Ravurista ratsuksi?

Kaikki ratsatukseen liittyvät keskustelut tänne.

Ravurista ratsuksi?

ViestiKirjoittaja Prii » Pe Marras 25, 2011 10:09 pm

Juu, olen lukenut kaiken mahdollisen ja mahdottoman mitä netistä olen löytänyt. Ja niitähän sitten onkin löytynyt...

Mutta löytyykö keneltäkään täältä oikeita kokemuksia asiasta? Kaikenlaiset jutut kiinnostaisivat. Millaiset lähtökohdat, miten edistyi ja niin edelleen.
"For what the horse does under compulsion... is done without understanding;
and there is no beauty in it either, any more than if one should whip and spur a dancer."

- Xenophon, Greek historian

Meillä on opittavaa. (Linkki)
Prii

Re: Ravurista ratsuksi?

ViestiKirjoittaja tuulikki » La Marras 26, 2011 12:55 pm

Miulla on suokkiruuna, joka juossut viimeisen lähtönsä -08, sen jälkeen vähän "jäänyt" ja jossain vaiheessa ollut ns. äiti-tytär-hevosena. Miulle tuli vuosi sitten ja silloin vasta alettu oikeasti ratsastamaan, tai siis vaatimaan jotain muutakin kuin pää ylhäällä kovaa juoksemista.
Ruuna on alusta asti ollut tosi ihana käsitellä, älyttömän yrittävä ja positiivinen persoona. Mitään se ei kyttää eikä epäile, jos ei kuskikaan. Maastoilu kaverin kanssa ei ole ollut ongelma ja pidätteet menneet läpi helposti, vaikka kaveri ravaisikin edellä. Mutta jos päästi vierelle ja ravattiin vähänkään reippaamin, niin kilpailuvietti kyllä löytyi ja sitten mentiin! Pari kertaa jännitettiin oikeasti, että mihinkähän sitä joudutaan... Mutta onneksi kaverin kaipuu lopulta iski aina, kun toinen jäi mutkan taakse! ;)
Ollaan tehty paljon erilaisia siirtymisiä, niin selästä kuin maasta käsin, taivuteltu ja säkitetty. Laukannostot tulivat kuvioihin reilun neljän kuukauden jälkeen, kun pohkeet eivät enää olleet niin suuri kammotus, kun alkuun pienikin hipaus oli ruunan mielestä käsky kiitoraviin! Suurin harppaus tapahtui kuitenkin kesällä, kun ruuna oli ratsutettavana kuukauden ammattilaisella. Jo viikossa se kulki todella kauniisti ja malttoi paljon paremmin työskennellä (lie vrt kenttä-olosuhteet ja meillä pelkät maastot käytössä tehnyt myös ruunan asenteelle jotain?!), on se vaan kummallista, kun oikea-ratsastaja saa kaiken näyttämään niin helpolta! :D

Nyt meiltä sujuu kaikki askellajit ilman suurempia kaahotuksia, ruuna on kädelle todella paljon tasaisempi kuin vielä keväällä ja kaikista parasta on ehkä se, että kuskikin on saanut aivan uudenlaisia näkökulmia! En kyllä kadu hetkeäkään sitä, että ruuna kävi opiskelemassa ammattilaisella ratsastuksen saloja, niin paljon itsellekkin tuli uutta tietoa ja näkykantoja asioihin.
Nyt syksy-talvi ollaan käyty satunnaisesti muistelemassa ratsastuksen saloja CR-kurssilla ja positiivisella mielellä ollaan edelleen. Ne pienet hetket, joita silloin tällöin välähtelee onnistumisia, kantaa älyttömän pitkälle!
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja tulppis » To Joulu 08, 2011 1:47 am

