Miten teette päätöksen hevosen lopettamisesta?

Yleinen hevostelualue.

Miten teette päätöksen hevosen lopettamisesta?

ViestiKirjoittaja Frida » Pe Helmi 18, 2011 4:23 pm

Niin, millä perustein olette tulleet siihen johtopäätökseen, että hevonen on lopetettava? Varmaan tietenkin ns. selvissä tapauksissa, joissa eläinlääkäri suosittelee eutanasiaa, hevonen ei voi elää kivuitta.

Mutta mitä muuten? Itselläni on vanha hevonen (entinen ravuri) joka on tullut kärttyiseksi. On myös vähän pomottava luonne. Se ei ole varsinaisesti kipeä, ainakin syö hyvin, karva on hyvä jne. Mutta hevosella ei ole juurikaan käyttöä, ja senkin takia ehkä on vähän ilkeilevä nykyään. On puhkuri, mutta se on ollut oireettomana pitkään.

Mistä tietää, että on oikea päätös päästää hevonen pois? Mistä tietää, että hevonen haluaisi vielä elää?
Frida

Re: Miten teette päätöksen hevosen lopettamisesta?

ViestiKirjoittaja sos-84 » Pe Helmi 18, 2011 5:12 pm

Meidän muori(22v), on kans aika kärttyinen, tosin on ollut samanlainen jo pitkään, eli perusluonteeltaan sellainen. Vuosittain kun ell käy hevoset rokottamassa ja hampaat hoitamassa olen kysellyt vieläkö vanha näyttää pärjäävän. Viimeisen vuoden aikana on selvästi lihakset alkaneet laskeutua ja "juonittelee" toiselle hevoselle välillä kovastikkin, kaipaa selvästi omaa rauhaa ajoittain. Kuitenkin terve, hyvässä lihassa ja karvassa on, hampaat on tallella, syö hyvin, liikkuu, eikä ole mistään oikeasti kipeä. Eläinlääkäri kehui tammaa edelleen nuorekkaaksi, arvioi iäksi 15 ulkonäön ja hampaiden perusteella, ja meinas ettei mitään hätää, jos ei jalat ala loppua. Takapolvi on vähän vihoitellut, mutta silti kevyttä liikuntaa harrastetaan, on siirrytty enemmän sellaiseen jumppaliikuntaan, jossa tavoitteena on saada hevonen kulkemaan mahdollisimman rentona ja pitkänä, että lihakset pysyisi kunnossa ja vetreänä. Hierottu tamma on säännöllisesti n.6vkon välein. Ristiselän alue on se ongelmapaikka, mutta se on ollut ongelma aina, ihan nuoresta hevosesta asti. Luultavasti takapolvessa on jotain nivelrikkoa, joka ei menoa ole kyllä haitannut enempäänsä.
Yrttipuhdistuskuuri munuaisille näytti tekevän ihmeitä tälle, ristiselän alueelta on ollut tosi jäykkä ja juonut erittäin vähän. Kuurin jälkeen on vähemmän kiukkuinen, juo enemmän, virtsan väri on kirkkaampi, liikkuu puhtaammin.
Olen tutuille, jotka hevosen kanssa ovat tekemisissä sanonut, että jos näkee, että se alkaa olla jo tiensä päässä, niin minulle pitää sanoa siitä. Sitä tulee niin sokeasti kun hevoset on omassa pihassa ja ne itse hoitaa. Toivottavasti vielä muutama vuosi päästään eteenpäin, ennen kuin tuon vaikean päätöksen joutuu tekemään.
Mutta kumpi ratkaisu on kaikille paras? Eläinlääkärin lopettamana takapihalle hautaan vai teuraaksi? Tulee olemaan KOVA paikka olla mukana lopetuksessa, mutta toisaalta se on hevoselle varmasti vähemmän stressaava, kun ei tarvitse satoja kilometrejä matkustaa ja joutua outojen ihmisten käsittelemäksi oudossa pelottavassa paikassa... Kyllähän kun matkaa on tehty pitkään(tähän mennessä 13 vuotta) yhdessä, on reiluinta hevoselle antaa sen nukkua kotiinsa. Oma pää joutuu vaan lujille. :cry:
Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
http://kuvablogi.com/blog/5069/8/
sos-84

ViestiKirjoittaja sos-84 » Pe Helmi 18, 2011 7:01 pm

Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
sos-84

ViestiKirjoittaja Esteri » Pe Helmi 18, 2011 8:26 pm

Aivan huippuhienossa kunnossa näyttäis olevan SOS-84:n hevonen.
Esteri

ViestiKirjoittaja sos-84 » Pe Helmi 18, 2011 8:35 pm

Esteri kirjoitti:Aivan huippuhienossa kunnossa näyttäis olevan SOS-84:n hevonen.

Se on kyllä teräsmuori! Pelottaa vaan se päivä kun alamäki alkaa kunnolla. Voi tietty olla että menee sitten ns.saappaat jalassa, kertalaakista joku kaunis päivä...
Kun pääsen itse taas keväällä selkään, niin lentää nuo raudat tuolta suustakin pois. Flowerit odottaa jo hyllyssä, mutta tämän hetken ratsastaja ei luota että tuo tulinen täti voisi niillä pysähtyä. Itse vakaasti uskon niiden toimivuuteen, kun toisella niitä on testattu ja hackamorella tämä muori veti liinat kiinni pelkällä kädenpuristuksella...
sos-84

ViestiKirjoittaja Frida » Pe Helmi 18, 2011 9:45 pm

Kiitos vertaistuesta.

