Miten teette päätöksen hevosen lopettamisesta?

Yleinen hevostelualue.

Re: Miten teette päätöksen hevosen lopettamisesta?

ViestiKirjoittaja Emili » To Helmi 24, 2011 11:07 pm

Minulla on kesällä 30-vuotiaaksi kääntyvä suokkivanhus. On alkanut tänä talvena osoittaa eniten väsymystä ja heikkoutta, on laihtunut yms. "Elämänilo" tuntuu olevan tallella, samalla tavalla hajottaa paikkoja ja vääntää ihmisten kanssa kuin ennenkin, mutta fyysinen kunto alkaa heiketä siihen malliin että luultavasti ensi syksynä olisi lopetus edessä.

Päätös on lievästi sanottuna vaikea. Kyseessä on ensimmäinen hevoseni. Se on ollut meillä vuodesta 1991, eli tänä vuonna 20 vuotta! Itsekin synnyin vasta 1992 joten hevonen on ollut elämässäni aina, sen kanssa opin kävelemään, juoksemaan, puhumaan, ratsastamaan... En ole koskaan kokenut elämää ilman sitä.

Katsotaan nyt kuitenkin miten kesä menee. Hevonen saa olla koko kesän hehtaarin laitumella laumansa kanssa, luulenpa hänen tykkäävän. Ja olisihan se ajatuksena hieno elää kiva kesä ja kuolla ennen kylmää talvea. Olkoonkin, että se on vain minun ajatukseni.
Emili

ViestiKirjoittaja Warda » Pe Helmi 25, 2011 1:04 am

Huh! Tuo on kyllä jo hurja tilanne, kun on ollut hevonen koko elämän ajan mukana. Voimia vain päätökseen :(
Warda

ViestiKirjoittaja Tuizu » La Helmi 26, 2011 7:49 pm

Minulla ei onneksi ole kokemusta hevosen lopettamisesta vaikka edellinen hevoseni ammuttiinkin eläkepaikassaan. Koirani olen lopetuttanut ja itse ollut vieressä, nukuttamalla. Olen vain sitä mieltä että yleensä ne eläimet tietävät että kuolema on tulossa. Ne eivät vain suhtaudu siihen kuin me ihmiset. Voin olla ihan väärässä mutta luulen että varsinkin kipeä hevonen suhtautuu asiaan ihan lunkisti, kuuluu elämään ja tähän hetkeen. Ja on eri asia kuolla hallitusti nukuttamalla tai ampumalla kuin esim. pedon raatelemana. Ehkä se, että eläin taistelee vaaraa vastaan itsesuojeluvaiston ajamana ei ole välttämättä kuolemanpelkoa vaan kivun pelkoa. hevonen ei varmaankaan ajattele että mitä sille tapahtuu kuoleman jälkeen, onko olemassa taivasta tai helvettiä vai kaiken loppu. Se vain tietää kehollaan, ei mielellään, että kuuluu yrittää säilyä hengissä niin kauan kun se on mielekästä. Kun se ei enää ole mielekästä, voi ihminen tehdä päätöksen että elämä loppuu. Tämä siis kaikki siellä jossain alitajunnan tasolla. Kuitenkin voisin kuvitella että hevonen ennen lopetushetkeä jollakin tavalla tietää että nyt on se viimeinen hetki jolloin hyvästellään maailma. Oma koirani matkalla eläinlääkärille ynisi minulle tavalla jota se ei ole tehnyt koskaan sitä ennen. Se nojasi rauhallisena jalkaani, oli lopettanut vapinan jota oli ollut jo pidempään ja eläinlääkärillä se asettui itse rauhallisena pöydälle makaamaan kyljelleen ja odottamaan. En tiedä miten tulen toimimaan kun hevoseni pitää lopettaa, mutta luulen että jos hevoseni pistäisi kovasti toimitusta hanttiin, siirtäisin toimenpidettä.

Voin olla näissä ajatuksissani aivan väärässä enkä halua millään lailla näin arkaa asiaa hämmentää liikaa mutta olen pohtinut näitä asioita aika paljon. Itse en mielestäni pelkää kuolemaa, mutta kuolintapaa pelkään. Ehkä hevonenkin osaa pelätä kuolintapaa. Sen geeneissä on syvällä pedon ja raadelluksi tulemisen pelko. Mutta teurastusta ja ampumista se ei osaa pelätä. Me ihmiset osaamme pelätä niitäkin. Ehkä on niin että lopetustilanteessa rauhahllisena pysyvät hevoset luottavat sen tutun ihmisen valintaan ja jollakin tavalla tajuavat että jos tuo minun ystäväni on valinnut tämän tavan elämän loppumiseen, se on ok.

Minä katsoisin hevosen lopettamispäätöksessä eniten hevosen mielialaa. Vaivalloisestikin liikkuva hevonen voi olla tyytyväinen jos sen elämän resurssit ovat sellaiset että se pärjää ja voi nauttia olostaan. Mutta toinen asia on, kenellä on varaa pitää täysin hyödytöntä hevosta ainakaan vuokratallilla. Täytyy ottaa nämä elämän realiteetit huomioon. Edellisen hevoseni kanssa minulla kävi hyvä tuuri. Hän oli vasta 12 kun todettiin nivelrikko ja ratsastus ei onnistunut. Sain edullisen eläkepaikan. Talon tyttö ja hevoseni muodostuivat sellaiseksi pariksi että annoin hepan tytölle sillä ehdolla että se tulee minule takaisin jos tulee pitovaikeuksia. Muutenkin olin paikkaan yhteydessä. Tamma vietti vapaata elämää, kuntoutui puskaratsuksi jopa kasvatti lihaksia. Sitten jalka meni alta ihan yhtäkkiä vaikka senkin jälkeen se vielä kolmijalkaisena hyppäsi aidan yli vihreän ruohon perään. Se siis lopetettiin ampumalla ja luulen että ihan oikealla hetkellä, hiukan ennen kuin sen asema laumassa alkoi olla kovin vaikea. Se oli jo altavastaaja aiemman johtaja-asemansa sijasta ja tunsi selvästi ajoittain paljon kipua. Elämästä ei kuitenkaan ollut tullut vielä pelkästään taakka joten se ehkä säästyi monelta turhalta kärsimykseltä. Luonnossa peto olisi ehkä sen jo raadellut hiukan aiemmin.Olispa kiva tietää mitä se itse oikeasti asiasta ajatteli jos ajatteli mitään.
Tuizu

