huono hoitaja

Yleinen hevostelualue.

Re: huono hoitaja

ViestiKirjoittaja sos-84 » Ke Maalis 09, 2011 11:35 pm

Meillä tytöt(~14v) lopettivat käymisen, kun osittain vanhempien pyynnöstä, osittain oman mahan valtavuudesta(rv.35+) johtuen PYYSIN ja KYSYIN josko he VOISIVAT siivota hevosten(2kpl) karsinat ennen kuin SAAVAT ratsastaa. Rahaa en ole koskaan ollut vailla, siksi tyttöjen vanhemmat toivoivat, että jollain lailla voisivat korvata kun saavat käydä ratsastamassa niin usein kuin haluavat. Kuitenkin kunnon kenttä käytössä, maastoonkin pääsee, neuvoja saa tarvittaessa, mutta myös saa tehdä melkein mitä haluaa hevosten kanssa, myös hypätä. Itse seuraan vain, ettei ihan hulluksi mene homma, ja ettei hevoset rasitu liikaa. Ratsastus on kuitenkin ainoa mikä kiinnostaa, ei edes hevosen harjaus näytä nappaavan, kiireellä kamppeet niskaan ja samalla vauhdilla kamppeet pois ja äkkiä kotiin...
Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
http://kuvablogi.com/blog/5069/8/
sos-84

ViestiKirjoittaja Coco » Pe Maalis 18, 2011 11:00 am

Hyvän hoitajan löytäminen ei ole kyllä helppo juttu. Luojan kiitos mulla on nyt ehkä kaksi maailman ihaninta ihmistä ja uskallan jättää hevosen heille pitkikisikin ajoiksi, voin matkustella ja saan keskittyä enemmän kouluun, kun tallilla ei tarvitse käydä joka päivä. Toinen mun hoitajista oli myös ratsastuskoulun kasvatti. Eihän ne siellä opi tilannetajua tai ylipäätään hevosen ajatuksen juoksun lukemista, joten alussa meillä oli ihan sama sahaamisilmiö ja hevosen hallinta oli vähän hukassa.

Tärkeää on selittää perusteellisesti, miksi jokin asia pitää tehdä niin taikka näin. Mieluiten vielä näyttää kädestä pitäen miten homma toimii. Huolellinen perehdyttäminen hevosen käsittelyyn ja sen kanssa toimimiseen on ainakin mulle jo sellainen rutiini. Mulla vuokrasopimuksen yhteydessä on myös kirjallisena pari A4:sta ohjeita tallin käytännöistä ja hevosen käsittelystä. Olen myös yleensä ainakin kolme ensimmäistä kertaa ollut mukana ja opastanut mahdollisimman monessa asiassa, ja sitten noin kerran kuussa ollaan pidetty "kontrollitunti", eli olen ollut mukana katsomassa miten sujuu ja antanut vinkkejä, korjannut jos jotain korjattavaa on ollut ja kehunut myös kun on edistytty. Tää on ollut todella toimiva systeemi, nyt ei olla pidetty yhteistä tuntia varmaan ainakaan kolmeen kuukauteen, kun huomaan jo hevosesta ettei suuria ongelmia ole. Kirjoittelen välillä vihkoon jos huomaan jonkin pienen asian, johon pitäisi hoitajienkin kiinnittää huomiota, ja tiedotan molempia netinkautta säännöllisesti jos systeemit muuttu. Meillä homma pyörii ihan itsestään, kaikki ilmoittelee toisilleen jos ei joskus pääse tai mitä vaan tulee mieleen.