Mulla on sh-tamma, 14v, joka tehnyt pari varsaa ja juossut vain vähän nuorena. Kiertänyt kymmenissä kodeissa ja ollut kaikkialle liian vaikea. Nyt olen kaksi vuotta sen kanssa puljannut ja yli juokseva jyrä jolla ei mitään voi tehdä on nykyään maasta käsiteltäessä hyvä ja juoksutuksessa erinomainen. Ratsuna ongelmat lähteneet aukeamaan vasta ihan äskettäin länkkäpainotteisen ratsuttajan avulla ja edistyminen ollut huimaa. Tamma ei luota ihmiseen eikä varsinkaan käteen, mutta on kovinkin yritteliäs jos siltä osaa pyytää oikein. Edelleen ristiriitatilanteisiin reagoi juoksemalla täysillä eteen. Rungostaan huikean vino, joten varovasti pyritään jumppaamaan mummoon notkeutta.
tulppis

ViestiKirjoittaja k94 » Ti Tammi 17, 2012 8:55 am

Itsellä 8vuotias lämpös ruuna,kesällä aloitti entinen väliaikainen omistaja sen kouluttamisen ja minä jatkan tätä projektia. Mulle tullessa eteenpäin liikkuminen ja pysähtyminen toimi, ravi ei ollut tottakai ratsun ravia vaan kamalaa ravurin harppomista ja kentällä varsinkaan laukka ei nouse, maastossa nousee kyllä jos pyytää, mutta tottakai sille maastossakin tulee se kilpailu tilanne mieleen ja sitten mennään kuin sokea ja kuuro eteenpäin kovasti ja pitää aina muistaa tehdä PUOLIPIDÄTTEILLÄ ,vahvoilla sellaisilla,hidastaminen...jos erehtyyy vetämään kerran kunnolla niin lähdetään puolet kovempaa ja saattaa parit pukitkin lentää siinä matkalla.
Korva pumpuleita minulla ei tietenkään ole, mutta ostaa ne pitäisi, ruuna pelkää aika paljon ääniä,ja vastaan tulevat kävelevät ihmiset on ihan kamala paikka tälle hevoselle sekä jokainen pienikin erivärinen läiskä jossain. (lumella kivi, hangessa oja missä vettä tms),tuntuu olevan yllättävän hermoheikko ravuriksi ...
Käsiteltäessä kuitenkin hyvä, taluttaessa on huomattavissa pientä jyräämistä.
mutta luonteeltaan muuten aivan mahtava ex-ravuri josta vielä toivoinmukaan tulee edes jonkinnäköinen ratsu :)
k94

ViestiKirjoittaja anutus » Ti Tammi 17, 2012 12:20 pm

Minulla ei nyt ole kauheasti annettavaa tälle ravurista ratsuksi -teemaan, mutta tahtoisin silti kommentoida tuota korvapumpuliasiaa. Kiitos ja anteeksi jo etukäteen. =)

Meidän tallilla on myös pari nuorta kilparavuria, jotka tuntuvat toimivan maastossa hyvin. Näillä pidetään myös korvatolleroita joka lenkillä, kun kuulemma säikkyvät maaston ääniä. Oma ratsuprojekti hermoili myös maastossa kesällä ja ravivalmentajat suosittelivat sillekin korvatuppoja. Jätin hankkimatta, kun ajattelin, että jossain vaiheessa sen on opeteltava menemään ilman niitä kuitenkin. Nyt puolen vuoden jälkeen ruuna kuuntelee edelleen skarpisti ääniä, mutta ei hermoile enää niitä.

Minulle hevosen hurjasti tarkempi kuuloaisti maastoillessa on niin arvokas apu, etten hevillä siitä luopuisi. Viikonloppunakin tuli kapealla tiellä mutkan takaa reippaassa ravissa ravihevonen, ja juuri sataneen lumen vuoksi en kuullut yhtään mitään ennen kuin pelmahtivat näkyviin. Ruuna tietysti kuuli ja hörösteli ja hiljensi vauhtia jo hyvissä ajoin. Samoin on käynyt hitaiden autojen, koiranulkoiluttajien ym. muiden hiljaisten vastaantulijoiden osalta. Ruuna kuulee vastaantulijat, ja kertoo minulle, joten olemme välttäneet jo monta mahdollista kaaosta.