Olen ollut yhden hevoseni lopetuksessa mukana. Oli nuori hevonen, jolla synnynnäisen jalkojen virheasennon vuoksi kehittyi nivelrikko jo nelivuotiaana. Hevonen lopetettiin eläinlääkärin toimesta nukuttamalla kotipihaan. Olin mukana hevosen vierellä koko ajan ja silittelin sen päätä vielä kun hevonen makasi tiedottomana kuuraisessa maassa. Kokemus oli itselleni aivan järkyttävä ja itkin vuolaasti. Tosin hillitsin itseni siiheksi kunnes hevonen kaatui.
Frida

ViestiKirjoittaja M-H » Pe Helmi 18, 2011 9:47 pm

Mä teen päätöksen yleensä aika nopeasti kun alan asiaa miettimään. Eli tarkoittaa, että sillon merkit kun näkyvät jo tarpeeksi ja on itsellä sellainen olo, että "pitäisiköhän kohta" niin se tarkoittaa, että kyllä pitäisi tai olisi pitänyt jo joku aika sitten. Sama homma koirien ja muiden eläinten kanssa. Kyllä sitä päätöstä ihan alitajuisesti lykkää (liian/tarpeeksi) pitkälle ennenkuin alkaa asiaa edes pohtia.

Oma ideologiani on, että parempi lopettaa aikanaan eikä turhaan venyttää. Ihmisen olon takiahan sitä tulee venytettyä yleensä. Mieluummin sitten vaikka 'liian aikaisin' jos nyt edes voi sanoa niin. Hevonenhan ei kärsi asiallisesta lopetuksesta ja se ei sitä tiedosta etukäteen (ainakaan jos tehdään rauhassa esim. kotona normaaleissa olosuhteissa tms.) joten sillehän asia on se ja sama. Ihminen siitä kärsii. Ei tosiaan ole herkkua mutta näin itse olen toiminut ennen ja tulen toimimaankin.
Itsehän pidän ihan ok vaihtoehtona lopettaa ns. 'turhia' hevosiakin jotka ovat terveitä mutta joille ei ole käyttöä jos sikseen. Usein lopettaminen parempi vaihtoehto kuin pullahevosena eläminen huonohkoissa olosuhteissa tai vielä pahempaa, että laitetaan polle kiertoon ja myydään jollekkin 10v plikalle.

En usko, että hevoset ajattelevat sillätavoin, että tahtovat elää tai tahtovat kuolla. Uskoisin heidän elävän hetkessä jossa tuollaiset filosofiset kysymykset ovat täysin irrelevantteja. Jos heitä uhkaa jokin he tahtovat elää ja taistella elämästään mutta jos ei uhkaa niin tuskin he ajattelevat asiaa sen enempää vaan keskittyvät esim. syömiseen tai ihmislelulla leikkimiseen jne. ;)
Ihmisillä on kauhea tarve aina laittaa eläinten mieleen ihmisten tunteita ja ajatuksia jotta me ymmärtäisimme niitä paremmin. Ihmisille tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää eläintä joka ei ajattele tulevaisuutta, menneisyyttä tai jotain muutan abstraktia asiaa, huolehdi jostain tai kokoajan 'mieti' jotain.

Lähinnä yleistä mietintää asian tiimoilta, ei tarkoitus alkup. postaajan tilanteeseen mitenkään viitata pohdinnoillani.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja sos-84 » Pe Helmi 18, 2011 11:26 pm

M-H kirjoitti:Mä teen päätöksen yleensä aika nopeasti kun alan asiaa miettimään. Eli tarkoittaa, että sillon merkit kun näkyvät jo tarpeeksi ja on itsellä sellainen olo, että "pitäisiköhän kohta" niin se tarkoittaa, että kyllä pitäisi tai olisi pitänyt jo joku aika sitten. Sama homma koirien ja muiden eläinten kanssa. Kyllä sitä päätöstä ihan alitajuisesti lykkää (liian/tarpeeksi) pitkälle ennenkuin alkaa asiaa edes pohtia.

Oma ideologiani on, että parempi lopettaa aikanaan eikä turhaan venyttää. Ihmisen olon takiahan sitä tulee venytettyä yleensä. Mieluummin sitten vaikka 'liian aikaisin' jos nyt edes voi sanoa niin. Hevonenhan ei kärsi asiallisesta lopetuksesta ja se ei sitä tiedosta etukäteen (ainakaan jos tehdään rauhassa esim. kotona normaaleissa olosuhteissa tms.) joten sillehän asia on se ja sama. Ihminen siitä kärsii. Ei tosiaan ole herkkua mutta näin itse olen toiminut ennen ja tulen toimimaankin.
Itsehän pidän ihan ok vaihtoehtona lopettaa ns. 'turhia' hevosiakin jotka ovat terveitä mutta joille ei ole käyttöä jos sikseen. Usein lopettaminen parempi vaihtoehto kuin pullahevosena eläminen huonohkoissa olosuhteissa tai vielä pahempaa, että laitetaan polle kiertoon ja myydään jollekkin 10v plikalle.

En usko, että hevoset ajattelevat sillätavoin, että tahtovat elää tai tahtovat kuolla. Uskoisin heidän elävän hetkessä jossa tuollaiset filosofiset kysymykset ovat täysin irrelevantteja. Jos heitä uhkaa jokin he tahtovat elää ja taistella elämästään mutta jos ei uhkaa niin tuskin he ajattelevat asiaa sen enempää vaan keskittyvät esim. syömiseen tai ihmislelulla leikkimiseen jne. ;)
Ihmisillä on kauhea tarve aina laittaa eläinten mieleen ihmisten tunteita ja ajatuksia jotta me ymmärtäisimme niitä paremmin. Ihmisille tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää eläintä joka ei ajattele tulevaisuutta, menneisyyttä tai jotain muutan abstraktia asiaa, huolehdi jostain tai kokoajan 'mieti' jotain.