Mutta siis pitkäjänteisyyttä meiltä omistajilta, ja tahdikuutta. Itsekin olen nyt vasta liittymässä "tallin aikuisten" joukkoon ja tiedän miten ikävää se oli kun aina katseltiin nenänvartta pitkin että eihän tuo nyt mitään voi osata kun se on noin pieni vielä, sen sijaan että joku oikeasti ystävällisesti neuvoisi ja antaisi vinkkejä, ja katsoisi samanarvoiseksi. Ja siis ei saa olla liian tiukka, tilaa pitää jättää myös hoitajien omille kokeiluillle ja kannustaa löytämään juuri se oma tapa tehdä jutut niin, että hevonen ja hoitaja ovat molemmat tyytyväisiä ja omistajan ei tarvitse murehtia, että jotain sattuu. Näillä eväillä mulla ainakin on luonteva suhde omiin hoitajiin, jotka ovat nyt uskollisesti molemmat vuoden hevosen kanssa olleet, vaikkei se mikään helpoin tapaus olekaan. Olen päässyt itse toteuttamaan omiakin juttujani ja huomannut, että mullahan ihan omakin elämä. Jaksan paljon paremmin puuhailla hevosen kanssa ja tallille menee mielellään kun saa pitää välillä parin päivän taukoja, eikä ratsastuksesta tule pakkopulla kuten usein talven pimeillä tuli ennen kun nämä hoitajat tuli kuvioihin. Nyt keskityn paljon paremmin ja riittää inspiraatiota myös miettiä miten parhaiten voitaisiin hepan kanssa kehittyä.
Coco

ViestiKirjoittaja Ninja » Ma Maalis 28, 2011 7:45 pm

Olenko ilkeä, jos haluan purata ajatuksiani kaveristani tänne? Toivottavasti en...

Kaverini ärsyttävät seikat meidän ollessa hoitsutallilla, on ne että:
-Haluaa lähinnä vain ratsastaa. Joskus ei jaksa tulla jos emme saa ratsastaa. Jos emme saa ratsastaa niin ainakin taluttaa.
-Taluttaessa ravaa jo kun olemme n. 100m kävelleet. Eli niin kauan ettei pihalta näe. Hän yrittää myös juoksuttaa normi riimunnarulla ja ihmettelee että " tämähän on tosi kuuma" kun hän vaatii ravia ja jopa laukkaa ja tämä pukittelee. Tietenkin taluttaessa pakko päästä selkään vaikka sillä kipeet kaviot kun ei oo tottunu olee ilman kenkiä. Viikko/pari ehdotti jos vois mennä maastoon taluttelemaan ja sitten toinen vois olla selässä.
-Ratsastaessa pakko "leikkiä". Ravia takaperin, sivuttain, makaen hevosen kaulan/pepun päällä jne. Hänhaluaa että minäkin "leikin" jos en halua, hän sanoo etten uskalla ja että olen nynny. Jos kysyn miksi hän aina haluaa kokeilla kaikkea mahdollista, hän sanoo: "Kyllä ne x & y kin tekee tälläistä!"(x&y= Vuokraajat&kaverit).
-Myös tallissa pakko hypätä selkään, sekä ratsastaa tallissa makaamalla kaulalla ja sitten peruutetaan vetämällä riimun niskahihnasta -.- ...
-Kaverin suosikkihevonen&Hoitsu& "vuokrahevonen", Sillä ei saa hypätä koska mahdollista pientä nivelrikkoa toisessa etujalassa. Löysin puomin lumen seasta kentän laidalta, laitoin sen kentän keskelle saadakseni harjoitella Maastakäsittelyä(kaveri ratsasti hoitsullaan, mä talutin mun hoitsua) Ja hänen on tietenkin pakko laukata sen yli niin että se on "este"... huoh -.-
-Ratsastukseen vielä se, kun ratsastamma ja talutamme vuoron perään kun toisella kipeet jalat, niin hän laukkaa ja ravaa aika paljon. Joskus sanon että "Annatko sen kävellä vähän aikaa, muista et se on jo aika vanha"(18v) sitten hän vastaa myöntävästi ja kävelee n- ½-1 kierroksen ja laukkaa taas. Sitten kun on mun vuoro ratsastaa, minä yleensä kavelen kanssa aika kauan kun se joutuu laukkaamaan niin paljon kaverin käsissä. Sitten kaveri ihmettelee ettenkö uskalla laukata ja että laukkaa nyt!
Minä: Annan sen nyt kävellä vähän ku laukkasit niin paljon. Sehän on jo aika vanha.
Hän: Okei, mutta älä kävele liikaa ettei se jäädy.
Minä: No eihän se nyt jäädy!
Hän: No ehkä ei mutta X(omistaja) sanoi että voidaan mennä aika rankasti tänään.
Minä: No pitäähän sen saada kävellä kun se totteli sua niin hyvin.(!)
Hän: nojoo... Mutta kohta voit taas laukata.
Minä: Ehkä kohta...
Sitten Hän talutti vähän aikaa sitä toista ponia, ja sitten huomasin yhtäkkiä että hän oli sen selässä! Vaikka sillä ei sais ratsastaa ku sillä on kipeet jalat. Huoh taas -.- ...
Sitten hän kyllä tuli alas .... Sitten hän jäi kentän keskelle kököttämään ja:
Minä: Mikset taluta sitä?
Hän: no kun mä nyt haluat että laukkaat!
Minä: miks?
Hän: No siks ku se on jo kävelly tarpeeks.
Minä: Jos minä haluan kävellä niin menen vaan käyntiä.
Hän: No Meidän piti mennä aika rankasti!
Minä: Joojoo kohta laukkaan. Kävelen vielä vähän.
Hän: ...
Minä: Miks vaan seisot siinä ponin(=ponin nimi) kanssa?
Hän: Odotan kunnes Laukkaat.
Minä: no Joojooo!
Hän: No laukkaa sitte!
Minä: ...
Sitten ravaan puol kierrosta ja nostan laukan..
Hän: Laukkaa puomin yli!
Minä: Huoh...

