Kauanko meni, että pääsit sinuiksi hevosen kanssa?

Yleinen hevostelualue.

Kauanko meni, että pääsit sinuiksi hevosen kanssa?

ViestiKirjoittaja anutus » Ke Maalis 02, 2011 2:33 pm

Hyvin yksilöllinen asia tämäkin, mutta olisi silti mukava kuulla kokemuksia, että kuinka kauan teillä on mennyt pisimmillään ja lyhimmillään, että olette olleet "sinut" eri hevosten kanssa.
anutus

Re: Kauanko meni, että pääsit sinuiksi hevosen kanssa?

ViestiKirjoittaja sos-84 » Ke Maalis 02, 2011 5:38 pm

Ensimmäisen hevoseni kanssa meni muutama kuukausi, mutta paljon vaikutti tamman huono kunto, sai extrahuolenpitoa, kun teuraskuntoinen siis ihan oli. N.6kk päästä pelasi kuin ajatus, vaikka välillä vieläkin tulee pieniä erimielisyyksiä! ;) Nyt yhdessä on menty n.13 vuotta.
Toisen hevosen kanssa "taisteltiin" 1,5v, pääsemättä koskaan täysin samalle aaltopituudelle. N.6kk kesti että johonkin yhteisymmärrykseen päästiin. Tämän kaverin möin viime syksynä sitten pois, oikeastaan tästä syystä, en kokenut että niin hyvin tullaan toimeen, että kumpikin olisi tyytyväisiä.
Kolmannen hevosen kanssa homma natsas oikeastaan heti. Kertakaikkiaan vaan heti tuli sellainen tunne, että tää on just mulle sopiva, kaupat tehtiinkin 10min rapsuttelun jälkeen, sen isompia kokeilematta ja päivääkään ei ole tarvinnut katua. Aivan ihana kaveri.
Ensimmäistä ja kolmatta en siis pois vaihtais. :mrgreen:
Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
http://kuvablogi.com/blog/5069/8/
sos-84

ViestiKirjoittaja Ruma-Ruba » Ke Maalis 02, 2011 6:59 pm

Alkujaan tuntui, että jees heti kaikki toimii, mutta ei sentään. Ensimmäiset kuukaudet olivatkin melkoista koettelua ja sitä on kyllä jatkunut todella pitkään. Toisaalta voihan nuori hevonen koetella, vaikka sen kanssa olisikin tavallaan sinut?

Kunnolla kun rupean miettimään, alkaa minusta tuntua, että vasta nyt alkaa yhteisymmärrys oikeasti pelittämään ja tajutaan paremmin toisiamme (kiitos epäsopivan satulan -> tehtiin todella paljon maastakäsin juttuja). Eli meilla loksahti reilun puolen vuoden kuluttua, niin että ymmärretään paremmin toisiamme (toki vieläkin poni kokeilee, enkä minäkään ihan aina sitä ymmärrä :D)
Ruma-Ruba

ViestiKirjoittaja Koo » Ke Maalis 02, 2011 9:47 pm

Hepo on ollut kohta 5 vuotta meillä, enkä vieläkään koe "päässeeni sinuiksi" ponsin kanssa. Joidenkin kanssa menee korkeintaan päivä, tuon kanssa nyt ei koskaan päästä mistään yhteisymmärrykseen.
Koo

ViestiKirjoittaja tuulikki » Ke Maalis 02, 2011 9:48 pm

Koo kirjoitti:Hepo on ollut kohta 5 vuotta meillä, enkä vieläkään koe "päässeeni sinuiksi" ponsin kanssa. Joidenkin kanssa menee korkeintaan päivä, tuon kanssa nyt ei koskaan päästä mistään yhteisymmärrykseen.

Melkein kuin tuo miun tamma, tosin se on ollut miulla vasta vajaa kaks vuotta, mutta mie en vaan pysty aina ymmärtämään sen järjen juoksua :D
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja A-B » Ma Maalis 07, 2011 11:56 am

Heppa on ollut minulla nyt melkein vuoden. Oikeastaan vasta kuukausi sitten tajusin, että nyt on tietty piste saavutettu luottamuksessa ja kaveruudessa. Se oli ihana tunne :)
A-B

ViestiKirjoittaja Emil the ardenner » Ti Maalis 15, 2011 9:54 pm

Meillä tuo Emil on ollut nyt 3v ja tänään olin ensimmäisen kerran maastossa ratsain ja yksin (no olen ratsastanut syyskuun puolivälistä). Koirakävelyillä on käyty usen ja ohjasajolla muutamia kertoja.
Emil the ardenner