Lähinnä yleistä mietintää asian tiimoilta, ei tarkoitus alkup. postaajan tilanteeseen mitenkään viitata pohdinnoillani.

Kamala, tuli ihan huono omatunto, et onko sitä venyttänyt jo liiaksi tätä asiaa... Mutta toisaalta ulkopuoliset on asiasta ollut tähän mennessä kaikki sitä mieltä, että tamma voi hyvin, ei mitään heikkoa. Ja kun se vielä kestää käyttöä, niin miksi se pitäisi sitten hävittää? Siinä vaiheessa kun jalat tai syöminen loppuu, on järkevä päätös tehdä pian, ettei eläin joudu kärsimään. Liian pitkää ei sitten saa venyttää.
Itse olen alkanut tekemään jo tavallaan surutyötä, miettimällä lähinnä mikä olisi helpoin ja järkevin tapa toimia. Ensimmäisestä hevosestani on kyse, ja sitäkin rakkaampi se on... Ensimmäisiä kertoja kun asiaa aloin miettimään, itku tuli heti. Ei sitä voinut edes ajatella. Miten sitä sitten kestää tyynenä kunnes toinen on poissa, ettei hermostuta eläintä lopetushetkellä?
Hyvällä tuurilla porskutetaan vielä seuraavat 5 vuotta, mutta kuitenkin alkaa jo miettimään vaihtoehtoja, että sitten suurinpiirtein pysyy tolkuissaan. Tuollaiset "kylmät suihkut" tekee sitten kuitenkin hyvää, palauttaa maan pinnalle, että elukoitahan ne on, ei ne ajattele asiaa yhtä syvällisesti mitä itse. Joku tuttu totesi kerran kylmästi kun asiasta puhuttiin, et mitä väliä on pelkääkö tai panikoiko hevonen lopetushetkellä, eihän sen kauaa tarvi kärsiä... Rakkaalleen kuitenkin haluaa sen rauhallisen lopun, vaikka eihän se sitä sitten enää murehdi. Niin... Itse murehtii, varmasti vielä pitkään. Voi huokaus, onpa kamala aihe!!!
sos-84

ViestiKirjoittaja Warda » La Helmi 19, 2011 12:50 am

Kyllä sen lopetuksen tulee olla rauhallinen. Ei hevonen ansaitse sitä, että sen kuolema on stressaava ja pelottava. Itse en veisi hevosta teuraaksi ikinä, koska siellä ne haistavat kuoleman ja pelkäävät. Hevonen ei ansaitse sellaista kaiken sen jälkeen, mitä se on ihmisen eteen tehnyt. Hevosen ei tule arvata omaa kuolemaansa ja se voidaan varmistaa sillä, että eläin lopetetaan esim omalle pihalle.

Oma hevoseni lopetettiin muutamia vuosia sitten pahan headshakerin vuoksi. Mietin päätöstäni 1,5 vuotta ja lopulta tulin siihen päätökseen, etten enää katso kuinka paljon oireet pahenevat seuraavana kesänä. Hevoseni oli käynyt kiukkuiseksi ja lisäksi se kompuroi ja sillä oli uveiitti. Sen olemuksesta näki, että se on kipeä.

Helpointahan olisi odottaa siihen pisteeseen, että "on pakko lopettaa", kun hevonen ei enää nouse jaloilleen tms. Silloin eläin on kuitenkin kärsinyt jo liikaa. Minun ystäväni kerran sanoi, että eläin ei osaa surra menetettyä tulevaisuuttaan. Se oli mielestäni kaikkein lohduttavinta siinä vaiheessa, kun päätökseni tein.
Warda

ViestiKirjoittaja biubella » La Helmi 19, 2011 2:35 am

Taisi tämä aihe osua jollain tavalla lähelle omaa stressiä.
Itse olen kanssa miettinyt ja pohtinut koko prosessin läpi, sillä olen menettänyt muutaman hevosen todella ikävällä tavalla ja haluaisin edes tämän saavan rauhallisen ja kunnioitetun loppuelämän ja sen viimeisen hetken kuuluisi olla ns. miellyttävä hevoselle.
Vastaan vain tulee paljon asioita, jotka ovat hieman esteenä sille miten haluaisin hevoseni viimeiselle matkalle, mutta asiat on järjestettävissä..
Vauvvelini ei ole kuin vasta 17-vuotias mutta on entisessä elämässään pilattu, juossut jalat pilalle, joka paikassa pikkuvikaa, pelkää muita ihmisiä ja stressaa aivan kaikesta (tyttö on kiertänyt yli 20-tallia ja omistajaa elämänsä aikana)
Joten välillä tulee hetkiä kun pelkästään katsellessa hevosta, itkettää. Tulee hetkiä kun mietin teenkö oikein, sattuukohan sitä, onko sen hyvä olla oikeasti jne jne, kun tuntuisi sille että se ansaitsisi jo päästä parempaan, mutta sitten taas kellot lyö sisällä että se ansaitsisi parhaan mahdollisen loppuelämän, sitten herää kysymys; pystynkö olemaan tarpeeksi rakastettava ja hyvä hevoselle..?
Mutta itsen laitan pois siinä vaiheessa kun hevonen itse alkaa vihjailemaan siihen suuntaan, siihen asti kun se katsoo rakastavaisella mutta petetyllä katseella, haluan yrittää saada aina vain parempaa yhteisymmärrystä hevosen kanssa ja antaa mahdollisimman hyvät oltavat, joita ei ole entisessä elämässä tainnut olla hirveästi tarjolla (mennyt aina ihmisten ehdoilla, ja paljon väkivallan kanssa, ilman että koskaan kysytty neitokaisen mielipidettä, mikä nyt on yleistä rahanhakuisessa ravihommassa..)