Niinjoo.... Lisäksi hän haluaa ratsastaa myös tarhassa...Ja Tallissa kuten mainitsin jo... Muuten tais olla samana päivänä ratsastuksenjälkeen oltiin tallissa...(Polle= Se jolla on kipeet jalat)
Hän: Punttaa mut Pollen(nimi keksitty) selkkään.
Minä: Huoh jaajaa...
Hän se saattaa näykkiä.
Minä ...
Sitten Punttaan hänet melkein ylös mutta lopetan kun "polle" puree minua kylkeen.
Hän Puriko se?
Minä Joo
Hän: Sattuiko?
Minä: Noo eei..
Hän: Puntaa mut sitte.
Minä: Sitä sattuu jalat ku se puree.
Hän: No ei ne niin paljon satu.
Minä No kyllä sattuu ei se yleensä pure koskaan.
Hän: ...
Minä: ...
Hän: No punttaa mut Teijan(NImikeksitty) selkään!
Minä: Huokaisen syvään....

Se nyt vaan on niin ärsyttävää kun kokoajan pitää leikkii! Tarhassaki halus et punttaan hänet, Ja et hän punttaa mut! Se on ÄRSYTTÄVÄÄÄ !

edit// niin ja tallin säännöissä lukee että alkukäynnit ainakin 10min ja vaikka tota toista ponia "vaan" talutetaan, niin eikös illä silti pitäis kävellä ensin 10min? eikä n. 1 ja ½ min -.-
Ninja