ViestiKirjoittaja zelex » La Helmi 26, 2011 10:39 pm

Realistina en kyllä itse jaksa millään uskoa että hevonen aavistaa lopettamisensa tai kuolemansa. Me ihmiset vaan katsomme tilannetta ja maailmaa ihan eri tavalla sillä hetkellä kun meille vaikea tiedostamamme asia lähestyy ja varmaan osaltaan viestitämme eläimelle myös hormonien ja kehonkielien kautta erilaisia asioita. Se selittää ehkä esim. tuota koiran käytöstä kun omistaja on tavallaan pois tolaltaan vaikka koittaakin kenties peitellä. Tunnetilat haisevat eläimen nenään.

Ainakin nämä lopetukset joissa itse olen ollut mukana eivät ole mielestäni eläinten osalta olleet mitenkään poikkeavia muuten kuin ovat päättyneet siihen että eläimen taival on siihen loppunu. Ne ovat käyttäytyneet tilanteeseen nähden ihan normaalisti, paitsi tuo suolenkiertymään lopetettu hevonen joka oli selvästi erittäin väsynyt vuorokauden taistelun jälkeen. Hevonen on kuitenkin myös eläin joka lyhyen kamppailun jälkeen luovuttaa helposti ja "jää kuolemaan", odottamaan kohtaloaan ilmeisesti jossain shokkitilassa. Tähän taitaa osittain perustua tuo väkivaltainen sitomiseen perustuva koulutus, tietynlaiseen lannistamiseen "kuolemanpelon tuolla puolen".

Näkemykseeni osittain vaikuttaa varmasti sekin että olen kavereitten eläimiä vientyt lopetettavaksi, eli en ole niille viestittänyt samalla tavalla mitään mistä ne osaisivat olla huolissaan. Pari hevosta ja koira näihin lukeutuu. Ihme kyllä vaikka itse olen henkeen ja vereen hevosihminen, enkä pienempiä eläimiä tunne niinkään omakseni, oli kuitenkin henkisesti itselle aika rankkaa viedä melko tuntematon koira piikille. Ehkä ihminen on luonut koiran niin pitkälti "omaksi kuvakseen" että siihen on liian helppo peilata tunteita. Toisekseen en pitänyt yhtään piikkilopetuksen pitkästä kestosta (ja siitä että piti kuunnella koska eläin on kuollut, kyseessä iso koira) joten vahvisti päätöstä että meidän hevoset ammutaan - mielellään lyhytpiippuisella - mikäli lopetetaan sellaisessa tilanteessa että on vara valita (eläinsuojelullisista syistä voi joutua ottamaan sen mikä on nopeimmin saatavilla).
To the battle we ride / We crossed a starlit sky / No space no time / We'll catch the wind
zelex

ViestiKirjoittaja Warda » Su Helmi 27, 2011 12:09 am

Tuo on varmasti ihan totta, ettei hevonen osaa pelätä kuolemaa, vaan se pelkää kipua. Ja luonnossahan eläimet monesti kuolevat kivuliaasti ja siksi taistelevat kuolemaa vastaan. Antoi kyllä ajattelemisen aihetta:) Ja teurastamoilla jne hevosethan saattavat pelätä sitä veren ja kuolleiden eläinten hajua tai jotain muuta outoa. Itse en ole vienyt yhtäkään heppaa teurastamolle, joten en tiedä mitä siellä oikeastaan tapahtuu. Voihan se olla hyväkin kuolema. Mutta siinäkin olisi mielestäni hyvä, että omistaja tai joku muu henkilö olisi kuitenkin mukana. Ettei vain tumpata heppaa johonkin autoon ja toivoteta hyvää matkaa...:(

Mikähän siinä on, etteivät hevoset mene mielellään vinkkaan, jossa on ollut kuollut hevonen. Mitä ne siinä haistavat ja miksi ne sitä pelkäävät. Onko se jokin vaisto, joka sanelee, että nyt täytyy pelätä.
Warda

ViestiKirjoittaja M-H » Su Helmi 27, 2011 12:24 am

Mun henkilökohtaiset kokemukset eivät millään tavalla puolla, että hevoset arastaisivat paikkoja joissa on verta tai kuollut hevonen. Itse sanoisin syyksi ihmisen ennakkokäsitteen ja harhaluulon asiasta joka heijastuu ihmisen omaan käytökseen täten hermostuttaen hevosta.

Toki otanta ollut pientä (muutamia) ja ehkä mun hevoset vaan olleet sitten astetta kovempia kavereita mut ei ne ole tuntuneet olevan moksiskaan vaikk kaverin päästä lentää reiäjästä metrin kaarella hankeen. Toki laukausta säikähtävät mutta sen jälkeen tulevat ihmettelemään loppuoperaatiota suht 'normaalina'. Ja en tarhaan nyt sentään ole ampunut hevosta mutta viereen kyllä ja siinä sitten myös 'jatkokäsitellyt' sen.

Olen myös hevostarhan vieressä riistat nylkenyt, roskat polttanut, savikiekkoja ampunut yms. Eivät ne tunnu niistä välittävän. Mutta kuten sanottu ehkä otanta on pieni tai ovat vaan niin kovanaamoja :lol:

Onko luonnossa sitten veren haju loppuviimein merkki vaarasta edes? Petoeläin tappanut ehkä jonkun mutta ei se todista pedon olevan enää lähellä, ehkäpä juuri päinvastoin? En tiedä hevosta luonnossa metsästävien petojen käytöstapoja niin tarkasti mutta mietin vain asiaa. Miten hevonen erottaa pedon tappaman tuoreen veren hajun esim. laumassa tapahtuneesta keskinäisestä potkimisesta johtuvasta haavasta tulevasta verestä? Pystyykö se järkeistämään hajun lähteen niin tarkasti? Haiseeko eri eläinten veri erilaiselle hevosen nenään? ja monta muuta kysymystä..
Ei mitään tietoa asiasta, mutta mielenkiintoisia kysymyksiä joihin ei varmasti yhtä totuutta ihan heti tulla saamaan.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja zelex » Su Helmi 27, 2011 10:08 am

Juu, omien kokemustenikaan mukaan hevoset eivät pelkää "verta" tai "kuolemaa".
Se kaverin hevonen jonka teurastamolle vein, ei välittänyt vaikka lahtaamon nurkassa oli sorkkia kasassa ja katosta roikkui jo possuja. Eläviä ammuja sensijaan tuijotti vähäsen ohi kävellessä. Olimme siis omistajan auto-ongelmien vuoksi myöhästyneet "aamuteurastuksesta", joten olivat aloittaneet jo mutta siistineet paikkoja hevosta varten.