No tämä nyt meni hieman omiin pohdintoihin, ajatuksiin joita en ole oikein halunnut itselleen sanoa aina välttämättä, mutta kyllä siellä aloittajan kysymykseenkin löytyy lyhyt mutta ytimekäs vastaus! :D
biubella

ViestiKirjoittaja Frida » La Helmi 19, 2011 11:13 am

Olen hieman eri mieltä tuosta teurastettavaksi viemisestä. Olen ollut todistamassa, kun hevosia on lopetettu pienteurastamolla, ja en usko hevosten aavistaneen mitään. Mielensä sisälle en tietty pääse, mutta hevoset olivat rauhallisia ja astelivat tyynesti lopetushallin ovista. Sekunnin päästä pam ja henki pois. Ainakin hevoset, jotka ovat tottuneet kuljetuksiin ja kyläilyihin esim. klinikalla, ottavat ihan lunkisti tuon viimeisen matkan.

Nukuttamalla lopettamista en enää haluaisi todistaa. Se nukutus, jonka näin, kesti tosi kauan, vaikka ell mukaan hevonen olikin jo tiedottomassa tilassa. Myös hevosen kaataminen oli holtitonta touhua, 500-kiloinen eläin kaatua tärskähtää aika rajusti. Eikä koskaan voi ennustaa, painautuuko eläin rauhallisesti makuulle vai kaatuuko suorilta. Tilanne siis kesti pitkään. Tekijänä oli kuitenkin osaava (ja nukutuksia paljon tehnyt) ell.

Ruhon hävittäminen on myöskin vaikeaa. Meillä hevonen (tästä on muutama vuosi) haudattiin omalle pellolle. Ei kaikilla ole paikkaa, minne haudata.Kurikassa taitaa olla ainut hevosia ottava hautausmaa. Miten ruhon saa sinne? Jotkut tiemmä kuskaavat hevosen sinne hautausmaalle, missä joku sen ampuu.

Itse olen kallistumassa tuon pienteurastamon puoleen. Ehkä. Ainakin tulisi ruho hyötykäyttöön? Raadollista, muttei se hevonen sitä enää itse ole todistamassa.

Itku kyllä tulee kun ajattelenkin tätä vanhan hevoseni tulevaa loppua.
Frida

ViestiKirjoittaja Ivus » La Helmi 19, 2011 11:32 am

Toisaalta olen samaa mieltä Fridan kanssa, että parempi olisi teuraaksi pienelle teurastamolle tai vaihtoehtoisesti kotiteurastaja. Eihän niitä lihoja ole pakko itse syödä...
Ehkä kannattaa kysyä itseltään että elääkö hevonen edelleen hyvää elämää, onko sillä edellytyksiä parempaan elämään vai onko resursisit jo käytetty.
Jos hevonen on selkeästi kipeä, silloin tietenkin lepoon hetimiten. Mutta esim. vanhuus ei ole mielestäni hyvä syy lopettamiselle. Toki taas vaakakupissa painaa enemmän elämänlaatu, ei pidetä turhaan pihan perillä sen takia ettei se vielä ole kipeä. Mutta jos hevonen edelleen elää normaalia hevosen elämää (joskin hitaammassa temmossa), niin ihmisen tulisi ainakin yrittää tarjota hevoselle edellytykset arvokkaaseen elämään. Jos ei jostain syystä pysty, sitten on parempi laittaa lepoon.
Ja sos-84 tapauksessa ei ole tosiaan mitään hätää, muori on vaan vanhuuttaan hidastunut, mutta erittäin hyvässä kunnossa :)
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja M-H » La Helmi 19, 2011 11:35 am

Ihan turha sitä itseään lopetustavasta syyllistää tai liikaa sitä pohtia. Ihmisillä on erilaiset olosuhteet ja mahdollisuudet lopettaa. Joidenkin täytyy lopettaa lääkärissä ja viedä ongelmajätelaitokselle, jotkut hautaavat, jotkut vievät teurastamoon, jotkut hyötykäyttävät itse jne.
Ei kaikilla ole mahdollisuuksia tallilla lopettaa hevosta kuitenkaan. Tuollaiset pienteurastamot on hyvä jos ottavat hevosia. Ongelmahan on usein se, että teurastamot eivät ota niinpaljon hevosia kuin olisi tarjontaa siksi osa lopetetuista hevosista menee ongelmajätteeksi ja joutuu maksamaan laitokselle kun vie. Paikkakuntakohtaisia eroja on valtavasti myös.
Sama tuo lopetustapa. Onhan se nukuttaminen aikaavievää mutta jos ei teurastamoon pääse tai ole mahdollista, että itse/joku muu ampuu hevosen niin ainoaksi tavaksihan se sitten jää.

Itse olen omat hevoseni ampunut kotipihaan. Kauhean sottaista hommaa ja ei se mieltä ylennä omaa eläintään itse lopettaa mutta eivät ole kärsineet ja varmasti on ohi sekunnin murto-osassa itse toimenpide. Olen ajatellut sen hevoselle parhaaksi ja olosuhteet ovat sen myös sallineet.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja tuulikki » La Helmi 19, 2011 11:54 am

Itekkin olen pohtinut tätä aihetta ja paljon. En ihan lähiaikoin, mutta silloin kun tammani ostin ja tulevaisuudesta ei ollut tietoa.

