Mistä niitä "ongelmahevosia" oikeen tulee...

Yleinen hevostelualue.

Mistä niitä "ongelmahevosia" oikeen tulee...

ViestiKirjoittaja Warda » Ti Joulu 21, 2010 1:00 pm

Pakko nyt purkaa tänne. Ei herkille ;)

Erehdyin eilen lukemaan erästä hevosfoorumia, jolle en mene enää ikinä!! On aivan uskomatonta, miten ulalla ihmiset ovat hevostensa kanssa :evil: Kyseessä siis oli hevosen koulutus yleensä ja lisäksi varsan koulutus. Monet kehuivat, että heiltä voi kysyä neuvoa hevosen kouluttamisessa, koska he ovat kouluttaneet yhtä ongelmaheppaa tai yhden ravurin "ratsuksi". Hohhoi. Lisäksi nuoren hevosen kanssa neuvottiin, ettei ennen selkään nousua kannata hevosta kummemmin liikutella, jotta varsalla ei ole pohjakuntoa. Silloin se ei nimittäin jaksa nakata ihmistä selästä alas. Ratsuhommia aloittavan hepan kanssa myös kannatti pitää gramaaneja, koska nuori heppa ei jaksa pitää muotoa kauaa ja gramaanit auttavat siinä. Näiden lisäksi oli kaikkea aivan uskomattomia juttuja. Eräälle vuotiaalle lämpöselle oli laitettu heti ekalla reenikerralla kaikki varusteet kuolaimia ja valjaita myöten. Sitten ihmeteltiin, miksi hevonen pelkäsi eikä liiku, kuin kolmen ihmisen työntämänä!!! Varusteita ei siis oltu totutettu mitenkään aikaisemmin. Kirjoittaja vaan totesi, että seuraavalla kerralla heppa ei varmaan anna laittaa varusteita ollenkaan, mutta ymmärsin, että se kuului vähän niinkuin asiaan...

Suurimmalla osalla ihmisistä ei ole mitään käsitystä siitä, miten hevonen oppii ja miten sitä koulutetaan. Ei ole empatiakykyä, jolloin ihminen voisi nähdä miltä hevosesta mahdollisesti tuntuu, pelkääkö se, ymmärtääkö se mitä haetaan. Hevosten koulutus on täynnä pelkoa, kipua, ymmärtämättömyyttä, lisää pelkoa. Pilasin kyllä taas päiväni ihan perusteellisesti...

Onneksi on tämä foorumi, missä on hieman fiksumpaa porukkaa ;)
Warda

Re: Mistä niitä "ongelmahevosia" oikeen tulee...

ViestiKirjoittaja Koo » Ti Joulu 21, 2010 10:45 pm

Tiedän paikan, tiedän keskustelun. Ja samat tuntemukset oli täälläkin, mistä noita ihmisiä sikiää? Järjetöntä... Etenkin tuo (ohjas)ajamaan lähteminen, huhhuh! Meillä kun poni totutettiin ohjasajoon (poni ~11-12v, ratsastettu siis aiemmin jne) niin laitettiin pelkät silat + ohjat, ilman rinta- ja häntäremmejä (ei ole käytetty) ja kuljettiin kentällä käynnissä. Muutama kerta näin, sen jälkeen laitettiin myös häntä- ja rintaremmi, obersekkiä, ravimartingaalia tm ei ponilla ole koskaan ollut, eikä tule olemaankaan. En ymmärrä...
Koo

ViestiKirjoittaja Frida » Ke Joulu 22, 2010 10:01 am

Kiire ja hevosten paljous kai ajaa ihmisiä tuohon, että kaikki pitää tapahtua nopeasti. Harvoin siitä varmaan mitään hyvää jälkeä syntyy.

Minulla on 4-vuotias hevonen, ja vaikka sitä on ajettu ja ratsastettu paljon, esim. työvaljaiden pitoa harjoitellaan alussa ihan talutuslenkeillä, ilman aisoja ja taakkaa. Tuntuu ne valjaat niin erilaiselta kuin tavalliset. En voi kuvitellakaan mitä tapahtuisi jos löisi heti reen perään...

Mutta joo, olen saanut tämän joskus ongelmallisen lastattavani kanssa ohjeen antaa sille kunnolla selkään. Tai jättää pariksi tunniksi yksin koppiin, kun ei meinaa peruuttaa trailerista heti pois.
Frida

ViestiKirjoittaja Ivus » Ke Joulu 22, 2010 12:35 pm

Frida kirjoitti:Mutta joo, olen saanut tämän joskus ongelmallisen lastattavani kanssa ohjeen antaa sille kunnolla selkään. Tai jättää pariksi tunniksi yksin koppiin, kun ei meinaa peruuttaa trailerista heti pois.

