Ratsastajan oma kunto

Kaikki ratsatukseen liittyvät keskustelut tänne.

Ratsastajan oma kunto

ViestiKirjoittaja Peikko » To Marras 04, 2010 4:32 pm

Odotamme hevosiltamme loistavaa fyysistä kuntoa ja joustavuutta ja taipuisuutta ja ketteryyttä ynnä muuta. Miten on oman kunnon ja ravitsemuksenkin laita?
Hevosia treenataan hikeen, laukotetaan ylämäkiä, pomppuutetaan puomeja. Hepat ovat Urheilijoita, luotuja liikkumaan!
Jostain syystä polle onkin vino, kiero, jäykkä ja haluton. Lihasjumeja ja kramppeja.
Entäpäs, jos selässä istuukin köppänä rautakanki? Kierossa ja vinossa? Tämä loistoratsastaja kuitenkin olettaa heppansa olevan priimakunnossa itsestään riippumatta. Hepassa syy, mikäli ei pelitä...

Kuinka moni voimistelee ja venyttelee ennen ratsaille nousua? Pitää huolta omasta joustavasta ja taipuisasta varrestaan? Symmetrisestä lihaksiston hallinnasta?
Riittääkö pollen harjaaminen ja satulointi alkuverryttelyksi? Paksuissa ulkovaatteissa räntäsateessa tulee varmaan varsin ketteräksi?

Joskus kauan sitten pienenä kävin ratsastustunneilla, jossa voimisteltiin todella paljon hepan selässä ja maassa, vikellettiinkin. Muilla talleilla en ole sittemmin tällaiseen törmännyt.
Opetetaanko/painotetaanko ratsastajan oman kunnon merkitystä nykyratsastuksen ohjaajien koulutuksessa tässä mielessä?

Kaipaisin itselleni uusia vinkkejä itseni jumppauttamiseen ennen ratsastusta lähinnä lonkkien liikkuvuuden ja lihaksiston symmetrisen reagoinnin kehittämiseksi.
Onko vihjeitä, ohjeita tai linkkejä aiheesta?
Listen! Or your tonque will make you deaf. -cherokee saying
Peikko
 
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 7:49 pm
Paikkakunta: Punkalaidun

Re: Ratsastajan oma kunto

ViestiKirjoittaja Intsi » To Marras 04, 2010 4:45 pm

En kyllä nyt valitettavasti osaa linkkiä tai muualle ohjaavaa vihjettä antaa, mutta omia tuntilaisiani olen neuvonut
vinoutta ehkäisemään tekemällä paljon kaikkea heikommalla kroppansa puolella, eli talikointia, hiusten harjausta, kahvin keittoa, syömistä, mitä vain mieleen tulee. Oikea kätiset siis vasen käsi käyttöön ja päin vastoin.

Jos tuntuu, että perusjumppaa ei jaksa ja viitsi riittävästi, niin kannattaa muistaa, että liike silloin toinen tällöin on parempi kuin ei mitään. Pari kierto liikettä molempiin suuntiin ei paljoa ota aikaa, ja venytys jossain jutellessa ja seistessä on sekin aika äkkiä tehty. Joskus itse teen jopa hevosen selässä reiden venytyksiä, istumaan nousuja yms. Ne on kanssa helppo yhdistää alku-, väli- ja loppukäynteihin, jos ei tasapaino riitä ravissa tekemään tai hevosen sietokyky.
Joka päivä voi oppia jotain uutta ;D
Avatar
Intsi
 
Viestit: 317
Liittynyt: To Marras 05, 2009 5:31 pm
Paikkakunta: Karvia, Sara

Re: Ratsastajan oma kunto

ViestiKirjoittaja vilma » To Marras 04, 2010 10:08 pm

Tilasin muutama viikko sitten sellaisen pienen kirjan kun Tom Nagel: Zen & Horseback Riding. Siinä on aivan erinomaisia harjoituksia joita siis tehdään ilman hevosta, istuntaan vaikuttavia psoas-lihasta venyttäviä, hengitysharjoituksia ja tietoisuusharjoituksia. Suosittelen!