Meillä kun lopetuksen aika koittaa, niin se tapahtuu ampumalla. Pyydän alueen metsästysseuralta tutun ukon, joka saa tulla meille kotipihaan ja lopettaa hevoseni tuttuun paikkaan. Lihat menevät sitten seuralle vaikka koiranruuaksi. Helpoin, oletettavasti halvin, omasta mielestäni hevosystävällisin ja ei jää ruhoa omaksi murheeksi. En ikinä voisi olla mukana, kun ystävääni verestetään ja pilkotaan saati, että voisin sen lihoja syödä. Mutta tiedän, että se on paras ratkaisu.

Friidan kanssa olen samaa mieltä tuosta lääkkeellä nukuttamisesta. En halua lopetuksesta mitään pitkää prosessia vaan helpompi on, kun kaikki tapahtuu nopeasti. Ihan jo oman mielenkin kannalta.
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja sos-84 » La Helmi 19, 2011 1:48 pm

No tuo nukuttaminen on pitkän keston takia tuntunut kauhean vaikealta asialta, itse kerkeää kärsimään siinä, eläin tuskin siinä kärsii, jos nukkuu pois... Täälläpäin ei juuri teurastamot hevosia edes ota, itse pitää kuljettaa ja matkaa tulee useampi tunti suuntaansa. Herkästi stressaavalle hevoselle se matkustaminenkaan ei mukavata ole.
Itse miettinyt olen juuri tuota ampumista, ihan oikealla pulttipyssyllä, mitä täällä maalaispitäjässä käytetään lehmien lopetukseen paljon, sairastapauksissa erityisesti. Siitäkin vaan olen maatilantyttönä nähnyt ja kuullut niitä epäonnistuneita versioita, kun lehmä karjaisee ja ponkaisee karkuun reikä päässä. Alue kun on pieni johon osuman tulee sattua ja eläimen pitäisi olla paikallaan että varmasti osuu kunnolla. Lehmälle riittää kuulema pienoiskivääri, ei tarvi sen järeämpi vekotin edes olla, mutta sattuuhan se sekin jos huti menee. Oikealla kiväärillä ei lähietäisyydeltä voi edes ampua, sieltä voi paukku tulla läpi ja sattua muihinkin. Yksi ihminen löytyy ihan kotikylältä, jolla on kotiteurastusluvat ja sitä myöten pulttipyssyt.
Mies on 15 vuotta hirvimetsällä kulkenut, ja paljon taitavia pyssymiehiä kyllä täältäpäin löytyy, mutta keneen luottaa tuo vaikea tehtävä. Oudommalle se on ehkä helpompi homma, miehelle oli syksyllä liian kova paikka ampua oma koira(oli itselleenkin yllätys), sen jäädessä kesken pyynnin auton alle. Lopetus tehtiin lähellä asuvan eläinlääkärin toimesta, vaikka jälkeenpäin mies on sanonut, että heti näki, ettei se voi enää toipua siitä tällistä.
Onko kamala ihminen, jos jättää hevosen toisten ihmisten käsiin viimeisillä hetkillä? Itsellä ei kantti kestäisi kyllä pitää päitsistä kiinni kun toinen pamauttaa pyssyn. Tärkeintä tuollaisessa tilanteessa on kuitenkin saada eläin pysymään rauhassa ja liikkumatta. Siinä pitää pystyä olemaan itse rauhassa, ainakin oma tamma vaistoaa liiankin herkästi oman mielentilan...
sos-84

ViestiKirjoittaja Frida » La Helmi 19, 2011 2:03 pm

Se pienteurastamo, missä olen nähnyt hevosia lopetettavan, hoiti homman pistoolilla. Ei puhettakaan, että olisi epäonnistunut. Ei ainakaan silloin. Jotkut omistajat taluttivat hevosen sisälle asti, useimmat antoivat teurastamon pihassa riimunnarun teurastajan käteen, ja saivat riimun tyhjäjä takaisin 10 sek kuluttua. Teurastaja itse sanoi, että jos se oma tuttu ihminen on kovin järkyttynyt, voi olla parempi, ettei mene loppuun asti mukana.

Itse aion olla loppuun asti mukana, tai ainakin tuohon teurastamon ovelle saakka. Sitä en kestä nähdä, kuinka hevoseni koukkuun nostetaan. En, vaikka pelkkää lihaahahn se siinä vaiheessa on.

Kun olen hevosten teurastusta nähnyt, raadolliselta se näyttää kun kymmenen minuutin päästä (about) hevosen nahka on siististi laatikossa (nahkatakki siitä kai tulee?) ja kaviot nipussa myöskin (meni opetuskäyttöön ravikoululle).
Frida

ViestiKirjoittaja biubella » La Helmi 19, 2011 2:28 pm

Itse myös jotenkin olen vastaan eläinlääkärin lopetusta, en haluaisi nähdä hevosen eka rauhoittavan jälkeen kaatua maahan ja sitten toinen piikki, jos nyt oikein olen ymmärtänyt että noin tehdään?

