Hevosen osto/tuonti ulkomailta

Yleinen hevostelualue.

Hevosen osto/tuonti ulkomailta

ViestiKirjoittaja Piia » Su Joulu 05, 2010 9:46 pm

Onko kellään kokemusta hevosen ostosta/tuonnista ulkomailta? Olen tässä suunnitellut hommaavani kolmannen hevosen kunhan rahat on kasassa (eli menee vielä pieni iäisyys :) ). Olisin kiinnostunut suomessa vielä melko harvinaisesta rodusta joten käytännössä ainoa vaihtoehto onkin se tuoda ulkomailta. Tietty yritän päästä hevosta katsomaan ennen ostoa, ei uskalla laittaa rahojaan summamutikassa menemään ja toivoa että oikea hevonen tulee maahan... Mutta kuitenkin, haluaisin alustavasti tietää kokemuksista ja mitä papereita pitää hoitaa kuntoon ja kuka ne hoitaa? Kyydinhän saa tietty ammattilaiselta... onko kellään yhtään hajua mitä se maksaa? Riippuu tietysti maasta ja yrityksestä joka kyytiä tarjoaa mutta kuitenkin...

Kaikki onnistuneet ostot/tuonnit ja myös ne mahdollisesti epäonnistuneet?? :D
Jos puhut eläimille, ne puhuvat sinulle ja opitte tuntemaan toisenne. Jos et puhu niille, et opi tuntemaan niitä. Mitä ei tunne, sitä pelkää. Sen mitä pelkää, haluaa tuhota. -Intiaanipäällikkö Dan George-
Piia

Re: Hevosen osto/tuonti ulkomailta

ViestiKirjoittaja orvari » To Joulu 09, 2010 10:04 pm

Itse ostin varsan ruotsista kesällä, käytiin sähköpostitse keskustelua siitä minkälainen luonne emällä ja isällä on sekä millaiseksi kuvailisi varsaa. Kasvattaja lähetti muutamia valokuvia varsasta ja sitten lopuksi vielä kamerakännykällä kuvasi videoita pyynnöstäni. Meillä kotona 8 vuotias ruuna ( tuo millä ratsastan avatar kuvassa ) jolla sama isä kuin ostamallani varsalla, tämä oli lähtökohtana hevosen ostolleni.

Maksoin omistajan tilille saksaan ja kasvattaja ruotsissa laittoi kuljetuksella suomeen. Kasvattajaa/omistajaa en ollut ennen tavannut ja omistaja puhui ainoastaan saksaa - joten kaikki kommunikointi tapahtui ruotsin suuntaan. Lopulta faxasin kauppakirjan saksaan jossa luki kaupan ehdot, tämä ruotsalainen tyyppi käänsi kauppakirjan saksan kielelle puhelimitse jonka jälkeen hän saksassa faksasi takaisin allekirjoitettuna. Tämän jälkeen siirsin ne rahat omistajan tilille, hevonen oli noin kuukauden kuluttua suomessa.

Löytyy useitakin vaihtoehtoja kuljetukseen, mm ( http://www.abyhorseline.com/ ruotsista, suomalainen yrittäjä ja Porissa löytyy http://www.viaroad.fi/ ). Kuljetuksen hinnat täytyy sopia kuljetusfirman kautta, vaihtelee sen mukaan paljonko tilaa hevonen tarvitsee. Varsa tarvitsee yleensä enemmän tilaa kuin aikuinen hevonen, näin olleen hintakin saattaa olla kolmin kertainen.

Itse pyysin myös lähettämään kopiot hevosen papereista, varmistaakseni että kyse varmasti on oikeasta hevosesta. Tietysti tällä tapaa kun ostaa hevosen pelkän puhelinkeskustelun / sähköpostikesku stelun pohjalta on tietysti tärkeätä että ottaa selvää myyjän luotettavuudesta. Itse selvitin taustaa, myyjä oli aktiivisesti mukana eurooppalaisessa hevoskasvatustoiminnassa ja näin ollen ei halua itse aiheuttaa huonoo mainetta toiminnalleen - eli päättelin tämän perusteella luottaa miehen sanaan. Tässä kaupassa meni hyvin, sain juuri sellaisen hevosen kuin myyjä kehui sen olevan. Niin, hevonen tietystikin oli jo ruotsissa tunnistettu sekä sirumerkitty. Varsalla on itse asiassa jo kolmet paperit - Eu Passi, Aqha ja Apha- paperit, kuitenkin se täytyy vielä tunnistaa suomeen - voi Hippos :)