Muuten kyllä ihan rapakuntoinen, eli hiki tulee jo kun kahlaa mudan läpi heppaa hakemaan :?
Toivomuslistalla tänään puhdas ja vapaa,
reipas askel ja liikkuva mieli.
vilma
 
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2010 8:49 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Ratsastajan oma kunto

ViestiKirjoittaja Jen-ska » Pe Marras 05, 2010 9:13 am

Pistähän, Vilma, kertoen tuosta kirjasta lisää, eikös tuolla lataamon puolella ollut oma ketju kirjoille? Mua kiinnostaa toi kirja kans melkosen paljon! :)

EDITI EDIT niin ja aiheeseen liittyen, mun mielestä tossa Pennejä Taivaasta-kirjassa oli hyviä venyttelyohjeita, pitääkin kaivaa se taas ja tehdä, ei se yks kerta kesällä vissiin musta ihan kaiken noileinta ratsastajaa tehny :oops: :lol:
Avatar
Jen-ska
 
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Marras 18, 2009 9:35 am

Pulmalliset jalat

ViestiKirjoittaja Hihii » To Marras 18, 2010 8:06 pm

..
Viimeksi muokannut Hihii päivämäärä La Maalis 26, 2011 9:25 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Hihii
 
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Marras 06, 2009 4:34 pm
Paikkakunta: Hahaa enpäs kerro, arvaat kumminkin

Re: Ratsastajan oma kunto

ViestiKirjoittaja Warda » Ma Tammi 24, 2011 12:36 pm

Minä taas tuossa yksi päivä ratsastaessani huomasin, että varmaan suurin este heppani kehitykselle on minun oma kehonhallinta ja kunto. Se kun on niin hirveän herkkä painon heilahduksille tms, mikä on tietenkin hyvä. Kun jaksan pitää oman keskivartaloni tiukkana, niin heppa menee oikeen hyvin. Heti, jos itse romahdan niin romahtaa koko heppa. Pitäisi vaan jaksaa keskittyä enemmän:)
Avatar
Warda
 
Viestit: 378
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2010 9:23 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Ratsastajan oma kunto

ViestiKirjoittaja tuulikki » Ma Tammi 24, 2011 2:34 pm

Warda kirjoitti: Kun jaksan pitää oman keskivartaloni tiukkana, niin heppa menee oikeen hyvin. Heti, jos itse romahdan niin romahtaa koko heppa.

Tuli mieleen hauska kerta, kun olin tunnilla eräällä tallilla ja ratsastettiin aika tiukkaa kouluvääntöä.
Opettaja oli jo monta kertaa tunnin aikana sanonut, että yritähän vähän rentoutua viulunkieli siellä hevosen selässä, seuraavaksi tuli ohjeita juurikin keskivartalon käyttöön, muista sitä muista tätä ja kanna kädet jne jne... Sitten oli pitkä hiljaisuus, kunnes kuului järkyttävä rääkäisy "NO HERRANJUMALA JOS ET HENGITÄ NIIN ETHÄN SIE VOI OLLA RENTO!!!" ja sillon älysin sen itekkin! Olin kuulemma punanen kun porsas, koska olin pidättäny hengitystä keskittyessäni ja heti kun "sain luvan" hengittää niin koko homma parani heti :D
Mistähän johtuis, eikä tuommonen nyt menoa ois haitannu? :lol:
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
Avatar
tuulikki
 
Viestit: 285
Liittynyt: La Maalis 27, 2010 2:37 pm
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Ratsastajan oma kunto

ViestiKirjoittaja Warda » Ma Tammi 24, 2011 11:08 pm

Cr-kurssilla sanottiin, että jos ihmisen vatsalihakset ovat liian heikot, niin silloin hän ei voi yhtäaikaa olla jämy keskivartalostaan ja hengittää koko keuhkoilla. Tuohan on vaan niin totta:)
Avatar
Warda
 