Jos ex-ravurisikin on tottunut menemään korvatulppien kanssa, ei ole mikään ihme, että maaston muut kulkijat jännittävät enemmän. :) Vaikka hankitkin pumpulit, niin suosittelisin kuitenkin, että totutat hevosesi menemään myös ilman niitä. Mutu-tuntumalla kuvittelisin, että hevonen on myös säpsympi äkkinäisille tai oudolta näyttäville asioille, jos se ei kuule ympäristöään kunnolla. Itseäni ahdisti hurjasti, kun laitoin pakkasella korvaläpät korviensuojaksi, ja vaikutus oli sama kuin olisin survonut korvatulpat korviin. Ei kuulu sitäkään vähää mitä normaalisti. Oma läähätys vain. :lol:
anutus

ViestiKirjoittaja hiippari » Ti Tammi 17, 2012 1:19 pm

En kanssa lähtisi korvia tukkimaan, se kuitenkin tuntuisi olevan sellainen asia joka tuo hevoselle aika paljonkin turvaa. Monikin tuttu hevonen on tuulisella säällä "varovaisempi" kuin normaalisti, kun ei tuulen suhinalta kuule yhtä hyvin kaikkia olennaisia risahduksia sun muita. Helppo ymmärtää, itsekin toimin kaupunkiympäristössä aika paljolti kuulon varassa. Pitäisi varmaan opetella tästä eroon kun nuo äänettömästi hiipivät hybridiautot alkavat yleistyä...
hiippari

ViestiKirjoittaja tjuop » Ma Maalis 19, 2012 12:47 pm

En osaa ohjeita antaa ravurin opettamisesta ratsuksi, mutta oman ohuen kokemukseni jaan teidän kanssanne. Olen saanut kaverikseni pienen, herkän lv-tamman, jonka selässä ei juuri ole käyty. Hepo on ravuriksi yrittäessään mennyt painetta vastaan, suussaan kovaa rautaa ja korvat tukittuna. Pää on arka, erityisesti korvien seudun koskettaminen on vaikeaa. Nyt teemme tuttavuutta maasta kävellen, myötäämistä ja peruutusta opetellen sekä pikkuhiljaa luottamusta rakentaen. Minullekin ehdotettiin pumpulin tukkimista hevosen korviin, jotta se ei säiky. En kuitenkaan aio tukkia sen korvia, se saa kanssani opetella elämän äänet kestämään. Tavoitteena on joskus mahdollisesti ratsastuskin, mutta meillä ei ole kiirettä. Minulle riittää puuhastelu hevosen kanssa, siedättäminen ja säkittäminen hankaliinkin asioihin. Satulaan totuttelu ei tuottane ongelmia, ravurithan ovat tottuneet selässään oleviin siloihin.
Tärkeintä mielestäni on, että malttaa edetä pikkuhiljaa, muistaakseni jossakin topikissa tästä asiasta on enemmänkin puhuttu.
tjuop

ViestiKirjoittaja silakkatamma » Ti Maalis 27, 2012 10:00 am

Moikka, liityinpä nyt tähän foorumiin kun tuli aihe, josta voin kirjoittaa :)

Mulla on 15-vuotias lv-tamma, jonka ostin vuosi sitten. Yhteistä taivalta kuitenkin vähän enemmän takana, reilu puolitoista vuotta. Kun aloin liikuttaa tammaa, sillä ei oltu tehty juuri mitään 1,5 vuoteen, joten eka puoli vuotta meni kuntoa kohotellessa maastoillen (tallilla ei ollut kunnon kenttää vielä silloin) ja toisiin tutustuen. Tamma oli ollut puskakäytössä 9-vuotiaasta lähtien, joten ei osannut kulkea oikein päin eikä laukka-apujakaan tuntenut. Maastossa oli helppo aloittaa laukkaharjoitukset pitkillä suorilla, sillä vauhtia riitti (ja riittää edelleen).

