Kuolaimilla: lyhyet ohjat vs. niukin naukin tuntumalla

Kaikki ratsatukseen liittyvät keskustelut tänne.

Kuolaimilla: lyhyet ohjat vs. niukin naukin tuntumalla

ViestiKirjoittaja Mikoto » Ma Touko 07, 2012 12:18 am

Ratsastan siis yksityistallilla satunnaisia hevosia ja otan siellä ratsastustunteja kahdesti kuukaudessa. Haluaisin kuulla kokemuksia ja mielipiteitä asiasta:

Käyn perustason englantilaistyylin ratsastusunneilla. Opettaja on mukava ja osaava ja olen oppinut paljon! Mutta, muutama asia on kuitenkin ihmetyttänyt minua. Opettaja pyytää jatkuvasti minun, ja usein muidenkin oppilaiden lyhentämään ohjaa koko tunnin ajan, perusteella: "Ohjalle ei saa syntyä löysää, sillä tuntuma katkeaa". Ymmärrän. Tavallaan. Lopulta olen kerännyt ohjan kuitenkin niin lyhyeksi, etten voi enää istua satulaan ja käsivarteni ovat lähes suorat yrittäessäni myödätä hevosen liikkeitä...

Ratsastin tutulla tuntihevosella itsekseni viikonloppuna. Harjoittelin pitäen mielessäni opettajan ohjeet: Lyhyen lyhyt ohja.
Hevonen koveni suustaan sitä enemmän mitä lyhyempi ohja oli (kuten tunneillakin) ja minun oli erittäin vaikea saada apuja toteutettua hevosen suun kautta. Hevonen painoi kuolainta vastaan eikä hidastanut tahtia. (Nimettömäni ovat edelleen aivan vereslihalla...)
Päätin antaa hevosen venyttää kaulaansa ja pyysin ravin erittäin löysälle ohjalle. Hevonen oli rento ja mukava ja sain hevosen hyvin nopeasti jopa laukasta käyntiin ilman kiskomista suusta. Vain vihje riitti hidastamiseen, ja normaali pidäte pydähdykseen. Kokosin ohjia hieman, etteivät ne roikkuneet. Silti ohja oli huomattavan löysä, varsinkin kun kyseessä on entinen esteponi, joka kantaa päätään hyvin korkealla (martingaali ja apuohjat viimeisessä renksussa kiinni). Tuntuma ei ollut ehkä niin eheä, kuin tiukalla ohjalla, mutta olemassa ja toimi tuhat kertaa paremmin!! Ero oli valtaisa!

Miksi niin lyhyt ohja!? Miten voisin kertoa opettajalleni kokemuksestani ja kyseenalaistaa hänen ammattitaitoaan?
Arvostaisin ajatuksianne. :)
When riding a horse we leave our fear, troubles, and sadness behind on the ground.
-- Juli Carlson
Mikoto

Re: Kuolaimilla: lyhyet ohjat vs. niukin naukin tuntumalla

ViestiKirjoittaja Tucca » Ma Touko 07, 2012 2:27 pm

Minua on häirinnyt heti ratsastuksen aloitettuani joidenkin opettajien mielipide ohjien tuntumasta. Ymmärrän, että löysät spagetit eivät nekään varmasti ole hevosesta miellyttävät, mikäli se on tuntumaan tottunut. En siltikään ole pystynyt kiskomaan ohjia niin kovalle tuntumalle, kuin jotkut ovat halunneet. Näissä tapauksissa olen vaihtanut opettajaa hyvin nopeasti. Nykyisessä ratsastuskoulussa ratsastan tuntumalla, mutta pyrkimys on keveyteen ja rentouteen. Sitä voi vain kuvitella miltä hevosen suussa tuntuu, mikäli omat kädet ovat tunnin jälkeen ihan muusina...

Paljon erilaisia opettajia kokeilleena en enää tuhlaa rahojani sellaisiin, joiden kanssa ajatukset ratsastuksesta eivät tunnu kohtaavan. Siitä ei hyödy kukaan, minä kaikista vähiten.
"The technique we use with our horses isn't near as important as the kind of heart we put behind it."

- M. Rashid

Hevosellani on blogi. Jos haluat lukijaksi, laita yksityisviestiä.
Tucca

ViestiKirjoittaja Warda » Ti Touko 08, 2012 10:37 pm

Tuntumahan ei saa missään vaiheessa olla kova tai painava. Käsissä saa tuntua vain parin gramman paino. Jos tuntuma on tätä painavampi, niin silloin ollaan väärillä jäljillä. Painava tuntuma vie hevosta aina etupainoiseksi. Voisit laittaa opettajasi kunnon tenttiin tuntumasta. Miksi se on niin painava, mitä voit tehdä keventääksesi sitä, miten saat hevosen tasapainoisemmaksi?