Viestit: 378
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2010 9:23 pm
Paikkakunta: Oulu

Re: Ratsastajan oma kunto

ViestiKirjoittaja tuulikki » Ti Tammi 25, 2011 9:50 am

Warda kirjoitti:Cr-kurssilla sanottiin, että jos ihmisen vatsalihakset ovat liian heikot, niin silloin hän ei voi yhtäaikaa olla jämy keskivartalostaan ja hengittää koko keuhkoilla. Tuohan on vaan niin totta:)

Voin allekirjoittaa tuon :)
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
Avatar
tuulikki
 
Viestit: 285
Liittynyt: La Maalis 27, 2010 2:37 pm
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Ratsastajan oma kunto

ViestiKirjoittaja Jessica » Ke Maalis 30, 2011 9:22 pm

Äitini kilpaili 70-luvulla SM-tasolla esteratsastuksessa, ja kertoi valmentajan antaneen joka viikoksi kotiläksyjä niin ratsastusta kuin äitini omaa kuntoakin varten. Kuulemma laitettiin aina ennen ja jälkeen tunnin valmennettavat juoksemaan pari kertaa kentän ympäri ja venyttelemään kunnolla. Välillä sitten hiekkasärkille juoksemaan ylösalas mäkiä ja joskus kumpparit jalkaan ja mutavelliin pomppimaan.
Äiti kertoi, että hänen valmentajansa kiinnitti ihmisen ja hevosen kuntoon aivan yhtä paljon huomiota.

Muutenkin harjoitukset ja valmennukset olivat ihan eri luokkaa kuin nykyisin este/kouluvalmennuksissa. Hevoset totutettiin tuolloin kaikkeen, ratsastettiin niin syvässä metsässä kivien ja oksien keskellä kuin lentokentälläkin. Jotta hevonen oppi varomaan jalkojaan ja tottui kaikkeen.

Nykyään noudatetaan vieläkin samoja asioita, mutta ehkä ei niin orjallisesti ;)
If there is will, there is hope.
www.imppaavathevoset.net
Avatar
Jessica
 
Viestit: 118
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2011 8:00 pm

Re: Ratsastajan oma kunto

ViestiKirjoittaja lärinä » Ke Maalis 30, 2011 10:08 pm

Minulla tarttui kirjastosta mukaan Kari Silvolan kirja Harmoninen ratsukko - harjoittelemalla tasapainoon. Suurin osa asiasta meni mulla yli hilseen, mutta kirjassa on erityisesti ratsastajille suunnitellut harjoitusohjelmat lihaskunnon, liikkuvuuden ja tasapainon kehittämiseen sekä ratsastajan alku- ja loppuverryttely. Ohjelmat vaikuttavat hyville ja varsinkin vatsalihastreeni on supertehokas. Ovat ihan peruslihaskuntojuttuja, mutta ainakin minun on helpompi tehdä, kun on jokin valmis runko. Mieheni nauroi, että jopa alkoi jumppa kiinnostamaan, kun kirjassa on pari hepan kuvaa :lol:
When the student is ready, the teacher will appear. -Buddhalainen sananlasku
lärinä
 
Viestit: 25
Liittynyt: Su Touko 30, 2010 5:04 pm
Paikkakunta: Tampere

Re: Ratsastajan oma kunto

ViestiKirjoittaja Ivus » Ma Helmi 27, 2012 10:08 am

Miten pidätte huolta omasta kunnostanne? Harrastatteko muuta urheilua, tms. ratsastuksen lisäksi? Itsellä on se ongelma, että kun työ on niin fyysistä, ettei yksinkertaisesti jaksa urheilla enää illalla. Sitä vaan kaatuu sänkyyn, ja taas ne venyttelyt jäi :)
Minulla ongelmakohdat on takareidet ja selän pitkät lihakset, ne tahtoo jumiutua, ja vaikuttaa tietty suoraan ratsastukseen. Reidet ja lonkat saa kyllä aika hyvin auki isolla jumppapallolla (suosittelen lämpimästi, paras ostos pitkään aikaan), mutta tuo selkä... Tuntuu että vaikka miten venyttää niin veri ei kierrä eikä lihakset sula.
Vinkkejä kehiin, lisää kirjoja, videoita ja muuta sälää jolla voi itsenäisesti harjoittaa kroppaansa :)
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus
 