Reilu vuosi sitten, vuoden 2011 alussa, kyllästyin puskailuun. Halusin tietää, saisiko herkästä ja ratsunmallisesta tammasta oikeasti harrasteratsun. Itsellä ei taidot riittäneet muodon, rentouden sun muiden opettamiseen, joten menin suosiolla tunneille. Alku oli hieman hankalaa, koska sopivan satulan löytäminen otti aikansa ja hevosella oli selkä kipeänä epäsopivan satulan takia. Sopivan opettajankin löytämiseen meni pari kuukautta.

Vuosi siis ollaan tässä valmentauduttu ja treenattu säännöllisesti, ja tulosta on tullut. Ekoihin kisoihin osallistuttiin jo 3 kk:n valmentautumisen jälkeen (raviohjelma), ja viime syksynä startattiin myös heC. Oltiin toiseksi viimeisiä, mutta läpi meni ;) Tamma on jatkuvasti osoittanut olevansa nopea oppimaan ja on ratsun näköinen ja tuntuinen. Laukka toki on vielä raakaa, ja sen treenaus on nyt jäähyllä kun kevät on tehnyt kentästä liian liukkaan. Kunhan pohja sulaa, pääsemme taas harjoittelemaan sitäkin. Nyt ollaan keskitytty rentojen siirtymisten harjoitteluun käynnissä ja ravissa, sillä saadaan lisää voimaa takapäähän laukkaharjoituksiakin ajatellen.

Kulunut vuosi on mennyt lähinnä selän kuntoutuksen merkeissä: satula meni uusiksi, selkää on hoitanut kranio-sakraaliterapeutti, ja valmennuksissa olemme keskittyneet siihen, että hevonen oppii käyttämään selkäänsä oikein. Talven aikana tuli hieman takapakkia, kun hevosen kaula meni jatkuvasti jumiin, eikä se pystynyt myötäämään niskastaan kunnolla. Vaihdoin nivelkuolaimen kolmipalaan, ja sen jälkeen hevonen on toiminut kuin unelma. Taitaa siis pitää paikkansa se, mitä olen netistä lukenut: lämppäreillä on matala kitalaki, nivel ottaa pahasti kiinni.

Tamman ostoa harkitessani jännitti, että onko järkevää ostaa 14-vuotiasta raakaa ex-ravuria. Onneksi uskalsin tehdä sen :) Ainakin tämä mussukka on aivan huipputapaus, niin käsiteltäessä kuin ratsastettaessakin. Olemme oppineet toisiltamme paljon!
silakkatamma

ViestiKirjoittaja Bessie » Su Huhti 08, 2012 2:27 pm

Haluaisin kanssa jatkaa tätä ravurista ratsuksi- teeman keskustelua, vaikkei ihan sitten tämä oma kirjoitukseni vastaakaan aloittajan toiveisiin kerätä konkreettisia käytännön kokemuksia asiaan liittyen :).

Rakastan lv-ravureita, olen niiden kanssa pusannut aika paljonkin aikanaan :). Löysin ihan fiksun artikkelin (kylläkin suomenhevosista) ravurin ammatinvaihdosta: https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/32888/Relander_Elisa.pdf?sequence=1. Lämpösiä on niin pitkään jalostettu ravureiksi että sinällään varmaan ihan eri asia alkaa kouluttaa suokista tai lämppäristä ratsua? Kirjoituksen hyvä pointti oli puolustaa ravurien mahdollisuutta ammatinvaihtoon, kun monetkaan ei niissä kisoissa pärjää.