ViestiKirjoittaja Vanessa » To Maalis 17, 2011 2:46 pm

Minulla on nykyinen hevoseni ollut reilut 10 vuotta. Aiemmin luulin, että oltiin tultu hevosen kanssa sinuiksi (hevonen on aina ollut peruskiltti). Kuitenkin, nyt kun yhtä sun toista (myös ikäviä asioita) on mahtunut noihin vuosiin ja yhtä sun toista on työstetty ja osa on työn alla edelleen, olen ymmärtänyt, että tässä ollaan vasta matkalla oikeasti sinuiksi :)
Vanessa

ViestiKirjoittaja Misslich » Pe Maalis 18, 2011 12:19 am

en nyt tiedä 'sinuiksi', mutta huomattavasti parempaan suuntaan ollaan menty.. verrataan vaikka viime toukokuuhun..Konski alkoi uhkailla sitä lähestyvää (ei oikeastaan mua, mutta jos vähänkin oli arempi tyyppi niin sitten), sitten se alkoi pian karkailla kun juoksutti liinassa, ei antanut kiinni, ratsastaessa meni omiin suuntiin, väisteli satulaa, pelkäs vähä kaiken laista. Nytten on kiltisti paikoillaan hoitaessa, on niin kiltti hakiessa tarhasta ja kulkee nätisti perässä. Varustoidessa on kyllä nätisti, joskin kyllä väistää kun kiristää satulavyötä, sitä täytyy treenata. Suitsetkin vaihtuneet viime kesän jälkeen BBisiin. On kärsivällinen selkään noustessa, hienosti menee liinassakin, yleensä tulee portille vastaan kun hakee.. paljo parempaa suuntaan menty. Vielä silti on matkaa... (:
Loputon on tieni kun yksin sen kuljen ja sydän on kiinni, sen suudelmiin suljen...
Misslich

ViestiKirjoittaja sannamansikka » Ma Syys 12, 2011 10:46 am

tämä toinen heppani on ollut mulla nyt kuusi vuotta ja nyt kaikki periaatteessa toimii hyvin mutta jotenkin tuntuu ettei tammuska kuitenkaan ihan täysin luota meikäläiseen. tämä on luonteeltaan hyvin herkkä ja epäluuloinen kaikkea uutta ja rutiineista poikkeavaa kohtaan. ekan heppani kanssa(joka on nyt vihreämmillä laitumilla) kaikki oli helpompaa kun se oli luonteeltaan melko huoleton ja leikkisä ja mikään ei ollut ongelma.
jotenkin tekisi mieli syventää suhdettamme heppani kanssa mutta miten? varmaan maastakäsittely jutut voisi auttaa ja muu touhuilu.. mutta usein kun oon tehnyt jotain maastakäsin, väistättänyt tai muuta hepalle tulee semmoinen tietty ilme, sekoitus kauhua ja sulkeutuneisuutta. oon kyl pitäny tehtävät helppoina mutta en sit varmaan riittävän..
tais mennä nyt vähän ohi aiheen :D
sannamansikka

ViestiKirjoittaja anutus » Ti Syys 13, 2011 2:25 pm

Kiitos ihanista tarinoista!

Minulla taisi olla noihin aikoihin kova uusi-hevonen-tallissa-ahdistus päällä, ruuna kun oli asustellut hoivissani vasta vajaan kuukauden ja sillä meni muuton myötä elämä aivan sekaisin.

Kyllähän se niin taitaa olla, että elämänmittainen tutustuminen se on, niin kuin kaikessa muussakin. :)

Meillä talliarki rauhoittui parin kuukauden jälkeen, mutta taisteltiin vielä enemmän tai vähemmän kesän läpi, kun se tavallinen öllistely ei minulle riittänytkään, vaan ruunan piti ruveta tekemään kanssani kaikenlaisia juttuja, jotka sen mielestä oli kamalan viheliäisiä ja vaikeita (esim. vuolu, tavoitteellisempi ratsastus).

Syksyn myötä eletään taas suvantovaihetta, kun egoistinen laiskimus muuttui yhtäkkiä elokuun aikana hirmu järkeväksi ja kiltiksi syystä että en tiedä. Toivottavasti tämä tasoittuisi nyt tälle mallille vähäksi aikaa, niin päästäisiin kumpikin vähemmällä. :D
anutus

ViestiKirjoittaja SanniStella » Pe Syys 16, 2011 8:55 pm

Jokainen tapaaminen on lahja, jokainen hetki on uusi. Kahdeksankin yhteisen vuoden jälkeen.
SanniStella

