-ihminen. Siinä kaksi rotua, joiden älykkyysosamäärä on huipussaan....mutuni mukaan ja sehän on erehtyväinen.
Ane

ViestiKirjoittaja Hihii » To Marras 12, 2009 9:40 pm

On ne suomenpolletkin kyllä hienoja heppoja. (: Tuli tässä vaan mieleen, että kuinka moni on joskus kokeillut islanninhevosella ratsastamista ja mitä piditte?

Itse en ole muistaakseni(ja mulla kun on jo näin nuorena kärpäsen muisti) istunut kuin suokin, issikan, newforestin ponin, lämppärin ja torinhevosen selässä. Ja joskus ihan pienenä piiperona shettiksillä, talutuksessa jossain tapahtumissa. Mutta ei sillä rodulla mulle niin väliä.. Oikeastaan ihan sama, että onko ratsuna joku risteytys vai "jalointa" sukua oleva arabi. Vaihtelu on aina virkistävää.

Issikoilla on vaan se töltti niin kiva lisäys.. Ja ne on aina niin persoonallisia ja kultaisia pörröpäitä, ettei kertakaikkiaan voi olla tykästymättä.

On muuten aika huvittavaa, kun on ravitalli ja issikkatalli vierekkäin.. Niillä hevosilla ja ihmisillä ei juuri voisi olla enemäpää eroa. :D
Hihii

ViestiKirjoittaja orvari » Pe Marras 13, 2009 1:06 am

Pidän myös rauhallisista hevosista. Meillä tällä hetkellä on tallissa kaksi sellaista.

Nuorempi ( 7-vuotias ) on aika hauska, kerran lähti kävelemään karsinastaan kun ovi oli auki - suuntautui kohti elosuojan työkaluvarastoa joka on täynnä roinaa niin että en oikein itsekkään tahdo sinne päästä. Sinne päästyään huomasi että betonimylly on edessä. Hupsis, mitä nyt tekisin huomas hevosen ajattelevan - eteenpäin en pääse - taakseppäin en näe - oikeassa kyljessä on sirkkeli kiinni ja vasemmalla puolella 5 betonisäkkiä. Tyynen rauhallisesti ruunapoika nosti vasenta jalkaa ja pomppi kolmella jalalla paikallaan kunnes sai nostettua tuon vasemman jalan betonisäkkien yli ilman että vaurioitti säkkiä. Sitten se hölmistyneen näköisenä bananinmuotoisena nosti oikeanpuolista jalkaansa ja ojensi eteen sirkkelin yli - hmm. entä seuraavaksi se ihmetteli - taidanpa hieman peruuttaa että saan oikean etujalan siirrettyä etten kaadu - ja niin se pian askel kerrallaan ahtaassa ja matalassa varastossa oli kääntynyt ympäri ja palasi karsinaansa. Kuitenkin tämä nuori herra pienestä pyynnöstä sen selässä ollessa kiihdyttää pysähdyksestä muutamassa sekunnissa niin valtavaan vauhtiin että "hattukin" jää paikalleen - ja taas pelkällä istunnalla pysähtyy kuin seinään aivan kuin ei äsken olisi juossutkaan :D

Toinen, vanhempi 19 vuotias ruuna joka ostettiin Iisalmesta, maailmaa nähnyt herrasmies joka tuli lentokoneella suomeen ollessaan 8 vuotias. Kyse on suoranaisesta "viilipytystä", helikopteri tulee takaa suoraan yläpuolella noin 50 metrin korkeudella, tämä vanha herra ei edes korviaan heiluta - mitäs tuosta - sehän lentää ohi. Vanhus on myös hieman laiska, ei viitti ylimääräistä tehdä. Mutta kun laittaa vauhtiin - menee kuin juna.