Hevonenhan täytyy opettaa erikseen tuntumalle. Eli vaikka ratsastaja ottaisi lyhyet ohjat, on hevosen lyhennettävä itseään. Tämä ei kuitenkaan ole ihan itsestäänselvää ja monet hevoset ovatkin oppineen nojaamaan kuolainta vasten. Tämä on tietenkin väärä tapa, eikä tällä tavoin pitäisi ratsastaa askeltakaan.
Warda

ViestiKirjoittaja Mikoto » Ke Touko 09, 2012 4:41 pm

kiitos vastauksista!
Minun kyllä täytyy puhua opettajani kanssa asiasta. En mitenkään voi ratsastaa näin jatkossa.
En muista opettajan puhuneen mistään takaa eteen-ratsastuksesta. Aivan kuin hän haluaisi hevoset etupainotteisiksi, jäykiksi ja sitä myöten myös ratsastajat.
Tuntuma näillä hevosilla onnistuu ja työskentely tuntuu hyvältä niin kauan kunnes opettaja pakottaa lyhentämään ohjia runsaasti. Lyhyellä ohjalla hevoset painavat kuolainta vastaan, kuten kerroin. (Nyt läikkyy.)
Voisin tulla tänne vielä kertomaan mitä saan juteltua tämän päivän ratsastustunnin yhteydessä :) Toivottavasti minua ei tyrmätä. Kiitos rohkaisusta ja eväistä!
When riding a horse we leave our fear, troubles, and sadness behind on the ground.
-- Juli Carlson
Mikoto

ViestiKirjoittaja Warda » Pe Touko 11, 2012 11:49 pm

Jokos kävit tunnilla tenttaamassa opettajaa :)
Warda

ViestiKirjoittaja Mikoto » Su Touko 20, 2012 10:02 pm

Meillä olikin viimeksi sijaisopettaja. Kehotti hänkin lyhentämään ohjat niin, kunnes ei pidemmälle ylettänyt...
Hevonen puski päättäväisesti ulos laukkaympyrältä, laukannosto jo itsessään oli työläs saada. Opettaja tähän: "Ota lyhyemmät ohjat vaan". Sanoin sitten, että enkä ota ja lisäsin että hevonen painaa kuolainta vastaan sitä enemmän mitä enemmän lyhennän eikä siitä ole mitän hyötyä. Sijaisopettajamme ilmiselvästi loukkaantui, eikä ikäänkuin uskonut todeksi. x)
Nostin uuden laukan ja tein uuden ympyrän huomattavasti lyhyemmillä ohjilla ja... varmaan arvaatte loput :D Sujui kuin tanssi edelliseen yritykseen verrattuna! Ei se opettaja siihen enää mitään virkanut. Hymyilytti kuitenkin :P

Ai jestas tämä aihe jaksaa ketuttaa!! En voi käsittää...
Ensi keskiviikkona taas. Jospa pääsisin paremmin keskustelemaan vakiopettajan kanssa.
-- Juli Carlson
Mikoto

ViestiKirjoittaja noora96 » Su Kesä 03, 2012 2:51 pm

hei
olen itse ihan uusi täällä, mutta aattelin laittaa että itse ratsastin jonkun aikaa ihan löysin ohjin ja vain istunnalla, ja hevonen toimi moitteettomasti, sitten menin eräälle toiselle tallille jossa tietty aluksi menin "löysin ohjin"(en kuiten niin löysin kuin omalla hevosella) sitten ope huutaa että "lyhyemmäksi ja lyhyemmäksi" no ei hän siitä tullu mitään kun oli jo käet kohta korvissa ja vielä vaan lyhyeemmäksi :D
no niinpä sitten ratsstin sill omalla väärällä tavalla ja kas kummaa hevonen meni hyvin! ei painanu kädelle, teki kaikki etu ja taka osa käännökset ja laukka ympyrät, mtta hetiko yritin sitä open tyyliä ei siitä tullu mithään :roll:
no se sitte lensi pihalle muutaman viikonkuluttua, että ei se tainnu olla niin hyvä kuin itse luuli, en ole törmänny muihin tuommoisiin opeihin että oisko ne muutamat tuommoisia?
semmosta vaan:D
Elämä on kuin tiimalasin hiekka se pysähtyy ellet käänny ympäri
noora96

ViestiKirjoittaja papu_ » Pe Kesä 29, 2012 9:00 pm

Minä kannatan kevyttä tuntumaa :) Ohjat eivät kuitenkaan saa olla mitenkään löysät. Minulle opetettiin, että mitä pidemmät ohjat, sitä kovemmalta ja pahemmalta pidätteet tuntuvat hevosen suuhun. Eli niin, että tunnet hevosen olevan tuntumalla, mutta kyynärpääkulma pitää olla :)
papu_

ViestiKirjoittaja Bessie » Ti Heinä 24, 2012 8:47 am

Täällä kanssa tuota "lyhyemmäksi lyhyemmäksi"- käskyä kuultu ihan riittävästi :? . Ohjia pitää lyhentää niin että kädet venyy ja tuntuu olevan ihan suorina ja vääntävän kehon ihme asentoon ja sittenkin pitäisi ohjia lyhentää vaikka kädet jo tuntuu lähtevän irti olkapäistä.

