Muiden ihmisten suhtautuminen toisinhevosteluunne?

Kaikki yleinen jutustelu, jauhanta, offtopic

Muiden ihmisten suhtautuminen toisinhevosteluunne?

ViestiKirjoittaja Jenni » Ke Joulu 30, 2009 6:22 pm

Toisten mielipiteistähän ei saisi liikaa välittää, mutta kiinnoistaisi silti tietää miten "tavishevostelijat" suhtautuvat meihin toisinhevostelijoihin? Hyvä, huono, neutraali, minkälainen asenne muilla ihmisillä on ollut teidän toisinhevosteluunne? Jos vastaan on tullut huonoa palautetta, oletteko itse yrittäneet vaikuttaa torjuvaan mielipiteeseen toisinhevostelusta, vai jättäneet asian sikseen?

Itselläni on siinä mielessä hauska tilanne täällä, että n. 90% ajasta saan kyllä kuunnella jos jonkinlaista naureskelua hevoskuiskaamisesta ja narunpyörittämisestä, MUTTA jos jollain on joku ongelma hevosensa kanssa (ei voi koskea korviin, ei anna klipata, ei mene pesupaikalle jne jne.) olen kuitenkin se ensimmäinen ihminen jolta pyydetään apua. Loppujen lopuksi kuitenkin aika harva haluaa katsella kun omaa hevosta piestään, ja ihan sumeilematon hakkaaminen on valitettavasti esim. tuossa pesupaikalle menossa on hävettävän yleinen tapa "opettaa" hevosia. Itse olen sitä sekä Suomessa että täällä Legomaassa nähnyt, joten tiedän surullisen hyvin. Tähän mennessä kaikki ongelmat olen saanut ratkottua ihan puhtaalla maalaisjärjellä ja rauhanomaisesti, ja ehkäpä tällä toiminnalla olen ainakin muutaman ihmisen katsetta avartanut toisinhevostelun suhteen. En kuitenkaan tuputa omaa tapaani kenellekään, vaikka tallilla näkee kyllä pienempiä ja isompia epäkohtia hevosten käsittelyssä. Mutta jos joku tulee apua pyytämään, autan aina mielelläni.

Toinen mitä olen kuullut yllättävän paljon horsemanshipistä on kysymys "eiks se oo tosi vaikeeta?" Ihan en ole vielä ymmärtänyt mistä ihmiset ovat saaneet päähänsä tämän olevan jotain ydinfysiikkaa. Loppujen lopuksi ihan pikkujutuilla kuitenkin saa jo parannettua suhdettaan hevoseen aika roimasti. Olenkin yrittänyt rohkaista ihmisiä kyselemään minulta ja ottamaan asiasta selvää, sillä on kurja ajatus, että joltain jää kokematta tämä hevostelutapa vain sen takia, että kokee sen jotenkin "mahdottomaksi"

Menipä taas oma tekstini ohi aiheesta niin että viuhui... eli, miten muut ihmiset suhtautuvat toisinhevosteluunne?
Jenni

Re: Muiden ihmisten suhtautuminen toisinhevosteluunne?

ViestiKirjoittaja orvari » Ke Joulu 30, 2009 11:29 pm

En tiedä miten muut suhtautuvat toisinhevostelijoihin :) , mitä on olla toisinhevostelija ? Itse käsittäisin asian niin että kun on jostain asiasta eri mieltä suhteessa valtaväestöön, sitä voisi kutsua toisinhevosteluksi. Kuitenkin kuten aikaisemmin olen maininnut, en itse ole ismien kannattaja - joten itse en tälle foorumille liittynyt sen takia että haluaisin kuuluvani johonkin ääriryhmään joka kutsuu itseään toisinhevostelijoiksi.

Itse koen harrastavani ihan tavanomaista hevostelua. Maastakäsintyöskentely aivan samoin kuten luonnollinen hevostaito kuuluu osana lännenratsastusta jota myös itse harrastan. Myös hevosen ratsastus mahdollisimman vähän apuja käyttäen kuuluu lännenratsastukseen. Lännenratsastuksessa myös vahvasti tulee esiin että annetaan hevosen itse ajatella ja itse oivaltaa, tämä näkyy selvästi myös noissa karjatyöskentelylinkeissä jotka laitoin näkyviin ratsastus osiolle.

Joten en voi ajatella olevani erilainen peilatessani itseäni oman lajini harrastajiin verraten. Voi olla että suomen mittakaavassa lännenratsastajat ovat hieman eri tavalla ajattelevia kuin moni muu lajin harrastaja, kuitenkaan en mihinkään ääriryhmään lännenratsastajia laittaisi. Lännenratsastus on vain hauska ratsastusmuoto joka samalla sisältää yli 20 erilaista lajia jota voi hevosensa kanssa harrastaa. Eli sieltä löytyy kaikille jotakin - jos ei löydy niin voi aloittaa harrastamaan kouluratsastusta, esteratsastusta taikka miksipä ei puskaratsastusta.

Mitä tulee narunpyörittäjiin, niitä löytyy nykyään niin lännenratsastajien, koulupuolen, klassisenpuolen kuin puskaratsastajienkin keskuudesta. Toiset narunpyörittäjät ovat vain fanaattisempia asian suhteen kuin toiset. Joillekin narunpyöritys on vain apuväline jota käytetään tarvittaessa ja sen jälkeen sitä ei käytetä, kun taas toisille se on pyörittämistä yhdestä päivästä toiseen.

