Miten yhteistyö toimimaan uuden hevosystävän kanssa ?

Kaikki ratsatukseen liittyvät keskustelut tänne.

Miten yhteistyö toimimaan uuden hevosystävän kanssa ?

ViestiKirjoittaja Confido » To Marras 14, 2013 10:07 pm

Heippa kaikki!
Etsin itselleni hevosta, jonka kanssa voisi touhuilla monipuolisesti niin selästä, kuin maastakäsin. Menin edellispäivänä katsomaan ja kokeilemaan 8 vuotiasta lämpöistä tammaa. Harjailin ja varustin hevosen. Hevonen oli todella kiltti ja mukava hoitaessa. Hevosen omistaja sanoi, että hevonen saattaa ensimmäisiä kertoja uuden ratsastajan kanssa pukitella ja jekkuilla, sekä on ratsastaessa äärettömän herkkä.

Talutin hevosen kentälle ja kiipesin selkään. Hevonen oli tosiaan ratsastaessa herkkä ja toimi lähestulkoon pelkillä ääniavuilla.
Hevonen yritti aina välillä lähteä toiseen suuntaan kuin minä ja aina ku pyysin raviin tai nostin laukkaa kaarsi voltille ja pukitteli tai nousi pystyyn ja steppaili paikoillaan..
No aina sellaisessa tilanteessa pyysin joko eteen tai pysäytin ja käskin peruttamaan. Satula on hevoselle sopiva ja hevonen ei ole millääntavoin kipeä, eli pukittelu ei siitäkään voi johtua.

Hevosen omistaja sanoi, että hevosen käytös ja pukittelu saattaa johtua joko siitä, että hevosta ei ole ratsastettu pitkään aikaan satulalla tai siitä, että hevonen käyttäytyy yleensäkin uusien ja vieraiden ratsastajien kanssa tuolla tavalla.. omistaja oli kuitenkin sitä mieltä, että jos vain haluan voisin alka hevosta hoitamaan ja liikuttamaan.

Jotenkin ihastuin hevosen luonteeseen ja tekee mieli koittaa uudelleen ja alkaa hevosen kanssa touhuilemaan. Mitä mieltä olette ? Miten saisin hevosen ja minun yhteistyön toimimaan, pukittelun ja sähläyksen loppumaan ja hevosen tottelemaan minua paremmin ?
Confido

Re: Miten yhteistyö toimimaan uuden hevosystävän kanssa ?

ViestiKirjoittaja AnZu » To Marras 14, 2013 11:07 pm

Mua jäi mietityttämään kirjoituksessasi, että esittelikö tämä omistaja hevostaan itse selästä käsin mitenkään? Niin, että olisit voinut verrata sitä, miten se tutun ihmisen kanssa toimii.
AnZu

Re: Miten yhteistyö toimimaan uuden hevosystävän kanssa ?

ViestiKirjoittaja Confido » Pe Marras 15, 2013 2:33 pm

Ei esitellyt..
Confido

Paluu Ratsastus