Ampuminen kuulostaa varmaan parhaimmalta, tutullani on kaukasianpaimen koira ja on ostanut monta teurastukseen menossa olevaa hevosta ja samalla maksanut jollekin teurastaja/metsästäjä mikälie joka on tullut pihaan hevosen ampumaan. Se olisi yksi vaihtoehto ja sen olen päättänyt että viimeiseen asti pidän riimuista kiinni ja olen tukena (oma kun stressaantuu muiden ihmisten lähellä ja yleensä rauhoittuu kun olen vierellä.. esim. kengityksessä..)
vaikeaahan se tulee olemaan, mutta hevosen takia aijon olla luja loppuun asti, jotta ei itse ala stressaa. Mutta se ei onneksi ihan vielä ole ajankohtaista, aika kyllä näyttää millon se on. Siihen asti elellään iloisesti hyviä ja ansaittuja eläkepäiviä =)
biubella

ViestiKirjoittaja annis » Ma Helmi 21, 2011 12:20 pm

Oma vuokra-/hoitohevoseni lopetettiin eilen, joten tämä tulee aika tuoreesta muistista.... Tuntuu hyvältä saada puhua asiasta jollekin joka ymmärtää, ei taas nitä "ai siis vaa hoitohevonen, no hankit uuden" -tyyppejä... :x

Hevonen sai täysin odottamatta ja yllättäen torstaina/perjantaina (oletettavasti) aivoverenvuodon, jonka vuoksi se pysyi hädin tuskin pystyssä, ei pystynyt enää näkemään hyvin ja satutti itseään jatkuvasti lyömällä päätään ja muuta ruumistaan karsinan seiniä vasten, kun sillä ei ollut minkäänlaista kontrollia omasta kehostaan.

Oireet alkoivat hyvin pieninä (perjantaina), hevonen käveli ovia päin ja löi päänsä pari kertaa metalliseen ruokakaukaloon. Ajattelin vain, että hevonen oli vähän hölmöllä tuulella, eikä sitä huvittanut mennä töihin. Hevonen oli kuun alusta alkaen kouluttajalla koulutettavana, koska ei kulkenut "oikein päin". Kävin siis perjantaina katsomassa, miten kouluttaja sen kanssa työskenteli. Vieläkin surettaa kun ajattelee, että hevosella oli perjantaina aivoverenvuoto jo ollut, mutta silti se kulki ratsastaja selässään nätisti, eikä edes yrittänyt hangoitella vastaan. Tämän takia emme osanneet edes arvata, että hevosessa olisi jotain pahasti vialla. Ajattelimme, että sillä on varmaan vaan kipeät lihakset, ja sen takia se jää joka oven pielessä nojailemaan ja käyttäytyy vähän oudosti...

Seuraavana päivänä hevonen romahti, se pysyi vain vaivalloisesti pystyssä ja sai paniikkikohtauksia, jolloin se vain löi päätään seiniin ja kaatuili taaksepäin. Eläinlääkärin mukaan todennäköisyys, että siitä vielä tulee hevonen (jolla voi ratsastaa) oli noin 10%... Hevonen sai kipulääkkeitä ja antibiootteja.

Hetken aikaa näytti, että hevosella oli parempi olo. Se seisoi rauhassa kaikilla neljällä jalallaan, eikä sen tarvinnut ottaa tukea seinästä. Sunnuntai-iltana se meni kuitenkin niin huonoon kuntoon, ettei se enää pysynyt pystyssä, sitä piti ihmisvoimin tukea, ja se otti itse tukea seinästä. Se huojui ja tärisi jatkuvasti, eikä sillä ollut minkäänlaista kontrollia omasta kehostaan. Sen silmistäkin näkyi, että meidän tuntemamme rakas hevosemme oli jo poissa.
Hevosen omistaja päätti lopulta lopettaa hevosen, koska sen mahdollisuudet parantua olivat niin pienet, ja siitä pystyi selvästi näkemään, että se kärsi ja sillä oli kipuja.

Tarinani nyt vähän poikkesi aiheesta, eikä varsinaisesti vastannut kysymykseenne. Mutta koska minulla on tällä hetkellä aika paha olo, tuntuu hyvältä kun voin purkaa tunteitani jollekin. Kiitos siitä!
annis

ViestiKirjoittaja Warda » Ti Helmi 22, 2011 12:17 am

Tuollainen pienteurastamo voisi olla hyvä ratkaisu. Ainakin sellaiselle hevoselle, joka tosiaan luottavaisesti kulkee paikasta toiseen.

Oma hevoseni lopetettiin nukuttamalla, ja siinä kaikki meni rauhallisesti. Vaikka se kaatuikin maahan, niin enemmänkin se oli sellainen lösähdys ja se oli kyllä aivan taju kankaalla jo silloin. Kyllähän hevoset kaadetaan silloinkin, kun ne esim ruunataan. Harva ruunataan seisaallaan. Ja lopetustilanteessa nukutusainetta laitetaan kuitenkin reilummin, joten hevonen on vielä enemmän pihalla.

Omaan pihaan tai muuhun paikkaan ampuminen on myös hyvä vaihtoehto. Jos tekijä on asiansa osaava. Pääasia lie, ettei hevonen aavista mitä tapahtuu.
Warda

ViestiKirjoittaja tuulikki » Ti Helmi 22, 2011 9:39 am

Warda kirjoitti:Pääasia lie, ettei hevonen aavista mitä tapahtuu.