Toisinhevostelijat "sanana" voi jossain asiayhteydessä antaa jopa negatiivisen kuvan. Jotkut meistä ihmisistä ovat toisinaan toisinajattelijoita, se ei kuitenkaan tarkoita että olisimme jostain asiasta oikeassa vaikka toisin ajattelisimmekin - meillä vain on erilainen näkemys asioitten suhteen. Joskus toisella tavalla ajattelija voi olla jopa kieroutunut, ainakin valtaväestön silmin katsottuna. Kun olen lukenut tänne kirjoitettuja tekstejä, löytyy myös tältä foorumilta erilailla ajattelevia ihmisiä.

On hyvä että on erilailla ajattelevia ihmisiä. Jos kaikki ajattelisivat kuten minä, suomi olisi täynnä minunlaisia lännenratsastajia :)
Viimeksi muokannut orvari päivämäärä Ke Joulu 30, 2009 11:32 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
orvari

ViestiKirjoittaja Tuizu » Ke Joulu 30, 2009 11:31 pm

Terve! Meidän isolla tallilla, 45 hevosta, on ihmeen suvaitsevainen ilmapiiri. Sinne on mahtunut muitakin toisinhevostelijoita, vaikka emme ole ihan samanlaisia. Joskus saan kuulla että olen aivan liian tarkka hevosestani, että: lopeta se suurennuslasilla katselu ja ratsasta! Edellisellä tallilla kannoin kokeeksi hevoselleni päivässä muutaman litran energisoitua suodatettua vettä. Sain kuulla että se parantaa ämpärissä olevan veden laatua vaikka se olisi vain siellä muun veden seassa. No, sitten tallilla alkoi kiertää huhu että hevoseni saa vain molekyylitöntä vettä. Mistähän sellaista mahtaisi saada? Olis ollut aika hauska olla kärpäsenä katossa kuuntelemassa että mitä siellä puhuttiin koska itse en ollut kenellekään maininnut, mitä kanisterissani kannan. Nyt olen lopettanut veden kantamisen koska se oli magnetisoitua ja olen tutustunut magnetismiin vähän enemmän ja todennut että se ei välttämättä olekaan hyvä juttu. tällä hetkellä olen ainoa joka tallilamme on laittanut hepan karsinaan myös ämpärin juoma-automaatin lisäksi. Minulta on kysytty että eikö hevoseni osaa juoda automaatista mutta olen selittänyt että se juo enemmän kun sillä on myös ämpäri. Nyt on yksi muukin hevosenomistaja alkanut miettiä ämpäriä.

Sitä ihmettelen ettei kukaan ole tullut minlle ääneen kummastelemaan jin/jang hoitoja joita tammalleni teen välillä keskellä pihaakin. Minusta tuntuu että olen jotenkin sellaisessa maineessa että ihmiseteivät enää jaksa ihmetellä. Tiedän myös että monen mielestä olen aina ratsastanut hevostani liian vähän. Kukaan ei kuitenkaan tule siitä sanomaan minulle.

Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan ja siksi on vaikeaa tuoda näkemyksiään esille omalla tallilla. Muutama vuosi sitten hieroin muutamia hevosia tallillamme ja sitten tuli yksi hevosenomistaja kysymään että voisinko hieroa hänenkin hevostann kun kuulemma hieron sittenkin ihan hyvin. Siis oletus oli että en hiero hyvin kun olen liian tuttu. No, minä hieroin hänenkin hevostaan ja hän oli hämmästynyt muutoksesta mikä hevosessa tapahtui.
Tuizu

ViestiKirjoittaja Petra » To Joulu 31, 2009 12:18 am

Ite ainakin täällä peräkylällä miellän itseni toisinhevostelijaksi, eli siis tällaiseksi pehmeämpiä arvoja (ja maalaisjärjellä ajattelua) kannattavaksi hevosenkäsittelijäksi. Monesti kun näkee että raipalla mäiskiminen on ainoa keino ratkoa asioita. Mutta siis, kyllä täällä päin katotaan vähän kieroon tällasia. Ehkä siksi koska monesti ihmiset pelkää siitä "tutusta ja turvallisesta" luopumista ja uuteen juttuun tutustumista. Jos on kysytty niin selitän kyllä mutta en viitsi mennä kellekään tuputtamaan näitä juttuja. Pitääpä ihan huvikseni kaivella tämän mielestäni melko kyseenalaisen keskustelupaikan, Petsien keskustelu kuolaimettomuudesta. http://www.petsie.fi/forum.php?catid=3& ... 05&range=1 Alussa keskustelu on ihan asiallista mutta itelläni alko ainaki pikkuhiljaa keittämään yli kun siellä loppusivuilla joku yrittää niin kovasti olla pätemässä kuolaimettomuutta vastaan. Ei siinä mitään jos niin päin ajattelee mutta miksei vois sen verran suvaitsevampi olla että esimerkiksi kokeilis muutaman kerran kuolaimetonta ja sanois sitten. Sama homma rungoton satula -keskustelussa, tyypit tulee sinne kertomaan että rungottomat ovat syvältä vaikkeivat ole ikinä olleen edes koketuksissa ko. satuloihin :) Ehkä tää nyt meni vähän ot:ksi mutta kertoo vähän tuosta suhumisesta nuokin.
Petra