ViestiKirjoittaja westerngirl » Ti Maalis 29, 2011 12:07 pm

noista tallivuokrista viel..
Mulla on kai käyny mäihä,koska sillo 04 kun muutin ruunan kans tänne etelään ni saatiin tallipaikka,jossa täysihoito 270e kk sis kaiken,kaikissa tarhoissa katokset+juoma-automaatit,suurinosa tarhoista muutetaan kesän tullen laitumiksi.ja edelleen pollet pääsee katoksiin ym..
hoito on tosi hyvää,ja joskus oikein haluais päästä tekee tallitöitäkin =) heinät ja kaurat tulee omista maista ja ne tehdään porukalla.. tietty maanesia ei ole,mutta maastot loistavat ja ns yksityiset,et ei tule autoja eikä mitää vastaan,talvella ei etes moottorikelkkoja.
tosin ruunan kans ollaan laajennettu reitit vanhoille kyläteille,koska hevoseni osaa liikennekäyttäytymisen.
tallille matkaa tällähetkellä 1km =) tosin omassa pihassa ois nyt tuo navetta,et jos siitä tulee talli joskus nii sit jää kilsakin pois..
hoitajista sen verran että mulla kävi 4 v yks ja sama tyttö joka nyt opiskelujen ja täysi-ikäisyyden myötä muuttui superkiireiseksi..
mut ikinä ei valittanu et ois vaa ratsastaa pitäny saada,hoiti myös muuten mukisematta.
nyt käy itseni ikäinen vuokraaja joka käy 1-2 krt vk ja jos olen itse matkoil,ni käy jokapv tarvittaessa..
en omista kallista rotuhevosta,mutta tallissani asuu laatupolle ja paras ystäväni..
westerngirl

ViestiKirjoittaja Misslich » Ke Maalis 30, 2011 8:02 pm

Mä en oo ottanu hoitajaa ponskilleni, kun se on vähä eri lailla koulutettu ku nuo ratsastuskoulun ponit, se on niin nuori ja kolmanneks, en tarvi. Yks tyttö multa kyseli ja sanoi jopa haluavansa opettaa ponskin kärryille.. ja muutaman kerran huomannu miten se tyttö käsittelee hevosia.. se on aika samantyyppinen kun tuo ninja kaveri, tosin paljon pelokkaampi. Se tyttö käytti aikalailla meit hyväksi, kun pääsi aina mein kyydillä ja yritti päästä mun ponilla ridaan tai päästä sen hoitajaksi. Pääsin kerran liikuttamaan tallin yhtä hevosta ja reiluna hommasin luvan sille tytöllekin ratsastaa sillä, ja annoin sen vielä ratsastaa enemmän kun mä. Tarkotus oli laukata vain VÄHÄN, muttah..tyttö vaan meni vaikka sanoin sille aika tiukastikin ettei enää. Eikä se päästänyt mua selkään, ja meni vaan kierroksen käyntiä "loppuverryttelyksi". Sanoin sille ettei toi riitä, oli vielä niin paljo pakkasta. Se oli kyllä tosi veeittuuntunu ja talutti hetken vielä lisää. Sanoin sille, etten mä suuttunu, ärsytti vaan, ja on aika iso vastuu kuitenki lähtee hoitamaan ja ridaan toisen hevosia. On se pyytänyt anteeks, anteeksi oon antanut mutta enää ei olla tyttöö kyytiin otettu.
Onneks mulla ei oo yhtään tän tyyppistä kaveria. Tai en oo varma onko, mutta mä oon tosi tiukka kuitenki, että miten mun heppaa kohdellaan. Aina kun mulle tulee kaveri, joka ennen ei oo käsitelly mun ponskia, kerron siitä vähä ja anna sen taluttaa ym. ja aina kerron miten ite oon tehny, näytän aina ensiksi ja neuvon jos on tarpeen, mut yritän olla hienovarainen, ettei hommasta tuu ikävää, tai mä ite oo kovin ikävä :D Ratsastaakin oon antanu jonki verran ja tehä jotain temppuja. Mulla ei kyllä oo yhtään kaveria, joka ois läheskää yhtä paljon ollu hevosten kanssa tekemisissä kun mä... mutta.. ((:
Loputon on tieni kun yksin sen kuljen ja sydän on kiinni, sen suudelmiin suljen...
Misslich

ViestiKirjoittaja Marge » Su Huhti 03, 2011 1:01 pm

Onhan nuita hoitajia nähty. Kaverin pihassa meillä oli silloin hepat, pari tyttöä sitten ilmestyi pihaan ja kyselivät hoitohevosia, noh me luvattiin ehdoin, että ohjeita noudatetaan ja me ollaan ensin mukana joka kerta. Kaikki sujui ensin oikein mallikkaasti, mutta sitten alkoi omien vapauksien ottaminen kun emme olleet joka kerta mukana. Kävivät taluttelemassa tiellä hevosia, mihin ei olla annettu lupaa jne. pyydetiin lopettamaan.