Huhhuh. Varmaankin meidän voorumilaisille on kaikille selvää että hevonen ei tuollaisesta opi kuin varomaan ko. tilanteita. Olen huomannut että tällaisille ihmisille, jotka vain toistelevat jotakin jostakin kuulemaansa, kannattaa aina kysyä miksi. Aina uudestaan. Pian huomaavat ettei heidän "logiikkansa" ollutkaan kovin kestävää, tuloksena usein punastuminen tai nopea aiheen vaihto.
Epäjohdonmukainen käsittely tekee "ongelmahevosia". Useinmiten hevosella ei kuitenkaan ole mitään ongelmaa, vaan käsittelijöillä :)
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja Piia » Ke Joulu 22, 2010 11:44 pm

Joo, noita juttuja kuulee ja joskus valitettavasti myös näkee. Ihminen jolta ostin edellisen hevoseni sanoi koeratsastustilanteessa; Ja muodossahan tuon saa sitten kulkemaan gramaaneilla. Itse vain tuumasin hänelle että jos hevonen ei ilman gramaanien pakkoa muodossa mene, ei sen tarvitse mennä ollenkaan. Ja siis kyseessä oli 4 v lv joka ei todellakaan olisi siinä lihaskunnossa edes jaksanut muodossa kantaa itseään. Onneksi ei ole tarvinnut ikinä olla katsomassa kun tämä kyseinen ihminen kouluttaa hevosiaan... voi vaan kuvitella... :cry:

Warda kirjoitti:Lisäksi nuoren hevosen kanssa neuvottiin, ettei ennen selkään nousua kannata hevosta kummemmin liikutella, jotta varsalla ei ole pohjakuntoa. Silloin se ei nimittäin jaksa nakata ihmistä selästä alas.

Nämä samat sanat kuulin erään valmentajan suusta joka myös kouluttaa hevosia... Hänellä ilmeisesti onkin tyyli että kerralla selkään ja pukkilaukkaa ympäri kenttää. Samainen ihminen myös sanoi että ensimmäiset kerrat nousee selkään karsinassa että hevonen ei pääse villiintymään.... Tiedä häntä kun ei ole nähnyt että miten oikasti tilanne toimii mutta kuulostaa vain melko pelottavalta...
Jos puhut eläimille, ne puhuvat sinulle ja opitte tuntemaan toisenne. Jos et puhu niille, et opi tuntemaan niitä. Mitä ei tunne, sitä pelkää. Sen mitä pelkää, haluaa tuhota. -Intiaanipäällikkö Dan George-
Piia

ViestiKirjoittaja Warda » To Joulu 23, 2010 11:29 pm

Ihanaa kun muutkin ovat samaa mieltä.

Tässä joulukiireessä vielä haluan sellaista kommentoida tuohon, ettei nuorelle hevoselle kannata luoda kuntoa. Kyllä se hevonen jaksaa ihmisen selästä nakata, vaikka olisi kuin huono kunto ;) Jos hevosen haluaa siihen kuntoon, ettei ole voimaa nakata, niin sen täytyy olla jo nääntymäisillään...
Warda

ViestiKirjoittaja Warda » La Joulu 25, 2010 9:44 pm

Voi kauhia! Kamalaa on myös se, että ihmiset oikeasti maksavat nuille "valmentajille" siitä, että he käyvät koulimassa hevosta. Kerrankin eräs nainen sanoi, että kyllä hän tietää, ettei hänen hevosensa valmentaja ole kovin taitava ratsastamaan, mutta tämä on vain niin kiva ihminen, ettei viitti sanoa... :shock: Milloinhan sitä hevosen hyvinvointia sitten ajatellaan...

Kuka se on joka pitää hevosen puolia, jos ei oma omistaja! Hevosella ei ole mitään sanavaltaa, jos omistaja on päättänyt että näin tehdään. Ihmiset eivät ymmärrä omaa vastuutaan ja sitä, että heidän käsissään on elävän eläimen hyvinvointi!!

Ainiin, mutta ainahan sen hevosen voi myydä jos menee hankalaksi...
Warda

ViestiKirjoittaja zelex » Ke Tammi 05, 2011 10:48 am

Tulee myös mieleen sellainen turvallisuusnäkökohta, että miten ihminen jonka elanto on kiinni hevosista, uskaltaa riskeerata työkykynsä noin pahasti?
Siis come on! Karsinassa varsan selkään? Mulle tulee mieleen heti viitisen kappaletta mahdollista kauhuskenariota jossa ihmistä sattuu huomattavasti enemmän kuin hevosta.

