Mikä niissä ohjissa ärsyttää?

Kaikki ratsatukseen liittyvät keskustelut tänne.

Mikä niissä ohjissa ärsyttää?

ViestiKirjoittaja Rakkaudestahevosiin » To Huhti 11, 2013 8:31 pm

Moikka!

Onko teillä muilla ollut jossain vaiheessa tai nyt hankaluuksia oikean ohjasotteen löytämisessä? Tuntuu, että mun vuokrahevonen SH-tamma ei lopeta pään nykimistä ollenkaan vaikka koitan myötäillä minkä pystyn. Oon käyttänyt pohjetta, välillä kovempaa otetta ohjista aina kun nykäisee, myötäillyt jne mutta ei tunnu auttavan. Jopa pitkällä ohjalla tuntuu angstailevan sillon tällön. Onko jollain kokemusta ja miten ootte tilanteesta päässyt eteenpäin? Kiits! :)
Rakkaudestahevosiin

Re: Mikä niissä ohjissa ärsyttää?

ViestiKirjoittaja espri » Pe Huhti 12, 2013 8:30 am

Meillä oli tuon tapaista käytöstä kun kuolaimet oli vielä suussa. Ainoa jolloin heppa oli tyytyväisemmän oloinen koko ratsastuksen ajan oli pitkin ohjin humputellessa. Yritin tosiaan pitkään ratkaista tuota ongelmaa ja ei tuntunut auttavan mikään, ei tasainen, joustava tuntuma, ei reippaat myötäämiset. Melko varmasti syy tuohon kuitenkin oli minussa. Loppui aika seinään koko nykiminen ja turvan heiluttelu kun siiryttiin pysyvästi menemään ilman kuolaimia.
espri

ViestiKirjoittaja piitpoot » Pe Huhti 12, 2013 10:53 am

Se voi olla osittain opittu tapa. Meillä teki ratsujuttujen opettelun ensimmäisinä kertoina tuota pitkälläkin ohjalla, mutta kun näytti, ettei se ole toivottua ja pitää itse tuntuman todella kevyenä ja joustavana, hevonen oppi melko nopeasti, että se ohja on ihan ok. Monesti se pyykkinaruohja, joka kiristyy ja löystyy, aiheuttaa protestointia ja jännittyneisyyttä, mikäli kuolaimia käyttää. Oma hevonen teki sekä kuolaimilla että kuolaimettomilla tuota pään kiskomista aluksi.
piitpoot

ViestiKirjoittaja Tucca » Pe Huhti 12, 2013 10:36 pm

Minä haluan tuoda terveydellisen näkökulman esille. Milloin hevosen hampaat on viimeksi hoidettu (raspattu) ja oliko tekijä varmasti hyvä ja pätevä? Eläinlääkäreissäkin on eroja.

Entä varusteet? Mitä kuolainta hevosella käytetään? Onko se varmasti hyvä ja sopiva? Entä satula? Milloin sen sopivuus on viimeksi tarkistettu ja onko tarkistaja osannut asiansa? Huono satulakin saattaa aiheuttaa levottomuutta suuhun.
"The technique we use with our horses isn't near as important as the kind of heart we put behind it."

- M. Rashid

Hevosellani on blogi. Jos haluat lukijaksi, laita yksityisviestiä.
Tucca

ViestiKirjoittaja piitpoot » Pe Huhti 12, 2013 10:47 pm

Totta muuten mitä Tucca sanoi, tiedän montakin hevosta, jotka eivät edes protestoi ohjaa vastaan mitenkään erikoisesti tai edes vastustele kuolainten laittoa, mutta löytynyt pahojakin piikkejä hampaissa, mitkä jopa hanganneet posken haavoille.
Tuli mieleen myös yksi tilanne, missä kokeilin uusia, niskaosastaan muotoiltuja suitsia ja hevonen alkoi viskomaan päätään niitten kanssa. Katsoin sitten niskaosaa tarkemmin, niin siellä oli ikävän tuntuiset ompeleet sisäpinnalla, mitkä ärsyttivät.
Selkäkivut voivat olla myös yksi vaihtoehto pään nyppäämiseen.
piitpoot

ViestiKirjoittaja Rakkaudestahevosiin » Ke Huhti 17, 2013 11:20 pm

Hyviä pointteja kaikki. Mä haluaisin opettaa tolle kaverille että hänellä on helpompaa kun ei nyi niistä ohjista niin paljoa.
Toki syy saattaa löytyä syvemmältäkin, eli vääristä varusteista! Silloin ei tietty ole muuta vaihtoehtoa kuin korjata asia.
Täytyypä ottaa asia puheeksi omistajan kanssa..

