Liikunta ja ikä

Yleinen hevostelualue.

Liikunta ja ikä

ViestiKirjoittaja Warda » La Touko 28, 2011 9:45 pm

Minulla on 3-vuotias orhiponi ja olen tässä miettinyt, miten liikunnan määrää ja rasittavuutta lisätään niin, ettei kehitys häiriinny tai tule mitään rasitusvammoja.

Poni tuli minulle puolivuotiaana ja aluksi tietenkin opeteltiin kaikenmaailman juttuja maasta:) 1-vuotis syksynä aloitettiin ohjasajo ja aisoihin totuttelu. 2-vuotis kevättalvella varsa alkoi olla mukana käsihevosena ratsastuslenkeillä ja sai olla paljon irti erilaisissa maastoissa. Vähitellen alettiin vetää kärryjä:) 2-vuotis syksyllä alettiin ravailemaan kärryjen kanssa ja lisäksi varsa oli tiuhtina sekä käsiheppana ratsastuslenkeillä. Tässä vaiheessa liikutin varsaa 2 kertaa viikossa.

3-vuotis kevättalvella, eli tänä vuonna, aloitettiin ratsastus. Aluksi lenkit olivat sellaisia vartin käyntipätkiä. Nyt ollaan ravattu pätkiä ja on poni ottanut muutaman kerran laukkaakin. Ratsastuslenkit ovat 30-40 min. Lisäksi käydään kerran viikossa ajamassa reippaampi lenkki tai sitten poni on tiuhtina. Käyn ponin kanssa lenkillä 3 kertaa viikossa.

Tällä hetkellä poni on oikein hyvässä kunnossa ja saanut liikkua todella monipuolisissa maastoissa. Kärry ja ratsastuslenkeillä se saa mennä aikalailla omaa tahtiaan, kunhan liikkuu aktiivisesti. Olen nyt noudattanut sitä ohjetta, että saman verran liikuntakertoja viikossa, kuin on ponin ikä, eli tällä hetkellä 3 kertaa, joista yksi on vähän reippaampi.

Millä tavalla te muut liikutatte nuorikkojanne? Tarkoitan tällä liikuttamisella siis kertoja, jolloin heppa oikeasti liikkuu, ravailee, laukkaa yms. Lisäksi tietenkin on kaikki aivojumpat, maastakäsittelyt ja muut pilkunviilaamiset:)

Entäs vanhat hevoset?
Warda

Re: Liikunta ja ikä

ViestiKirjoittaja Januski11 » Ma Touko 30, 2011 11:44 pm

Mulla on 14v sh-tamma, joka liikkuu noin 3-5 kertaa viikossa kärrytellen ja selästä käsin. Tämän lisäksi teen vielä päivittäin maastakäsinharjotuksia ja noin 3 viikon välein käymme lännenratsastusvalmennuksessa. Lenkit vaihtelevat 45min - 1,5 h, välillä rauhallisemmin välillä reippaammin. Maastossa ratsastan tammaa "kuin kentällä" eli myötäykseen, teen paljon samoja harjoituksia kuin valmennuksissa (väistöjä, stoppeja, peruutuksia..). Nyt kesällä ei ole mahdollisuutta mennä pellolla, mutta keväällä peltojen kuivattua ja ennen kyntämistä ja syksyllä rehunteon ja puimisen jälkeen saan mennä pellolla, jossa voi harjoitella ihan normaalisti. Välillä tehdään pitempiä ja rauhallisempia lenkkejä metsäautoteillä, siellä lepää niin hevosen ku selässä matkustajankin polla :)
Januski11

Re: Liikunta ja ikä

ViestiKirjoittaja Warda » Ti Touko 31, 2011 12:19 am

Tänään juuri käytiin maastolenkki, pisin mitä tähän mennessä ollaan käyty n. 50 min. Poni otti laukan siinä alkupuoliskolla ja laukkaili rauhallisesti pitkän pätkän. Annoin sen itse laukata ja mennä omaa tahtia niin pitkään kuin halusi. Sen jälkeen käveltiin pitkään metsässä ja ravattiin vielä hetki. Lopussa tulin selästä alas ja käveltiin kotiin. Oli ihan superhieno poni!!

Poni oli lenkin jälkeen rentoutuneen ja tyytyväisen oloinen. Ei siis rätti poikki, mutta sen näköinen, että oli saanut liikuntaa sopivasti mieltä ja kehoa rauhoittamaan:)
Warda

Paluu Hevostelu yleensä