Niin, molemmathan ovat säyseän luontoisia "quarterhevosia" jotka perusluonteeltaan ovat laiskoja, mutta pyydettäessä lähtevät kuin raketit. Pidän juuri tästä piirteestä, hevonen joka on rauhallinen pyydettäessä sekä lähtee kuin raketti pyydettäessä ja samalla on hallittavissa molemmin pyynnöin.
Viimeksi muokannut orvari päivämäärä La Marras 14, 2009 1:11 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
orvari

ViestiKirjoittaja Ane » Pe Marras 13, 2009 2:20 pm

Orvarin mieltymykseen "rauhallisiin raketteihin" on helppo yhtyä. Sanotaan, että luonne periytyy. Jotain perää siinä voisi ollakin, vaikka luulisi, että emä omalta osaltaan leimaa jälkeläisensä luonnetta. Itsellä mm. minulle jo vanhempana tullut sh-siitostamma, joka tulee ja menee tarhaan ja sen kanssa tehdään sellaiset normirutiinitoimet kyllä, mutta muuten se saa vain hoidella jälkeläisiään. Se on kuuma. Kiireinen ja höselö. Tai ainakin yritti aikanaan olla, mutta kun huomasi, että hommat vain hidastuvat, jos se kiiruhtaa, niin onhan tuo luonne siltä hiukka tasaantunut. Luulisi sen orivarsankin olevan samanmoinen hössö. Vielä mitä. Jäbä on niin viilipytty kuin vain voi olla. Isäänsäkin rauhallisempi. Ja isä onkin vissiin kuvailtu tuolla yllä. Samasta isästä toinenkin jälkeläinen superhyperkuumalla tammalla ja myös se jälkeläinen on niin cool. Aaah. Coolit hevoset ovat must. Minun mielestäni siis.
Ane

ViestiKirjoittaja HSH » Ti Marras 24, 2009 11:26 am

*poistanut tekstinsä*
Viimeksi muokannut HSH päivämäärä La Tammi 02, 2010 10:29 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
HSH

ViestiKirjoittaja Intsi » Ti Marras 24, 2009 1:06 pm

HSH kirjoitti:
Tiedän, että hevostelu ei ole laukkaa auringon laskuun tai muuta vastaavaa tai ainakin minulle yritetään kertoa niin, mutta minulle se on - hienoja fiiliksiä hevosen ja ihmisen kommunikaatiokielen löytyessä ja aion pitää niistä upeista fiiliksistä kiinni..

Ihmiset varmaan yrittävät sillä sanonta hokemalla lähinnä sanoa, että hevostelu ei ole vain sitä laukkaa auringon laskuun, vaan paljon kaikkea muutakin, mutta se on kyllä enemmän kuin totta, että turhan paljon ihmisillä on tapana latistaa hienoja fiiliksiä ihan turhaan. Eihän se, että keskittää huomion johonkin hyvään, tarkoita, että olisi jotenkin "huithaapeli" tai jotain mitä lie turhan huoletonta :P

Tunnustaudun itse ihan samanlaiseksi, meitä on siis ainakin kaksi - ja voisin veikata, että tältä foorumilta löytyy paljon muitakin samankaltaisia :lol:
Intsi

ViestiKirjoittaja Itämaanihme » Ma Joulu 14, 2009 3:03 pm

Erityisen kovasti ja ikuisesti omasta komeasta ja äärettömän kultaisen luonteen omaavasta punaisesta isosta ja ah niin herkästä unelmien suomenhevosesta...Ihan totta, tällä hetkellä juuri tuo oma tuntuu juuri prikulleen kuin minulle tehdyltä: suomenhevonen, isohko, äärettömän kiltti ja helppo käsitellä kaiken suhteen, voi pitää pihassa vapaana eikä karkaile, on erittäin maastoreipas mutta pysyy käsissä vaikka kuumeneekin aika paljon (kilpailuvietti aika voimakas vaikka ikää alkaa jo olla), hyvin maastovarma, luottamus hevoseen on lähes täydellistä (eläinhän ei kuitenkaan ikinä voi olla sata varma). Toki ikää voisi olla 10-vuotta vähemmä, että yhteinen aika jatkuisi pidempään ja olisi kiva jos jalat olisi siinä kunnossa, että voisi hypätä joskus mutta karvaakaan en vaihtaisi pois, enkä yhtä hyvää löydä ikinä.