Autoa en uskaltaisi ostaa pelkän rekisteriotteen ja valokuvien perusteella, mutta hevosen ostossa se kyllä voi onnistua - varsinkin kun kyseessä varsa. Aikuinen koulutettu hevonen ehkä kuitenkin kannattaa koeratsastaa jolloin selviää ainakin hiukan millä tasolla hevonen on.
orvari

ViestiKirjoittaja Flame » Pe Joulu 10, 2010 12:56 pm

Minulle tuli vuosi sitten 2-vuotias tamma Itävallasta. Pyysin tuttua treenaria Saksasta etsimään minulle tamman. Hän löysi minulle tämän tamman hänelle tutulta kasvattajalta. Tammalla ei ollut vielä tehty mitään. Sain tammasta yhden kuvan sähköpostitse ja lisäksi tuttu treenari hankki eläinlääkärin kuvaamaan jalat pyynnöstäni. Lupasin ostaa hevosen, jos kuvissa ei ole mitään sanomista. Kun kuvat olivat ok, treenari haki hevosen omalle tallilleen, jossa se odotti muutaman viikon, että kuljetus Suomeen järjestyi. Maksoin hevosen välittömästi, kun treenari haki sen omalle tallilleen. Kuljetuksen hankin Astikaisen Marian kautta. Hän tuo maahan hevosia, joten hän sai kuljetuksen edullisemmin. Hän hankki samalla kuljetuksen toisellekin hevoselle, joten se lisäsi edullisuutta. Kuljetus tuli maksamaan alle 1000€. Muistaakseni vähän päälle 800€.

Kyydin saapumispäivä Suomeen oli vaikea ennustaa etukäteen, joten meidän oli vaikea saada sovittua, milloin lähdemme hakemaan hevosen etelästä sen saavuttua Suomeen. Lopulta kyyti meille onnistui paremmin kuin hyvin, kun pariskunta, jolle oli myös tulossa hevonen samalla kyydillä, toivat minunkin hevoseni tallini pihaan asti. Minun tarvitsi maksaa vain polttoaineita.

Hevosella piti olla passi, jotta sen sai tuoda Suomeen. Minä pääsin todella helpolla, kun kaikki paperiasiat hoiti treenari ja kuljetusliike. Hevosesta piti olla myös maahantuontitodistus hippokseen rekisteröintiä varten.

Kauppakirja ym. paperit tulivat hevosen mukana. Allekirjoitin ne ja toimitin takaisin Itävaltaan.

Kaikki onnistui tosi hyvin. Ei ollut mitään ongelmia missään ja olen ollut tyytyväinen ostokseeni. :)
Flame

ViestiKirjoittaja Peikko » Pe Joulu 10, 2010 2:20 pm

Meillä on kaksi Ruotsista tuotua pållea kotosalla, toisen toi edellinen omistaja ja toisen toimme itse.
Ruotsista hevosen tuominen on melkoisen vaivatonta.

Heppa tarvitsee passin ja todistuksen omistusoikeudesta tms. Mikäli ulkopuolinen taho tuo hevosen, tarvitaan myös eläinlääkärin lausunto matkustuskelpoisuudesta eli että heppa on riittävän terve matkustaakseen.

Ensimmäisen hepan toi edellinen omistaja ajamalla Ruotsin puolelle tallin pihaan, katsasti ukkelin, lastasi ja ajoi kotiin. Paperit tulivat joskus perästä.

Viime kesänä ostimme itse hevosen suoraan Ruotsista. Sähköposteja kuvineen vaihdettiin, ajettiin katsomaan hevosta (eestaas parisen tuhatta kilomeetteria) ja maksettiin käsiraha. Seuraavalla kerralla otettiin traileri mukaan, maksettiin loput , otettiin hepan paperit allekirjoitetun kauppakirjan ja passin kera ja ajettiin takaisin kotiin ukkeli kyydissä. Koko hakureissuun ovelta ovelle kului 33h ja se samainen pari tuhatta km. Matkat tehtiin maitse Tornion kautta ajaen.

Kevyempi ja suurinpirtein samanhintaiseksi tuleva versio on ulkopuolinen tuontiyhtiö esim. juuri Åby horseline ja Ari Pakarinen. Hintaa Ruotista tuomiseen tulee 500 e molemmin puolin.