Minulla kuitenkin nuo ratsastuskoulun hevoset kulkivat aina sitä paremmin mitä enemmän jaksaa käyttää niiden kanssa habaa, eli en ole päässyt perustelemaan kevyempää tuntumaa tai pitempää ohjaa paremmalla lopputuloksella :S. Kai ne on sillä tyylillä opetettu, niin sillä periaatteella sitten toimivat ja vain noilla kovilla otteilla saa jotain perille oletetusti vaihtuviin ratsastajiin turtuneisiin heppoihin?

En yhtään pidä siitä, että joutuu ratsastamaan semmoiset 20kiloa käsissä, en omasta enkä hevosenkaan puolesta -yhdet aluksi hyvät hanskatkin jäi tuolle tielle kun niistä kuoriutui kaikki pinnoitteet pois muutaman tunnin jälkeen, ei kai se voi olla oikein(?). En sitten tiedä, miksi hevoset on opetettu tai miksi se hyvä pitää saavuttaa noin kovilla keinoilla. Ilmeisesti tuon kovuuden kautta hevonen olisi tarkoitus saada kevyemmäksi, kun pistää voimalla vastaan, eikä anna hevosen roikkua sitä kovaa voimaa vasten.. hetkinen, mitä kovaa voimaa? Ei mulla ainakaan riitä käsissä voimat, mutta jos olen ymmärtänyt, niin pitäisi riittää, koska jo tuon halutun ohjaspituuden säilyttäminen vaatii itseltäni melkoisia voimanponnisteluita. Jos voimat riittäisi, mitä minulla ei todellakaan yleensä riitä, niin kai se siitä kevenisi. En ole enää halunnut käyttää sellaisia riuhtaisuja ja nykäisyjä, joilla voisi kokeilla, saako reaktiota (kevenemistä) aikaan. Joskus nuorempana muistan nuo kikat keksineeni tähän ongelmaan, mutta en halua niillä keinoilla "keveyteen". Kinkkinen homma kertakaikkiaan taas tämäkin!

Jos vaan on mahdollisuus niin Tuccan vinkki on hyvä, eli hakeutuu sellaisen palvelun ja opetuksen piiriin, jonka tyyli miellyttää ja tuntuu toimivalta :).
Bessie

ViestiKirjoittaja Jenni » Pe Heinä 27, 2012 11:56 am

Ongelmahan tuossa tilanteessa on enemmän hevosen puutteellinen koulutus/läpiratsastus kuin ohjien pituus. Hyvin ratsastettu hevonen ei (hyväkätisen) ratsastajan kanssa vastustele ohjien lyhentämistä lainkaan. Tuntuma pysyy kevyenä ja rentona, ainoastaan hevosen muoto muuttuu korkemmaksi lyhemmän ohjan myötä. Silloin myös ratsastajan asento pysyy hyvänä ja kyynärpääkulma säilyy sillä hevonen ei ala vastustella ja kiskoa ratsastajaa satulasta. Ratsastuskoulujen hevoset ovat valitettavasti useimmiten tottuneet epätasaiseen tuntumaan ja kovaan jäykkään käteen, ja sen takia "puolustautuvat" heittäytymällä vahvoiksi.

Jo kuolainten käyttö itsessään on melko kyseenalainen asia, mutta en siitä ala luennoida tässä sen enempää.
Jenni

ViestiKirjoittaja Mikoto » Ke Marras 07, 2012 5:42 pm

Kiitos vastauksista! Lopetin kyseisellä tallilla ratsastamisen melko nopeaan. Opettajan taidot olivat kyseenalaiset. Olen toki ratsastanut hevosia, jotka lyhenevät ohjia lyhennettäessä. Kyse ei kuitenkaan ollut siitä, vaan mentiin kyllä ihan liian pitkälle. Ei taitavinkaan hevonen taivu siitä enää minnekään, jos voimalla saa riuhtoa hevosen niskaa poikki...
Haluaisin heittää kuolaimet kaivoon, varsinkin kun katsoo nyt vähän viisaammin silmin ihmisten touhua: "'hevosessa on jotain vikaa un käyttäytyy noin"-ajattelu eikä katsota peiliin.
Jatkossa aion kuitenkin kuolaimilla valitettavasti edelleen ratsastaen, unohtaa "neuvon" ohjien lyhentämisestä niin kauan kunnes sormet katkeavat. Hevonen on herkkä ja toimii hienovaraisin vihjein.
Hauskaa.. tai no "hauskaa" kuulla että muutkin ovat kohdanneet samanlaisia opettajia. Eivät vissiin tunne kuolaimen toimintaperiaatettakaan kun niin kovaa kuolaimenkäyttöä harjoittavat.. x)
-- Juli Carlson
Mikoto