Kyseessä oli ravuriksi treenattu hevonen, joka siis oli matkustellut paljon ja nähnyt erilaisia paikkoja. En usko että se millään tavalla arvasi mistä on kyse, kunhan uteliaana katseli ympärilleen. Minkäänlaista pelkoa en siinä huomannut. Matka kopin luota pulttipyssyn tumpsahdukseen kesti alle minuutin ja sanon että se oli hevoselle erittäin "hyvä" ja tuskaton loppu. Se kuitenkin matkusti suht mielellään ja oli muutenkin optimistinen tapaus, ainoa vaan että omat kintut eivät kestäneet elämistä.

Samoin tuolla yllä kerroin miten meidän hevoset kävivät kaverin lopetuspaikan tutkimassa, ei sitä pelännyt yksikään. Pieni poni oli nähnyt lopetuksen mutta ei käyttäytynyt poikkeavasti muihin nähden jotka tarhasivat kauempana. Kuolema sinänsä on siis varmasti hevosille luonnollinen asia, mutta raadonhaju toisaalta houkuttelee petoja paikalle joten sellaisen lähettyville tuskin kannattaa jäädä hengailemaan niin pitkäksi aikaa että se alkaa pilaantumaan, haiseehan se meidän ihmisen nokkaankin hirveälle ja hevosella on vielä parempi hajuaisti. Tuoreen lihan ja veren haju sensijaan ei näytä hetkauttavan.

Mistä noista vuokratrailereista tietää onko siellä viety kuollutta hevosta vai ei? Luulen minäkin että ihminen vaikuttaa tiedostamattomasti hevoseen (ja eläimiin yleensä) paljon enemmän kuin uskommekaan. Ei niin rauhallista ja rentoa ettei heppa huomaisi jos pinnan alla kytee...
To the battle we ride / We crossed a starlit sky / No space no time / We'll catch the wind
zelex

ViestiKirjoittaja Tuizu » Su Helmi 27, 2011 12:42 pm

Lukekaapa Jussi Viitalan kirja Älykäs eläin. Se kertoo aivo- ja älykkyystutkimuksesta ja siinä verrataan ihmisaivoja eläinten aivoihin ja kyseenalaistetaan ihmisen ylivertainen älykkyys. Laittaa ajattelemaan. En muista oliko siinä erikseen hevosista mitään mutta todella mielenkiintoinen teos. Jussi Viitala on tutkija jonka kirjoista yksi on ollut tietokirjallisuuden finlandiaehdokkaana. Mitähän ne hevoset meistä tietävätkään?

Eikös muuten ole mielenkiintoista että kun ihmisen jalat, selkä tms. tulevat niin kipeäksi että hän ei pysty liikkumaan, häntä pidetään hengissä vaikka hän itse haluaisi kuolla. Häntä suorastaan estetään kuolemasta. Samassa tilanteessa suorastaan suositellaan että eläin lopetetaan, jotta se ei kärsisi. En ota edes kantaa siihen onko tämä oikein vai väärin kun en tiedä mutta melkoinen suhtautumisero tässä on. Pitäisikö ihmisten antaa kuolla kun he haluavat tai jopa suositella sitä vai pitäisikö eläimiä pitää hengissä niin kauan kuin mahdollista ja hoitaa lääkkeillä kivut pois? Ehkä se järkevä tie on jossain näiden välissä tai sitten nykykäytäntö on ihan ok. Millä selvitämme, haluaako hevonen elää kivuistaan huolimatta vai haluaako se kuolla ja lopettaa kärsimisen? Kuinka monta prosenttia sen päivästä on kärsimystä ja kuinka monta elämästä nauttimista? Me ihmiset tämän päättelemme kukin omalla tavallaan. Monet kovinkin sairaat ihmiset ovat onnellisia omassa elämässään vaikka ulkopuolisesta se elämä näyttäisi pelkältä kärsimykseltä. Vaikka me ihmiset olisimme kuinka kilttejä eläimillemme, ne ovat meidän järkemme ja ymmärryksemme armoilla sekä elämässä että kuolemassa. Näin tässä yhteiskunnassa on tällä hetkellä pakko ollakin mutta ymmärryksen lisääminen olisi kovin tärkeää. Uskon että tässä järjestelmässä on monta onnellista eläintä ja toisaalta jotkut yksilöt kärsivät systeemin takia vaikka olisimme kuinka kilttej äja ymmärtäväisiä ja tekisimme kaikkemme olosuhteiden osalta.

Ihmisen elämässä on ilon, surun, kärsimyksen ja nauttimisen hetkiä. niin on eläimilläkin. Olisipa meillä vain ymmärrystä huomata mikä on voitolla ja milloin eläin ei enää halua elää elämäänsä. Monet vanhat ja sairaat ihmiset odottavat kuolemaa. Sitten kun tähän otetaan mukaan ihmisen odotukset, tarpeet ja resurssit eläimen pidossa niin vaikeita yhtälöitä.