Aikanaan jos ja kun hevosen rekisteröi Suomeen, tarvitaan passin ja kauppakirjan lisäksi maahantuonti todistus tyyliin " Olen tuonut Ruotsista Suomeen hevosen XXX rek no xxx silloinjasilloin.
Listen! Or your tonque will make you deaf. -cherokee saying
Peikko

ViestiKirjoittaja A-B » La Joulu 11, 2010 12:57 pm

Hankin hevoseni puolisen vuotta sitten Ruotsista. Ostin näkemättä, pelkän ilmoituksen perusteella, jokseenkin siis ´sian säkissä´. Taustatöitä Suomesta käsin kyllä tein runsaasti eli olin yhteydessä hevosen omistajaan (tai itseasiassa hoitajaan, koska omistaja ei osannut englantia) s-postilla ja puhelimitse. Onnekseni myös sain kiinni erään ruotsalaisen ko. rodun kasvattajan, joka tiesi tämän hevosen ja kertoi sen olevan ok. Tosin hän oli nähnyt hevosen pari vuotta aiemmin, joten nykyistä tilannetta ei osannut sanoa. Sen tiesi kertoa, että hevonen ollut jo useammalla omistajalla ja nykyinen omistaja oli jonkinsortin ´jobbari´. Hevosen omistaja teki omalla kustannuksellaan hevoselle klinikalla ostotarkastuksen, josta sain kopion liitetiedostona s-postilla ja eläinlääkärin yhteystiedot yms. Löysin netistä sattumalta myös muutaman näyttelytuloksen. Eli aika riskaabelia hommaa, mutta intuitioni sanoi, että tässä on hevoseni ja otin sitten riskin.

Tehtiin kauppakirja s-postitse, maksoin rahat tilille ja ViaRoad toi hevosen Suomeen. Tarkkaa ajankohtaa ei ihan osattu sanoa, mutta en joutunut odottelemaan kauaa. Hevosella oli passi ja siru ja tarvitsi mukaan eläinlääkärin kirjoittaman maahantuontitodistuksen. Suomessa sitten hevonen tunnistettiin ja rekisteröitiin Hippokseen. Kun hevonen oli jo Suomessa sain sattumalta kiinni hevoseni aiemman omistajan, joka oli kouluttanut sen varsasta asti. Häneltä olen saanut paljon tietoa hevosen menneisyydestä.

Meidän kohdallamme kaikki meni hyvin, olen ollut tyytyväinen. Toki toisinkin olisi voinut käydä.
A-B

ViestiKirjoittaja Lella » Su Touko 01, 2011 9:23 pm

A-B kirjoitti:Tehtiin kauppakirja s-postitse, maksoin rahat tilille ja ViaRoad toi hevosen Suomeen. Tarkkaa ajankohtaa ei ihan osattu sanoa, mutta en joutunut odottelemaan kauaa. Hevosella oli passi ja siru ja tarvitsi mukaan eläinlääkärin kirjoittaman maahantuontitodistuksen. Suomessa sitten hevonen tunnistettiin ja rekisteröitiin Hippokseen. Kun hevonen oli jo Suomessa sain sattumalta kiinni hevoseni aiemman omistajan, joka oli kouluttanut sen varsasta asti. Häneltä olen saanut paljon tietoa hevosen menneisyydestä.

Meidän kohdallamme kaikki meni hyvin, olen ollut tyytyväinen. Toki toisinkin olisi voinut käydä.

Paljonko ViaRoad pyysi tuonnista? Itse olen hankkimassa Ruotsista, mutta en ihan vielä, nyt mietin vain tuontihintoja.
Suurin haaste kouluratsastuksessa ei ole omistaa paras liikkuva hevonen, vaan mielummin saada jokaista hevosta liikkumaan niin hyvin kun se pystyy.
-Egon von Neindorff-
Lella

ViestiKirjoittaja A-B » Su Touko 01, 2011 10:22 pm

Muistelen, että maksoi 450 euroa. Ei tullut ihan kotipihaan asti, vaan ajelimme noin parin sadan kilometrin päähän hakemaan.
A-B

ViestiKirjoittaja zelex » Ti Touko 10, 2011 10:19 am

Olen ostanut kaksi hevosta Virosta, toinen tuli tunnetun kauppurin kautta ja toinen yksityiseltä myyjältä. Molemmissa tapauksissa näin kuvia ja toisessa myös videota. En lähtenyt katsomaan joten vähän tuurilla mentiin, mutta en ole katunut kumpaakaan kauppaa.