Hitaasti ja kauniisti eteneminen ei ole vain hevosen edun mukaista vaan myös ihmisen ja tämän oman turvallisuuden. Kun hevonen on ajantasalla niin katastrofin ainekset ovat paljon pienemmät kuin silloin kun sitä ryöpytetään uudella informaatiolla jota se ei peloltaan pysty täysin omaksumaan tai jopa oppii että se oli ikävä juttu ja seuraavan kerran vaikkapa selkäännousu laukaisee pakoreaktion pukin kanssa vaikka ensimmäisellä kerralla hevonen olisi seissyt (kauhusta jäykkänä) "kiltisti" paikallaan.

Eli ei pelkästään hevosen vaan myös ihmisen vuoksi olisi pohjatyö tehtävä hyvin.
Ymmärrän että on ihmisiä joilla on hyvä rutiini tehdä asiat varsojen kanssa tavallista pulliaista nopeamminkin, mutta sitten on myös niitä jotka keräävät rahat pois asiakkailta. Toinen juttu on se, tuleeko näistä hevosista luotettavia harrastuskavereita, kun yhtäkkiä tuleekin eteen se tilanne jossa hevosella lyö epävarmuussektori päälle koska on "unohdettu" esitellä sille joku suhteellisen normaali asia jota ei ehkä kuitenkaan tule joka päivä vastaan mutta ennenpitkää sekin pitää kohdata.

Vähän aiheen ohi, mutta luulisin että 90% hevosista on ihan vaan paikallaan seisominen selkäännoustetta jostain syystä ylivoimaisen vaikea asia. Se on kuitenkin yksi tärkeimmistä mutta silti ei ole viitsitty kouluttaa koska useat hevoset tuntevat suorastaan luulevan että niiden kuuluu lähteä liikkeell ekun ratsastaja vielä puoliksi roikkuu tyhjänpäällä...
To the battle we ride / We crossed a starlit sky / No space no time / We'll catch the wind
zelex

ViestiKirjoittaja Warda » To Tammi 13, 2011 12:52 am

Habaratsastaja- tai siksi minä niitä kutsun. Tänne pajukoille on rantautunut uusi trendi: ilmeisesti ratsastusvalmennus on ollut sitä tehokkaampi, mitä kipeämpi ratsastajan haba on ratsastuksen jälkeen. Ainakin kovasti kuulee kehuttavan, kui oli "tehokas reeni ja kädet kipeet".

Olen yrittänyt sanoa kauniisti, että ratsastus on aika hakoteillä jos käden kipeytyvät. Ja mietitään vielä, miltä siellä hevosen suussa tuntuu.

Monesti tulee mieleen, että missä vaiheessa valmennuksesta voi mainita esimerkiksi eläinsuojeluvalvojalle. Tämä valmentaja on kuitenkin aika suosittu ja nämä väkivaltaiset keinothan ovat ihan yleisesti hyväksyttyjä koulutusmetodeja. Mitään siis ei voi tehdä. On aika avuton olo, kun katsoo hevosten hätää, eikä voi asialle mitään tehdä. Sitten vain yhdessä ihmetellään, miksi hevoset ovat niin hankalia ja vihaisia, eivätkä anna tarhassa kiinni... :cry:
Warda

ViestiKirjoittaja tuulikki » To Tammi 13, 2011 8:48 am

Warda kirjoitti:Monesti tulee mieleen, että missä vaiheessa valmennuksesta voi mainita esimerkiksi eläinsuojeluvalvojalle. Tämä valmentaja on kuitenkin aika suosittu ja nämä väkivaltaiset keinothan ovat ihan yleisesti hyväksyttyjä koulutusmetodeja. Mitään siis ei voi tehdä. On aika avuton olo, kun katsoo hevosten hätää, eikä voi asialle mitään tehdä. Sitten vain yhdessä ihmetellään, miksi hevoset ovat niin hankalia ja vihaisia, eivätkä anna tarhassa kiinni... :cry:

Tästä tuli mieleen eräs estevalmentaja, joka käski tuttavani KAATAA hevosensa vauhdista, jotta oppisi olemaan niskuroimatta. Tuttuni ei halunnut olla selässä silloin kun hevonen kaadetaan ja tämä valmentaja kiipesi selkään. Takasiin liina (tai vastaava) kiinni, ympyrälle laukkaa ja heti jos hevonen näytti vähänkin vastustuksen merkkejä, hirveällä huudolla "VEDÄ!!!!" ja toinen vetää liinasta takapäätä ja selässä istuva kääntää hevosen pään niin tiukasti ympyrältä ulos, että varmasti on kyljellään. Vähän aikaa hevonen pyöritteli päätään kun oli päässyt ylös ja valmennus eikun vain jatkui. Kamala näky! Enkä kyllä ole huomannut, että hevosen niskoittelu olisi siitä vähentynyt, yllättikö? :roll:
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja MillaMy » To Tammi 13, 2011 10:35 am