ViestiKirjoittaja erkka » To Joulu 31, 2009 6:18 pm

Itse olen lapsesta saakka tottunut siihen, että kotona on hevonen jonka kanssa harrastellaan. Isot tallit, raviradat, kilpailut ja kaikki muu "tavallinen hevostelu" on mulle kokolailla vieras maailma. Aikuisella iällä oman hevosharrastuksen aloitettuani se on sit kans kokolailla ollut sitä, että pidetään paria lemmikkiheppaa omassa pihatossa. Monta kertaa oon kyllä ollu tosi tyytyväinen siihen, ettei ole sellaista sosiaalista painetta jota vastaan rimpuilla.
Paikallinen naapurustokin suhtautuu tällaiseen kotitarvehevosteluun yllättävän suopeasti. Kesällä ajettiin Velmun kanssa naapurin maitotilan nuoripari kirkolta juhlapaikalle, noin 10 km reissu yhteen suuntaan. Kyytivälineenä oli raskaat, nelipyöräiset kiesit. Velmulla ei ollut kuolaimia eikä rautakenkiä, vain bootsit jalassa kun soratietä kerran mentiin. Kyydissä istuessaan hääpari kiitteli bootseja, että ovatpa oiva keksintö.
erkka

ViestiKirjoittaja Ivus » To Joulu 31, 2009 7:18 pm

Ikäväkseni olen todennut että erilaista kuin tavoitteellista (lue kilpailu) ratsastusta joutuu usein selittelemään. En harrasta westerniä enkä klassista ratsastusta, mutta olen molemmista varastanut työkaluja ja apuja päästäkseni sekä minua että hevosta miellyttävään yhteistyöhön. Kyliltä kuuluu millon minkäkinlaista juttua; mm. pari vuotta sitten minut leimattiin eläinrääkkääjäksi koska hevosillani ei ole edes kenkiä, ja asuvat talvenki kylmässä pihatossa, eikä niitä edes loimiteta :D Mutta eipä noihin enää voi suhtautua muuta kun naureskellen, jättääpi huomiotta vain kateellisten paneskelut ja ns. keep your eyes on the prize, eli mie olen tyytyväinen kön hevonen on tyytyväinen ja tekee mielellään sille annetut tehtävät.

Toivolan karvaiset kaverit toivottavat kaikille karvaisille ja kaljuille lukijoille Riemukasta tulevaa vuotta!
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja Intsi » To Joulu 31, 2009 7:20 pm

Yleisesti ottaen ihmiset suhtautuvat joko niin, että hienovaraisesti tulee pidettyä sellaista linjaa, ettei juurikaan ajetan keskustelua sille tasolle, jossa tulisi "mässättyä" eri tavoin ajattelulla, koska tulisi liian monta kitka kohtaa, joiden selittäminen veisi ikuisuuden. Nämä tunteet lähinnä sellaisten ihmisten kanssa, joiden tiedän hevostelevan täysin eri tavoin, ja tiedän, ettei heillä ole myöskään halua / tarvetta muuksi mitään muuttaa.

Oppilaistamme suurin osa ottaa opit ihan hyvin vastaan. Joku voi suhtautua huvittuneen uteliaasti, toinen loputtomalla tiedon janolla, kolmas vähän epäillen mutta kokeillen ja joku hyvin neutraalisti. Erilaisia kuuntelijoita, katselijoita ja kokijoita voisi kuvata pitkän listan lisääkin. Muutama on satoihin opetettaviin mahtunut sellaisiakin, jotka ovat olemuksellaan haastaneet miettimään, että mitä sitten, jos toinen jostain syystä hakeutuu seuraasi kuulemaan, mutta ei kuitenkaan ota pisaraakaan vastaan, vaikka alku aikojen kiihko opettamiset on aikaa sitten jääneet taakse... ehkä opin, ehkä en. Yritän kuitenkin vuosien mittaan oppia lähestymään erilaisia ihmisiä, ja toisaalta oppia hellän päättäväistä rajan vetoa silloin, kun haluan suojella itseäni joltain liian kovan näkemisen turmeltavalta vaikutukselta.

Mitä tulee ihan yleisesti ottaen ihmisten suhtautumiseen "toisin" hevostelevien suhteen, niin ilokseni voin sanoa, että hiljalleen suvaitsevaisuus tuntuisi lisääntyvän, sitä mukaa, kun tietokin lisääntyy.
Joka päivä voi oppia jotain uutta ;D
Intsi