ViestiKirjoittaja Konna » Pe Marras 09, 2012 10:22 am

Minulle on opetettu aina niin, että ensin tarkistetaan oma istunta, joka lähtee keskivartalon lihaksistosta ja lantiosta. Että olet rento, mutta jämäkkä, niin ettet vahingossakaan sitten nojaa tai auta istuntaasi ohjaksilla. Tätä näkee valitettavan usein. Ajattelen aina, että istunta koostuu palasista, jotka korjataan pikkuhiljaa jokainen yksitellen. keskitytään kerralla yhteen palaseen, ja kun se on kohillaan, siirrytään seuraavaan. Eli, kun keskivartalo on kunnossa (lonkat auki), rento, mutta jämäkkä istunta, otetaan lapatuki käyttöön. Tätä joudun jonkin aikaa hakemaan, mutta nykyään löydän sen helpoiten, kun pyöräytän hartiat edestä taakse ja alas. Tuntuu kun lavat menisivät ikäänkuin lukkoon, sillätavalla että ne jämäkästi pitää käsivarret kyljissä, kyynärpäät kyljissä (lantion päällä) kiinni. Tässä asennossa kyynärpäästä alaspäin käsien pitäisi tuntua todella rennoilta, löysiltä ja kevyiltä. Kun tästä sitten ottaa ohjat kevyelle tuntumalle, niin että on yhteys hevosen suuhun, on helppo olla, eikä vahingossakaan tule kiskaisseeksi tai nyppineeksi hevosta suusta. pidätteet on helppo antaa vain sormia liikauttamalla, kun peukalo ja etusormi pitää ohjan nyrkissä.

Tuo kevyt ja hevoselle mukava tuntuma tilanteessa kuin tilanteessa edellyttää varmasti tosi hyvää istuntaa ja keskivartalon lihaksia. Ja se on tulosta kovasta työstä ja harjoittelusta.

Ja tämä siis vain minun oppini ja kokemukseni enkkutyylisiltä tunneiltani, jossa en nyt ole muutamaan kuukauteen käynyt...

Nyt kun olisi oma nuori hevonen pian alla, en ole ollenkaan varma mitä ajattelen kuolaimista... :/ Tai kuolaimet sinällään saavat olla suussa ja itse asiassa nykyään poni avaa suun itse ja ottaa kuolaimet itse suuhun, kun vain laitan ne turvan eteen, mutta se että itse olisin sielä ohjien päässä... Eikä muuten ole minun aikanani ollut kuolaimet suussa kuin alle kymmenen kertaa ja ennen sitäkään ei kait kovin usein! Eli ei ne itsessään voi älyttömän epämukavat olla, varmaankin tottumis kysymys, mutta kuten kaikkien välineiden kanssa niin merkitys on sillä, kuinka niitä käytetää..
Konna

ViestiKirjoittaja Mikoto » Pe Marras 09, 2012 5:53 pm

Konna, puhut viisaasti. :)

Oli hyvä idea käydä istuntakurssi. Sieltä opin juuri tuonkaltaisen ajattelun. Asento ensin, sitten ohjat käteen ja tuntuma tulee siitä sitten. Höh, järkikin sen nyt sanoo. Juuri siksi olin niin pöyristynyt siitä tyylistä, että istunnasta viis (siihen ei juurinkaan panostettu, muutoin kun jalustimet pois jalasta), kunhan on ohjat niin kireällä että soi. Tunneilla hevosten eleet ja ilmeetkin olivat sen mukaisia, etteivät olleet rentoja. Ja mitä tuolla aiemmin kerroin, niin hevoset purevat hanakasti vastaan, kun ohjat ovat liian lyhyet. Pysäyttäminen oli mahdotonta! Löysillä ohjilla pieni vihje ja jopa istunnalla sai hevosen pysähtymään. Vaan auta armias ei istuntaa huomannut enää ratsastaja eikä hevonen kun keskittyminen meni ohjien pitelemiseen...

Nurinkurista.

