Kun hevonen on "kova" suustaan

Kaikki ratsatukseen liittyvät keskustelut tänne.

Kun hevonen on "kova" suustaan

ViestiKirjoittaja Huntley » Pe Tammi 23, 2015 12:40 pm

Nyt kaipaisin apua teiltä kokeineilta ratsastajilta! Olen jonkun aikaa ratsastellut eräällä yksityisellä hevosella, ja sillä on käytössä olympiat. Olen itse ratsastanut tähän asti tunneilla ja käyttänyt aina nivelkuolaimia, eikä minulla siis ole kokemusta näistä kovemmista kuolaimista. Olen aina ollut hieman niitä vastaan, mutta toisaalta myös sitä mieltä että osaavissa käsissä kovatkin kuolaimet voivat olla toimivia ja varmasti joissakin tapauksissa tarpeen. Hevosen omistaja on sitä mieltä että olympiat ovat tällä hevosella tarpeen, ja niitä käytetäänkin alimmassa kuolainrenkaassa. Mitään tukiremmejä ei ole käytössä, vaikka olen luullut että sellaiset yleensä olympioissa olisi...? Olen omistajan ohjeiden mukaisesti siis ratsastellut noilla olympioilla, ja koittanut olla mahdollisimman pehmeäkätinen. Nyt viimeksi kokeilin ratsastaa niin, että laitoin ohjan toisiksi ylimpään kuolainrenkaaseen. Mutta kas, heti kun ne vaihdoin niin hevosesta ei löytynytkään enää jarruja. Ei kuunnellut ohjaa enää lähes ollenkaan! Onko teillä mitään vinkkejä tai osaatteko auttaa, kannattaisiko jatkaa olympioilla ratsastamista (vai voiko se vain olla haitaksi hevoselle) vai mikä avuksi? En nimittäin mielellään käyttäisi olympioita kuin korkeintaan valmennuksissa/tunneilla kun joku ammattilainen katsoisi että varmasti niillä osaan ratsastaa. Olen kyllä suht kokenut ratsastaja (yli 10v. kokemus) mutta näistä erikoisemmista kuolaimista kun ei ole kokemusta niin mietityttää...

Olen myös huomannut että kun ratsastan olympioilla, hevonen koittaa vetää päätään ihmeellisesti kaarelle, ikään kuin vale-muotoon, vaikka ohjat olisi kuinka löysällä. Kompastelee myös todella paljon, niin tulee vain mieleen että voiko hevosesta tulla jotenkin etupainoinen noilla kuolaimilla? Selvästikään ei tykkää kovista kuolaimista, mutta pehmeämmillä ei sitten jarruja löydy. Omistaja ei myöskään halukas vaihtamaan kuolaimia vaikka kerran asian otin esille.
Huntley

Re: Kun hevonen on "kova" suustaan

ViestiKirjoittaja Unelma03 » Pe Tammi 23, 2015 1:08 pm

Hei!
Sinulla on hankala tilanne. Ymmärrän ongelmasi,enkä itse halua hevoselleni tuollaisia välineitä. Usein ratsastan kuolaimettomilla tai "nipistämättömillä" kuolaimilla. Mutta nyt sinä ratsastat toisen ihmisen hevosen kanssa. Vaikka et itse halua olympioita,et nähtävästi voi paljon vaikuttaa omistajaan. Hevosen kouluttaminen pehmeäksi vaatii kuitenkin aikaa ja lupaa hevosen omistajalta. Olisikohan sinun paras etsiä hevoskumppani,jonka omistaja ajattelee asioista samaan suuntaan kuin sinä?
Ihanaahan se olisi,jos yhä useampi haluaisi toimia hevosen kanssa eikä pakottaen hevosta voimalla ja kivulla. Yritetään kukin osaltaan positiivisesti levittää tätä asennetta. Hyvää kevättä sinulle hevosteluun.
Unelma03

Paluu Ratsastus