Törmäsin netissä semmoseen hyvään huomioon ravurista ratsuksi- projektiin liittyen, että lihaksiston saa muokattua ratsastukseen sopivaksi mutta luustoa ei. No, se keskustelu kylläkin koski keskustelua, tai ööhhm, tappelua, siitä onko ravurista ratsuksi noin ylipäätään. Ja kai kilpailuja ajatellen oli tuo kommentti laitettu. Se kommentti pisti kuitenkin miettimään, että saahan ravurista kuitenkin sen tasoisen harrasteratsun, että se pystyy käyttämään itseään niin hyvin ettei kipeydy ratsastuksesta? Eikai tuo luusto estä kehittymästä sellaiseksi? Meinaan vähän sitä silmälläpitäen kun ex-ravuri kiinnostaisi, etten sitten tee siinä hevosta kohtaan väärin kun haluaisin sen oppivan ratsujuttuja (tai kyseinen hevonen on kyllä ollut jo 4 v ratsuna), vaikka se on muuhun työhön jalostettu. (Itse siis haluaisin hänestä vain harrasteratsun ja maastakäsittelyhommia tehdä, en kilpailla.)

Mietin vielä sitten montehevosia, siinähän ravuri ravaa kuten kärryjen edessä, kuski vaan on selässä. Mitenhän, kipeytyykö ne sitten siitä ratsastuksesta, kun eivät liiku siten, kuten ratsut liikkuu optimaalisesti ratsastajaansa kantaen?

Kiva kuulla iloa tuottavista ja onnistuneista projekteista tai onnistumisen kokemuksista :).

Hauska, että silakkatammalla oli rohkeutta tehdä moinen hankinta. Minä saatan kohta löytää itseni samanlaisen päätöksen edestä, kohde on vaan 16vuotias ja ruuna ;) (eikä ihan raaka). "Ainakin tämä mussukka on aivan huipputapaus, niin käsiteltäessä kuin ratsastettaessakin. Olemme oppineet toisiltamme paljon!" <- tämmöistä iloa minäkin tavoittelisin ;), tiedossa olisi todellinen mussukka :). Ihanaa, että olette saaneet oppimisen ja onnistumisen iloa yhdessä :)
Bessie

ViestiKirjoittaja tuulikki » Su Huhti 08, 2012 3:22 pm

Minuu niin ärsyttää tuo ainainen "keskustelu" lämpöisistä. Koskaan siinä ei päästä puuta pidemmälle. Hevonen kuin hevonen, kaikista ei ole kaikkeen mutta miksi siitä pitää tehdä ongelma? Roturasismi (vai -realismi? hehheh...) on jotain aivan käsittämätöntä. Jos joku on tyytyväinen hevosensa kanssa eikä hevonen näytä kärsivältä, niin ketä se haittaa vaikka se olisikin lämpöinen?
Vähän kuin ihmisetkin, ei kaikista ole pikajuoksijoiksi tai huippuyrityksen johtoon, vaikka kuinka rautalangasta väännettäisiin.
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja Bessie » Su Huhti 08, 2012 9:15 pm

Minä en käsitä mistä se ihmisten viha oikein tulee. Siitä keskustelusta myös näki, että ravurit yleistetään joksikin yhtenäiseksi massaksi, ihankuin kaikki ravurit olisi keskenään samanlaisia ja vain hienot ratsusukuiset hevoset olisi "oikeita hevosia" ja vain niistä jokainen yksilöitä. Eihän kaikista ratsuistakaan tule huippukilpureita.. miksi sitten heti pitää vetää se kilpahomma esille kun puhutaan ex-ravureista. Ja toisaalta taasen taitaa kaikki ainakin vanhan kansan ravi-ihmiset ajatella, että ratsut on leluhevosia, eikä mitään oikeita hevosia. Huoh. Itse oon aina kuulunut molempiin, sekä ravi-että ratsuihmisiin ja se on ollut minusta kyllä rikkaus, olla sekä ratsuhevosten kanssa ratsastuskoululla että ravihevosten kasvattajalla ja ratatalleilla lämpösten kanssa <3. Amerikan lämpösiin olen ihan täysin rakastunut, ihan loistavia hevosia tullut eteen (toki myös ratsupuolella ihania ratsuja <3!).. harmittaa vain kun ne on sitten lähteneet muitta mutkitta nuorina teuraaksi, tulee niin selvästi esiin tuo hevosen "hevosarvon" (vrt ihmisarvo) liittyminen sen kilpailukykyyn. Ratsuille löytyy monipuolisempaa käyttöä, kaikkien ei ole pakko sopia kilpailuihin tai voi kilpailla pienemmissä/helpommissa luokissa. Tulipa vuodatus :D. Huomasin noilla foorumeilla, että jos minusta tulee ex-ravurin omistaja ja puskaratsastaja niin taidampa joutua myös eräiden silmätikuksi. Et täytyy sitten olla välittämättä ihmisten kieroista katseista ja pysyä mahdollisimman kaukana heistä, niin kaukana kuin tallipaikka sallii. Tai myöhemmin pistää pystyyn oma talli ;). Taitaa tässä joutua silmätikuksi jo ihan pelkästään jo toisinhevostelijana jos sen oman ostan.. olisi se sitte hieno ratsu tai uljas lämppäri :D. Aika hassua kohdata moista "vastustusta" tolleen henkisellä tasolla, kun itse taas toteuttamassa omaa unelmaansa ja suhtautuu siihen sen mukaisesti.
Bessie