Eli yleisesti; ehdottomasti suomenhevoset.
Itämaanihme

ViestiKirjoittaja diome » La Joulu 19, 2009 7:19 pm

Yleisesti ottaen pidän eniten paksuista ja karvaisista hevosista ja poneista. 8-) Eli lähinnä kylmäveriroduista. Friisiläiset ja andalusialaiset ovat hienoja katsella, mutta eivät samalla tavalla "minun" rotujani.

Shettikset ovat tulleet rakkaiksi puuhailtuani niiden kanssa, mm. poniagilityä ja ajamista. Erittäin älykkäitä, nopeasti oppivia ja suloisia pieniä karvapalloja. Lisäksi vaikuttaa, että tuntemani shettikset ovat uusien asioiden edessä täysin rauhallisia. Aiempi vakio ajoponini sattuu vielä olemaan sitä tyyppiä, ettei pelästy juuri mistään. Kyseinen poni on myös hyvin ihmisrakas ja tykkää saada huomiota.

Olen ratsastanut useamman rotuisilla hevosilla ja joillain poneilla, mutta ykkössuosikkini on pienehkö suomenhevostamma. Menevä yksilö ja sellainen mitään pelkäämätön junttura. Mutta kun sen saa toimimaan, niin on nöyrä ja tosi mukava, sekä erittäin luotettava. Tasaiset askellajit ja pehmeät hypyt vielä kruunaavat kokonaisuuden.:) Hyppääminen pelottaa minua kovasti, mutta tälle saa vain näyttää, että mennääs tuosta, ja heppa hyppää itsekseen kunhan sen tuo suorassa linjassa esteelle. Laukkaamista kyseinen heppa rakastaa ja kuuntelee tarkasti mitä opettaja puhuu laukkaamisesta. Mutta sepä on opettanut istumaan selässä hiljaa tekemättä mitään.;) Aivan alkuun menohaluisuus pelotti hieman, mutta taitojen kasvaessa ja ajan kuluessa olen tottunut, ja oppinut miten ko. hevonen toimii.

Ratsain tulen juttuun parhaiten menevän hepan kanssa. Laiskoilla olen ratsastanut paljon lapsena, mutta nykyään en laiskan kanssa ole päässyt selästä käsin lainkaan niin hyvään yhteisymmärrykseen (yksittäisiä hyvin osaltani onnistuneita tunteja lukuun ottamatta). Olen ehkä itse liian laiska ja lyhytpinnainen. Myös ponilla ajaessa mieluummin "keskustelen" menohaluisen ponin kanssa askellajista kuin yritän saada laahustavaa askeltamaan ripeämmin. Maasta käsin laiskimman hepan kanssa sen sijaan asiat sujuu erittäin hyvin. Tuntuu mahtavalta, kun se pitää päätään sylissäni, kun rapsuttelen sitä (sekin rakastaa huomiota ja hellimistä).
diome

ViestiKirjoittaja Quesse » Ke Helmi 03, 2010 8:29 pm

Itse pidän rauhallisista hevosista. En jaksaisi koko aikaa semmoista hevosta joka säpsyy ja pörisee joka asiaa. Tottakai saa katsoo jos on jotakin jännää, mutta jos joka kulman takana on mörkö nii omana en jaksaisi semmoista. Luonetta saa olla ja saa protestoida :) En ole ollenkaan sitä vastaan. Vauhtiakin saa löytyy, mutta jarrut pitää myös siinä vaiheessa olla. Itse tykkään tosi paljon kylmäverisistä juuri näiden luonteen piirteiden takia :)
Quesse

ViestiKirjoittaja tuulikki » To Touko 13, 2010 11:52 am

Olen alkukantaisrotujen (varsinkin kylmäveristen) vannoutunut puolesta puhuja! Ehkä siksi, että olen itsekkin vähän hidas niin järjen juoksultani kuin askeleeltanikin ja pönäkkäkin ;) Pidän massiivisista ja "hitaasti syttyvistä" hevosista, joiden kanssa ei tarvitse säpsyä jokaista pikkuliikettä.
Ja tottakai se suomenhevonen on sitä jotain, mitä ei vaan voi selittää. Vakaasti olen siihen tulokseen tullut, että minulla tulee aina olemaan vähintään yksi suokki.