En tiedä millä paikkakunnalla on minkäkinlaisia viranomaisia, mutta kyllähän tuommonen jo ihan oikeasti rikkoo eläinsuojelulakia ainakin mun mielestä.. Siis esim. kohta ei saa aiheuttaa ylimääräistä tuskaa (tai miten se nyt sanatarkasti menikään). Itse ainakin uskon että monesti olisi rikkomuksen paikka, mutta välttämättä me ei vaan tehdä asialle mitään :? Eli itse kyllä tuollaisesta tekisin ilmoituksen tai videoisin salaa tms.
MillaMy

ViestiKirjoittaja Warda » To Tammi 13, 2011 1:51 pm

Huhhuh. Kylläpä ihmisiltä puuttuu harkintakykyä, kun he antavat tehdä hevosilleen MITÄ tahansa valmennuksen ja koulutuksen nimissä. Tuossa kaatohommassahan voi mennä vaikka jalka poikki tai niskat katki. Kukahan olisi vastuussa.

Tämä on todella hankalaa. Itse olen nähnyt, että hevosella on ratsastuksesta johtuen suunpielet ruvella ja toisella kielessä ja ikenissä selkeitä kuolaimen aiheuttamia jälkiä. Ja onhan niin surullisen yleistä sekin, että satula hinkkaa selän auki. Jotenkin nämä kaikki asiat vain sallitaan hevosmaailmassa. Vaikka tekisi ilmoituksen, niin nämä "valmentajat" ovat kuitenkin ns. ammattilaisia, vaikka heillä ei ammattitaitoa olekaan. Luulen jotenkin, ettei eläinsuojeluvalvoja voi paljoa tilanteelle tehdä. Mutta ehkä sitä voisi kokeilla.
Warda

ViestiKirjoittaja tuulikki » To Tammi 13, 2011 6:40 pm

Warda kirjoitti:Huhhuh. Kylläpä ihmisiltä puuttuu harkintakykyä, kun he antavat tehdä hevosilleen MITÄ tahansa valmennuksen ja koulutuksen nimissä. Tuossa kaatohommassahan voi mennä vaikka jalka poikki tai niskat katki. Kukahan olisi vastuussa.

Joku ihminen kun on saavuttanut sen tietyn auktoriteetin, niin hänellehän ei kukaan uskalla sanoa vastaan kun hän niin hyvä ja mahtava ja tietää ja osaa kaiken. En kyllä itse älynnyt silloin, kun olin ko valmennusta katsomassa, tehdä tai ajatella yhtään mitään. Järkytti sen verran, siinä taas nähtiin ratsastuksen ilon pilaus... Sekä hevoselta että ratsastajalta, ei nimittäin ollut tutullanikaan hyvä mieli tuon valmennuksen jälkeen. Muutenkin tuon valmentajan tyyli on se, että jos hevonen ei johonkin suostu, niin sitten se pistetään tekemään vaikka väkipakolla.
Uskon, että jos jotain olisi sattunut, niin hevosen omistajan piikkiinhän se olisi mennyt.
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja jenjen » To Tammi 20, 2011 6:07 pm

Mä olen ihan uus tällä palstalla, ja mulla ei juurikaan ole kokemusta hevosten kouluttamisesta, mutta meinaan nyt kuitenkin uskaltaa ottaa ittelleni shettisvarsan koulutukseen.

Tollaset jutut mitä tuolla ylempänä on verrattavissa perheväkivaltaan. Tokihan se vaimo on kiltisti, kun pelkää miehensä raivokohtauksia, mutta valitettavasti se nainenkin voi jossain vaiheessa pimahtaa, ja karmea tapaus luetaankin sitten iltapäivälehtien ja Alibin sivuilta. Miksei sama pätisi hevoseenkin, kun pelätään, niin ollaan ihan kiltisti, mutta sitten kun tulee se viimeinen niitti, niin seuraukset voi olla järkyttävät.