Menihän taas filosofiseksi, yrittäkää kestää!
Tuizu

ViestiKirjoittaja zelex » Su Helmi 27, 2011 10:38 pm

Jos jatketaan tuolla edellisen linjalla vähän teoreettisemmista ajatuksista...
Olen aina ajatellut että niin eläimen kuin ihmisenkään kohdalla elämä itsessään ei ole tärkein oletusarvo. Elämänlaatu on tärkeämpi. Toisaalta jos ei ole elämää, niin se poistaa myös tuon oletuksen sen laadusta. Mun elämänkatsomuksessani (agnostinen) kuollut ei kärsi, eikä elämän loputtua ole mitään. Tästä toki ei kannata väitellä koska nämä uskomusasiat ovat pitkälti ihmisen omassa sisimmässä.

Ihmiselämällä on kuitenkin yleisesti niin monta tekijää lähiympäristössä että kenties sen vuoksi sitä koitetaan varjella viimeiseen asti. Omaisten tunteet, hoitovastuu, lääkärien valat ja byrokratia. Onhan tähän tullut ihmisen asemassa parannusta erilaisilla testamenteilla tai elvyttämättäjättämispyynnöillä (en muista mikä sen virallinen nimitys oli), mutta varsinainen eutanasia taitaa olla kielletty aikalailla useimmissa länsimaissa. Siinä mennään mielestäni perse edellä puuhun kun varjellaan elämää hinnalla millä hyvänsä vaikka sen kohdalla yleensäottaen sana "laatu" on suuri vitsi.

Mä näen ottavani omalletunnolleni pienemmän taakan kun lopetan eläimen jonka voi olettaa olemisestaan kärsivän ja jolle voidaan olettaa olevan vammoistaan sellaista haittaa joka estää sen luonnollisen käytöksen. Kuitenkin ennemmin kun vertaan esim. hevosen älyä ihmisälyyn, lähden miettimään sitä millaisessa ympäristössä hevonen luonnossa elää ja millaisia tarpeita sillä on toteutettavana. Hevosten käyttäytymismekanismeja on kuitenkin tutkittu paljon joten se mitä niistä tiedetään tulee ensin (kivun kätkeminen, rauhallisuuteen naamioitu avuttomuus). En esimerkiksi veisi hevostani läpi ähkyleikkauksesta ja koppihoidosta koska katson sen olevan eettisesti väärin ainakin useampien yksilöiden kohdalla. Poikkeuksia toki on joiden psyyke sen saattaisi kestää. Arvokkaiden hevosten kohdalla ensimmäinen syy leikkaukseen lienee usein taloudellinen... Hevonen elää niin pitkälti hetkessä etten usko sen "unelmoivan" edessä olevasta paremmasta ajasta. Pitkä toimeton jakso muutta hevosen pääkoppaa väkisinkin.
zelex

ViestiKirjoittaja Frida » Ti Maalis 01, 2011 11:31 am

Kyllä minä olen sitä mieltä, että eutanasia pitäisi olla mahdollinen myös ihmiselle. Ehdottomasti! Ihminen voi sentään itse sanoa, haluaako että kivut loppuvat ja kuolo korjaa. Aika moni kroonikkopotilas varmaan sen kuoleman valitsisi, jos voisi. Mutta eihän nyt. Ihminen on niin pyhä, että eutanasia on tabu. Väärinhän se on ihmisenkin kipuja pitkittää, ja pistää verorahat keinotekoiseen elämän ylläpitämiseen.

Palatakseni alkuperäseen postaukseeni: hevosvanhukseni on ollut nyt tosi pirteä ja kiva. Säntäilee aamulla ulos viedessä tarhassa kuin aropupu, ja käsitellessä on ollut taas kiltti. Luulenpa, että se näkee tulevan laidunkauden vielä elävien kirjoissa. Taloudellisestihan se ei ole järkevää, muttei ole hevosenpitoni muutenkaan. Omassa tallissa kun pidän, ei rahaa kulu ihan kamalasti sentään.
Frida

ViestiKirjoittaja Tuizu » La Maalis 05, 2011 12:22 pm

Ystäväni äiti kuoli tämän vuoden alussa. Kuulin toissapäivänä että hänelle oli tehty eräänlainen eutanasia. Hän sairasti vaikeaa syöpää ja oli lopussa hyvin ahdistunut ja ei enää ymmärtänyt tästä maailmasta. Lääkäri ehdotti omaisille että hänelle annettaisiin jokin lääke joka vie tajun ja vuorokauden sisällä lamauttaa hengityksen. Mitä tämä muuta on kuin eutanasiaa? Jonkin aikaa mietittyään omaiset suostuivat ehdotukseen ja tekivät mielestäni oikein. Äiti oli ilmoittanut vielä tajuissaan ollessaan ettei hän enää jaksa. osaisimmepa mekin lukea hevosistamme, milloin ne eivät enää jaksa.

Luonnonkansoilla on käsittääkseni ollut usein tapana tappaa tai jättää kuolemaan vanhukset ja sairaat. Tätä pidetään välimpitämättömyytenä tai luonnon sanelemana pakkona, mutta jospa se onkin myös armokuolema. Kun porukan oli pakko liikkua paljon ja elämä oli raskasta terveillekin, ehkä se oli aivan liian raskasta kun ei enää ollut hyvässä kunnossa ja kuolema oli armahdus. Vaikea sanoa mikä on totuus ja mikä oikein mutta asioissa on monta puolta.

Ehkä monen hevosen kohdalla voisi olla hevosen kannalta hyvä ratkaisu että se olisi isolla laitumella/tarhassa eläkkeellä, se ehkä nauttisi elämästään. Mutta harvalla hevosenomistajalla on tähän mahdollisuus. Tälle samalle hevoselle voi olla kärsimys yrittää pärjätä ihmisten vaatimusten ja odotusten kanssa ja jos muuta mahdollisuutta ei ole, lopettaminen voi olla paras ratkaisu.

Meidän tallilla oli tamma joka pidettiin jonkin aikaa eläkkeelä kun vanha jännevamma alkoi vanhana vaivata. Kun huomattiin että laumaelämä oli sille liian rankkaa, se päätettiin lopettaa. Se oli viettänyt tässä laumassa 10 vuotta, sille olisi todennäköisesti ollut melkoisen rankkaaa joutua yksin tarhaan. Laumaelänän rankkuus pääteltiin siitä että kun lauma innostui hiukan laukkailemaan, tamma meni ihan kolmijalkaiseksi ja ontuili pitkään jokaisen laukkasession jälkeen.

