Mistä tietää, milloin satulavyö on sopivan tiukka?

Kaikki ratsatukseen liittyvät keskustelut tänne.

Mistä tietää, milloin satulavyö on sopivan tiukka?

ViestiKirjoittaja Bessie » To Tammi 12, 2012 2:53 pm

Minusta tuntuu, että satulavyö kiristetään monesti liian tiukalle, mitenhän mahtaa olla? Tuntuu siltä, että vyöt vedetään niin tiukalle kun ne saadaan, ei ole ihme, jos hevoset irvistelee, luimii, peruuttaa tms. Onko oikein vain komentaa ja jatkaa kiristystä, vai pitäisikö se ottaa osoituksena siitä, että kiristys sattuu? Ja tiukkuutta kokeillaan monesti kyljestä, jonkin verran satulan siiven alapuolelta. Minusta satulavyö tuntuu eri verran tiukalta riippuen siitä, kokeileeko ihan alhaalta eli etujalkojen takaa -kyljessä se on löysemmän tuntuinen. Mistä tietää, mikä on riittävä tiukkuus? Mitä satulansovittajat/ ammattilaiset neuvovat vyön kireydestä?

Omalle tai hoitohevoselle sopivan tiukkuuden oppii varmaan tuntemaan, kun voi kokeilla, miltä vyö tuntuu vaikka kesken ratsastuksen. Tunneilla vaan tuntuu, että vyöt kiristetään varmuuden vuoksi niin kireälle, ettei asiaa tarvitse enempää miettiä. Minä vaan mietin, miltä tuntuu työskennellä, jos rinnan ympäri menee ahdistava liian kireä vyö. Satuloiden mukavuus ja sopivuus vaikuttaa paljon siihen, miten hevonen voi työskennellä, entä vyö?
Bessie

Re: Mistä tietää, milloin satulavyö on sopivan tiukka?

ViestiKirjoittaja hiippari » Pe Tammi 13, 2012 8:18 pm

Tiedä sitten. Mun hevonen ei kyllä tykkää siitä yhtään, jos vyö on liian löysällä ja satula pääsee liikkumaan. Sen lisäksi sillä toi narskuttelu toimii niin, että narskutellaan VAIN jos satulavyö kiristetään sisällä tallissa. Sen sijaan pihalla puomissa ei narskutella, eikä maneesissa, vaikka homman tekisi kaikin puolin ihan samoin. Tästä syystä olen miettinyt että näinköhän tuo sitten voisikin olla jokin monimutkaisempi "opittu juttu" kuin mikään kivun ilmaus.
hiippari

ViestiKirjoittaja papu_ » Su Tammi 22, 2012 2:05 pm

Minulle on kerrottu, että vyö on sopivan tiukalla, kun sen alle mahtuu muutama sormea etujalkojen välistä kokeiltaessa. Toinen hyvä keino on katsella hevosen ilmeitä ja asentoa. Kyllä sen huomaa, jos vyö kiristää. Tai jos satula valahtaa vatsan alle. Siitä ainakin viimeistään älyää, että vyö on jäänyt liian löysälle :mrgreen:
papu_

ViestiKirjoittaja sos-84 » Su Tammi 22, 2012 2:59 pm

Minä olen kokenut erityisen haastavaksi vyön kiristämisen yhdistelmällä joustorunkoinen satula paksuilla memoryfoam toppauksilla ja joustovyöllä. Vyön kiristää selkäännoustessa sopivaksi, mutta se löystyy tosi paljon ja monta kertaa joutuu vyötä kiristämään kesken ratsastuksen, kun toppaukset lämpeää ja muotoutuu hevosen selkään... Ei ole kiva, kun kesken harjoittelun satula yhtäkkiä keikkaa sivulle...
Nyt tilasin sellaisen ns.issikkavyön, jossa soljet on yhtä, liikkuvat rullan avulla. Äh en osaa selittää. Tällainen <http://www.hooks.fi/product.aspx?productid=330004&deptid=103&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC>. Toivottavasti tuolla saadaan satula pysymään paremmin paikallaan, ilman älytöntä jatkuvaa kiristelyä. Toinen vaihtoehto(paljon kalliimpi) on sitten hankkia ohuemmat toppauspaneelit.
Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
http://kuvablogi.com/blog/5069/8/
sos-84