Haluan että hevosella on aina vain hyvä olla, joten nyt täytyy tosiaan alkaa tarkkailemaan asiaa kunnolla! Ehkä ne kuolaimettomat voisivat olla varteenotettava vaihtoehto.
Millaisia ratsastuksellisia eroja niissä on tavallisiin kuolaimiin? Tuntuu että kuuleman perusteella kuolaimettomat ovat tuoneet vain positiivisuutta, mites varjopuolet?
Rakkaudestahevosiin

ViestiKirjoittaja Koo » Pe Huhti 19, 2013 8:29 am

Hevonen ei enää siedä kuolainta senkään vertaa kuin aiemmin. :D Tiedän kyllä enemmän hevosia joita ratsastetaan/ajetaan sekä että, kuin omani kaltaisia. Meille tämä ei ole mikään ongelma, kun niitä ei tarvikaan koskaan käyttää. Ja saisi sen varmaan totutettuakin.
Koo

ViestiKirjoittaja Pia Lilius » Pe Tammi 17, 2014 7:34 am

Itse suosin menetelmää, että välillä mennään kuolaimilla ja välillä ilman. Kun ratsastetaan kuolaimilla, on suun oltava hyvin hoidettu ja kuolaimen ehdottomasti sopiva. Jos on pienintäkään epäilyä, että suussa on piikkejä tms, ei kuolainta laiteta. Se että hevosella on rautaa suussa, otetaan huomioon ja ratsastetaan niin kevyin ohjasavuin kuin mahdollista, toki kuitenkin niin että avut menevät läpi. Meidän pojilla ei suitsimiseen tarvi kuin yhtä kättä paitsi solkien kiinnitykseen, avaavat suun ihan itse ja työntävät pään suitsiin. Tätä pidän hyvänä merkkinä.

Kuolaimettomien varjopuolista: Jos mennään kovempaa maastossa niin laitan kuolaimet, en voi olla täysin varma pysyvätkö hanskassa kuolaimettomilla jos kuumenevat, mutta haluan silti, että pojat pääsevät päästelemään höyryjä välillä kunnolla. Erityisesti ruuna on äärettömän kuuma. Oriilla käytän myös hackamoreja, mutta ruuna ei toimi niillä vaan pää katoaa syvälle ryntäisiin.

Kannattaa pitää tämä turvallisuusasia mielessä, kun lähtee testailemaan kuolaimettomia. Kokeile ensin aidatulla alueella kunnolla ennen kuin lähdet maastoon. Itse olen todennut, että en pidä LG:tä enkä BB:tä kauhean hyvinä. Sopinevat kyllä kevyemmän tyyppisille hevosille paremmin, meillä molemmat on suokkeja jotka tietävät voimansa.

Kentällä työskentelemme yhä enemmän kapsonilla, joskus kuolaimilla ja hyppäämme myös kuolaimilla. Välillä ratsastan myös naruriimulla tai tavallisella riimulla ja oriilla myös noin kerran viikossa/kahdessa cordeolla.

Keskimäärin hevosillani on kuolaimet suussa 2-3 päivänä viikossa.

Satulan sopivuus on yhtä tärkeä asia, eikä omistaja aina ole paras arvioimaan sen sopivuutta. Kannattaa mieluiten pyytää satulaseppä sovittamaan, mutta jos tämä ei ole mahdollista, niin ainakin joku ratsastuksenopettaja tms ammattilainen.
Pia Lilius

Paluu Ratsastus