Ite ajattelin suosia ihan maalaisjärkeä, sen takia en ole paljon koulutuksesta lukenutkaan. Mennään ihan varsan ehdoilla, ei minkään normien mukaan. Musta tällainen "tietämättömyys" normaaleista koulutuksista on vain hyväksi, silloin ainakin pitää osata lukea hevostaan ja sen äänettömiä pyyntöjä ja motivaatiota. Kun mennään varsan ehdoilla, voi koulutuksessa mennä kauemman, mutta luulisin, että sillä saa kuitenkin lopputulokseksi varsan, joka luottaa ihmiseen, ja joka on innoissaan siitä mitä tekee. Paremmin tietävät valaiskoot tätä, jos olen aivan hakoteillä. ;)
jenjen

ViestiKirjoittaja Piia » To Tammi 20, 2011 8:12 pm

jenjen kirjoitti:Kun mennään varsan ehdoilla, voi koulutuksessa mennä kauemman, mutta luulisin, että sillä saa kuitenkin lopputulokseksi varsan, joka luottaa ihmiseen, ja joka on innoissaan siitä mitä tekee.

Minäkin seison vakaasti näiden sanojen takana. Itselleni tulossa nuori shire, joka tarkoitus olisi mahdollisuuksien mukaan itse kouluttaa. Tiedän jo nyt että hevoseni tulee olemaan ikäisiään jäljessä koulutuksen suhteen (aikomus aloittaa ratsukoulutus vasta 4-vuotis keväänä, antaa ison hevosen kehittyä rauhassa) mutta entä sitten?

Kesällä satuin käymään seuran kisoja katsomassa, ja siellä kouluohjelmaa väänti eräs 4-vuotias pinto-ruuna. Tämä samainen ruuna oli tallilla jossa myös suokkini oli ennen kotiin tuloa. Tämä ruuna lähtiessään tallilta syksyllä 2009 oli vasta siinä vaiheessa että selkään varovaisesti painoa laitettiin. Ei siis ratsastettu vielä. Vajaa vuosi eteenpäin sama ruuna vääntää koulukisoissa helppoa C:tä. Muodossakin mentiin.

Voin olla väärässä kun itse olen tottunut "hitaisiin" kylmäverisiin mutta mielestäni tuollainen koulutustahti on vähän turhan nopeaa. Jäin vain miettimään pitemmän ajan seurauksia. Kyseinen ruunahan kasvaa kuitenkin vielä.

Mutta ei kai auta muuta sanoa kuin että meitä on moneen junaan.
Jos puhut eläimille, ne puhuvat sinulle ja opitte tuntemaan toisenne. Jos et puhu niille, et opi tuntemaan niitä. Mitä ei tunne, sitä pelkää. Sen mitä pelkää, haluaa tuhota. -Intiaanipäällikkö Dan George-
Piia

ViestiKirjoittaja Sunset » Pe Tammi 21, 2011 4:16 pm

Surullista :( Nykyään niin moni "hevosihminen" pitää hevosta -elävää olentoa- robottina/leluna. Ratsukoulutuksessa ja ratsasuksessa yleensäkin hevosen niskuroidessa aletaan tappelemaan sitä vastaan! :O Ei kuunnella/oteta huomioon hevosen lähettämiä viestejä.. Ja hevosen niskuroidessa käytetään ilman muuta kovia otteita ja jopa väkivaltaa! Niin ja tietenki seuraavalla kerralla voisi laittaa vahvempaa kuolainta suuhun + apuohjia.. Ja me toisinhevostelijat olemme tälläisiä hauskoja narunpyörittelijöitä.. Usein olen kuullut sanottavan "joo no tää on vähä erilaanen. ei täs paljo narun pyörittelyt auta!" :( voi voi... Mutta onneksi hevosilla ei tokikaan ole tunteita ja aina voi ostaa uuden, jos vanha ei miellytä.. :x Surulliselle mielelle tulee, kun ajattelee näitä hevosparkoja :(
Sunset

ViestiKirjoittaja Jessica » To Maalis 31, 2011 12:41 pm

^ Ratsastuskoulujen (ainakin suurimman osan) tavoite on vain opettaa lapsi toimimaan hevosen selässä. Täytyy sanoa, että suurin osa ratsastuskoulujen opetusmenetelmistä ja koko tavoitteesta on niin omaa ajatusmaailmaa vastaan. Siinä vaan mennään hevosen selkään, ravataan, opetellaan laukkaamaan, hypätään hiljattain esteitä. Lisäksi hevoset ovat yleensä niin lopen uupuneita työhönsä, ja jotkut ratsastuskoulut eivät välttämättä edes tarkkaile hevosen soveltuvuutta ratsastuskouluun. Vaikka hevonen sopisi ratsastuskäyttöön ratsastuskouluun, se ei välttämättä sovellu stressiherkkyytensä vuoksi sinne. Harvemminpa tuostakaan välitetään.
Ja sanon vielä, että en tuomitse kaikkia ratsastuskouluja.