Maksoin molemmissa tapauksissa käsirahan myyjän tilille ja loput käteisellä kuskille kun hevonen lastattiin Vermossa omaan traileriini. Hevosella pitää olla maahantuontitodistus ja se voi olla kauppakirjan kanssa samassa, eli maininta että hevonen myydään kuljetettuna Suomeen. Lisäksi terveystodistus ja passi. Kauppakirja käy omistajanvaihdoksesta. Rekisteröinti on ainakin noilla Virontuonneilla erittäin ongelmatonta kun kyseessä on eu-maa.

Olen katsellut taas Viron markkinoita. Sieltä saisi maitovarsoja edullisesti kasvamaan... Kuljetuskustannukset ovat n.300e luokkaa ainakin noita tunnettuja kuskeja käyttäessä. Luulisin että itse hakemalla pääsee samoihin hintoihin.
To the battle we ride / We crossed a starlit sky / No space no time / We'll catch the wind
zelex

ViestiKirjoittaja krummela » Ti Touko 10, 2011 10:50 am

En ole vielä hankkinut hevosta ulkomailta mutta kokemustenne perusteella se vaikuttaisi suht vaivattomalta. Erityisesti toisesta EU-maasta tuonti houkuttaisi, sillä vähäinen byrokratia on ehdottomasti plussaa. Viro ja Ruotsi olisivat ne luonnollisimmat vaihtoehdot.
krummela

ViestiKirjoittaja TiiaK » Su Heinä 17, 2011 2:44 am

Mulla on tossa yks hevonen tiedossa. Onko luotettavaa maksaa etukäteen ja odotttaa että hevonen tuodaan sulle?
TiiaK

ViestiKirjoittaja Tucca » Ti Touko 15, 2012 1:26 pm

Vanha aihe, mutta vastaan silti.

^ Riippuu ihan myyjästä. Kannattaa hieman yrittää puskaradioilla ja etsiä muiden kokemuksia. Jos myyjällä on myös esittää faktaa muihin maihin myymistään hevosista, niin riski on toki hieman pienempi kuin jonkun yksittäisen random-myyjän kohdalla. Maine kiirii yllättävän nopeasti, varsinkin, jos se on huono. Koko summaa ei minun mielestäni kannata maksaa etukäteen, ellei myyjä sitten ole jostain syystä hyvin tunnettu ja luotettava. Yleensä kai maksetaan etukäteen puolet myyntihinnasta tai tuontikulut kokonaan.

Ja ihan vinkkinä, hevosta ei kannata ostopäätöksen jälkeen myyjällä enää makuuttaa. Mahdollisimman nopeasti hevonen kotiin, jotta ei tulisi sitten ylläreitä hevosen saapuessa Suomeen. Jo kuukaudessa hevosen ehtii saaada aika mielenkiintoiseen kuntoon, jos sen jättää ruokkimatta ja liikuttamatta.
"The technique we use with our horses isn't near as important as the kind of heart we put behind it."

- M. Rashid

Hevosellani on blogi. Jos haluat lukijaksi, laita yksityisviestiä.
Tucca

ViestiKirjoittaja Kerppa » Ma Syys 02, 2013 6:54 pm

Mulle olisi nyt (toivon mukaan..) tulossa Tanskasta varsa loppuvuodesta, kunhan se saadaan vieroitettua ja vieroituksen jälkeen vielä roudattua Suomeen. Vielä en uskalla ihan hirmuisesti hihkua, vaikka innoissani olenkin, tässä on viimeaikoina ollut niin paljon kaikkea kakkaa elämässä, että ei vain uskalla luottaa siihen, että tämä(kään) homma menisi niinkuin Strömsössä. Kasvattaja kuitenkin vaikuttaa luotettavalta ja hän on myynyt kasvattejaan myös ulkomaille, enkä ole vielä ainakaan löytänyt huonoja kokemuksia ko. henkilöstä - toki salapolisiin työtä aina hankaloittaa vierailla kielillä etsiminen.