Oma tammani oli eläkkeelä vuoden ajan ja sitten sillekin tuli laumaelämä liian rankaksi ja sama kohtalo. uudessa paikassa sitä olisi haluttu astuttaa. Minä vastustin ajatusta mutta minun ei tarvinnut tehdä asialle mitään koska tamma lopetti kiimailun aina kun astutusta alettiin suunnitella. Ja hyvä kun ei astutettu, se ei olisi ehtinyt synnyttää ennen kuin jalka meni alta.
Tuizu

ViestiKirjoittaja zelex » La Maalis 05, 2011 4:55 pm

Anteeksi jos tämä alkaa menemään jo liikaa hevosaiheen ohi. Kuitenkin itselle läheisiä asioita niin ajattelin vielä kommentoida.

Tuizu kirjoitti:Ystäväni äiti kuoli tämän vuoden alussa. Kuulin toissapäivänä että hänelle oli tehty eräänlainen eutanasia. Hän sairasti vaikeaa syöpää ja oli lopussa hyvin ahdistunut ja ei enää ymmärtänyt tästä maailmasta. Lääkäri ehdotti omaisille että hänelle annettaisiin jokin lääke joka vie tajun ja vuorokauden sisällä lamauttaa hengityksen. Mitä tämä muuta on kuin eutanasiaa? Jonkin aikaa mietittyään omaiset suostuivat ehdotukseen ja tekivät mielestäni oikein. Äiti oli ilmoittanut vielä tajuissaan ollessaan ettei hän enää jaksa. osaisimmepa mekin lukea hevosistamme, milloin ne eivät enää jaksa.

Olisikohan kyseessä ollut normaali saattohoito jossa luovutaan ns. perusteettomista hoidoista?
Esimerkiksi oman äitini kohdalla lisättiin lääkitystä loppuvaiheessa ihan reilusti lähinnä potilaan hyvinvoinnin vuoksi, mutta koska kuolemaa ei ole tässä vaiheessa syytä pitkittää niin aktiivista lisähappea ei anneta eli potilaalla ei enää käytetä maskia jolloin ennenpitkää hengitys vaikeutuu ja ennenpitkää loppuu. Juurikin vuorokaudessa päätöksestä nukkui pois. Lääkkeellistä kuolinapuahan ei potilaalle saa antaa mutta hyvä kivunlievitys on tarpeen kun parantavat hoidot lopetetaan ja aletaan mennä kohti väistämätöntä.

Se henkinen puoli on minulle vielä vähän liian rankka ajateltavaksi kun liippaa niin läheltä, mutta uskoisin että opiaatit sekoittavat isompina annoksina päätä niin että kuolema ja sen lähestyminen on ihmisellekin tavallaan armollisempi. Lääkkeet lievittävät myös pelkoa. Mun mielestä loppuvaiheessa on turha ajatella mitään glooriaa vaan lääkitystä pitää käyttää juuri niin paljon kuin on tarpeen. Tuollainen kuitenkin suhteellisen pitkä kuolema kun inhiminen on jo pitempään kuihtunut pois on tavallaan aika julmaa. Mutta kun ajattelen omiakin läheisiäni niin päätöksen teko ei ihmisen kohdalla ole kuitenkaan ihan yhtä yksinkertainen. Toki itsekin toivoisin että loppu tulisi jollain tavalla tiedostamatta. Silmänräpäyksessä. Sitä se vaan harvoin kenelläkään on.

Eli kuten puhuttu, eläimet ovat tavallaan erittäin onnekkaassa asiassa tässä suhteessa. Harva vähän vaivainenkaan hevonen joutuu kitumaan avuttomassa tilassa. Voisin kuvitella että ihminen ehtii siinä käymään monenlaiset tunteet lävitse aina kuolemanpelosta muistoihin ja ehkä hyväksymiseenkin, en tiedä. Suomessa taas liikuntakyvyttömäksi muuttunut eläin on lopetettava ja sitä harvemmin aletaan enää hoitamaan mitenkään.

Kun tullaan eläimen lopetusajatuksiin niin lähden aina siitä asiasta liikkeelle että se suru ja murhe on minun. Onko minulla oikeutta itsekkyyteni takia pidentää tilannetta jos se on kuitenkin ennenpitkää johtamassa lopetukseen? Onko tilannetta ylipäätään hyötyä ja syytä viedä enää kauemmaksi? Muuttaako se mitään? On tavallaan kunniaakkaampaa eläimen lähteä "saappaat jalassa" kuin kipuisena könkätä kuopanreunalle. Toisaalta se oma surukin pitkittyy sillä että katselee eläintä ja miettii että "jos nyt vielä tämä kesä".

Toki pelkkä vanhuus ei ole sinänsä vielä välttämättä syy lopetukseen (en kuitenkaan syytä ketään joka vanhan eläimen lopettaa esim. myymisen sijaan) mutta viitteitä muista ongelmista alkaa ennemmin tai myöhemmin näkymään. Vaikka kuinka rakastan hevostani niin pitäisi luonnottomana esim. heinän vaihtamisen greenline-mössöön jos hampaat eivät ole enää siinä kunnossa. Laiduntaminen on kuitenkin hevosenelämän tähtihetkiä, mitä nautittavaa sillä vanhuksella sitten enää olisi?
zelex

ViestiKirjoittaja Marge » La Maalis 05, 2011 8:53 pm

Katsotaan jos tässä topikissa tulisi asiaa tällaiseen...

Jos hevonen kuolee karsinaan. Miten sen saa pois? Pilkkomalla? Seinä auki ja vetämällä ulos? vai mitä ihmettä?

Minulla ainakin mietityttää tämä...
Menneisyydelle en voi mitään, tulevaisuuten voin vaikuttaa...
Marge

ViestiKirjoittaja M-H » La Maalis 05, 2011 9:31 pm

Marge kirjoitti:Katsotaan jos tässä topikissa tulisi asiaa tällaiseen...
Jos hevonen kuolee karsinaan. Miten sen saa pois? Pilkkomalla? Seinä auki ja vetämällä ulos? vai mitä ihmettä?