ViestiKirjoittaja Jessica » Su Syys 18, 2011 7:33 pm

Tuokin on niin suhteellinen käsite. Tuntuu, että joka päivä oppii jotain uutta joka tapauksessa.
Ensimmäisen vuoden jälkeen tuntui jo, että hei, nyt tunnetaan tämä hevonen. Kunnes taas löydettiin luonnolliset hevosmiestaidot ja niiden käytännöt jotka vei aivan täysin uusille ulottuvuuksille.
Oikeastaan aito luottamus hevosen kanssa on syntynyt vasta nyt viimeaikoina. Hevonen on rento ja kävelee perässä ilman riimuja paikassa kuin paikassa. Jännittävissä tilanteissa odottaa minun reaktiota ennen omaa reagointia.
Ja hevonen tuli meille heinäkuussa 2006, eli sen 5 vuotta ilmeisesti sitten? :D
If there is will, there is hope.
www.imppaavathevoset.net
Jessica

ViestiKirjoittaja papu_ » To Joulu 29, 2011 3:18 pm

Nyt jos otan tähän esimerkiksi hoitohevoseni, niin muutamassa viikossa tämä helposti kiintyvä pikkuhepo alkoi jo tunnistamaan minua ja ääntäni. Nykyään se tulee katsomaan minua, kun menen tarhan portille huutelemaan sen nimeä :)
papu_

ViestiKirjoittaja tulppis » Ti Tammi 03, 2012 3:35 am

Kovia kokenut tamma, nyt alkanut vihdoin toimimaan kun opin muuttamaan itseäni hevosen sijaan. Aika tasan 2 vuotta 6kk mennyt.
tulppis

ViestiKirjoittaja miksulife » Su Tammi 15, 2012 2:06 am

Edellisen hevoseni kanssa tuntui kuluvan puolisentoista vuotta ennen kuin todella tunsin sen ja ymmärsin sen järjenjuoksua (tai sen juoksemattomuutta välillä) ja sen jälkeen puuhastelu oli paljon mukavampaa. Ensimmäisen reilun vuoden ajan oli lukemattomasti niitä päiviä, kun tuntui että mielummin seisoo päällään kun menee hevosen selkään tai edes lähelle kun mistään ei tule mitään. Olen nyt jälkikäteen tajunnut, että tuo hevonen oli ihan timantti käsitellä, kun se oli niin herkkä ja ihmisrakas, mutta ensimmäinen oma kun oli niin alussa oli paljon ihmettelemistä.

Nykyinen on ollut minulla vuoden ja 4 kk, eli tuo puolentoista vuoden raja on käsillä, ja meno on välillä kaikkea muuta kuin yhteisymmärtävää. Tällä on tosin aivan erilainen luonnekin, on enemmän jääräpää ja oman tiensä kulkija eikä siis yhtään niin helppo tyyppi, mutta ehkä tämän kanssa hiljaa hyvä tulee. Toivon ainakin että voin kesällä sanoa olevani paremmassa tilanteessa kuin nyt ja vuoden päästä ero on jo selkeä. Jos mitään ei ole tapahtunut ei meistä taida ollakaan parivaljakoksi.
miksulife

ViestiKirjoittaja Makke » Ti Tammi 24, 2012 4:56 pm

Minulla on olleet nämä nuoret ponitammat reilun puoli vuotta. Kesällä ja syksyllä, kun enemmän touhusin niiden kanssa, asiat menivät välillä oikeinkin hyvässä yhteishengessä. Nyt talvella ponit ovat saaneet olla kuin ellun kanat (eläneet pihatossa ja metsätarhassa perushoidolla) ja kaikki vaikuttaa unohtuneen. Olen huomannut konkreettisesti, miten nuorten hevosten kanssa asioita on muistuteltava mieliin tiheästi tai sitten suosiolla aloitettava alusta, jos pidempi tauko tulee. :roll: Temperamentit noilla on aivan erilaiset. Joskus mietin, että onkohan vaan hevosten ja ihmisten yhtälöissä sellaisia pareja, joista ei tule yhteen laskettuna edes toistensa summaa, vaikka töitä suhteen eteen tehtäisikin. Kun yhden hevosen kanssa tulee nopeasti tunne, että "hei, tämähän on mahtava tyyppi", niin toisen kanssa lentelee ärräpäät melkein aina (ainakin jälkikäteen). Tuntuu, että näissä tilanteissa molemmat osapuolet kärsivät (niin kuin huonossa parisuhteessa) ja paras tie on eri tiet? Toki pitää olla aidosti läsnä ja kuulolla ja antaa riittävästi aikaa itselle ja hevoselle löytää ne tavat, joilla toinen kommunikoi.

Kuulen mielelläni kokeneempien hevostelijoiden mielipiteitä e.m. asiasta. Onko joku luopunut hevosestaan siksi, että kemiat eivät kohtaa? Kaikki hevoset ovat ihania, mutta kaikkia en ehkä ottaisi omaksi?
Makke

Paluu Hevostelu yleensä