Mie oon sitä mieltä, että hevonen kyllä tietää/aavistaa, että jotain tulee tapahtumaan. Toiset hevoset vaan eivät näytä sitä niin vahvasti kuin toiset. Uskon myös, että hevosella on jonkunlaista tunnetajua ja oikein miellyttämishaluinen hevonen haluaa olla tutulle ihmiselleen se paras kaveri ihan loppuun asti.
(voi kun kuullostan lässyltä! mutta noin haluan vaan uskoa.)
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja rayy » Ti Helmi 22, 2011 3:46 pm

Itse olen nähnyt ihan tarpeeksi teurastuksia ja lopetuksia ampumalla omaan pihaan tai sitten niitä teurastamolla tapahtuvia. Mielestäni jokaisessa vaihtoehdossa on omat puolensa, mutta jokainen päättäköön minkä valitsee.. surullistahan se on. Noista hevosen aavistuksista sen verran, että luontaisestihan savun, raadon ja veren hajut saavat ainakin hevosen vähän niinkuin olemaan valppaampanama ympärillä tapahtuvasta, mutta vaikka teurastamolle ollaankin viety niin ei ole hevonen näyttänyt pelon merkkejä ja lopetus tapahtui nopeasti.
I have three words for you. Make it happen.
rayy

ViestiKirjoittaja Warda » Ti Helmi 22, 2011 5:42 pm

Uskon myös, että hevosella on jonkunlaista tunnetajua ja oikein miellyttämishaluinen hevonen haluaa olla tutulle ihmiselleen se paras kaveri ihan loppuun asti.

Minä kyllä uskon, ettei heppa ihan tyynesti kuolemaansa ottaisi edes oman ihmisen takia. Sehän olisi ihan hullua ja kaikkien luonnonlakien vastaista! Hevonen, joka aavistaa jotain, saattaa pysyä rauhallisena, mutta hevonen, joka aavistaa kuolemansa ei ole rauhallinen. Ei varmasti. Ellei ole niin sairas ja väsynyt, ettei jaksa. Kuitenkin elossa pysyminen on niin syvällä eläimessä, ettei se luovuta ilman taistelua, jos aavistaa kuoleman uhkaavan.
Warda

ViestiKirjoittaja Frida » Ke Helmi 23, 2011 11:44 am

Juuri noin kuten Warda kirjoittaa - varmasti hevonen kamppailisi kuolemaa vastaan, jos tietäisi sen olevan tulossa. Jos hevonen on lopetustilanteessa rauhaton, pitäisikö lopetusta siirtää? En tiedä, vaikeita asioita.

Kuin myös tämän oman hevoseni "kuoppaaminen". Kun tein jo mielessäni päätöstä siihen suuntaan, että nyt on ruunalla terminaalivaihe menossa, on se yhtäkkiä käyttäytynyt kovin lempeästi ja leppoisasti. Enkä todellakaan ole hevosen kuullen teuraaksi viemisestä puhunut (jos nyt ajatellaan, että se ymmärtäisi puhetta...). Voiko oma käytökseni olla muuttunut hevosen seurasssa? Olenko itse lempeämpi ja rauhallisempi, kun joka kerta hevosen nähdessäni mietin, miten raskasta siitä on luopua?

Mies on sitä mieltä (inhimillistämisen mestarina), että hevonen on kuullut teuraaksivientiaikeista, ja on sen vuoksi "päättänyt ruveta kiltiksi". Joo... 8-)
Frida

ViestiKirjoittaja sos-84 » Ke Helmi 23, 2011 12:58 pm

Kyllä meillä ainakin tämä vanhempi tamma erityisesti lukee ihmistä ja olenkin sanonut, että paljon näen itseäni siinä. Aamulla jos pahalla päällä tallille menee, niin vastassa on ihan varmasti yhtä kärttyinen muori, jota ei just silloin kiinnosta laskea päätä senttiäkään että ylttäisin riimun laittamaan päähän, tai taluttaessa haahuilee ihan minne sattuu ja portilla käyttäytyy kuin sika, jne jne. Hyvinä aamuina ensimmäisenä hörisee, laskee pään suoraan riimuun ja kävelis perässä vaikka ilman narua. Ja varmasti nämä hyvä ja huonot päivät on molemmilla samat. Nykyään en enää viitsi tällä tammalla lähteä edes ratsastamaan, jos itse en ole hyvällä päällä. Sen tietää, et kaikki menee ihan penkin alle, 100%varmuudella. Oo mulle V-mäinen, olen sulle painajainen -periaattella.

Vaikka hevonen ei aistisi omaa kuolemaansa, ne kyllä aistivat omistajan ahdistuksen ja sitä kautta reagoivat lopetustilanteessa.
Siksi näen tämän keskustelun aivan ihanana asiana, kun saa vähän omia tuskia purkaa, voi sitten sen päätöksen teko ja itse tilanne olla helpompi, kun näitä on etukäteen vatvottu ja murehdittu.
Helppoa se ei tule olemaan, murehti sitä etukäteen tai ei, mutta kuten esim.tupakanpolton lopettaminen, pitää omaan päähänsä sisäistää se, miksi näin tehdään, miksi se on järkevää ja parasta, miten se on helpoin ja paras tehdä, sitten se onnistuu. Itse olen ollut polttamatta nyt reilu 2 vuotta, pitkän tuohaamisen jälkeen, lukuisien yritysten jälkeen tein pitkään ensin pohjatöitä pään sisällä ja sen jälkeen lopetus oli oikeastaan helppo, kun siinä ei enää mitään järkeä nähnyt. Vähän ohi aiheen, mutta... :roll:

annis kirjoitti:Oma vuokra-/hoitohevoseni lopetettiin eilen, joten tämä tulee aika tuoreesta muistista.... Tuntuu hyvältä saada puhua asiasta jollekin joka ymmärtää, ei taas nitä "ai siis vaa hoitohevonen, no hankit uuden" -tyyppejä...

Ei asiasta tee yhtään sen helpompaa, vaikka hevonen olisikin "vain" hoitohevonen, rakas se silti on. Osanotot ja voimia täältä sinne!
sos-84

ViestiKirjoittaja zelex » To Helmi 24, 2011 2:20 pm

Meiltä on yksi oma lopetettu ampumalla pihaan ja se oli mielestäni eräällä tavalla ihan kauniskin tapahtuna.