Viestit: 389
Liittynyt: Ti Joulu 01, 2009 1:25 pm
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Ratsastajan oma kunto

ViestiKirjoittaja Bessie » Ma Helmi 27, 2012 12:22 pm

Ivus kirjoitti: mutta tuo selkä... Tuntuu että vaikka miten venyttää niin veri ei kierrä eikä lihakset sula.


Minulla auttaa selkään seuraavat liikkeet. Tekee samoin kuin tässä kuvassa kissa venyttelee (en löytänyt heti kuvia ihmisistä niin pistin kissan :D)

Kuva
eli on kontillaan lattialla ja vie kädet lattiaa pitkin kauas eteen, se vähän muuttaa liikettä pitääkö pään pystyssä kuten tuo kisu, vai kääntääkö katseen alaspäin.
Ja kun painaa oikein kunnolla lapojen aluetta lattiaan, se avaa monesti itsellä pieniä lukkoja selkärangasta.

Tästä kissan venytys asennosta on helppo jatkaa selän pyöristykseenKuva(myös kolmikuvaisen sarjan alin kuva) eli laskee takamuksen kantapäiden päälle, otsa lattiaan, kädet sivulle vartalon vierelle tai jättää suorina eteen. Tämä on ehkä enemmän selän lepoasento.

Sitten voi tehdä kontillaan selän pyöristystä ja notkistusta (kaksi ylempää kuvaa) selän köyristyksessä pää roikkuu rentona alaspäin.
Kuva

Ja vielä yksi hyvä selälle ainakin minulla on vartalon/selkärangan kierto. Eli olet selin makuulla, koukistat vasemman polven vatsan päälle, oikea jalka pysyy suorana, kädet pysyvät suorina sivuilla ja koukistettu jalka käännetään oikean jalan yli polvi lattiaan, katse kääntyy vasemmalle.Kuva Tämä aukoo itsellä myös lukkoja selkärangasta niin että rutisee :). Ja sama homa tietysti toiselle puolelle.

Keskivartalon korsetin kehittämisessä vannon kolmen fysioterapeutin minulle neuvomiin liikkeisiin, olen huomannut niiden toimimisen. Ne ovat myös niin raskaita ainakin itselle että niiden suorittaminen on nopeaa eikä ainakaan ajasta ole kiinni, viitsimisestä enemmän. Huippuliike on Lankku Kuva , sillä voi kehittää juuri sitä ratsastajan keskivartalon hallintaa ja jäntevyyttä. Siihen seuraksi staattinen kylkipito ja vatsarutistukset niin on aika hyvä paketti omasta mielestä :). Sai myös hienoja tuloksia kun noita jaksoi tehdä nopeiden venyttelyjen kera, mutta arvatkaa vaan viittiikö ennää juurikaan :oops:

Ratsastin aikanaan ennen harrastamatta muuta liikuntaa kuin mitä hevosten kanssa ja hoitaessa tuli puuhailtua. Sitten oli ratsastuksessa tauko, jona aikana tein noita ylläolevia liikkeitä ja kehitin kuntoa salilla, uinnilla, juoksulla ja jumpilla. Kun aloitin ratsastuksen uudestaan on ainakin tuntunut siltä, että keho toimii ratsastaessa paremmin. Ja olen myös huomannut saman, mistä Warda puhui. Jos keskivartalo "lintsaa" töistä, niin heppakin "romahtaa", tässäkin asiassa hevonen on ratsastajansa peili. Laiska keskivartalon käyttö -> epämääräisempää haahuttelua tunnilla :D, mitä paremmin jaksaa työstää/käyttää vatsalihaksia, sitä paremmin menee.
Avatar
Bessie
 