Ei siinä seinää tarvinne purkaa, samasta ovestahan se sinne on mennytkin.
Vaihtoehtoja lienee monia. Monta miestä raahaamaan (tarvitsee tosiaan sitten tavallisen monta). Tai sitten esim ketjutaljavirityksillä jos saa toisen pään aina kiinnitettyä jonnekkin ja vedetty sellaisella. Jos suoraan saisi oviaukosta pihalle köyden ja suht suora linja niin autolla vetämällä mutta harvoin se onnistunee.
Jos ei mikään näistä ole mahdollista niin sitten pilkotaan..

Jokatapauksessa kaikki vaihtoehdot kohtalaisen 'ei kauniita' useimmissa tapauksissa, joten senkin puolesta lisä-ääni lopettamiselle jos vähänkään vaan voi aavistella sen ajan olevan pian käsillä.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja sos-84 » La Maalis 05, 2011 9:44 pm

Marge kirjoitti:Katsotaan jos tässä topikissa tulisi asiaa tällaiseen...

Hevosen kohdalla tällaista tilannetta ei ole tullut vastaan, mutta lehmien kohdalla useastikkin. Jos eläimellä menee jalka niin pahoin poikki, ettei sitä pysty elävänä siirtämään, se lopetetaan paikoilleen pulttipyssyllä. Pulttipyssystä ei lähde ääntä, joten toiset lehmät ei ääntä säikähdä. Joskun on äänenvaimentimella varustettua pienariakin käytetty, kun ei pulttipyssyä sillä sekunnilla ole saatu. Eläin kun on pidettävä maassa, yleensä useamman ihmisen voimin, kun eläin ei ymmärrä että se jalka ei vaan pidä ja käy entistä kipeämpää könytä ja keikkua poikkinaisella jalalla. :cry:
Kerran muistan lehmän yksinkertaisesti kuolleen parteensa yön aikana, ruumiinavauksessa mahasta löytyi naula, joka oli aiheuttanut sisäisen verenvuodon.
Mutta siis lehmät on ainakin meidän kotitilalla raakasti vedetty köydellä pihalle, apuna traktori, tai jokin pienempi vehje, jos kovin monen mutkan takana eläin on. Raakalta kuulostaa, mutta ulos se on vain saatava, eikä se paloittelu sen helpompaa ole.
On muuten ihan puppua, kun kaikissa hevoselokuvissa pikkutyttö pitää kuolleen hevosen päätä sylissä hevosen kuoltua. Lehmän pää ei juurikaan isompi ole ja sen nostamiseen tarvitaan pari ihmistä...
Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
http://kuvablogi.com/blog/5069/8/
sos-84

ViestiKirjoittaja Marge » Ke Maalis 09, 2011 8:36 am

Olen kyllä ollut mukana tapauksessa missä hevonen lopetettiin käytävälle ja siitä vedettiin traktorilla ulos, ovi oli vieressä eli ilmeisen helppo nakki.
Nyt olen sitten miettinyt tuota tallia suunnitellessa, pitääkö siihenkin asiaan keksiä jokin ratkaisu jos nyt näin kävisi. Ovia löytyy kyllä, mutta kaikki suunniteltuihin karsinoihin nähden mutkan takana. Sitten kun olet kuullut niitä kauhujuttuja pilkkomisista :roll:

Ihanteellisistahan tietenkin olisi, että kerkeää lopettamaan hevosen kun on sen aika tai, että se lähtee pihalla saappaat jalassa, mutta kaikkea ei voi ennustaa.
Menneisyydelle en voi mitään, tulevaisuuten voin vaikuttaa...
Marge

ViestiKirjoittaja tuulikki » To Maalis 10, 2011 2:27 pm

Tuosta tallista pois siirtämisestä tuli mieleen, että missä vaiheessa hevoseen iskee kuolon kankeus ja miten pitkään se kestää?
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja sos-84 » Ti Maalis 22, 2011 8:46 pm

Nyt on päätös sitten meillä tämän asian suhteen tehty, vanhus päästetään tulevana kesänä laukkailemaan vihreämmille niityille. Syitä on monia, välillä väsyttää oikein selittää ihmisille, mikä hevosessa on vikana, kun se päällisin puolin äkikseltään näyttää ihan hyvälle... Pienet viat näyttää vaivaavan enemmän ja enemmän, suurin huoli on tullut jatkuvasti pahenevasta takapään kankeudesta, joka jo vaikuttaa kavioiden kasvumalliin. Ratsastaessa väsyy nopeasti, ja takajalkojen liikkeet on erittäin suppeat, välillä katoaa ravi kokonaan, ilmeisesti takaosan jäykkyyden takia. Hieroja tulee taas torstaina katsomaan, miltä ne lihakset tuntuu. Viime aikoina hieronnastakaan ei enää niin paljoa apua ole ollut.
Jotenkin hevosen luonnekkin tuntuu muuttuneen kevään aikana, toisaalta näyttää ettei voi sietää toista hevosta samaan tarhaan(vaikka tilaa kyllä on), mutta välitön paniikkikohtaus iskee jo ennen kuin toinen kerkeää näkyvistä kadota. Talliin ei tätä voi enää yksin jättää, kuulostaa että tulee ihan oikeasti ovesta läpi. Ennen tämä kaveri ei ole läheisriippuvainen ollut, hyvin on voinut jättää yksin talliin/tarhaan kun toisella on lähtenyt lenkille.
Voiko hevosille tulla ns.dementia? Taantuuko hevoset takaisin varsoiksi? Tätä olen alkanut oikeasti epäillä, tamman kummallisen käytöksen myötä.

Tottakai karvanvaihtoaika on rankkaa aikaa, ja tiedän että tamma "toipuu" taas kesän aikana laitumelle päästyään, niin kävi viime kesänäkin. Viime keväänä näitä oireitä oli, tosin paljon lievempinä, kesän aikana virkustui paljon. Viime talvi otti edellistä lujemmin ja oireilu alkoi aiemmin, joten pelkään, että tuleva talvi voisi olla jo liian rankka ja pahinta mitä voi kuvitella, olisi löytää tamma halvaantuneena joku aamu.
Tuttavalleni näin kävi, hevonen oli vaan yksi kaunis kesäpäivä mennyt jalattomaksi, makasi keskellä laidunta auringonpaahteessa halvaantuneena. Ohi ajanut naapuri oli hevosen huomannut ja soittanut omistajalle. Mitään ei eläinlääkärikään enää voinut, kuin lopettaa hevosen siihen paikkaa.