ViestiKirjoittaja Tallitonttu » Ma Huhti 09, 2012 7:46 pm

Alussa ollaan lv-ravurin "ratsutuksessa", mutta näin meillä tähän mennessä: Juoksemalla tienannut 14v jalostusori, muutama montelähtö, muusta ratsastustaustasta en tiedä muuta kuin että on ratsastettu. Tallilla sillä käytetty satula totaalisen epäsopiva, joten ensimmäisten lenkkien jälkeen olen ratsastanut vain ilman satulaa. Koska poitsu on mukavan herkkä käsitellä on nyt myös kuolaimet heitetty historiaan. Paljon maastakäsittelyä ja lyhyitä kävelylenkkejä (=kun pää laskee ja käynti on tasaista pääsee ratsastajasta) ja juoksutusta käynnissä ja hitaassa ravissa. Opeteltu pysähtyminen, käynti ja jogging. Tarhasta hakiessa olen opettamassa paikallaan seisomista että pääsen lumipenkalta selkään, sen jälkeen tallipäitsillä ratsastaen lyhyt matka tallin eteen ja jos pysähdys onnistuu ja hetken malttaa seistä paikoillaan pääsee rauhaan). Viime viikolla ensimmäinen pitempi lenkki naruriimulla teitä ja polkuja pitkin ja jogging alkaa luonnistua (=helppo istua selässä ilman satulaa), jos vauhtia tulee lisää alkaa mun istuinluut paukuttaa selkää, joten rauhoittuu helposti kiihdytyksistä kun on tajunnut että hölkäten tuntuu mukavammalta. Samalla olen itse parannellut istuntaani ja opetellut olemaan tekemättä mitään silloin kun menee oikein. Kuolaimilla ratsastin hyvin kevyellä tuntumalla kun selvästi otti turvaa siitä. Ei ymmärtänyt vapaita ohjia vaan alkoi kiemurrella, vetämistä pysäyttämiseksi ei ole tarvinnut kokeilla, mutta luulisin että tulis lisää vauhtia. Pienet pidätteet riitti. Riimun kanssa mielestäni nyt kantaa itseään paremmin kun ei saa tukea pää ylhäällä kuten on ilmeisesti aikaisemmin oppinut. Alkuun kompuroi kauheasti, mutta nyt kompurointi on selvästi vähentynyt ja rytmi tasoittunut. En ole antanut tahtia vaikka sitä paljon tarjoaa, mutta sekin on vähentynyt.
Pari muuta ihmistä on sitä tuolla tallilla ratsastanut, muuten se vaan on tarhassa tai karsinassa ilman sen kummempaa tekemistä. Näin kun yksi teinityttö ratsasti sitä pari viikkoa sitten kuolaimilla, satulalla ja hirveellä vauhdilla ja toi hevosen talliin likomärkänä. Ihan eri hevonen kuin se millä minä ratsastan. Tuntui pahalta, mutta ei se ainakaan haitannut omaa harjoittelua, päin vastoin, vaikutti siltä että poitsu sen jälkeen on keskittynyt vielä paremmin.
Kunhan oikea satula löytyy (länkkäri) niin keskitytään lisää paikallaan seisomiseen ja sitten joskus aletaan harjoitella laukkaa kun olen sinut satulan kanssa.
Tässä meidän kokemuksia ensimmäisen puolen vuoden ajalta. Hitaasti, hitaasti... Mutta luottamusta alkaa olla molemmin puolin ja tallin porukka on innoissaan (miten niin orilla tallipäitsillä muiden laitumien ohi :roll: ). Hulluksihan ne minua sanoo, mutta positiivisessa mielessä.
Tallitonttu