Eilen rekisteröidyin tälle foorumille, ja ajattelin avata uuden aiheen "Nykyajan hevospolitiikka", mutta tämä aihe sisältääkin juuri sitä mitä aioin omassa aiheessani nostaa esille.

Valtaosa nykyajan ihmisistä on suorittajia. Olen itse sosiaalialalla ja näen loppuunpalaneita, elämäänsä väsyneitä ihmisiä päivittäin. Ihmiset haluavat heti kaiken ja vähän ylimääräistä. Tämä pätee niin työelämässä kuin ihmisen omassa henkilökohtaisessakin elämässä. Nykyään olen tehnyt havainnon, että tämä pätee myös hevosmaailmaan.

Nykyajan aloittelevat hevosenomistajat ostavat liian herkästi itselleen nuoria hevosia. Projektihevosillakin tarkoitetaan yleensä sellaisia hevosia, jotka tarvitsevat lisäkoulutusta ratsastuksessa. Nuorilla hevosilla ja projektihevosilla tuovat kuitenkin yleensä mukanaan muitakin ongelmia. Tällaisia ongelmia voivat olla mm. käytösongelmat, pahat tallitavat tai motivointiongelmat ratsastuksessa. Nuorten hevosten ongelmat johtuvat usein liian nopeasta ja ajattelemattomasta koulutuksesta ja liiallisesta tuuppailusta kentällä.

Mutta ei, ihminenhän haluaa heti kisaamaan 4-6-vuotiaalla uutukaisellaan. Hän haluaa näyttää muille hevostelijoille, että katsokaa, hänen hevosensa on hieno ja kulkee kaula mutkalla polkien takaa. Auta armias, jos tämä hevonen on hiemankin herkkä, pelokas tai laiskemman puolinen ratsastaa. SENHÄN PITÄÄ MENNÄ JA HETI ("hienosti").

Paineet näyttää ja esiintyä tuovat usein esille ihmisen huonoja puolia, jotka sitten heijastuvat hevoseenkin -luonnollisesti. Ihmiset pelkäävät arvostelua ja sitä, että häntä pidetään huonona hevosenomistajana. Minä saan yhä ja olen aina saanutkin kommentteja tyyliin "miksi et kilpaile hevosellasi kun se kerran on oppinut laukkapiruetitkin?". Koska hevoseni on stressaava vatsallaan oireileva yksilö, eikä takuulla nauttisi kilpailupaikkojen hälinästä. Jos ei hevonen sovellu johonkin, ei sitä tungeta sellaiseen tilanteeseen väkisin.

Ihmisten pitäisi rauhoittua ja rentoutua. Et voi lastasikaan kasvattaa huutamalla ja pakottamalla. Hevosta on kohdeltava rauhallisesti mutta jämäkästi. Erityisesti nuorten hevosten kohdalla tulisi muistaa nämä asiat.

No, monet tältä foorumilta ainakin ymmärtävät sen, että on paljon arvokkaampaa ja hienompaa kun osaat kommunikoida hevosesi kanssa kuin että voittaisit GP-luokan kouluratsastuksessa.
If there is will, there is hope.
www.imppaavathevoset.net
Jessica

ViestiKirjoittaja resunen97 » Ke Loka 19, 2011 10:06 am

Meidän suomentamma pukkaa melkein aina selkään noustessa!
Tapa on todella inhottava, yleensä olen päässyt sen selkään vaikka se pukkaisikin... Pari kertaa olen joutunut avustajan kanssa mennä selkään että joku pitää sitä aloillaan. Luulisin,että tämä viittaa siihen pomotteluun/puolustamiseen.
Saattaaa uhkailla korvat luimussa, sitten alkaa pers lentää ja yrittää purra kun on noussut selkään.. Sitten oli selässä kokematon tai jo useita vuosia ratsastanut hevostelija, niin ei se suostu liikkumaan eteenpäin! Jumittaa joskus 20 min, pohkeilla ei liiku eteen ei edes ääniavuilla. Joskus on näitä kiukkupäiviä.. Eli ei liiku eteen, taakseppäin ratsain kyllä ja pukittaen &kiljuen.
Maastakäsin hommat sujuu lähes täydellisesti, peruutus on vain aiheuttanut vähän ongelmia joskus.
Kyseinen tamma on ollut vuoden meillä. Voisin jopa väittää että tälle on annettu liikaa periksi koulutuksessa joskus,sen takia varmaan hankala?
resunen97