Olin loppukesästä hankkinut vanhemman tamman, se oli vähän epämääräisistä oloista, mutta tunsin sen kymmenen vuoden takaa ja toisaalta kun olin trailerin kanssa liikkeellä niin en hennonnut jättää sitä sitten enää ottamatta mukaan. Hevosella oli kaviot hoitamatta monen kuukauden ajalta ja koska sillä oli kinnerpatit niin lähdettiin tekemään varovaisesti töitä sen kuntouttamiseen. Kaviot ensin kuntoon ja sitten lihasvoimaa tekemään. Käytin tamman myös orilla ajatuksena että jos se ei kestä kuin köpöttelyä niin on sitten jotain puuhaa tammukalla seuraavana kesänä.

Tamma alkoikin kuntoutua hienosti ja kaveri kävi sillä lyhyimmän matkaratsastusluokankin. Jossain vaiheessa huomasin että se kuitenkin alkoi mennä eepeeksi. Pellonreunaa kävellessä jouduin kokoajan korjaamaan suoruutta. Viimeinen niitti tuli kun koitin liinassa laukkuutta hevosta puomin yli. Siltä puuttui kokonaan ponnistusvoima toisesta takajalasta. Sain klinikalta tamman vanhoja paperitietoja ja sieltä selvisi että samaa jalkaa oli hoidettu tuloksetta jo pari kertaa. Oireet tulivat ja menivät eikä itseasiassa koskaan löydetty mitään varsinaista syytä vaivaan.

Pistin tamman lomalle, lepo ei auttanut vaan se alkoi ontua. Eläinlääkäri kävi ultraamassa tuloksetta. Tamma myös todettiin tyhjäksi ja kohtu oli kuulemma niin hauras ettei se tiinetyisi enää. Kengittäjä tutki kaviot ja vika ei ollut niissä, mutta hän teki psyykkiseltä puolelta havainnon että tamma on kipukroonikko. Jalkaa käsitellessä se "pysähtyi" ja silmät lasittuneena tuijotti eteensä. Tätähän mä en ollut itse osannut katsoa. Kengittäjän lähdön jälkeen päätös oli helppo. Tamman olisi aika lähteä.

Naapurista hevosia aikaisemmin lopetaanut ja paljon hirviäkin ampunut mies saatiin paikalle. Hänen avustajansa tarjosi tammalle leipää ja samaan aikaan tämä pamautti 9mm pistoolilla kolikon kokoisen reijän otsikkoon. Varmistuslaukaus vielä korvien takaa, vaikka hevonen putosikin samantien. Siinä se nukkui ruisleivät suussa hangella, verinoro suusta juosten ja värjäten pihan. Meillä ei voi haudata joten miehet veivät raadon mukanaan.

Vaikka itkin tietysti paljon sinä iltana niin jotain kaunista siinä silti oli. Kävin siivoilemassa tallia, laittamassa tamman ison karsinan toiselle hevoselle kuntoon. Tavaroita syrjään. Maailman pienet yksityiskohdat näyttivät suuremmilta. Lumihiutaleet kauniimmilta. Suruun sekottui helpotus ja tavallaan oikeuden tuntu. Hevoset kävivät sisään tullessaan tutkimassa verisen paikan johon tamma oli kaatunut. Kukaan ei pelännyt vaikka lumi oli värjäytynyt suurelta alalta. Ne haistelivat kiinnostuneina ja joku taisi maistellakin lunta. Illalla tallissa oli jokseenkin hiljaista, iso pala puuttui. Mutta jokainen loppu on myös uuden alku.

T haudattiin noin kilometrin päähän meiltä. Metsän ja pellon välimaastoon. Kun ratsastan lähipelloilla (jossa usein senkin kanssa kävimme), katselen usein suuria mäntyjä metsänlaidassa ja muistelen sitä. Lopetuksesta on reilut 2v aikaa ja kertaakaan en ole katunut päätöstä mutta ikävä sitä silti on. Jälkikäteen liikutuspäiväkirjaa selatessa tulee vaan mieleen että merkintöjen perusteella olisi pitänyt "nähdä" ongelma aikaisemmin. Mutta jälkiviisaus on hyödyntöntä.

Olen ollut myös kaverin hevosta viemässä teurastamolle, nopea ja helppo tapahtuma eikä hevonen ollut peloissaan tai vastustellut vaan kaikki oli alle minuutissa ohi. Toisen kaverin hevosta olin pitelemässä kun se ammuttiin (omaani en voinut, olisin vain hermostuttanut sen) ja yksi omistani on lopetettu klinikalla akuuttiin suolenkiertymään. Nämä kaverien hevoset ovat valitettavan samantapaisia tarinoita kuin omani. Epämääräisiä jalkavaivoja, hevosia on tutkittu pitkään, mutta mitään kovin järkevää ei löydy. Toinen sai sitten kuvissa diagnoosin pahasta etupolvien nivelrikosta, toisen kohdalla jäi kokonaan arvoitukseksi vaikka kaikenlaista yritettiin, ruuna lopetettiin vain 6v ikäisenä. Molempien hevosten olisi ollut aika mennä periaatteessa jo aikaisemmin, mutta ihminen kun ei aina voi tietää onko kyse isommasta vai meneekö se hoidolla ohi. Vaikeita asioita nämä ovat. Pääasia että niiltä ei ummista silmiään kokonaan vaikka haluaisi...
To the battle we ride / We crossed a starlit sky / No space no time / We'll catch the wind
zelex

Seuraava

Paluu Hevostelu yleensä