Luonteeltaan hevonen saa olla oikeastaan mitä vaan, joidenkin kanssa kun kemiat kerran kohdilleen napsahtaa, niin hevonen saa olla ties minkälainen pommi ja silti sen kanssa haluaa olla ja tehdä asioita. Sitten on taas niitä hevosia, joiden kanssa ei vaan toimi ei niin millään. Silloin saatan jännittää maailman kilteimmäksi ja mukavimmaksi kehuttua hevostakin kuin ruttoa.
Niin ja hevosessahan ei koskaan mitään vikaa ole, vaan se on aina omassa päässäni :D
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja Meia. » Ma Touko 17, 2010 3:17 pm

Hmm..Itse pidän melko rauhallisista hevosista, jotka eivät pelkää mitä tahansa rapsausta, sillä muistelen kauhulla niitä päiviä nuorena, ratsastaessani välillä erittäinkin kuumilla ravureilla...Mutta toisaalta, jos olisin vain istuskellut ratsastuskoulun puoliunessa kenttää kiertävän pikkuponin selässä, en välttämättä olisi kehittynyt niin hyvin. Hevosella kyllä pitää olla asennetta ja luonnetta. Ja rauhallisella en nyt tarkoita mitään patalaiskaa hevosta, vaan kyllä saa olla hieman haastava ratsastaessa, kunhan ei pelkää kaikkea, eikä ole yltäkylläisen arvaamaton..ja täytyy olla sillai myös kiltti ettei ole pahoja tapoje esim. pystyyn nousemista tai näykkimistä..
Meia.

ViestiKirjoittaja vilma » Ke Elo 25, 2010 10:50 pm

Tykkään monenlaisista hevosista, mutta raskasrakenteiset suokit, tinkerit ja friisit tuntuvat omimmilta ja en voisi kuvitella omakseni mitään säpäkkää sporttimallista pv:tä tms. Ratsastan välillä sellaisella ihan vain siedättääkseni itseäni ja sen jälkeen oma tinksu tuntuu niin jämäkältä ja turvalliselta. Kyse on myös siitä millainen hevonen sopii minun ratsastettavakseni, eli koska olen pieni, pyöreä keski-ikäinen täti, enkä kovin taitavakaan, minulle on tärkeää että on vahva, pieni ja rauhallinen hevonen. Hienointa hevosissa on niiden erilaisuus ja persoonallisuus, ihan niinkuin ihmisissäkin. Ilahduttavaa on mennä tervehtimään koko laumaa ja huomata se erilaisuus.
Toivomuslistalla tänään puhdas ja vapaa,
reipas askel ja liikkuva mieli.
vilma

ViestiKirjoittaja zelex » Ke Tammi 05, 2011 11:18 am

Pidän hevosyksilöistä, toisten kanssa synkkaa ja toisten ei. Eniten yleensä tammoista vaikka omat ovatkin tällä hetkellä ruunia ja heikkouteni ovat 1-3-vuotiaat varsat joilla on uteliaisuus ja terve herkkyys tallessa.

Yleisestiottaen pidän melkein kaikista hevosista, mutta en niitä silti omakseni ottaisi. Mun hevosella täytyy olla ripaus nöyryyttä, kuitenkin iloinen pilke silmäkulmassa ja tärkeintä on nimenomaan se uteliaisuus. Toivon että hevonen toimii perusasioissa mutta sitä ei ole käsitelty ja lällytelty liikaa. Kuitenkin jokaisen hevosen kanssa alkaa elinikäinen työ ja yhteisen kielen opettelu joten se on helpompaa jos hevonen ei ole oppinut vääriä asioita.