ViestiKirjoittaja Misslich » Ma Joulu 12, 2011 12:38 am

Huoh.. voi elämä kun jotkut ihmiset ovat niin ajattelemattomia..
Yhdelle kaverilleni, joka on hieman arka nuori tyttö, annettiin ylläpitoon hevonen, joka alkoi yhtäkkiä hyökkimään tarhassa ihmisten päälle. Omistaja ei aikaisemmin ollut kertonut, että se on tehnyt ennenkin sitä. Kiva juttu antaa pienelle tytölle kertomatta mitään sellainen hevonen. On kyllä hurjaa kun hevonen heittää takajalkoja ihmisen pään ohitse. Onneksi ovat nyt saaneet kokeneemmilta apua tuohon..Mäkin muutaman kerran saanut melkein kaviosta kallooni heinää hakiessa tämän kyseisen hevosen tarhasta, enkä mä osannut arvata, että se hevonen niin tekisi o.o
Loputon on tieni kun yksin sen kuljen ja sydän on kiinni, sen suudelmiin suljen...
Misslich

ViestiKirjoittaja tulppis » Ke Joulu 14, 2011 8:28 pm

"Lisäksi nuoren hevosen kanssa neuvottiin, ettei ennen selkään nousua kannata hevosta kummemmin liikutella, jotta varsalla ei ole pohjakuntoa."

Tämä on erittäin yleinen tapa Keski-Euroopassa ja valitettavasti kantautumassa sieltä Suomeenkin. Nyt jo osa isoista suomalaisista kasvattajista ratsututtaa nuorison näin. Eli kerta tai kaksi liinassa satula selässä ja sitten jo ratsastaja kyytiin ja ekalla kerralla käyntiä. Tokalla kerralla jo ravi jne. Onhan se nopeaa ja ratsuja tulee noinkin, mutta mahtaa olla stressaavaa nuorelle.
tulppis

ViestiKirjoittaja Tonttu » Ti Kesä 26, 2012 2:10 pm

Alkoi kyllä ahistaa kun luin tämän viestiketjun läpi. Harmittaa niin hevosten kuin ihmistenkin puolesta. Ensimmäisen osan eli hevoset, ymmärsi varmaan kaikki heti, joten en sitä enempää selittele, mutta sitten ihmiset... Ajatella niitä lapsia jotka kasvaa talleilla, joissa harjoitetaan tällaista, tuntihevoset on suut verillä, takapuolet ja kyljet ruvilla pohkeiden käytöstä ja raipasta ja tallillakävijöiden eli niiden jotka antaa niille lapsille mallia, niin heidän mielestään se on täysin normaalia ja hevoselle pitää näyttää kaapin paikka, mutta silti esitetään jotain hevosrakkaita. Lapset sitten oppivat tuohon ajatusmalliin, toimivat sen mukaan ja ovat myöhemmin opastamassa seuraavaa sukupolvea, kun heille ei ole annettu mahdollisuutta oppia pehmeämpiä arvoja hevosten kohteluun. :( Itse en ole tykännyt ikinä käydä talleilla juuri siksi, että en halua maksaa ihmisille siitä että he jatkavat hevosten huonoa kohtelua ja saavat vielä palkkiota siitä. Tietenkin olisi eri asia, jos tässä lähistöllä olisi ratsastuskoulu, jonka toiminta olisi lähempänä omia arvojani.

Kaikista hirvein omakohtainen kokemus oli se kun olin leirillä yksi kesä ja menin shettiksellä, joka selvästi jo alkoi olla sen viimeisen niitin kohdalla. Muuten se meni hienosti, mutta sitten kun oli aika hyppiä esteitä, niin shettis ei suostunut nostamaan laukkaa ja veti esteen jälkeen sitten kunnon laukkapyrähdyksen pukkien sekaisena. Opettaja sitten pyysi minut luokseen ja alkoi ojentamaan minulle _risua_, jotta voisin sillä vähän ojentaa ruunaa! Se ei suostunut kulkemaan opettajan luokse ja minä olin ehdottomasti sitä mieltä, että en risulla koske poniin. Opettajalla alkoi jo mennä hermo ponin niskurointiin ja läiskäytti oksalla shettistä, joka sai sitten hirveän hepulin ja olin vähällä tippua selästä. Koko lopputunnin sekä minä että ratsuni olimme molemmat tosi tyrmistyneitä ja ratsastus meni vähän siten sun täten, mutta onneksi opettaja ei enää kiinnittänyt meihin huomiota. Myöhemmin samalla leirillä näin kun sen tunnin opettaja koulutti sellaista pientä risteytysponia, selvästi tällä kerralla selkään taktiikalla, koska poni yritti vain saada ukon selästään alas keinolla millä hyvänsä. Poni oli vieläpä niin pieni, että miehen jalat laahasivat maata. :shock: Osa leiriläisistä sitten ihaili siinä, että miten taitava ratsastaja kun ei putoa selästä, vaikka poni noin niskuroi, ja siinä kävi toteen tuo ylemmän osion idea.
Tonttu