Kuljetustiedusteluja olen laittanut vissiin viiteen paikkaan, joista nyt tässä kahden viikon sisällä (vasta?) kahdesta on tullut vastausta ja näissä ollut todella huimat erot hinnoissa. Toinen näistä vastanneista oli mulla ykkösvaihtoehtona valmiiksi luettujen kokemusten perusteella ja tällä hetkellä myös antoi paljon halvemman hinnan kyydille. Katsotaan nyt kuitenkin vielä, onhan tässä aikaa. Kauppakirjat on allekirjoitettu ponista jo molemmin puolin ja varausmaksun olen maksanut, jännitys siis tiivistyy kokoajan, että tuleeko tästä totta vai ei :D (tietty tulee, ei pidä olla niin negatiivinen!) Jännittää kyllä, koska tämä on toinen poni jonka ostan ja tuntuu vain niin hurjalta, että se tulee ulkomailta ja valinta tuli tehtyä vain kuvien perusteella. Toisaalta, niinhän minä ensimmäiseenkin rakastuin, kuvien perusteella, enkä tiedä, kuinka mahdollista on, että kun suvut on tiedossa jne. että maitovarsaa ostaessa se päätös pyörtyisi enää livenä nähtynä :D
Ikuinen poniratsastaja ja kahden (tulevan) poniratsastajan äiti, aloittelee toisinhevostelun uutta kierrosta uuden ponin kera..

http://nuorenajaksaa.blogspot.com - blogissa ruoditaan poneilua ja koirien kanssa tekemisiä
Kerppa

ViestiKirjoittaja Kerppa » La Joulu 21, 2013 11:10 am

Minä täällä taas moi. Toissapäivänä varsa sitten vihdoin kotiutui, kyllä sitä odotettiinkin. Kerrankin kaikki meni about niinkuin Strömsössä, toki vielä tunnistaminen edessä, jonka menin vielä järkevänä vahingossa sopimaan työpäivälleni, mutta toivottavasti saan vaihdettua vuoroa, ettei tarveis täs pyhien ja muiden vapaiden aikaan soitella, että vaihetaas sittenkin aikaa.

Maksoin varsasta ensin varausmaksuna osan kauppasummasta, jota ennen allekirjoitettiin puolin ja toisin kauppapaperit. Loput summasta + ell-tarkistuksen ennen maastalähtemistä maksoin sitten n. pari viikkoa ennen kuljetusta. Täytyy myöntää, etten ihan kauhiasti kasvattajaa googlaillut, mutta on kuitenkin jotakuinkin tiedetty henkilö ja kasvatteja löytyy myös ulkomaille myytynä. Kuljetustiedusteluihin sain kahdelta suomalaisfirmalta minkäänsortin vastauksia (sähköpostitse) ja hintahaitari aika iso näiden kahdenkin välillä. Oletin myös, että koska tarjoukset tekivät, niin ovat myös valmiita kuljettamaan. Toiseen en saanut sitten enää yhteyttä kun tuontipäivä rupesi lähestymään, periaatteessa en toiseenkaan, mutta hän soitteli (en sitten tiedä, oliko sähköposti jäänyt saamatta tms. mutten ollut vielä ennättänyt itse ruveta panikoimaan ja soittelemaan perään) ja kyseli tilannetta. Siinä vaiheessa olin kuitenkin bongannut ilmoituksen, missä briteistä tulee ponikuorma Suomeen ja mukaan vielä mahtuisi, nopealla firman googlettelulla totesin, että jos vain suostuu varsan matkalta ottaan, niin mielelläni häntä käytän. Ja niin poni sitten tuli brittikuskin kyydissä ja toki minulle plussaa, täysissä ruumiin ja sielun voimissaan sekä paljon edullisemmin kuin mitä Suomalaisfirmojen kautta. Eli nyt se on sitten kotona, ja olo vähän epätodellinen :D
Ikuinen poniratsastaja ja kahden (tulevan) poniratsastajan äiti, aloittelee toisinhevostelun uutta kierrosta uuden ponin kera..

http://nuorenajaksaa.blogspot.com - blogissa ruoditaan poneilua ja koirien kanssa tekemisiä
Kerppa

ViestiKirjoittaja Jeevis » Su Maalis 29, 2015 11:37 pm

Miltä sivustoilta/myyntipalstoilta olette etsineet hevosia kun olette niitä Euroopasta haeskelleet?
Jeevis

Paluu Hevostelu yleensä