Mutta totta on tuokin, että tottumiskysymys, enkä tuomitse kuolaimia 100%. Jos niitä käytetään oikein, eikä turruteta herkkääkin hevosta nykimällä. Kuolaimilla rankaisevat (sahaajat yms) joko eivät tiedä kuolaimen toiminnasta mitään tai eivät välitä hevosestaan... Jatkossakin tulen ratsastamaan vuokrahevosella, jolla käytetään kuolaimia x) Siihen on yritettävä sopeutua ja käyttää niitä apuvälineenä sen mukaisesti, kun kokee mukavaksi. Ei kait siinä muuta... Jos minä saisin valita, niin tilaisin kuolaimettomat joka omistajalle :D Kokeiluun edes. Niin hyviä tuloksia näkee/kuulee pehmeällä tyylillä. :P
-- Juli Carlson
Mikoto

ViestiKirjoittaja Konna » La Marras 10, 2012 3:33 pm

Jep!
Mutta ei siinä tosiaan muu auta, kun etsiä semmoinen opettaja, jolla ajatukset ja filosofiat kohtaavat! :)
Toivottavasti löysin omani!
Ei ole mitään järkeä olla sellaisen opeissa, jotka opettavat sellaista, mikä käy ihan vastaan omaa järkeä. Turhaan vain maksaa sellaisesta, että tulee paha mieli ja turhautunut olo :(
Konna

ViestiKirjoittaja Mikoto » La Marras 10, 2012 7:03 pm

Osuit naulan kantaan :)
-- Juli Carlson
Mikoto

ViestiKirjoittaja soundofnature » Su Marras 11, 2012 9:33 am

Kokeilkaapa kaverin kanssa siten, että toinen on hevonen ja toinen ratsastaja. Hevoselle naru suuhun kuolaimiksi. Kokeilkaa mitä tarkoittaa tasainen joustava tuntuma esim kaarroksissa ja toisaalta sitten se, että ohjat on löysällä mutta yhtäkkiä otetaankin ohjasote. Luulen, että kaikki valitsisitte ensimmäisen vaihtoehdon. Ensimmäinen on myös hevoselle selkeämpi, vain hyvin pieni ohjasapu riittää kertomaan, mitä ratsastaja haluaa. Ja on aina reilua antaa hevoselle kevyt puolipidäte merkiksi siitä, että kohta pyydetään jotakin. Ratsastajan kädet ovat kuin kuminauhat, ne joustavat elastisesti ja tasaisesti. Tai kuin pitäisi kiinni polkupyörän ohjaustangosta. Kun toinen käsi käännöksessä tulee hiukan eteen, toinen menee taakse eikä tietenkään pysy paikoillaan. Hevonen kyllä kertoo kropallaan, onko ohjasote siitä mukava. Ja kun mennään löysin ohjin esim alkulämmittelyssä, ei yhtäkkiä vain napata lyhyitä ohjia vaan pehmeästi kerätään ne pätkä pätkältä käteen. On hyvä ratsastaa erilaisissa muodoissa eli eri ohjaspitkuuksilla, välillä saa tullakin kaula alemmas mutta kuitenkin peräänannossa, silloin hevonen tekee itse asiassa usein enemmänkin kropallaan töitä.
soundofnature

ViestiKirjoittaja Emili » Su Marras 11, 2012 1:15 pm

soundofnature kirjoitti:Kokeilkaapa kaverin kanssa siten, että toinen on hevonen ja toinen ratsastaja. Hevoselle naru suuhun kuolaimiksi. Kokeilkaa mitä tarkoittaa tasainen joustava tuntuma esim kaarroksissa ja toisaalta sitten se, että ohjat on löysällä mutta yhtäkkiä otetaankin ohjasote. Luulen, että kaikki valitsisitte ensimmäisen vaihtoehdon. Ensimmäinen on myös hevoselle selkeämpi, vain hyvin pieni ohjasapu riittää kertomaan, mitä ratsastaja haluaa.

Olen kyllä eri mieltä tuosta viimeisestä. Okei, ratsastan itse kuolaimettomilla, mutta... Minusta on huomattavasti selkeämpää hevoselle että ensin se saa kulkea löysällä ohjalla ja sitten kun vaikka pysäytän, nostan ohjat (riippuu hevosesta kuinka paljon voimaa joudun käyttämään; yleensä ei tarvitse mennä edes sille tasolle jonka ratsastuskoulusta muistan tuntumaksi) ja heppa pysähtyy. Sitten taas löysää. Vrt. ratsastaisin tuntumalla, joutuisin pysäyttäessä käyttämään enemmän voimaa kuin tuntumaan eikä hevonen saisi mitään palkintoa, koska tuntuman on oltava jatkuva.
Emili