ViestiKirjoittaja Warda » Pe Elo 31, 2012 10:17 pm

Olin tässä pari päivää sitten luennolla, jossa sain aika hyviä näkökulmia tähän aiheeseen. Nykyään tuntuu, että uusia ratsastustalleja syntyy kuin sieniä sateella ja kaikillehan riittää asiakkaita. Asiakkaat ovat usein nuoria tyttöjä ja mitä he haluavat tehdä: no laukata, hypätä, kaikkea mahdollisimman paljon. Oikea hevostaidon opettelu jää armotta viimeiselle sijalle. Hevosharrastajia on aivan älyttömän paljon, jos verrataan vaikkapa taitoluistelijoihin. Kuinka monen kaveripiirissä on taitoluistelija tai vaikkapa aikuinen, joka harkitsee aloittavansa taitoluistelun.

Jos otetaan esimerkiksi tämä taitoluistelu, niin sehän on hyvin teknistä ja tarkkaa liikkumista. No niin on ratsastuskin. Mitä taitoluisteluopettajat opettavat? No luultavasti hiovat niitä pieniä yksityiskohtia, käsiä, päätä, jalkoja. Näin tehdään jo nuorien luistelijoiden kanssa. Nuoret taitoluistelijat eivät sinkoile päättömästi jäällä, vaan harjoittelevat tarkasti ja päämäärätietoisesti liikkeitä. No miksi näitä luistelijoita on sitten niin paljon vähemmän kuin ratsastajia? Eihän kukaan hullu jaksa keskittyä niin paljon johonkin pilkun viilaamiseen!!! Näimpä kaikki, joille taitoluistelu ei passaa karsiutuvat äkkiä pois lajin parista.

Mikä sitten on vikana ratsastuksessa. Tai yleensä hevostelussa. Ratsastuksessa voi tehdä vähän sinne päin, ammattitaidoton opettaja kehuu taivaisiin vaikka kuviot ei niin hyvin menekään, halutaan sinkoilla siellä jäällä eli laukata pitkin kenttää ja hypätä niitä satunnaisia esteitä. Kuka jaksaisi aloittaa ratsastuksen, jos heti alettaisiin hiomaan istuntaa, tekemään avuista keveitä ja mentäisiin ehkä vain käyntiä ensimmäiset kuukaudet? Sama homma kuin luistelussa: kaikki joille ratsastus ei passaa, karsiutuvat pois. Ja tämähän tarkoittaa sitä, että tallien määrä vähenisi ihan huomattavasti ja moni menettäisi elinkeinonsa. Ja mikä pahinta, moni hevonen voisi olla onnellisempi...
Warda

ViestiKirjoittaja Tuuru » Pe Tammi 25, 2013 5:36 pm

Lueskelin tätä ketjua ja oli kyllä aika omituisia keinoja kouluttaa hevosta nuo karsinassa selkään nouseminen ja muut. Oma hevoseni on hankala kengittää ja lastata. Vaikeudet lastauksessa johtuu siitä että on varsana tungetu väkisin koppiin ja lähdettt ajamaan ja kengitys taas on hankalaa koska sitä on joskus kengittäjä hakannut. Hevonen ei ole minulla kauaa ollut ja sitä yritettiin kengittää joku aika sitten. Ei saatu kengitettyä mutta se nyt ei ole maailmanloppu. Ihmetytti vain se kengittäjä joka halusi kaataa hevoseni käytävälle että saisi sen laitettua. Ja kun en siihen suostunut niin totesi vaan että hän ei sitä sitten kengitä kun olisi rauhotettunaa niin raskas.
Tuuru

ViestiKirjoittaja Warda » To Tammi 31, 2013 12:34 am

Huhhuh. On erikoinen ehdotus ollut kengittäjällä. Onneksi et suostunut! Onhan se totta, ettei ole kengittäjän homma alunperin kouluttaa hevosta kavionhoitoon, mutta kuitenkin on muistettava, että joka kavionhoitokerta opettaa heppaa. Jos kengittäjä käyttäytyy huonosti hevosta kohtaan, niin se on kyllä ammattitaidottomuutta ja kannattaa pian vaihtaa toiseen. Hevonen ei kuitenkaan tarvitse kuin sen yhden tarpeeksi huonon kokemuksen, että homma on pilalla pitkäksi aikaa.
Warda

ViestiKirjoittaja Emil the ardenner » To Tammi 31, 2013 11:18 pm

Emil the ardenner

Paluu Hevostelu yleensä