Viimeisin tapaus muutamia vuosia sitten tallini pihaan asteli taas pari tyttöä, taas samoin ehdoin jne. halusivat ratsastaakin, minulle riitti se kertakin kun ohjeissa sanoin, että käyntiä voitte mennä kentällä ilman satulaa, niin ravattiinhan siellä, olin kyllä aika äkäisenä, eikä tyttöjä enää onneksi näkynyt.

Mutta on minulla hyväkin kokemus, eräs tyttö jonka opetin aikoinaan hänen ollessa ehkä 10v hoitamaan serkkuni poneja, pyysin häntä myös Fridan hoitajaksi ja hän onkin ollut oikea aarre, lähinnä johtuen varmaan siitä, että itse sen on saanut opettaa tavoille ;) Pian ollaan tunnettu 14v ja vieläkin hän käy katsomatta Fridaa ja uutta tulokasta aina kun kerkeää. Nyt kun hän on muuttanut etelämpään suomeen ja saanut sieltä hoitohevosen ja liikutettavan niin tuntuu kuin oma lapsi olisi lentänyt pesästä :D
Aina hän on jaksanut tunnollisesti hoitaa vaikka aina ei ole päässyt ratsastamaan, toissa kesänä Frida olikin pari kuukautta hänen vastuullaan laidunkauden ajan minun kouluttaessa erästä ratsastustallin ponia. Ihanin, rehellisin ja kunnon tyttö jonka uskon olevan äärimmäisen hyvä hoitaja nyt vastaisuudessa muillekin hevosille. Järkevä ihminen joka kysyy neuvoa ja apua vieläkin jos jokin asia on epäselvä, se on hienoa!

Että rakkaat terveiset Tiinalle, jos satut lukemaan :)
Menneisyydelle en voi mitään, tulevaisuuten voin vaikuttaa...
Marge

ViestiKirjoittaja Tiina » La Huhti 09, 2011 12:08 am

Kokeillaanpa taas. Kirjoitin tänne aikaisemmin jo piiitkän viestin, mutta se hävisi kuin tuhka tuuleen... Tämä on siis lyhennelmä aikaisemmasta tekstistäni. Eli vihdoinkin uskaltauduin kirjottelemaan tänne. Oon tätä asiaa miettiny paljonkin viimeaikoina lähinnä tyttäreni ja omien vuokrahevosteni kautta. Mielestäni tämä maailamn meno on muuttunut omista nuoruusvuosistani siinä määrin, että mikään ei tunnu olevan entisellään... ei ainakaan lasten kasvatuksen suhteen. Maailmaa vaivaa kaikki-tänne-heti -syndrooma, jonka edessä tuntee välillä olevansa ihan hukassa. Lapsilta tavallaan vaaditaan nykyään hirveästi -heidän on omaksuttava asioita paljon ja nopeasti. Ilman esim. sähköisten viestinten osaamista putoaa aika pahasti kärryiltä. Kaikkea on niin paljon saatavilla ja kaikkea pitää osata, joten esim. eläimet ja luonto tuntuvat jäävän vain kirjoista opiskelun varaan. Ratsastuskouluissakin otetaan vain tehot irti ja itse rarsastus on tärkein pointti. Ei ihme että lapset esineellistävät eläimetkin, kun ei ole aikaa niihin kunnolla tutustua. Ratsastustunnille useimmat saapuvat viime tinkaan ja nousevat valniiksi satuloidun hevosen selkään ja siitä sitten tunnin loputtua kiireesti alas ja kotiin. Eli en osaa sanoa enää mikä on oikein ja mikä väärin. Ei tämä maailma ainakaan tunnu hidastavan tahtiaan.