ViestiKirjoittaja iida 13 » Su Maalis 17, 2013 11:06 pm

moikka ja sori jos häiritsen mutta tarttisin vähä vinkkii tuota ku on vähä vaikee tapaus tälläne ravuri .. mistä tota pitäis tulla ratsu. nii mistä pitäis alottaa opettaa sitä ku se on sellane aika hermostunut kaveri :D nii on jääny toi raviura jälkee kun ei isä enää noita raveja oikeen pysty ajamaan nii turhaa sen on siellä tallissakaan olla päivät pitkät ja on koulutettu ainaki mun mielestä vähän väärin mutta siis kumminki mistä sitä kannattais lähtee kouluttaa? ja pn sitten myös sellasia tapauksia käynyt että on potkinut ja purrut karannu ja vähä siihen tyyliin :roll: pitäi saada heppa kasaan :lol:
iida 13

ViestiKirjoittaja AnZu » La Touko 04, 2013 9:20 pm

Lv-henkinen keskustelu piti etsiä ihan ensiksi palstalle eksyttyäni, tottakai! Ei sillä, kyllähän sitä on ex-ravurisuokkejakin, mutta suokin kanssa yleisesti ottaen tehdään vaikka ja mitä, lämppärin moni mieltää kuitenkin vain juoksijaksi.

Monessa blogissa ja foorumeillakin oon ilmaissut mielipiteeni siitä, miten tuollainen lv:t on roskaa -ajattelumalli mua korpeaakaan. Miten eläimen arvo muodostuisi muka vain sen rahallisesta arvosta? :/
AnZu

ViestiKirjoittaja Pojuheppanen » Pe Marras 08, 2013 2:56 pm

Meillä ollaan nyt kolmen upean vuoden jälkeen tultu siihen pisteeseen, että olimme estekisoissa 60-70cm hyppäämässä. Herra oli aivan mahtava! Eniten pelotti miten harkkakisojen jälkeen onnistuu mennä isoihin kisoihin. Mutta herra käyttäytyi kuin unelma! Hörisi kaikille puhtaan radan ja ruusukkeen saaneille ja peilikuvalleen :D

Tänä kesänä käytiin kaatamassa kavioita järveen ihka ekaa kertaa! Ollaan uudessa pihatto paikassa, kesä oltiin laitumella. Tallilla aivan huippuporukka jonka kanssa on ihana harrastaa kun tietää että ex-ravuri on tervetullut!

Tän kesän aikana myös laukat on alkanut nouseen helposti! Mä oon niin onnellinen, että vaikka selässä on tällainen täysi tumpelo, hevonen on antanut anteeksi paljon virheitäni ja nyt Se toimii täysin istunnalla :P

Hevonen on saanut huimasti kehuja käytöksestään, sosiaalisuudestaan ja kärryttely/ratsastettavuudestaan. Sitä myötä myös oma uskoni hevosen oppimiin asioihin, on noussut! Kahden ensimmäisen vuoden ajan saatiin vain haukkuja :evil: Kuinka paljon sillä onkaan merkitystä millaisia kanssa harrastajia on. Tallipaikka vaihtui, niin sen jälkeen on tullut roimasti kehuja!

Voisinko siis sanoa, että olen onnistunut ainakin jossain asiassa tuon hevosen kanssa? Ja kun lähtökohta ei ole ollut helppo...
Pojuheppanen

Paluu Ratsastus