ViestiKirjoittaja Ane » Pe Helmi 19, 2010 2:22 pm

Aiemmassa asuinkunnassani virallisesti monet pitivät minua sekopäänä, kun mm. lastasin nuoren kokemattoman hevosen siten, että kun se sinne meni, pyysin jo heti traikusta pois. Päätään pudistelivat ja hulluksi leimattiin. Vielä enemmän sain hullun maineen siitä, että annoin nuoren hevoseni kasvaa rauhassa nelivuotiaaksi, ennenkuin aloin sillä yhtään ratsastaa. (Tokihan se oli totutettu selässä oloon jo parin vko ikäisenä (nostelin pikkuisiani sinne varsan selän yläpuolelle. Painoa ei laskettu selkään, mutta siitähän se alkoi toki.)) Hyvä hevonen menee hukkaan eikä se koskaan ehdi oppia kaikkea tarvittavaa, eikä se kehity normaalisti, jos sitä ei aleta liikuttaa jo 3-vuotissyksyllä. (Hevonen on nyt 18v. eikä ole sairasta päivää nähnyt, mitä jäseniin tulee ja sillä on aina ollut poikkeuksellisen hyvä balanssi ja etäisyyden arviointikyky ym. Ja se oppii hitsin nopeasti kaiken, niin hyvässä kuin pahassa.) Edelleen minulla on siellä virallisesti huuhaan maine, mutta privaatisti yks sun toinen sitten soitttaa neuvoja tai pyytää käymään. Monikaan ei kuitenkaan sitten julkisesti tule myöntäneeksi, että olen avuksi ollut. Ei myönnä silloinkaan, kun siihen olisi selkeästi tilaus. Mutta eipä se minulta ole onneksi pois. Pääasia, että hevonen ja ihminen löytävät yhteisen sävelen.

Nykyisessä asuinkunnassani ollaan enemmän lännessä ja selkeästi näiden ihmisten mielestä annetaan kaikkien kukkien kukkia vapaasti. Kaikkien hihhuleittenkin. Toistaiseksi ainakin on ollut sellainen olo.
Ane

ViestiKirjoittaja Mariri » La Helmi 20, 2010 10:41 pm

Tuli tässä yks päivä juttua hevosista luokkakaverin kanssa, ja jotenkin tuli puheeksi ratsastuskoulujen erot tuohon talliin missä käyn. Sanoin sitten jotenkin, että jos Jatta haluaa esimerkiksi laukata enemmän mitä ollaan menty, niin annan sen yleensä laukata. Sen jälkeen alkoi saarna, että hevosen ei saa koskaan antaa päättää ja päläpälä, en tainnut edes kuunnella, olin justiinsa täällä lukemassa näitä tekstejä, jotka kiinnosti enemmän mitä sen selitykset. Totesin siinä sitten vaan, että kukin tavallaan, mulle on tärkeintä, että sekä hevosella että mulla on hauskaa, molemmat pystyy luottamaan toisiinsa ja mitään vaaratilanteita ei synny (okei ei niitä voi koskaan täysin estää, mutta hevosta kuuntelemalla niitä tulee huomattavasti vähemmän kuin pakottamalla).

Samaten eräällä ratsastuskoululla oli joskus aikoinaan hevonen, jota oli lyöty. Tarhasta haettaessa tuli päälle, raippaa ei saanut viedä sen lähellekään ja satulaakin se pelkäsi. Kyllä tyypit vähän ihmeissään katsoi ja naureskeli, kun istuin aluksi tarhan ulkopuolella ja kun hevonen tottui siihen, siirryin tarhaan sisälle, aluksi pysyin portin kohdalla ja aivan reunassa, siitä olisi ollut nopea tehdä syöksy aidan toiselle puolelle. Seuraavaksi kävelin rauhallisesti hevoseen katsomatta ympäri tarhaa varmaan viikon verran n.5-20min joka ikinen päivä. Johan loppui kavereiden nauru ja ilmeet muuttui, kun yksi päivä kyseinen hevonen tulikin mua vastaan korvat pystyssä. Muutaman kuukauden kys. hevosta hoidin ja loppuajoilla ei muillakaan ollut ongelmaa sen kiinni ottamisessa, ei pelännyt enää paljoa raippaa ja satulointi sujui ongelmitta. Muut olivat siihen asti ottaneet oppia vain tallin omistajalta, joka haki hevosen tarhasta aina vihaisesti karjuen jos yritti päälle tulla. Pitivät aluksi minua ihan hulluna, mutta jotenkin vaan asenteet muuttuivat.

Muut tutut jotka on mun hevosteluita ollut joskus kattomassa, eivät ainakaan suoraan ole mitään pahaa sanoneet :)
Mariri

ViestiKirjoittaja Intsi » Su Helmi 21, 2010 12:33 pm

Pitivät aluksi minua ihan hulluna, mutta jotenkin vaan asenteet muuttuivat

Tuo nosti mieleen, että tuossa on mielestäni juurikin se paras resepti saada asenteita muuttumaan eli
ystävällisesti voi toki yrittää puhua oman asiansa puolesta (mikä se sitten kelläkin on), mutta loppu viimein
pitää vain hyväksyä, että kukin tyylillään, toivoa, että hyvistä asioista jotain tarttuu, viimeistään sitten, kun
se on toiselle ajankohtaista. Jos siis on tarkoitus koettaa jakaa jotain omasta hyvästään muille, kuten ainakin
itselläni. Muutenhan en tätä opetustyötä tekisi.
Joka päivä voi oppia jotain uutta ;D
Intsi

ViestiKirjoittaja SanniStella » Ma Huhti 12, 2010 10:52 am

..
Viimeksi muokannut SanniStella päivämäärä Ma Maalis 14, 2011 1:35 am, muokattu yhteensä 1 kerran
SanniStella