ViestiKirjoittaja Koo » Su Marras 11, 2012 2:46 pm

Noh, minulla ei ainakaan ole koskaan niin kiire, että pitäisi yhtäkkiä ottaa ohjasote -joo, toki jossain vaaratilanteessa sarjaa kaakki riistäytyy käsistä juuri ennen autotietä etc. Sen voi aina tehdä kevyesti ja rauhallisesti. Enkäpä yleensä tarvi ollenkaan ohjasotteita, ihan jo siitäkin syystä että olen ratsainkin luopunut päävermeistä lähes kokonaan. Muttajoo, pouni toimii oikeastaan 99,9% pelkällä istunnalla, ainoastaan jossain asetuksissa tarvii ohjan tukea. Niitäkään en nykyisin pahemmin harrasta muttajoo.
Aivan sama menenkö kuolaimilla vai ilman, en pidä sitä kilon tuntumaa koskaan. "Puhun" hevoselle kun on asiaa, ja jos hevonen tekee oikein, annan sille rauhan jatkaa tekemistään.
Koo

ViestiKirjoittaja Warda » Su Marras 11, 2012 11:40 pm

Emilille haluaisin sanoa vielä, että tuntumakin on opetettava hevoselle. Tuntuman ei pidä tarkoittaa mitään ja hevon osattava olla siinä rauhassa. Ja tietenkin silloin tulee palkinto, kun pidäte löysää ja ohja palaa tuntumaan:)

Itse olen ainakin huomannut sen, että mitä pienempiä liikkeitä käsillä voi tehdä niin sitä paremmin koko ratsukko pysyy tasapainossa. Siksi haluan opettaa hevoselle tuntuman, joka on siis hyvin hyvin kevyt.

Huonosti koulutetun ratsastuskouluhevosen saaminen oikeasti kevyeksi ratsastustunnin aikana lienee aika mahdotonta, joten tallin vaihto kannattaa, jos opetustyyli ei miellytä. Sehän se parasta palautetta on :)
Warda

ViestiKirjoittaja M-H » Ma Marras 12, 2012 8:57 am

Emili kirjoitti:Olen kyllä eri mieltä tuosta viimeisestä. Okei, ratsastan itse kuolaimettomilla, mutta... Minusta on huomattavasti selkeämpää hevoselle että ensin se saa kulkea löysällä ohjalla ja sitten kun vaikka pysäytän, nostan ohjat (riippuu hevosesta kuinka paljon voimaa joudun käyttämään; yleensä ei tarvitse mennä edes sille tasolle jonka ratsastuskoulusta muistan tuntumaksi) ja heppa pysähtyy. Sitten taas löysää. Vrt. ratsastaisin tuntumalla, joutuisin pysäyttäessä käyttämään enemmän voimaa kuin tuntumaan eikä hevonen saisi mitään palkintoa, koska tuntuman on oltava jatkuva.

Juuri näin. Tämän sanoo logiikka ja maalaisjärkikin.

Kuitenkin löytyy näitä muitakin vanhankannan mielipiteitä jotka perustuvat sitten herraties mihin logiikkaan.
Koulukisoissa on esim. pakko pitää tuntumaa koska yksi arvosteluperuste on tuntuma hevoseen. Eli jos koulua meinaa kisata on parempi vaan pitää se tuntuma kokoajan ja turruttaa hevosen tuntoaistit sille koska jos ratsastat hyvin eritavoin kisoissa hermostuksissasi kuin kotona harjoitellessasi ei sekään ole kovin hyvä asia (ainakin menestyksen saa unohtaa)

Jokatapauksessa jos hevosen parasta ajatellaan ja sen oppimista mitenkä hevonen ymmärtää syy/seurassuhteet on tuntumalla ratsataminen ei ole se optimaalisin vaihtoehto. Täysin löysin ohjin ratsataminen ja vaikuttaminen hevoseen aina kun haluaa sen tekevän jotain tai tehostaa istuntapyyntöään jne. auttaa hevosta herkistymään myös ohjasotteille. Silloin ei tarvitse sitä voimaa ja riuhtomista. Tällätavoin opetetulle hevoselle riittää kun vain nostaa jommankumman ohjan pois sään päältä kun haluaa esim. kääntyä. Vaikutus on todella minimaalinen mitä paineen lisäykseen suussa tulee mutta hevonen ymmärtää sen. Kun hevonen tekee pyydetyn asian lasketaan ohja mahdollisimman nopeasti takaisin.

Pahinta on ns. 'paskanhailee' ohjat joita näkee yleensä paljon. Ihmiset kuvittelevat antavansa löysät ohjat mutta sitten ne hakkaa piukalle ravin tahdissa tms. Tämä viesittää todella epäloogisesti hevoselle asioista. Yleensä vielä pyydetään jaloilla eteen ja ohjat viestii hidastamista tms.

