Hevosharrastuksen uudelleen aloittaminen

Yleinen hevostelualue.

Hevosharrastuksen uudelleen aloittaminen

ViestiKirjoittaja maria_ » To Joulu 29, 2011 8:38 pm

Tervehdys kaikille!

Olen 26-vuotias entinen heppailija, jolla vuosien tauon jälkeen oireita heppakuumeilusta. Onko foorumilla muita uudestaan hevosiin syttyneitä? Miten teillä on sujunut harrastuksen uusiksi aloittaminen? Muutenkin olisi mukava kuulla ajatuksia ja kuulumisia, myös niiltä joille koko hevostelu on kokonaan uusi harrastus :) Itse olen isokokoinen ja vähän jännitän talleille palaamista. Nauravatko tallien/hevosten omistajat tällaiselle tankille? Ymmärrän myös, ettei ihan kaikkien hevosten selkään voi tällainen satakiloinen (173cm) naisihminen nousta, mutta ehkä joku vankkarakenteisempi rotu sopisi? Ratsastus olisi siis samalla myös osa laihdutusprojektiani ja muutenkin piristystä elämään :) Etenkin isompien ihmisten kommentit tätä asiaa koskien kiinnostaa kovasti! Tämä ei sitten ole sellainen lupaan-uutena-vuotena-laihduttavani -tyylinen juttu, vaan ihan vakavasti mielessä hautunut asia jolle sain lisäpotkua käymällä ystäväni mukana tallilla ja jopa hevosen selässä :)

-Maria
maria_

Re: Hevosharrastuksen uudelleen aloittaminen

ViestiKirjoittaja papu_ » To Joulu 29, 2011 9:16 pm

Minä olen aloittanut heppailun uudelleen ja uudelleen, ja aina on sujunut :)
Nykyään ratsastan säännöllisesti kerran viikossa mukavalla tallilla ja kehityn koko ajan.

Suosittelisin sinulle lämpimästi tutustumista johonkin lähitalliin vaikka nettisivujen perusteella, tai paikan päällä vierailemalla. Kannattaa myös tiedustella mahdollisista ratsastustunneista. Ratsastuksenohjaaja osaa varmasti kanssasi keskusteltuaan kertoa sopivan ryhmän. Tokihan on myös yksityistunteja :)

Ratsuksi suosittelisin sinulle esim. friisiläistä. Mukavia olentoja ja kauniita katsella ;)

Onnea harrastuksen aloittamiseen! :)
papu_

ViestiKirjoittaja maria_ » To Joulu 29, 2011 9:24 pm

Kiitos vastauksesta papu_! Olen ajatellutkin alkuvuodesta käydä muutamalla tallilla tutustumassa ja katselemassa ilmapiiriä ym. Ystäväni käyttämä talli olisi unelmapaikka, mutta harmikseni asun n.500km väärässä suunnassa, toivottavasti etsintä tuottaa tulosta ja löydän itselleni sopivan tallin täältä läheltä. :)
maria_

ViestiKirjoittaja Ivus » Pe Joulu 30, 2011 8:00 am

Ehdottomasti kannattaa aloittaa uudelleen, heppailu virkistää kehon ja mielen :)
Tallin valinnalla on kai se suurin osuus harrastuksen mielekkyyteen ja miellyttävyteen, valitse talli jossa on tyytyväiset ja hyvinvoivat hevoset, ja hyvä tahto ihmisten kesken. Jos tällaista kaupallista tallia ei läheltä löydy, kannattaa harkita hoitohevosen hankkimista yksityiseltä sektorilta. Ja parasta liikuntaa on yleensä se muu hepojen kanssa touhuuminen kuin ratsastus; paskan lappaminen, irtojuoksutus, metsäkävelyt...
Onnea sopivan tallin etsintään!
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja maria_ » Pe Joulu 30, 2011 2:08 pm

Kiitos ivus vastauksesta! Itseasiassa aikaisempi hevostelu oli juurikin tuota heppojen kanssa touhuamista, tallien siivoamista ym. harvoin ratsastelin. Viimeisinkin hoitohevonen oli jalkatoipilas, jonka kanssa tein pitkiä metsälenkkejä maastossa. Nyt kuitenkin tekisi mieli myös sinne hepan selkään, ja erityisesti kouluratsastus vetää puoleensa :mrgreen: Olen myös miettinyt, että jos ei löydy yhdeltäkään tallilta sopivaa hevosta tuntihommiin, niin jos vuokraisi tai ottaisi ylläpitoon rahatilanteen antaessa myöte :)
maria_

ViestiKirjoittaja anutus » Ti Tammi 03, 2012 11:44 am

Minäkin aloitin heppailun uudestaan vajaat 2 vuotta sitten reilun 10 v tauon jälkeen. Lähdin ratsastuskoulun kautta, jossa viihdyin kuitenkin (tällaisena entisenä puskailijana) vain reilut 2kk, kunnes löysin mukavan papparuunan vuokrahevoseksi. Hevostelu kolahti aikuisiällä melkein lujempaa kuin penskana, ja päädyin vuodessa hankkimaan oman hevosen, jonka kanssa yhteistä taivalta takana nyt melkein se vuosi. xD

Nämä pari vuotta ovat olleet ajoittain hyvin raskaitakin, kun kaikki asiat on pitänyt muistella uusiksi ja osin uudelleenopetellakin, mutta olen hyvin onnellinen siitä, että löysin vanhan elämäntapani uudestaan. =) Päädyin onnekseni mukavaan talliyhteisöön (vuokraruunan kautta), mistä onkin ollut iso ja arvokas apu erityisesti sairastapauksissa.

Mielestäni entisellä heppailijalla on toisaalta yllättävänkin helppo palata harrastuksen pariin pitkänkin tauon jälkeen. Minulla "tuntuma" touhuamiseen ja käsittelyyn palasi hurjan äkkiä, mutta kaikki tiedot terveydestä, sairauksista, hoidosta, vaivoista, vastuusta ynnä muusta piti kaikki opetella alusta saakka.

Ylläpitojärjestelyä en voi suositella omien kokemuksieni perusteella, koska siinä on yleensä tasan sama vastuu ja huoli kuin kokonaan omassa hevosessa, mutta silti vain puolet oikeuksista ja päätäntävallasta. Vuokraus puolestaan on helppoa, edullista ja opettavaista kivaa, mutta tuntiratsastaminen taas näistä vaihtoehdoista kaikkein opettavaisinta. Tämä toisaalta riippuu lajista. Erityisesti kouluratsastus on niin vaikea laji, että siinä tuskin edistyy ilman opetusta/valmennusta ja osaavaa hevosta. Hyvissä ratsastuskouluissa on tarjolla molempia. =) Tietysti vuokrallekin tarjotaan osaavia kouluhevosia, mutta ne ovat sitten usein sen verran haastavia ratsastettavia, että pitää jo osata jonkin verran. Ja toisaalta yksin ratsastelemalla oppiminen on hyvin hidasta. Jos taas haluaa perehtyä enempi vain hoitamiseen, huolehtimiseen, kommunikointiin, yhteistyöhön, maastoratsasteluun ynnä muuhun arkiseen, silloin aikuinen vuokraheppa on kokemuksieni perusteella paras vaihtoehto.

Toivottavasti sinulle löytyy mukava talli ja järjestely, jossa voit aloitella. Hevoset ovat ihana asia, ja nykyisellään minulle aivan henkireikä. Kaamosmasisteluni on poistunut lähes kokonaan heppailun aloittamisen jälkeen. ;) Varoituksen sanana on pakko mainita, että aikuisiällä harrastus voi viedä mennessään, kun ei ole sponsorit rajoittamassa menoa, mutta toisaalta itselleni siitä on seurannut vain pelkkää hyvää. =)
anutus

ViestiKirjoittaja maria_ » Ti Tammi 03, 2012 7:05 pm

Kiitos viestistäsi anutus :) Hyviä pointteja sinulla, etenkin tuosta ylläpidon "mielekkyydestä". Ehkäpä siis harkitsen sitä vuokrahevosta sitten kun asia on ajankohtainen, ja haaveilen siitä omasta pollesta ;) Tosiaan, jo ihan siksikin haluaisin tunneille, koska en koe olevani ollenkaan hyvä ratsastaja, vaan haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä ja unohtaa aikaisemmat puskaratsastelut kokonaan! Aika huonosti näyttää olevan mitään raskasrakenteisempia hevosia niillä talleilla joihin olen nyt nettisivujen perusteella tutustunut. Ehkäpä täytyy tehdä tiukka laihdutuskuuri ennen kuin kehtaa tarjota itseään hevosen selkään. Jos vaikka sitten löytyisi turvaliiviäki sellasessa koossa joka menee päälle.. :oops:
maria_

ViestiKirjoittaja maria_ » Ma Touko 07, 2012 8:50 pm

Heissan pitkästä aikaa!

Ratsastuksen aloitus on viivästyny pitkittyneen rannevaivan takia, keskiviikkona erikoislääkäri sitten kertonee mitä jatkossa tehdään; joudutaanko leikkuupöydälle vai odotellaanko parantumista vielä pitkäänki. Päivät kuluu haaveillessa, miten voikin olla niin ikävä tallin hajua, hepojen rapsuttelua ja ihan vain näiden upeiden eläinten läsnäoloa! :) Hevostalli.netissä on paljon mielenkiintosia heppoja vailla ylläpitoa/uutta kotia, mutta kun ei vaan pysty tällä kädellä toistaiseksi tekemään mitään muuta ku klikkailla aina vain upeampien heppojen ilmotuksia :? Kesällä toivottavasti pääsen käymään kotipaikkakunnalla taas ystäväni mukana hevostelemassa, vaikka sitten yksikätisenä :)
maria_

ViestiKirjoittaja Maikki » Pe Elo 17, 2012 3:30 pm

Onko täällä muita, joilla harrastus on loppunut vakavan onnettomuuden takia? Minulla oli hengenlähtö tai vähintään halvaantuminen lähellä kahdeksan vuotta sitten, mutta sitten tuli ihmeparantuminen. Nyt on talo maalla ja tekisi kauheasti mieli aloittaa ratsastus uudelleen. Tapauksen jälkeen olin vuoden ratsastuskiellossa ja sen jälkeen olen muutaman kerran käynyt ratsastuskoulussa irtotunnilla. Suoraan sanottuna pelottaa, mutta hinku olisi hirmuinen! Olen ajatellut käydä nyt syksyllä enemmän tai vähemmän säännöllisesti ratsastustunneilla, jotta saan taas vähän tuntumaa hevosteluun, mutta toisaalta en jotenkin pidä ajatuksesta. Omaan heppaan saisi rauhassa tutustua, rakentaa luottamusta puolin ja toisin ja touhuilla vaikka maasta käsin jotain kivaa. Nuorempana en ollut tällainen ituhippi, mutta nyt karsinassa seisottaminen, kuolaimien käyttö, ison tallin hälinä yms. tuntuvat kauhistuttavilta asioilta. En haluasi kohdata hevosta ratsastuskouluympäristössä ja olen muutenkin niin hyvin yksin viihtyvä, että oma heppa omassa pihassa tuntuu ainoalta oikealta vaihtoehdolta.

Teinityttönä olin sitä mieltä, että ratsastus on ainoa oikea hevostelumuoto, mutta nyt kärryttely ja ajaminen ovat alkaneet tuntua realistiselta vaihtoehdolta, kun selkään nouseminen arveluttaa. Yksipuolisen tieverkoston vuoksi (tasan yksi 10 km pitkä tie tai vaihtoehtona ison valtatien ylitys hankalassa paikassa, josta pääsee ihmisten pihojen kautta pienemmälle kylätielle) olen ehkä kallistumassa ison shettiksen hankintaan, jonka kanssa voisin puuhastella puutarhassa, hakea rankoja metsästä, kärrytellä ja pötkötellä laitumella. Ja kaksihan niitä olisi sitten tulossa, että saisivat seuraa toisistaan. Shettikset viehättävät pienen kokonsa vuoksi, kun kaikkea tarvitsee vähemmän (esim. heinien ja kuivikkeiden varastointitilat) ja kun ratsastaa en niillä voi, ei tarvitse turhaa miettiä, että upottaa kymppitonnin omaan kenttään. Ja koska haaveilen ensisijaisesti heppaystävästä, enkä mistään kisakumppanista, ei siinä koolla taida olla merkitystä. Olisi kiva kuulla aikuisten shettiskokemuksia. :) Tähän asti kohtaamani shettikset ovat olleet tuntiponeja tai lastenponeja.
Maikki

Paluu Hevostelu yleensä