ViestiKirjoittaja Warda » Ma Huhti 19, 2010 5:18 pm

Ei voi olla totta, millasta keskustelua tuolla petsien linkissä!! Tuli niin paljon itselle sanottavaa, etten viitsinyt edes aloittaa omaa viestiä alueelle :D On kyllä aika tietämätöntä porukkaa ja rivien välistä näkee, että ovat juuri niitä suustakiskojia.
Warda

ViestiKirjoittaja Emili » Su Touko 02, 2010 5:43 pm

Eri tavoin suhtautuvat. Suurin osa tuntuu olevan tyyppiä "vähän hienoa, mutta ei tuo kyllä minulle/minun hevoselle sopisi". Esimerkiksi kun Petsiessä olen puhunut kengättömyyden ja kuolaimettomuuden puolesta, on moni ollut sitä mieltä että kai nyt tuollainen vanha läski rauhallinen suomenhevonen! Nyt on sitten nuori tilastohevonen tallissa ja siinä vaiheessa kun sen kanssa aletaan päästä vähän pidemmälle niin odotan innolla juuri tämän tyyppisten ihmisten reaktiota :D

Sitten on epäilijöiden ryhmä, jonka kanssa saa usein alkaa väittelemään. Riippuu vähän henkilön luonteesta miten väittely etenee. Jonkun kanssa on ihan turha kiistellä, koska "eivät kuolaimet satu, et voi todistaa, älä nyt sekoita mitään fysiikan lakeja tähän, ei ne aina toimi". Tuollaisien retiisien kanssa en ala sen enempää väittelemään, jos ihminen ei usko fysiikan lakeihin niin miten sille voi yhtään mitään saada päähän :D Sitten on niitä joiden kanssa väitellään, ja kun on kulunut hieman aikaa, tyyliin puoli vuotta, niin nämä ihmiset eksyvät kokeilemaan kengättömyyttä tai kuolaimettomuutta ja saattavat jopa siirtyä jompaan kumpaan.

Yleisesti ottaen suhtautuminen on hyvää. Itse olen niin varma tästä touhustani että jo sillä tiedon määrällä saan usein ihmiset puolelleni. En yleensä ala tuputtamaan ihmisille, jos he eivät itse vaikka kysy "miksi näillä ei ole kenkiä?" Siinä vaiheessa saa varautua pitkään selostukseen. Toisaalta, nyt on sitten monia jotka lähettelevät kuvia kengättömistä kavioista ja kyselevät miten pitäisi vuolla jne. Se on juuri sitä mitä haluan tehdä, joten jatkan ylpeänä ihmisten kieroa käännyttelyä :3
Emili

ViestiKirjoittaja Warda » Su Touko 02, 2010 9:09 pm

Se on paras tyyli, että pikkuhiljaa kertoo asioita ihan vaivihkaa ja antaa ihmisen itse löytää se "ahaa"-elämys. Niinkuin he olisivat keksineet jutun ihan itse ;)

Itse en kauheasti puhu muiden, kuin samanhenkisten ihmisten kanssa. Jos huomaan, että jonkun muun kanssa voi jutella ja kertoa asioita, niin tietenkin silloin. Niitä on vaan harvassa. Sen takia ratsastan ja valmentaudun kaikessa hiljaisuudessa :mrgreen:
Warda

ViestiKirjoittaja Meia. » Ma Touko 17, 2010 3:19 pm

Valitettavasti olen kohdannut paljon epäuskoa ja väheksyntää toisinhevostelua kohtaan..Itse en pidä ''mitä poppakonsteja nukin nyt on''-asenteesta, vaan ihmisten pitäisi ymmärtää ja tutustua asiaan enemmän..
Meia.

ViestiKirjoittaja Esteri » Su Loka 10, 2010 2:24 pm

Kun täällä Rovaniemellä oli Noora Ehnqvistin kurssi, ja siitä mainos 'ihastuttavan' hevostalli.netin tallielämää osiossa Rovaniemi otsikon alla, niin sinne joku kirjoitti näin, lainaten ensin pätkän mainoksesta 'millaisen ihmisen hevonen valitsisi' sitten jatkoi, että tädeillä on liikaa aikaa.. :roll:

Suhtautuminen on tuota luokkaa usein.

Onneksi on paljon sellaisiakin ihmisiä, joiden kanssa näistä asioista voi keskustella ja jakaa kokemuksia.

Tuputtaminen ei kuitenkaan missään nimessä kannata. Ehkä oma hyvä 8-) esimerkki voisi vaikuttaa positiivisella tavalla.
Jos ihmiset huomaavat, että näin voi saada hienon suhteen hevosen kanssa, niin ehkä jotain ajatuksia voisi herätä.. :P
Esteri

ViestiKirjoittaja Marge » Su Marras 21, 2010 5:50 pm

Minä olen narunpyörittelijä nykyisellä tallilla ja minulla on ilkeä hevonen joka minulla kuulemma täytyy laittaa kuriin ja sitten vanhemmalle hevoselle minä olen opettanut, että minua pitää seurata vapaanaollessa ja se seuraa kuulemma siksi, kun se on niin kiltti. Ja mun hevoset syö vielä jotain ihme yrttejä, oksiakin, kauheeta.