Nyt kun päätöksen on tehnyt, on mielen vallannut tavallaan jonkinlainen helpotus, useamman vuoden tätä mietintä- ja surutyötä on kuitenkin jo tehnyt. Jokin aika sitten näin unen, jossa ratsastimme 3:lla hevosella kotipaikalleni, jossa vanha tamma kerkesi asua 1998-2009 välisen ajan, ja palasimme 2:lla takaisin. Sussu ei ollut takaisin tullessa mukana. Aamulla herätessä totesin, että sinne se pitää haudata, vanhempieni maatilalle. Isällä on siellä kaivuri, tilaa haudalle on ja naapurissa asuu teurastajan taidot omaava mies, jolla vehkeet hevosen lopettamiseen on.
Itku tulee taas, kerkeää tulla vielä moneen kertaan. :cry: Nyt pitäisi vain koittaa nauttia yhteisestä ajasta, auringon lämmöstä ja tulevasta kesästä. Suremaan kerkeää sittenkin. Sen voin sanoa, että vaikein päätös tässä elämässä on ollut...
Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
sos-84

ViestiKirjoittaja Ivus » Ti Maalis 22, 2011 9:00 pm

Voimia sos-84, vaikean, mutta mielestäni oikean päätöksen teit. Parempi Sussun on lähteä terveenä kesälaitsalta, kun kipeänä kylmänä talvena.
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja sos-84 » La Maalis 26, 2011 4:15 pm

Ivus kirjoitti:Voimia sos-84, vaikean, mutta mielestäni oikean päätöksen teit. Parempi Sussun on lähteä terveenä kesälaitsalta, kun kipeänä kylmänä talvena.

Kiitos. Hieroja kävi torstaina, eikä sieltä "pelastusta" tullut, muori on hypännyt 7vko aikana hurjasti takapakkia! Sama hieroja on käynyt n.vuoden ajan meillä säännöllisesti 2-8vkon välein ja kaikki muutokset ja erityiset ongelmakohdat on kirjannut papereihinsa, ja niitä selatessa kyllä se alamäki on alkanut jo syksyllä, nyt kevättalvella vauhti on vaan kiihtynyt. Eli oikea tuo päätös on, nyt saa mummu levätä ja nauttia keväästä ja kesästä, jätetään ratsastushommatkin ihan käynti-linjalle. Toivottavasti ei sitä sitten stressaa entistä enemmän.
Surullista on katsoa, miten niin hyvin keskenään viihtynyt pari tappelee niin kovasti, että vakavasti olen jo harkinnut niiden erottamista omiin tarhoihin, että Venni saisi hetken olla rauhassa muorin kiukuttelulta. Heinät on 3 eri läjässä ja niitä kierretään jatkuvalla syötöllä, kun muori haluaisi kaikki läjät itselleen... Venni koittaa olla hyvin huomaamaton, ei varmasti haasta riitaa, kiltisti väistää seuraavalle läjälle. Reppana. :(
sos-84

ViestiKirjoittaja zelex » Su Maalis 27, 2011 8:23 pm

Paljon voimia täältäkin teidän lopputaipaleellenne ja uskon että teit viisaan päätöksen.

Mun mielestäni tuo hevosen hätääntyminen kaverien perään saattaisi juuri kieliä siitä että se tietää sen aistit ovat heikentyneet ja se tarvitsee lauman turvaa. Pelkää jäävänsä yksin "saaliiksi" kun ei koe pystyvänsä enää itsestään huolehtimaan kenties?

Mun tallissani asuu erään ihmisen hevosvanhus, heillä on myös tänä keväänä ensimmäistä kertaa mietinnässä että katsotaanko vielä vuosi vai lähteekö ruuna taivaslaitumille jo nyt. Hevonen ei ole vaihtanut vuodenvanhaa talvikarvaakaan kokonaan, mutta oli silti pakkasilla melko pirteä ja tyytyväinen elämäänsä, pientä sairastelua kuitenkin kuten hammasongelma joka meni lääkityksellä ohi. Ihottuma alkoi tänä vuonna normaalia aikaisemmin ja nyt lämpimillä keleillä vaikuttaa väsyneemmältä kuin muut.
Päätöksenteko on omistajalle vaikea osuus, mutta uskon että harva tulee jälkikäteen katumaan sitä että laittoi "liian aikaisin" vanhuksen pois. Kävi mitä kävi niin tuen omistajaa hänen ratkaisussaan.
zelex

ViestiKirjoittaja Jessica » Su Touko 29, 2011 12:32 pm

sos-84, voimia todella paljon! Olen sitä mieltä, että teet oikean ratkaisun. Kyllä hevosen oma ihminen huomaa, kun kaikki ei ole enää ennallaan.

Meidän entinen hevosemme on kuulemma lopetettu viime maanantaina. Kyllähän siinä itku tuli, kuitenkin oli ensimmäinen oma hevoseni ja läpi on tullut kaluttua kaikki ilot ja surut.

Tuizu kirjoitti:Eikös muuten ole mielenkiintoista että kun ihmisen jalat, selkä tms. tulevat niin kipeäksi että hän ei pysty liikkumaan, häntä pidetään hengissä vaikka hän itse haluaisi kuolla. Häntä suorastaan estetään kuolemasta. Samassa tilanteessa suorastaan suositellaan että eläin lopetetaan, jotta se ei kärsisi. En ota edes kantaa siihen onko tämä oikein vai väärin kun en tiedä mutta melkoinen suhtautumisero tässä on.