Rodusta en lähde sanomaan mitään. Olen kasvattanut jokusen suokin enkä niitä välttämättä enää haluaisi (ravijalostuksesta tullut mun makuun ei-toivottuja ominaisuuksia). Lämpöisten kanssa olen työskennellyt ja pehmeämpiä ja reilumpia hevosia saa hakea! Tällähetkellä omana on puoli-kv ja puokkivarsa, ox-risteytysponin myin kun sain siitä niin hyvän tarjouksen vuokraajilta. Olen tykännyt hirmuisesti kaikista kolmesta ja uskon että ne ovat olleet "mun näköisiä" kaikki vaikka luonteeltaan ja näöltäänkin melko erilaisia. Eli jos valitsisin uutta hevosta niin kyllä se intuitiopohjalta ja käyttötarpeesta lähtisi.
To the battle we ride / We crossed a starlit sky / No space no time / We'll catch the wind
zelex

ViestiKirjoittaja resunen97 » To Marras 03, 2011 8:11 pm

Itse pidän aika monenlaisista hevosista..
Mutta kyllä hevosessa luonnetta pitää olla! (: "Unelma"rotua ei silleen taida olla mutta tässä nyt "muutama suosikki": connemara,suomenhevonen,shetlanninponi,tinker,haflinger,risteytys,englannin täysiverinen, amerikkalainen lämminverinen,vuonohevonen, erilaiset "karjahevoset" pintot ,quarterit jne.. Ja lista jatkuu loputtomiin :D
resunen97

ViestiKirjoittaja _hannaa » La Marras 05, 2011 7:45 pm

Hmmh, no mulla ei oo mitään sellaista varsinaista kaavaa minkä mukaan kaikki mun lempihevoset on. Mulla on tasan kaks hoitohevosta, toinen amerikkalainen lämminveriravuri ja toinen shetlanninponi. Molemmat on ihan erilaisia luonteeltaan, ulkonäöltään ja kaikin puolin mutta molemmat on mulle tärkeitä. Lämminverinen kyllä vielä tärkeämpi.
Mun mielestä hevosella saa ja ehkä jopa pitää olla sitä luonnetta. Ei liikaa tietenkään. Seurallinen ja elämäniloinen. Tykkään myös ns. "halittavista" hevosista, jotka tykkää kun niitä vain harjaillaan ja rapsutellaan koska itsekkin tykkään vain harjailla ja olla. :)
_hannaa

ViestiKirjoittaja Jessica » Pe Joulu 02, 2011 3:42 pm

Tykkään rauhallisista hevosista, ei tarvitse olla pirteitäkään ratsastuksen aikana. Kuitenkin pidän siitä, jos hevosessa on jotain omia persoonallisia piirteitä.
Vuonohevoset, eestinhevoset, suomenhevoset...ja kaikenlaiset pienet kylmäveriset ovat niitä omia lempirotuja. Miksei isotkin kylmäveriset, enpä ole vain hirveästi sellaisiin törmäillyt :D
If there is will, there is hope.
www.imppaavathevoset.net
Jessica

ViestiKirjoittaja papu_ » Ke Joulu 28, 2011 2:34 pm

Kaikki hevoset ovat tietenkin omanlaisiaan, jokainen erilainen persoona. :) Minua kuitenkin miellyttävät hieman temperamenttisemmat hevoset, joiden kanssa saa tehdä töitä, ennen kuin ne alkavat luottaa ja työskennellä täysillä. Kaikkein parasta on se, kun hevonen, joka ennen ei ole laskenut sinua lähelleen kenkkuilematta, tulee luoksesi ja on mielellään lähettyvilläsi. :)
papu_

Seuraava

Paluu Muu jauhanta