ryöstävä ja temppuileva poni

Kaikki ratsatukseen liittyvät keskustelut tänne.

ryöstävä ja temppuileva poni

ViestiKirjoittaja roosa » La Elo 03, 2013 12:48 pm

Moi, käyn ratsasastamassa eräällä risteytysponilla. Tamman omistaa vanha mies ja poni on hänellä lähinnä pihahevosena. Tutustuin poniin toukokuussa jakävin sillä kuukauden ajan ratsastelemassa melkein joka päivä. Ongelmia ei ollut kuin muutaman kerran jolloin poni yritti laitumella ratsastettaessa lähteä. Niin kuitenkin että sain sen aika helposti pysäytettyä. Kesäkuussa poni tuli minulle vuokralle kuukaudeksi eikä meillä
Ollut mitään ongelmia. Ainoastaan maastossa alkoi peruutella eikä suostunut lhtemään eteenpäin. Ajateltiin kuitenkin että sevain johtuu uudesta paikasta. Kun palautin ponin takaisin ja jatkoin ratsasteluani siellä, poni on alkanut temppuilla. Kentälle mennessäni ( joudun menemään sinne n. Kilsan matksn ) se on alkanut pysähtelemään eikä liiku sitten millään. Aikaisemmin meni tuon matkan ihan kiltisti. Samaa tekee myös jos lähden sen kanssa muualle pihalta ilman toista hevosta. Kotiinpäin tulee ilman mitään. Ymmärrän kyllä että se ei haluaisi tulla ilman kaveria mutta aina en saa ketään mukaani ratsastamaan.

Poni onmyös alkanut ryöstää. Aikaisemmin on tehnyt sitä muutaman kerran mutta niin että sen on saanut hidastamaan helposti ja nyt se tekee/yrittää tehdä melkein joka kerta.toisinaan se menee kiltisti , melkein laiskasti ja välillä ei lähde käsistä mutta laukatessa lähtee kovaa ja rauhoittuu muutaman pätkän jälkeen. Viimeksi maastöossa tipuin koska poni lähti käsistä ja minulle on tahtomatta tullut pieni pelko että se lähtee alta. En kuitenkaan haluaisi lopettaa ponilla ratsastusta. Mitää n keinoja ryöstämusen/ tuon muun temppuilun lopettamiseen ? Lisäksi haluaisin keinoja suhteemme vahvistamuseen ?

Lisäksi luonteeltaan on kiltti hoidettaessa ja ratsastettaessa muuten osaava ja on talvella ollut ratsastuskoulu käytössä. On edestä vahva ja vahva muutenkin. Olen yrittänyt kysellä apus mutta minullr sanotaan syyksi vain että 'se on tamma' 'sr on vaan poni ja temppuiler siksi' kiitos auttaville : )
roosa

Paluu Ratsastus