ViestiKirjoittaja mona » Ke Huhti 11, 2012 9:55 am

Minä kiristän sen verran että selkään pääsen :) joskus satula saattaa hieman kallistua, mutta saahan sen suoristettua. kyllä sinne väliin monesti on lenkin jälkeen kämmenen saanut laitettua, mutta mitäpä pienistä :lol: lienee hepallekin mukavampi kun ei vedetä niin että vastinhihnat soi. heppapoloja säälin, kun näen miten jotkut vetävät hampaat irvessä vyötä selästä kireämmälle... meillä on kyllä lännensatula, liekö se pysyy vähän paremmin, en tiedä. en ole ikinä vyön löysyyden takia selästä pudonnut. toki oma tasapainokin asiaan vaikuttaa ja ratsastaessa tehtävät asiat.
mona

ViestiKirjoittaja Tucca » Pe Huhti 13, 2012 2:47 pm

Perisyntini on satulavyön jättäminen liian löysälle. En vain mitenkään raaski hampaat irvessä kiskoa vyötä niin tiukalle, että vähintäänkin minun sieluuni sattuisi. :lol: Kunhan satula pysyy selässä eikä itsestään keikahtele kyljille, olen tyytyväinen. Tarkkailen myös, että en ratsastaisi itse vinossa.
"The technique we use with our horses isn't near as important as the kind of heart we put behind it."

- M. Rashid

Hevosellani on blogi. Jos haluat lukijaksi, laita yksityisviestiä.
Tucca

ViestiKirjoittaja Emil the ardenner » La Heinä 28, 2012 4:56 pm

Juu kyllähän tuollaisella tynnyriponilla, kuten meillä, saa vyön suht tiukalle kiskoa. Eiköhän se kuitenkin ole kaikkein eniten ratsastajasta kiinni se satulan selässä pysyminen;-).
Emil the ardenner

ViestiKirjoittaja Taru » Ti Joulu 25, 2012 4:01 pm

Mun mielestä joustovyö on hyvä! Sen voi kiristää aika tiukalle, mutta silti se joustaa hevosen liikkeitä. Suosittelen (:
Taru

ViestiKirjoittaja Mikoto » La Maalis 02, 2013 12:04 am

Joustovyö kuulostaa kyllä ihan hyvältä :o Pitää vaan olla tarkkana, ettei kisko sitä samalla lailla tiukalle, kuin joustamatonta.

Itse en ole ymmärtänyt vyön kiskomista hampaat irvessä. Loputon kiristely aiheuttaa aika monilla hevosilla jo reagoimista ja ilmeilyä. Satulan voi aina polkaista takaisin suoraan, jos keikahtaa. Pitää huolen, että vinon satulan huomaa sitten selässä ;) Sen sijaan valmiiksi vinoon kiristetty satula on vaikeampi oikaista selässä, jos vyö on kamalan tiukka... On mulla niinkin käynyt!
When riding a horse we leave our fear, troubles, and sadness behind on the ground.
-- Juli Carlson
Mikoto

ViestiKirjoittaja piitpoot » Ti Maalis 05, 2013 6:23 pm

Mites sitten se puoli asiasta, jos vyö on liian löysällä, niin että satula pysyy kyllä selässä, mutta saattaa liikkua sivusuunnassa, niin että aiheuttaa karvojen kulumista tai jopa kipeyttää herkkää selkää? Siksi mielestäni satulavyön kiristämisen napakkuutta ei saa kuitenkaan vähätellä.
piitpoot

ViestiKirjoittaja Bessie » Su Heinä 14, 2013 10:14 pm

Tutkin tätä asiaa nyt myöhemmin ja löysin tämmöisen tutkimuksen aiheesta: http://www.shkl.net/lehti/vanhat-artikkelit-1990-2006/kirea-mahavyo-syy-huonoon-menestykseen/

Lainaus ihan artikkelin lopusta
"Mahavyötä on kiristettävä 8-10 kg puristukseen, jotta varusteet pysyvät paikoillaan. Sitä kireämpi vyö alkaa vaikuttaa hevosen suorituskykyä heikentävästi. Tutkijat olivat sitä mieltä, että mahavyötä kiristetään yleensä liikaa. Mutta puristusvoiman arvioiminen onkin ongelmallinen juttu. Kehitteillä on vatsavyö, josta näkyy kiristyspaine. Tutkijat kehottivat käyttämään täysin elastista vyötä, ja kiristämään sitä vain sen verran että satula pysyy paikoillaan.

Kuinka sitten voi päätellä, että syy suorituskyvyn alenemiseen on liian kireä vatsavyö? ”Ei muuten kuin kokeilemalla paranevatko tulokset vyötä löysäämällä”, totesivat Bowers ja Slocombe. "
Bessie

Paluu Ratsastus