Kun kerroin taluttavani aina yhden orin tarhaan pitkällä narulla jne, niin heidän mielestään siis juoksin karkuun sitä hevosta, minulle kerrottiin, että kun laittaa kettingin suuhun niin silloin se ori on nöyrä. Joo.

Kun kerroin vaihtavani tallia, niin minulle sanottiin, että onhan se hyvä, että pääset omanlaistes pariin. Niin se on kyllä hyvä niin voidaan sitten olla hulluja ihan omassa porukassa.

En jaksa vaivautua väittelemään heidän kanssaan mistään, hirveestihän ne nauroi kun tekokäden "rakensin", mutta minusta onkin mukava tuottaa iloa muille :D

Mutta ajatelkaa mikä etuoikeus on saada hevostelusta enemmän irti ja osa ihmisistä ei sitä ymmärrä :)
Menneisyydelle en voi mitään, tulevaisuuten voin vaikuttaa...
Marge

ViestiKirjoittaja tuulikki » Su Marras 21, 2010 6:53 pm

Marge kirjoitti:Mutta ajatelkaa mikä etuoikeus on saada hevostelusta enemmän irti ja osa ihmisistä ei sitä ymmärrä :)

Niinpä ja tiesivätköhän he, että hevostelusta voi tulla hyvä mielikin? Ei sen pakko ole olla sitä tunneilla/valmennuksissa/kisoissa tuskaista vääntämistä, kun ei mikään onnistu ja "tee se paremmin ja ei kun tee se niin näytä sille ja käytä sitä raippaa ja sitten hevonen pukittaakin ja lennät selästä ja sitten lähdetään kotiin itku kurkussa odottamaan seuraavaa valmennusta. Ja sitten kuuletkin seuraavan kerran tallille tullessasi, että joku on puhunut selkäsi takana miten et sille ja sille hevoselle pärjännyt kun et käskenyt sitä niin ja niin paljon.
Voi että, en yhtään kaipaa ratsastuskoulumeininkiä. En jaksa sitä ainaista selittelyä ja "pakko-olla-parempi-kuin-tuo".

Nyt kun miulla on mahdollsuus pitää hevoset omassa pihassa, niin en kyllä sitä ihan suosiolla vaihda pois. On niin ihana, kun saat tehdä asiat omassa tahdissa ja juuri niinkuin itse haluat. Eikä kukaan ole huutelemassa neuvoja! Saat harjailla hevostasi vaikka päällä seisten, eikä kukaan tuomitse.
Pidän hevoset pihatossa, voi kamalaa. Eivätpähän nuo viime talvenakaan kylmyyteen kuolleet :) Hevoseni saavat heinää vapaasti, nehän lihoo sairaiksi! Ei, kyllä nuo ovat oppineet, että ei sitä ruokaa ole pakko hotkia kokoaikaa. Mitä rehuja ne syö? Prixiä ja leipää, ai pitäiskö niiden saada jotain muutakin mössöjä? Eipä nuo ole valittaneet. Miten sie voit ratsastaa niillä kun niillä ei oo kenkiä? Helposti, haluatko itse kokeilla?

Olen ottanut sen kannan, että jos ihmiset haluavat tulla meillä käymään niin saavat tulla. Jos heillä on jotain kysyttävää, niin saavat kysyä ja vastaan kyllä niin hyvin kuin osaan. Mutta en rupea saarnaamaan mistään, koska tiedän, että en kumminkaan saisi ketään omilla puheillani vakuutettua, vaan aina pitäisi tietää lisää ja perustella paremmin.

Kertokoot eläinten olemus ja ulkonäkö tarpeellisen.
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja Marge » Su Marras 21, 2010 7:41 pm

tuulikki kirjoitti:Niinpä ja tiesivätköhän he, että hevostelusta voi tulla hyvä mielikin? Ei sen pakko ole olla sitä tunneilla/valmennuksissa/kisoissa tuskaista vääntämistä, kun ei mikään onnistu ja "tee se paremmin ja ei kun tee se niin näytä sille ja käytä sitä raippaa ja sitten hevonen pukittaakin ja lennät selästä ja sitten lähdetään kotiin itku kurkussa odottamaan seuraavaa valmennusta. Ja sitten kuuletkin seuraavan kerran tallille tullessasi, että joku on puhunut selkäsi takana miten et sille ja sille hevoselle pärjännyt kun et käskenyt sitä niin ja niin paljon.
Voi että, en yhtään kaipaa ratsastuskoulumeininkiä. En jaksa sitä ainaista selittelyä ja "pakko-olla-parempi-kuin-tuo".

Toivottavasti se joskus valkenee heillekin, mutta nyt minulle ainakin riittää oma hyvä mieli tässä harrastuksessa.

Vanhempi tammani, jota oikeastaan voi kutsuakin sellaiseksi jokapaikan höyläksi kävi viimeiset "kouluvalmennukset" noin kaksi vuotta sitten. Sitä ennenkin oltiin menty jo westernin alkeita jne. mutta näiden valmennuksien jälkeen ei meitä nähdä enää perinteistä ratsastusta harrastamassa ollenkaan, mutta kun toimi koulussakin niin moitteettomasti ja ihan tyytyväisesti niin aattelin, ettei siitä nyt pahaakaan voi seurata, ennenkin se on valmennuksissä käynyt hoitajansa kanssa. Niin, ensimmäisenähän minulle kerrottiin, että hevoseni on ravuri (aijjaa) ja ettei se voi suoriutua tästä tunnista (okei, kiitos), tunti olikin täysi fiasko, hevonen kaatui ja se ja ratsastaja olivat kokoajan opettajan "puhuttelussa" keskellä kenttää. Paras kommentti kuuluin jotenkin näin (pidätä, pidätä, pidätä meno on kuin vermon takasuoralla). Miten sen nyt sanoisi, hevoseni ei ole koskaan oikeasti mennyt niin huonosti ja valmennuksissa se on käynyt ennenkin ja aina on kyllä kehuttu RAVURIA. Itku kurkussahan minä tallilta pois lähdin ja päätin, että ennenkaikkea minun hevoseni ei tarvitse sietää tuollaista kohtelua. Minä näin asian niin, että opettajan ammattitaidossa on kyllä kovat puutteet, jos ei osaa ottaa tosiaan huomioon hevosen rotua esim. muotoasioissa ja antaa sen kulkea hieman pidemmässä muodossa rennosti, kuin vetämällä sen pään linkkuun jolloin se juoksee karkuun.

Niin, halusimpa vain purkaa tämänkin tähän, anteeksi, ei liity topicin aiheeseen mitenkään.
Menneisyydelle en voi mitään, tulevaisuuten voin vaikuttaa...
Marge

ViestiKirjoittaja Piia » Su Marras 21, 2010 10:41 pm

Ihan alkuun kerron että tämä minun muutos tähän maailmaan alkoi viime kesänä kun ostin ruunalleni kuolaimettomat suitset. Siitä se lähti :D Eli paljon opettelemista on, mutta into oppiakkin on todella suuri :) Olen aina ollut kiinnostunut hevosystävällisemmistä tavoista ja vähän niitä toteuttanutkin mutta nyt alkoi uusi lehti meidän elämässä kun aloin ymmärtämään asioiden oikeat laidat. Kun hevoset sai omaan pihaan niin ei todellakaan tarvitse välittää mitä muut sanoo... :D

Minäkin olen huomannut että jos kerron "uusista" asenteistani toisille hevosihmisille, eivät ole sanoneet asiaan mitään mutta ilme kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Ja nykyään tuntuu hankalalta jutella "perinteisellä" tavalla hevostelijoiden kanssa hevosista ja siihen liittyvistä asioista... On mielipiteet nykyään niin vahvoja joten en kehtaa sanoa mitään... olen yleensä vain hiljaa ja kuuntelen jos muut juttelee :D Onneksi uusi naapuri tuntuu olevan hyvin samanhenkinen ihminen... Jos häneen enemmälti tuttustuu niin pääsee höpisemään ja miettimään näitä asioita yhdessä :)

Raskastahan tämä yksinään pähkäily on, mutta kun katsoo tuonne tarhaan ja näkee miten nuo kaksi karvakorvaa ovat muuttuneet (ovat taas hevosia, niinkuin hevosten kuuluukin olla :D), auttaa se taas hymyssäsuin jatkamaan :)
Jos puhut eläimille, ne puhuvat sinulle ja opitte tuntemaan toisenne. Jos et puhu niille, et opi tuntemaan niitä. Mitä ei tunne, sitä pelkää. Sen mitä pelkää, haluaa tuhota. -Intiaanipäällikkö Dan George-
Piia

ViestiKirjoittaja Jen-ska » Ma Marras 22, 2010 11:57 am

Oon lähiaikoina huomannu samaa kuin Marge: Ihmiset ajattelee että mun hevonen on jotenkin poikkeuksellisen älykäs ja persoonallinen, kun se ilmaisee itseään niin selkeästi ja käyttäytyy fiksusti. "Olispa meidänkin Polle noin Hieno!" -No olishan se, jos sitä kohdeltaisiin kuin älyllistä olentoa.
Jen-ska

ViestiKirjoittaja Lii » To Joulu 30, 2010 7:33 am

Ei mulle ainakaan mitään ihmeellisemppä oo siitä puhuttu paitsi eräs kaverini joka ratsastelee kuolaimilla sanoo aina, että niihin ei satu vaikka käytäiskin kuolaimia, mutta ei sen kummempia mulle sanota :)
Lii

ViestiKirjoittaja Misslich » La Tammi 15, 2011 2:25 am

En oo pahemmin törmännyt keidenkään kanssa väittelemään. Paitsi silloin kun pari vuotta sitten en ollut vielä vaihtanut hevosystävällisempään tapaan, joku tyttö tuli minulle netissä väittämään että ratsastus on eläinrääkkäystä. Kerran oli likka ollut ratsastuskoululla..noh mikäs siinä. Muttaaa, nyt oma polle on vuokrapaikalla.. ratsastustuntien jälkeen joskus kun väsään pyörön kentälle ja ratsastustuntilaiset odottavat kyytiä kotiin, ne tulevat katsomaan miten mulla siellä sujuu ja sitten kentän laidalta kuuluu supinaa, sen jälkeen sitten tullaan kysymään "saako sitä rapsuttaa" ja jutellaan mukavia. Positiivista kommenttia vain olen saanut. "Meidän Musti ei menis ikinä noin!" "miten sä ton oot sille opettanu?". eheh.. kerran kaverin pyynnöstä kokeilin pyöröjuttuja hänen shettiksellään mutta karkasi vain narujen ali.._VÄHÄN_ huono se pyöröhökkeli.. eipä se kaveri silti muuttanut asennettaan mun "hippeilyyn".
Taas yksi tuttavani joka tullut kyydissämme tallille on ollut vähän epäröivä kunnes huomasi miten hyvin saan ponini toimimaan ilman varusteita. Hän usein katselee kentän viereltä tuntimme jälkeen miten opetan ponilleni uusia juttuja (: Tallin omistaja (jolla polleni nyt on niin ja enkkutyyliin hänen tallillaan mennään) hämmästyi kyllä aluksi suuresti kun vaihdoin kuolaimettomiin enkä enää suostunut antamaan ponia lainaksi kokeneemmillekaan tunneille. Hän on silti tukenut minua ja auttanut paljon! Onneksi on näitäkin ihmisiä ^^
Loputon on tieni kun yksin sen kuljen ja sydän on kiinni, sen suudelmiin suljen...
Misslich

ViestiKirjoittaja Ivus » La Tammi 15, 2011 11:10 am

Heh, minut on siellä toisella vihreällä sivustolla leimattu "ihmehihhuliksi", ilman että edes otin osaa koko keskusteluun. Keskustelu koski kuolaimia, ja joku oli linkittänyt sivustoni kuolaimettomuudesta keskusteluun. Yleinen mielipide oli että "ihmehihhuli, kuolaimet ei satu, hackamorea voi käyttää aivan kuka vaan". Haluan aina varoitella ihmisiä mekaanisen hackamoren käytöstä, sillä Martti-vainaalla oli nenäpiissä 2cm paksu ylimääräinen rusto hackamorenkäytöstä (Tämä taas niitä asioita joissa aika on muuttanut yleistä mielipidettä; n.15-20v sitten oli päivänselvää ettei hackamorea saa käyttää kuka vaan millä vaan hevosella, vaan se tosiaan vaatii taitoa, pehmeän käden ja hyvin koulutetun hevosen).
Olenkin ottanut ihmehihhulin kunniamainintana, olen ymmärtänyt jotain mitä aivan kaikki eivät tajua :)
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja Koo » La Tammi 15, 2011 2:18 pm

No ei se ainakaan positiivista ole...

Entisen tallin omistaja ei antanut tehdä mitään. Ei yhtään mitään. Hevonen ei saanut olla irti edes tarhassa (vaikka muut hevoset n. ½ kilometrin päässä laitumella) ja jos ponilla oli naruriimu + lukoton juoksutusliina, oli se pidettävä aivan joka välissä kädessä nätisti käärittynä. Kuolaimetta ratsastaminen oli hengellä leikkimistä, narunpyörittely turhaa huuhaa-paskaa (vaikka näki kyllä, ettei poni enää minulta karannut, toisin kuin ennen hippeilyn aloittamista....) ja muuta mukavaa. Viimeinen vuosi tuolla tallilla oli sellaista "äiti vie minut tallille katsomaan onko M kotona, jos ei, haen ponin, jos on, sillä on lepo".

Nykyisellä tallilla osa katsoo vähän oudoksuen, mutta esim. tallin omistaja oli hyvinkin ilahtunut että tällainen hipinalku liittyi sekavaan joukkoon.

Minun eräs parhaista kavereistani arvostaa hippeilyäni, vaikka itse onkin aluetason esteratsastaja ja valmentautuu ym, käyttäen siis kuolaimia ja muuta. Olin ERITTÄIN otettu, kun hän pyysi minua opettamaan hänen 5-vuotiaalle kisaratsunalulle kaulanarujuttuja ja muuta "hömppäilyä". Ja lupasipa vielä, että jos joskus vielä saa edellisen pikkuponinsa ostettua takaisin, ei käytä sillä koskaan kuolaimia. Ja jos ostan ponilleni aidot kuolaimettomat, lupasi hän kisata ponillaan minun kuolaimettomilla ainakin yhdet kisat. :3 + Onhan minulla joitain LH-piireistä tapaamiani kavereita, jotka toki suhtautuvat varsin positiivisesti.

Äiti taasen ei tykkää _yhtään_. Ei sitten yhtään, ei mistään. Ehkä siitä, että hippeilyni myötä poni ei ole enää juossut pitkin kyliä, mutta siinä kaikki. Siskokaan ei tykkää, hän saattaa ratsastaa ehkä kerran viikkoon ponilla jos sitäkään, ja poni on kuulemma minun kuolaimetta ratsasteluni vuoksi tullut kovin turtaksi kuolaimille. Tai siis vastustaa kuolainta tai jotain. Hohoo! >:) Okei, sisko muuttaa lähiaikoina Ouluun niin eipä tarvitse hänenkään valittaa kun ei ponia edes näe.
Koo

Seuraava

Paluu Muu jauhanta