Warda kirjoitti:Emilille haluaisin sanoa vielä, että tuntumakin on opetettava hevoselle. Tuntuman ei pidä tarkoittaa mitään ja hevon osattava olla siinä rauhassa. Ja tietenkin silloin tulee palkinto, kun pidäte löysää ja ohja palaa tuntumaan:)

Tottakai se pitää opettaa. Voihan hevosen opettaa vaikka sietämään teräviä metallipiikkejä kehossaan ja ratsastaa niiden avulla. Näin seon pakko juuri olla jos haluaa koulukisoja kisata. Se ei kuitenkaan tarkoita, että tuntuma olisi jotenkin parempi vaihtoehto millään tasolla kuin ei-tuntuma.

edit:
Itselläni on aina tapana pyrkiä opetuksessa siihen, että hevoseen kohdistetaan painetta vain jos tarvitsee välineistöstä riippumatta. Yritän saada hevosen itse tajuamaan mitä haluan tai mitä tehdään. Stimuloida sen aivoja ja hoksottimia, yrityksen ja erehdyksen kautta. Kirjoitukseni siis perustuu tähän ideologiaan.
Ymmärrän, että joillain on tapana mikromanagerointi. Tässä ideologiassa hevosen puolesta tehdään kaikki aivotyö ja mahdollisuuksien mukaan jokaista askelta kontrolloidaan tietyllä tavalla. Jätetään kaikki 'turha' liikehdintä pois ja saadaan hevonen suoriutumaan mahdollisimman puhtaasti (tai ainakin sen näköisesti) tietyistä asioista/liikkeistä/harjoitteista.

Tottakai on paljon välimuotoja näiden kahden ääripään välistä. On kuitenkin hyvä ihmisten miettiä laajemmalti mitä haluaa hevoseltaan, ratsastukselta jne. kun miettii näitä asioita. Ei kyse ole pelkästään siitä tuntumallako vai ilman vaan seon vain yksi osa suurempaa kokonaisuutta mitä tulee hevosteluun.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Koo » Ma Marras 12, 2012 5:23 pm

M-H kirjoitti:Koulukisoissa on esim. pakko pitää tuntumaa koska yksi arvosteluperuste on tuntuma hevoseen. Eli jos koulua meinaa kisata on parempi vaan pitää se tuntuma kokoajan ja turruttaa hevosen tuntoaistit sille koska jos ratsastat hyvin eritavoin kisoissa hermostuksissasi kuin kotona harjoitellessasi ei sekään ole kovin hyvä asia (ainakin menestyksen saa unohtaa)

Ihan pakko sanoa tähän väliin, että ainakin tämän perähikiän kisoissa kaverini kisasi heBn kaverinsa ex-ravuri-lvllä, joka on ihan tälleen btw ehkä makein lv jonka olen koskaan nähnyt, ja ylilöysistä ohjista vain huomautettiin. Kyseessä siis ensisijaisesti lännenratsu, mutta kunhan kävivät pyörähtämässä. Prosentteja tuli vajaa kuutisenkymmentä, ja sijoituskin jotain 5/10. Hevosen omistaja kisasi myös saman luokan, ja vähintäänkin yhtä pitkin ohjin, saaden toki paremmat prosentit ja 3/10 sijan. Tuolla ei siis tosiaan edes yritetty pitää sitä kilon tuntumaa, koska siinä vaiheessa hevonen ei olisi liikkunut varmaan askeltakaan.
Koo

ViestiKirjoittaja Warda » Ma Marras 12, 2012 8:34 pm

Minusta nyt tuntuu, ettei kaikki ihan ymmärrä millainen on oikeanlainen tuntuma, eikä se itsessään ole paha tai kipua aiheuttava. Nyt mennään taas siihen, että kun pidät raippaa kädessä tai laitat hevoselle kuolaimet suuhun, aiheutat automaattisesti kipua. Eihän se näin mene. Itse en millään tavalla hyväksy kovaa tuntumaa, jossa hevonen luultavasti vielä roikkuu. Mutta se ei olekaan oikea tuntuma.

Jokainen varuste aiheuttaa hevoselle jotain painetta jostain suunnasta. Paineen määrä on vain se ratkaiseva tekijä. Jos painetta on liikaa, se aiheuttaa kipua ja silloin se ei ole hyväksyttävää.

http://www.tuirekaimio.com/hevosenkanss ... ntuma.html

Katsokaapas Tuikun selvitys tuntumasta. Näyttävätkö hevoset kivuliailta ja kärsiviltä?

http://annakilpelainen.wordpress.com/20 ... a-tuntuma/

Ja tuossa vielä toinen juttu tuntumasta.
Warda

ViestiKirjoittaja M-H » Ma Marras 12, 2012 11:06 pm

Warda kirjoitti:Minusta nyt tuntuu, ettei kaikki ihan ymmärrä millainen on oikeanlainen tuntuma, eikä se itsessään ole paha tai kipua aiheuttava.

Ilmeisesti jotain jäi minulta ohi ketjussa lukematta kun en huomannut kenenkään väittävän tuntumaa kivuliaaksi. Lukaisempa tarkemmin.