Viestit: 197
Liittynyt: To Tammi 12, 2012 10:59 am
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Ratsastajan oma kunto

ViestiKirjoittaja Tallitonttu » To Maalis 01, 2012 9:40 am

Kun aloitin ratsastuksen Etelä-Vantaan Ratsastuskoululla 9-vuotiaana, kuului jokaiseen alku-, väli- ja loppukäyntiin jumppaa, varsinkin talvella kun ei ollut maneesia. Muistan liikkeet takakaaresta kiinni ja jalkoja yhteen suorana hevosen kaulan päällä, tekee kutaa vatsalihaksille!! Samoin käsillä polvituista ja jalat suorana hevosen pepun päälle ilmaan. Sitten "matka maailman ympäri" eli ote käsillä etu- ja takakaaresta, ensin toinen jalka kaulan yli että molemmat jalat samalla puolella satulaa, sitten toinen jalka pepun yli ja selkä menosuuntaan, toinen jalka pepun yli ja jalat taas samalla puolella hevosta ja sitten viimeinen nosto kaulan yli ja takaisin perusasentoon. Kaikki liikkeet mahdollisimman suorilla jaloilla hevosta koskematta - siinä saa hyvää tasapainoharjoitusta ja keskikropan hallintaa. Kun tähän lisätään vielä vähän epätasaisempi alusta niin kyllä hiki virtaa, kunto kasvaa ja lonkkanivelet paukkuu. Nämä siis satulalla. Ilman satulaa venytykset eteen ja taakse eli kädet hevosen kaulan alta yhteen ilman että jalat siirtyy ratsastusasennosta (toistetaan pää kummallekin puolelle kaulaa) = venyttää selkää ja sitten taakse taivutus selälleen hepan selkää vasten ja sormet kohti häntää, sillä sai vatsalihaksia venyteltyä.

Sittemmin vaihdoin hevoset itsepuolustuslajeihin ja siellä koko treeni perustui tasapainoon ja keskikehon hallintaan, jotka olin siis oppinut jo ratsastaessa. Nyt kun olen palannut taas ratsastamaan, huomaan että Ju-jutsun ja aikidon hengitysharjoitukset, venyttelyt ja "rentona keskittyminen" tukevat taas ratsastusta ja ympäristön seuraaminen "pehmeällä katseella" on helpottanut hevosessa ja ympäristössä tapahtuvien muutosten huomaamista ja reagointia. Ja tietenkin myös se että on oppinut tekemään kaikki voimaa vaativat jutut tasapuolisesti molemmilla puolilla kroppaa.

Omasta kunnostani pitää huolen omakotitalon pakolliset työt (varsinkin lumiset kelit... ) sekä koirat, joiden kanssa on käytävä kunnon lenkillä etteivät keksi yksin kotona tuhoisaa ajanvietettä. Ja tietysti tallityöt nostaa hikeä pintaan. Ja koska olen aina ollut laiska venyttelemään olen tehnyt suihkussa käymiseen rutiinin johon kuuluu venyttely: hiuksiin shampoo nenä kohti kattoa venyttäen jalat tanakasti harallaan ja huuhtelu päälaki kohti lattiaa (venyttää mukavasti takareisiä ja selkää), selän pesussa kädet yhteen toinen yläkautta ja toinen alakautta ja sama toisinpäin ja etureisiä venyttäen saippuaa jalkapohjaan (venytys ja tasapainoharjoitus samassa). Nukkumaan mennessä teen hengitys/rentoutusharjoituksen, jäänne urheiluajoilta, mutta on auttanut toimistotöissä pitämään niskat auki.
Avatar
Tallitonttu
 
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2012 11:45 pm
Paikkakunta: Joensuu


Paluu Ratsastus

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron