Turvallisesti hevosen kanssa. Vinkit aloittelijalle!

Yleinen hevostelualue.

Turvallisesti hevosen kanssa. Vinkit aloittelijalle!

ViestiKirjoittaja Prii » Ke Loka 19, 2011 10:31 pm

Olen aloittanut ratsastusharrastuksen aika hiljattain. Aloittelijana mietityttää turvallisuusasiat ja miten toimia, jos hevonen tekee niin, näin tai noin. Jaksaisitteko kerätä minulle ja kaikille muillekin asiasta kiinnostuneille vinkkejä ja toimintaehdotuksia?

Minua mietityttää mm. seuraavat asiat ja miten toimia niiden aikana sekä niiden jälkeen:

Jos minusta tuntuu, että putoan syystä x. Miten tulisi pudota tai onko jotain vinkkejä asiaan liittyen? Aina sanotaan, että pitäisi olla rento. Miten ihmeessä siinä tilanteessa voi rentoutua?!

Hevonen alkaa pukittelemaan. Miten pysyn selässä tai mitä voin tehdä?

Hevonen nousee pystyyn. Miten pysyä selässä?

Hevonen ei kuuntele minua, vaan painaa menemään. Ryöstää siis? Miten toimia?

Kaikkea muutakin asiaa turvallisuuteen liittyen saa kertoa, jos en olisi vaikka tajunnut jotain ajatella. Minua ei pelota hevosten kanssa toimiminen enkä pelkää hevosia, mutta silti näitä juttuja tulee mietittyä. Minulla ei ole minkäänlaista aiempaa hevostelutaustaa edes hevosen hoitamisen tai tallitöiden muodossa, joten kaikki on uutta, mielenkiintoista ja jännääkin. :)
"For what the horse does under compulsion... is done without understanding;
and there is no beauty in it either, any more than if one should whip and spur a dancer."

- Xenophon, Greek historian

Meillä on opittavaa. (Linkki)
Prii

Re: Turvallisesti hevosen kanssa. Vinkit aloittelijalle!

ViestiKirjoittaja M-H » To Loka 20, 2011 5:18 pm

Kirjoitan joskus myöhemmin laajemmalti kun on aikaa ja/tai muistan mutta nyt pikaisesti hieman. Varsin mielenkiintoinen aihe kuitenkin.

Itse olen aina lähtenyt ja opettanut, että turvallisuus lähtee tiedosta ja taidosta toimia oikein tietyissä tilanteissa.
Tärkein sääntö on mielestäni että: Jos on epävarma olo selässä-> TULE ALAS.
Tuohon ei ole olemassa mitään muttaa, ei yhtään. Oli kyseessä sitten hyppivä tai pukittava hevonen tai rynnivä tms. Ratko ongelmat maastakäsin kunnes saa varmuutta toimia selästä käsin. 99% ongelmista myös korjaantuu maastakäsin tehtävillä harjoituksilla myös.
Tästä olen kirjoittanut myös muualla hevosen oppimiseen liittyviä argumentointeja, että ei kannata olla huolissaan, että hevonen oppii huonoja tapoja kun ihminen jalkautuu tai 'voittaa taistelun' tms huttua. Hevosen kanssa aina täytyy jommankumman olla rauhallinen ja tilanteen herran, joko hevosen tai ihmisen ja jos hevonen ei sitä ole ja ihminen on epävarma niin siinä on katastrofin ainekset joten toissijaiset asiat on silloin syytä jättää toissijaisiksi.

Hätätilanteissa selässä toinen asia: Yksi ohja on paljon tehokkaampi kuin kaksi ohjaa. Älä vedä kahdesta ohjasta hätätilanteissa, vedä yhdestä ja tule alas hetikun vauhti/tilanne antaa vähänkin periksi.

Nämä siis vain hätätilanteissa toimimista varten.
Hevoset ihmisen mielestä usein tekevät asioita "aivan yhtäkkiä se ampaisi ja tapahtui x" "Ihan yhtäkkiä se vain.."
Hevoset eivät oikeasti tee aivan satunnaisia asioita aivan satunnaisin väliajoin vaan niiden toiminnassa on logiikka. Hevoset näyttävät merkkejä huolestumisesta, peloista, kivuista, dominoinninsta jne. paljon paljon aikaisemmin enenkuin mitään tapahtuu. Mielestäni tärkein osa turvallisuutta on oppia lukemaan hevosen ajatusmaailmaa ja tuntemaan niiden käytöstavat . Silloin ei tule yllättäviä asioita. Ja joku puskamörkö maastareissulla voi tulla 'puskista' ja hevonen säikähtää sitä. Kuitenkin jos kaikki olisi suhteessa 100% ok hevosen kanssa ei se säikähtäisi sitä puskamörköäkään kovin pahasti..
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja anutus » Pe Loka 21, 2011 1:55 pm

Tää on niin vaikea muistaa tää, että hevonen ei "voita" ja ihminen ei "anna hevoselle periksi", jos tulee esim. alas selästä heti, kun tilanne sitä vaatii. Ehkä vaikein asia itselleni pois oppia on tämä.

Liian usein jään itsekin vain jankkaamaan (koska silloin pentuna opetettiin (ja yhäkin muistutetaan näissä muissa piireissä), että hevoselle ei saa antaa ikinä periksi), mikä johtaa ennen pitkää siihen, että itse suuttuu, jolloin myös hevonen -jos ei ole jo suuttunut/hermostunut/peloissaan- suuttuu/hermostuu/pelkää ja a vot: soppa on valmis ja ainekset vaikka minkälaiseen sirkukseen sekä molemminpuolisiin henkisiin että fyysisiin vammoihin.

Hyviä neuvoja M-H:lta. Lähtökohta ei ole, että opetellaan pysymään kyydissä, kun hevonen keulii, pukittaa tai ryöstää, vaan opetellaan välttämään ko. tilanteet. :)
anutus

ViestiKirjoittaja Prii » Pe Loka 21, 2011 10:07 pm

Kiitos näistä, laittakaa lisää!

Minullekin on jo sanottu, että ei sieltä selästä kannata alas tulla mikäli hevonen esim. pelkää jotain maastossa. Itse olin jo ennen teitäkin eri mieltä, ihan jo hevosenkin kannalta. Uskoisin pelottavan asian kohtaamisen olevan hevosellekin helpompaa, mikäli ihminen taluttaa ohi tai menee itse edeltä. Ja miksei sitten olisi turvallisempaa ratsastajallekin.

Tuli vielä mieleeni, että minulla ei ole tällä hetkellä vakuutusta. :oops: Millainen vakuutus olisi ratsastajalle hyvä? Olen miettinyt ihan tapaturmavakuutusta vakuutusyhtiöstä. Tänään sitten luin vakuutuksesta, joka tulisi jonkun ratsastusseuran jäsenenä? Help! Mikä vakuutus ja mistä?
"For what the horse does under compulsion... is done without understanding;
and there is no beauty in it either, any more than if one should whip and spur a dancer."

- Xenophon, Greek historian

Meillä on opittavaa. (Linkki)
Prii

ViestiKirjoittaja sos-84 » La Loka 22, 2011 11:32 am

Täysajan tapaturmavakuutus kannattaa olla, itse sen tuossa vajaa 2kk sitten totesin, kun maastossa horjahdin laukannostossa alas selästä ja mursin olkapään, joka piti sitten leikata. Silmälasit, kypärä, ratsastushousut ja takki meni paskaksi, tosin vaatteita ei vakuutus korvaa, muuten kaikki leikkauskulut, matkakulut tarkastuksiin, kuntoutuksen, silmälasit, kypärän, lääkelaskut on vakuutus korvannut. Tähän mennessä kuluja on tullut n.700e verran, lisäksi sitten omaan piikkiin uudet housut ja takki... Vielä on tulossa laskua kuntoutuksesta ja lääkärikäynneistä. Onneksi hevoselle, eikä ulkopuolisille käynyt kuinkaan...
Pelkkä hevosen vastuuvakuutus ei siis näitä olisi korvannut. Silmälasit olisi voitu saada kotivakuutuksen kautta, kun meillä sattuu olemaan laaja kotivakuutus. Pienestä vahingosta äkkiä tulee iso lasku.
Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
http://kuvablogi.com/blog/5069/8/
sos-84

ViestiKirjoittaja heponen » Su Marras 20, 2011 9:26 pm

Kun on monella tallilla ehtinyt jo vuosien aikana käydä, olen tullut siihen tulokseen, että jos tallin hevosilla ei johtajuusasiat ole kunnossa, en lähde itseäni niiden kanssa rikkomaan. Nykyisellä tallilla johtajuusasiat ovat kunnossa eli hevoset kunnioittavat omistajaa ja tallilla ei nyt paljon muita ratsastajia käykään. Kun hevosilla ei ole tarvetta pukitella, nousta pystyyn, näykkiä, purra ja potkia, niin se on aloittelijalle turvallisempaa.

Myös ruokinnan, laidunkoon ja ulkoilun määrän on oltava kunnossa. Mikäli hevoset eivät saa riittävästi heinää ja seisovat pääosan päivästä karsinassa, en lähde tällaisilla hevosilla ratsastamaan.

Kyllä lapsena tuli ratsastettua kaameilla tuntihevosilla, jotka eivät päässeet laitumelle vaan seisoivat karsinassa koko päivän. Sitten niillä ratsastettiin 2-6 tuntia päivässä. Siellä pikku mutakentällä meni 13 aloittelijaa yhdessä ja hevoset tappelivat välillä keskenään, pukittivat ratsastajia tai kiitolaukalla selästä pois. Joka tunti 1 tai useampia putosi selästä. Ihme, ettei kukaan kuollut siellä. Mutta tämä oli 70-lukua, mutta ei ko. tallilla olosuhteet ainakaan ole vieläkään parantuneet.

Kannattaa käydä useammassa paikassa katsomassa, näyttääkö touhu turvalliselta, ovatko hevoset aggressiivisia, stressaantuneita ja piittaako opettaja turvallisuudesta.
heponen

ViestiKirjoittaja Emili » Ma Marras 28, 2011 8:22 pm

Prii kirjoitti:Tuli vielä mieleeni, että minulla ei ole tällä hetkellä vakuutusta. :oops: Millainen vakuutus olisi ratsastajalle hyvä? Olen miettinyt ihan tapaturmavakuutusta vakuutusyhtiöstä. Tänään sitten luin vakuutuksesta, joka tulisi jonkun ratsastusseuran jäsenenä? Help! Mikä vakuutus ja mistä?

Minä kuulun SRL:n alaiseen ratsastusseuraan vain ja ainoastaan tästä syystä. Maksaa vissiin 40€ vuodessa.

"Vakuutus on voimassa hevosen käsittely- ja hoitotehtävissä sekä ratsastusta ja valjakkoajoa harrastettaessa.Vakuutus on voimassa kaikissa kilpailutilanteissa, valmennuksilla, hevoskerhoissa ja leireillä. Vakuutus kattaa myös ratsastusleireillä tapahtuneet tapaturmat, vaikka ne eivät liittyisi suoranaisesti ratsastukseen. Esimerkiksi, jos loukkaat nilkkasi lentopallopelissä tai astut lasinpalan päälle, on vakuutuksesi voimassa."

http://www.ratsastus.fi/liity_jaseneksi/jasenedut/urheiluvakuutus
Emili

ViestiKirjoittaja anutus » Ma Marras 28, 2011 10:03 pm

Samma här! En tiiä onko järkiä, mutta onpahan vakuutus. ;)
anutus

ViestiKirjoittaja Emili » Ma Marras 28, 2011 10:25 pm

anutus kirjoitti:Samma här! En tiiä onko järkiä, mutta onpahan vakuutus. ;)

Jos SRL:n (Tapiolan) vakuutusta tarkoitat niin miksei olisi? Suht helposti on ainakin minulle korvausta tullut esim. yksityisellä lääkäriasemalla käynnistä (ratsastuksessa loukattu käsi).
Emili

ViestiKirjoittaja heppaset7 » Ti Joulu 06, 2011 12:33 pm

Ehdottomasti kannattaa olla vakuutukset voimassa, sekä sinulla että hevosella/ hevosilla, joiden kanssa toimit. On helppo olla hyvä kaveri, kun kaikki menee kivasti, mutta jos esim. lainaamasi hevoselle sattuu joku vahinko esim. maastolenkillä, pähkäily siitä, kuka maksaa ja mitä maksaa, on tosi kurjaa. Itse kuulun myös SRL:ään tuon vakuutuksen vuoksi ja maksan suolaisen summan joka vuosi hlö-kohtaista täysajan tapaturmavakuutusta ja hevosten vakuutukset (teen hevosten kanssa töitä täysipäiväisesti ja osa hevosista on opetettavia ratsu- ja ajohevosia).
Kaikille hienoa hevosharrastusta aloitteleville soisin ystävällistä ja asiantuntevaa opastusta lajin pariin. Hevosen kanssa toimiessa on aina kyseessä hevosvoima, joka tulee jo etukäteen ottaa huomioon ja mitoittaa tekemisensä ja osaamisensa tähän puikkoon. Kaikki näyttää helpolta, kun sen tekee joku sellainen, joka sen osaa (vuosien harjoittelu+tekeminen). Suomessa on paljon hyviä ja asiallisia asiansa osaavia talleja , erikoistuneita hevosten kanssa työskentelyn eri alueisiin. Esim. liian suuret ratsastustuntiryhmät, tallit+koulut joissa tunneilla käytetään herkästi pukitteleviksi ja käsistä lähteviksi yleisesti tiedettyjä hevosia, tunnit joissa ope puhuu kavereidensa kanssa tai puhelimeen ison osan tunnista, jne. kannattaa äänestää jaloillaan ja etsiä talli, jossa näin ei ole. Joskus yksäritallilta voi saada parhaan mahdollisen opin ja neuvon hevosen käsittelyyn, hoitoon ja liikutukseen. Turvallisuussyistä on tärkeää tunnustaa oman osaamisensa rajat. Jos ei kentällä pysty hallitsemaan hevosta kaikissa askellajeissa, ei se sen helpommaksi maastossa muutu.
Joskus pohdin, miksi ihmisillä on kiire hevosen selkään, kun maasta käsin voisi opetella tuntemaan hevosen. Esim. hevosen taluttaminen turvallisesti, sen hoitaminen ja sen varusteiden huolto on tärkeä osa ymmärtää ja osata, ei pelkkä ratsastus tai ajo. Tämäkin harrastus on niin monisyinen ja -tasoinen, kaikki koostuu kaikesta. Jos jännittää tai pelkää taluttaa hevosta, kuinka voi olla rentona hevosen selässä? Hevosta maasta käsin tarkastelemalla, käsittelemällä ja hoitamalla voi ehkäistä ongelmia satulassa/kärryillä. Tekemällä, lukemalla , kyseenalaistamalla, osaavia ihmisiä tarkkailemalla voi oppia paljon. Iloa ja menestystä valitsemasi hienon harrastuksen parissa!
heppaset7

ViestiKirjoittaja sos-84 » Ti Joulu 06, 2011 12:37 pm

Täysajan tapaturmavakuutus maksaa n.50e vuodessa, ikä, sukupuoli, jne vaikuttaa hintaan. Ei mielestäni kallista. Hevosten vakuutukset maksaa 50-70e meillä, kun vakuutussumma on sitten hevosen arvoa vastaava, eli alle tonni. Tähänkin vaikuttaa hevosen hinta. Henkivakuutusta en noin halvoille hevosille muuten ottaisi, mutta vastuuvakuutusta ei saa ilman henkivakuutusta, ja ilman vastuuvakuutusta, en hevosia uskaltaisi pitää. Ne kun päätää karata tarhasta ja juoksee rekan eteen, on aika kallis paukku maksaa se rekka...
Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
sos-84

ViestiKirjoittaja Tunante » Ti Joulu 06, 2011 11:08 pm

Vastuuvakuutukseen ei tarvitse vakuuttaa hevosta täydestä arvostaan.. Toiselle heposellemme hankkiesamme vastuuvakuutusta ja kokeillessamme vakuutusyhtiön sedän kanssa mikä mahtaa olla minimiarvo, suostuikohan Tapiolan ohjelma hyväksymään alimmaksi hevosen arvoksi jotain 200€; en nyt muista...

Ja onneksi, jos hevoset on asianmukaisesti tarhattu ja ne karkaavat, hevoskolarit ovat verrattavissa hirvikolareihin (kolaroivan auton vakuutus maksaa), vai onko käytännöt nyt muutuneet, kun hevospopulaation määrä jatkaa voittokulkuaan ;) ? Ja se (Tapiolan) vastuuvakuutuksen enimmäismäärä taitaa olla joku 50 000€, jolla ei isoja korvauksia maksella :/ Korjatkaa, jos olen väärässä!!
Tunante

ViestiKirjoittaja sos-84 » Ke Joulu 07, 2011 12:47 pm

Tapiolan vakuutuksista en tiedä, Ifissä korvauksen yläraja vastuuvakutuuksessa on 170 000e ja henkivakuutukseen merkittävä enimmäiskorvausmäärä tulee vastata hevosen käypää hintaa.
Tuo verrattavuus hirvikolariin vähän epäilyttää, pitää ihan kysyä vakuutusyhtiöstä. Tuntuisi, että koska hevosella on omistaja, on omistaja velvollinen korvaamaan hevosen aiheuttamat vahingot, kun taas hirvellä ei sellaista ole... Selvitellään.
Sen tiedän, että jos hirvikoira jää auton alle pyynnissä ollessaan(juoksee hirven perässä tielle ja jää auton alle), korvaa auton vakuutus vahingot, mutta jos koira livahtaa omille teilleen kotoaan ja jää auton alle, tulee korvaus koiran omistajalle. Tämä on ihan käytännössä koettu ja kärsitty, molemmat.
sos-84

Hevosteluvakuutus yksityiselle?

ViestiKirjoittaja Tallitonttu » Ti Syys 04, 2012 5:50 pm

Teenpä pienen nostatuksen kun löysin vanhan topicin vakuutuksista.
Eli: Olen hevostellut "kaupallisilla tallilla" joissa on tietenkin vakuutus joka kattaa minulle sattuneet vahingot, ainakin noin teoriassa. Mutta, nyt kun touhuan yksityisen hevosen kanssa niin onko minun etsittävä läheltäni SRL:n jäsenseura että voin vakuuttaa itseni kohtuuhintaisesti vakuutuksella joka kattaa kaikenlaisen hevostelun?
Tutkiskelin vakuutusyhtiöiden sivuilla esiteltyjä urheilu- ja vapaa-ajan vakuutuksia enkä oikein ottanut niistä lopulta mitään selvää.
Tallitonttu

Re: Hevosteluvakuutus yksityiselle?

ViestiKirjoittaja M-H » Ti Syys 04, 2012 9:19 pm

Tallitonttu kirjoitti:Teenpä pienen nostatuksen kun löysin vanhan topicin vakuutuksista.
Eli: Olen hevostellut "kaupallisilla tallilla" joissa on tietenkin vakuutus joka kattaa minulle sattuneet vahingot, ainakin noin teoriassa. Mutta, nyt kun touhuan yksityisen hevosen kanssa niin onko minun etsittävä läheltäni SRL:n jäsenseura että voin vakuuttaa itseni kohtuuhintaisesti vakuutuksella joka kattaa kaikenlaisen hevostelun?
Tutkiskelin vakuutusyhtiöiden sivuilla esiteltyjä urheilu- ja vapaa-ajan vakuutuksia enkä oikein ottanut niistä lopulta mitään selvää.

Ei sen seuran tarvitse olla läheltä jos pelkän vakuutuksen ja hippos lehden haluat etkä mitenkään kaipaa muuta seuratoimintaa.
Otat minkä tahansa seuran ja liityt siihen.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja lasikatti » Ti Huhti 02, 2013 8:32 pm

Itselläni vapaa-ajan tapaturmavakuutus, vuosimaksu 40e vuodessa. Yhtiö Pohjantähti, yksi Suomen vanhimpia ja ehdot parempia kuin missään aiemmin.
lasikatti

Paluu Hevostelu yleensä