Tähän kommentoisin sillä, miten hevosille luonnossa käy.
Hevosethan elävät selviytymistä varten, laumahierarkia ja itse laumat ovat olemassa hevosen selviytymisen vuoksi. Yksin hevonen ei pärjää, eikä selviä hengissä pitkään.
Lauman selviytymisen takia heikot, sairaat ja vanhat hevoset ajetaan laumasta pois, koska muuten koko lauma kärsisi tästä heikosta jäsenestä. Vanhat ja sairaat hevoset ajetaan pois laumasta kuolemaan. Julmaa, mutta totta.

Ihmisellä on myös ymmärrys, miksi häntä hoidetaan ja miksi hänen tulisi olla paikallaan, jotta jalka parantuisi. Hevonen kärsii suuresti pitkistä lepojaksoista, koska on energianpurkua vaativa eläin. Tässä asiassa ihmiset ovat täysin erilaisia kuin hevoset. Myös esimerkiksi koiria ja kissoja voi vielä parannella eri tavalla kuin hevosia. Kun puhutaan jalkaongelmista, hevonen on suuri ja painava eläin ohuilla tikkujaloilla. Lisäksi hevoset vielä harvemmin makoilevat ja rauhoittuvat verrattuna ihmisiin/kissoihin/koiriin.

Itse olen valmis hoitamaan hevostani niin pitkälle kuin vain on mahdollista. Mutta jos hevoselle tulee jalkaongelmia, jotka selvästi vaikuttavat siihen, miten paljon hevonen saa liikkua, on hevoselle reilumpana vaihtoehtona lopetus. Nyt en siis puhu mistään viikkojen/kuukausien levosta, vaan sellaisesta levosta, joka vaikuttaa hevosen elämäniloon ja stressitasoon merkittävästi. Tällaisista vaivoista kärsivät hevoset joutuisivat luonnossakin heti petojen kynsiin.

Julmaltahan tämä kaikki kuulostaa, mutta totta se on.
If there is will, there is hope.
www.imppaavathevoset.net
Jessica

ViestiKirjoittaja sos-84 » Ti Touko 31, 2011 11:58 pm

Ikävä ikuinen, suru suunnaton. :cry: 13 vuoden yhteinen taival päättyi meillä maanantaina, eläinlääkärin toimesta. Ensin nukutettiin ja sitten isolla pistoolilla ampumalla. Siisti ja tuskaton tapahtuma, hevoselle. Itsellä petti kantti jo aamulla, vaikka vasten kaikkien tuttujen ohjeita pysyä kotona, lupasin rakkaan saattaa loppuun asti. Itkin siis kotona ja odotin suruviestiä. Isä oli eläinlääkärin kaverina. Toisaalta harmittaa, mutta uskon että itse olisin varmaan aiheuttanut paniikkikohtauksen hevoselle omalla panikoinnilla.
Kamala viikonloppu, perjantaina soitin ja sovin lopetusajan, sunnuntaina aamulla ratsastin tamman n.15km matkan vanhempieni luo, odottamaan maanantaita... Sunnuntai-iltana vielä isän kanssa itkettiin ja mietittiin pitäisikö sen antaa vielä kesä laiduntaa, mutta todettiin, että sitä itketään ja murehditaan koko kesä ja syksyllä sama tuska alkaa taas alusta. Talven yli kun en enää tamman halunnut palelevan ja kärsivän.

Niin kamala kun tilanne on minulle, Vennille muorin poismeno oli helpotus. Se on piristynyt jo paljon, seurana kun on vähän vähemmän dominoiva kaveri. Heinätkin on pakko saada syödä samasta verkosta ja vesi juodaan yhtäaikaa, päiväunetkin köllötellään kylki kyljessä.
Mutta jos Venniä ja Ellua ei olisi ollut, varmaan en uutta hevosta vähään aikaan pystyisi hankkimaan, sen verran kova paikka oli, ja on vieläkin... Onneksi tytöt ja lapset pitää kiireisenä, ettei liikaa pääse murehtimaan asiaa. Se kun oli väistämätön pakko.
sos-84

ViestiKirjoittaja Ivus » Ke Kesä 01, 2011 8:24 am

Osanottoni.
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja nyssa » Su Kesä 26, 2011 9:04 pm

Mulla on minishettistamma.Kaunis kuin karkki,mutta pikkasen häijy luonteeltaan lapsille.
Keuhkoissa on vikaa on tutkittu vermossa pariinkiin kertaan.Nyt syönyt ventipulmia jo kohta kolmatta viikkoa ja ei ole ollut apua hengitykseen.Eläinlääkäri on taas tulossa huomenna josko keksittäisiin jotain muuta.
Yrttejä on kokeiltu,mutta lopettaa ruuan syömisen jos niitä laittaa sekaan.equiventtiä olen myös antanut enkä ole huomannut suurtakaan vaikutusta.
Hengitys vinkuu,rohisee ja levossakin pitää kauheata "röhinää"

Maha on kuvattu ja siellä oleva hiekka kertymä hoidettu jo kertaalleen pois.Ultrattu pariin kertaan kiimahäiriöiden ja kystan vuoksi.
Tiineeksi ei siis tule vaikka mitä tekisi.Kokoajan kauhea kiima päällä ja siihen ei auta mikään(regumate,yrtit kokeiltu)
Kusee,kiljuu,hyökkii ja vinkuu muille.Mulle ja mun 11v tytölle kiltti,mutta muille arka.hyökkii jopa kuukauden ikäisen varsan päälle kun olen kaksi kertaa kokeillut laittaa samaan.

Saattaa vinkaista kun mahaan kosketaan/tisseihin.(mahahaavaa ei ole)
Kaksi kertaa sairastanut edellisessä kodissa kaviokuumeen ja kaviot ovat kuvattu.Ei ollut merkittäviä muutoksia/estettä käyttöön.

Meillä ollut kohta kaksi vuotta.

Kysymys kuuluu..missä vaiheessa tuon pitäminen alkaa olla ponille itselleen pahaksi???
keuhkot ovat nyt kieltämättä huonossa jamassa..mutta josko allergialääkkeestä olisi apua.?

Kun on tytön poni kyseessä,niin en heti ensimmäisenä haluaisi luovuttaa.
neuvoja?
kotona hevosia ja pari akvaa
nyssa

EdellinenSeuraava

Paluu Hevostelu yleensä