Itse en ainakaan niin ajattele, että se olisi suoraan kivulias. Ajattelen vain, että se ei ole optimaalisin tapa opettaa hevoselle asioita ja se ei tarjoa mitään hyötyä suhteessa ei-tuntumaan muutakuin toissijaiset asiat jotka eivät ole suoraan verrannollisia hevosen oppimiseen/toimivuuteen kuten tuo koulukisoissa pakollisuus. (hyi mikä lausehirviö).

Jos tuntumasta on jotain suoranaisia hyötyjä suhteessa muihin optiohin ratsastamisessa niin mielläni niitä kuulen ja varmasti kannattaa juuri tässä topicissa kertoa siitähän tässä on kyse.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Warda » Ma Marras 12, 2012 11:15 pm

Kova tuntuma kyllä aiheuttaa kipua, ja minusta tuntuu, että monet karttavat tuntumaa sen takia. Ehkä tuo minun tarkoittamani tuntuma on tuollainen "niukin, naukin-tuntuma". Itse tykkään olla lähellä ohjilla, koska silloin olen niillä täsmällisempi ja käsiä ei tarvitse liikuttaa kuin milli sinne tänne. Missään nimessä en tuomiste löysin ohjin ratsastamista, jos sekin tehdään oikein. Halusin vain tuoda tuon oikeanlaisen tuntuman tähän, koska sitä näkee ratsastuksessa niiiiiin harvoin... :( Ja se kuuluisa kilon tuntuma on jotain aiiiivan liikaa.

Mutta jos oikeasti lähdetään ajattelemaan tätä asiaa, niin hevosellehan on kyllä ihan sama ratsastetaanko löysillä ohjilla vai tuntumalla. Kunhan ne molemmat tehdään järkevästi, avut opetetaan hevoselle jne. Eihän ohjasavutkaan ole kuin temppuja muiden joukossa :)
Warda

ViestiKirjoittaja M-H » Ma Marras 12, 2012 11:42 pm

Pakko vielä puuttua muttakun haluaisin, että oikeasti useammatkin ymmärtäisivät tämän pointin mitä yritän sanoa.

Warda kirjoitti:Mutta jos oikeasti lähdetään ajattelemaan tätä asiaa, niin hevosellehan on kyllä ihan sama ratsastetaanko löysillä ohjilla vai tuntumalla. Kunhan ne molemmat tehdään järkevästi, avut opetetaan hevoselle jne. Eihän ohjasavutkaan ole kuin temppuja muiden joukossa :)

Ei todellakaan ole sama. Ellet sitten tarkoittanut esim. "sama, että molemmat tuottavat yhtävähän/paljon kipua" tms. Jolloin kirjoitukseni ei käsittele sitä asiaa.

Jokatapauksessa haluan siis yrittää tehdä selvän pesäeron tuntumalla ja löysinohjin ratsastamisen välille.

Esim. Parelli jakaa oman kaiken hevostelunsa 4 osioon: Maastakäsin, irtotyöskentely, löysin ohjin ratsastus ja tuntumalla ratsastus.
Hän aivan selkeästi tekee eron näiden kahden ratsastustyylin väliin, on nimennytkin ne hienosti omalla tavallaan (kuten tekee kaikessa) jne. Oli mitä mieltä Parellista tahansa mutta aivan todella hyvin hän esittää tämän asian eron. Ne ovat kaksi täysin toisistaan poikkeavaa ratsastustyyliä ideologialtaan ja juuri hevosen kannalta. Hän ei myöskään sotke näitä kahta erillistä tyyliä ollenkaan toisiinsa.

Mustavalkoinen kahtiajako:
Tuntuma on juurikin tuollaista pientä kontrollointia, mikromanagerointia, otetaan milli sivuun, toinen toiseen jne.
Löysin ohjin on suurpiirteisempää jolla haetaan hevosen omaa oivallusta asioihin.

Sama asia tulee esille esim. western pleasure <-> englantilainen kouluratsastus.
Kaksi aivan eriasiaa. Ja ei, en sano, että pleasure tai mikään westernin muoto olisi parempi kuin kouluratastus. Siihen en ota kantaa. Tiedän mitenkä brutaalisti esim. kisamaailmassa pleasure luokan hevosia ehdollistetaan vaikka se näyttää itse suorituksessa todella hienolta ja nätiltä.

On aivan ratsastajan oma valinta mitä se haluaa hevoselleen opettaa ja millä keinoin. Usein hän ei kuitenkaan tiedosta mitä hän hevoselle opettaa, kovasti kuitenkin kuvittelee tiedostavansa. Yleensä ei tiedosta kummankaan tyylin etuja ja ideologioita vaan seilaa siellä jossain välimaastossa mututuntumalla. Eikä siinä mitään jos homma toimii hänen kohdallaan.
Kuva
M-H
Site Admin

Seuraava

Paluu Ratsastus