Omasta puolestani voin kertoa, että minulla on jo neljäs vuokrahevonen meneillä runsaan vuoden aikana: ensimmäisen kanssa oli omistajalla yhteistyövaikeuksia ja hän myi hevosen, toisen kannsa omistaja huomasi puolen vuoden jälkeen, että rahat ei riittänytkään, kolmas muutti tallia kuukuden kuluttua niin pitkälle, ettei minulla ollut enää mahdollisuuksia siellä käydä. Kivan hevosen tuntuu kuitenkin aina löytävän, mutta sitten omistajat, hevosten kohtelu ja talliolot onkin toinen juttu (tässä järjestyksessä). Onneksi olen löytänyt itseklleni ratsastuksen ohjaajan, jonka vahvuus on hevosten kuunteleminen. Tästä olenkin pitänyt kiinni "henkeen ja vereen". Aluksi omistajat ovat hyvinkin kiinostuneita kertoessani suuntauksestani, mutta käytännössä olenkin pelkkä kukkahattutäti, joka ei osaa pitää kuria hevosille ja hevoset saavat "vallan". Välillä olen hyvin väsynyt tähän, mutta kun ei omaa hevostakaan ole mahdollisuutta hankkia täällä pääkaupunkiseudulla.

Tällä kaikella sepustuksella haluan kai sanoa, että nykynuoret eivät välttämättä osaa ottaa vastuuta. En itsekään osaa sanoa onko asia näin, mutta en halua nuoria suoralta kädeltä tuomitakaan. Joku on muuttunut, mutta ei välttämättä nuoret. Ehkä he vain yrittävät sopeutua tähän hektiseen maailamanmenoon. Omalta kohdaltani tahdon vain muistuttaa, että on hevosten omistajissakkin välillä kestämistä. ;)
Tiina

ViestiKirjoittaja resunen97 » Su Elo 07, 2011 8:12 pm

Ite aina halusin hoitaa hevosia ja auttaa tallilla, kun omia hevosia ei ollut mahdollista ottaa..
Ja muutenkin, en saanut edes ratsastaa mutta se hoitaminenkin riitti. En tajuu niitä jotka vain haluu ratsastaa, ja olla hoitamatta hevosia.. Ja tiiän joitakin jotka haluavat omia hevosia, mutta edes tallilla olevien hevosten hoitaminen tunnille ym. ei kiinnosta..
resunen97

ViestiKirjoittaja Sophia » To Syys 22, 2011 2:20 pm

Minäkin olen luopunut toivosta koskien hoitajia tai vuokraajia, olen kokeillut mutta homma ei vaan ole toiminut. Aikuiset kaverini voivat hätätapauksessa auttaa minua hevosten hoidossa, muutoin on parempi että pollet saavat ylimääräisiä vapaapäiviä kuin että joku taitamaton ja/tai hevosen hyvinvoinnista piittaamaton henkilö käy niillä ratsastamassa. Itse hoidin hevosia ratsastuskoulussa 80-luvulla, enkä saanut ratsastaa hevosilla muuta kuin maksua vastaan normi ratsastustunnilla. Hoitaminen oli todella kivaa ja oli kunnia-asia että sai hoitohevosen :D . Nykyisin mun ikäiset (eli nelikymppiset) vanhemmat ovat iskostaneet lapsiinsa ajatuksen että kaikesta pitää HYÖTYÄ, ja pienikin palvelus lasketaan työnteoksi josta on saatava taloudellista korvausta. Esim. jos harjaan hevosen (joka on työtä) saan ratsastaa palkaksi ilmaiseksi. Jos maksan 10 € vuokraa hevosen käytöstä, haluan ravata ja laukata putkeen 60 min. jotta saan täyden hyödyn irti :P .
Sophia

ViestiKirjoittaja papu_ » Ke Joulu 28, 2011 3:20 pm

Ninjalle, tuosta ystäväsi käyttäytymisestä pitäisi kyllä keskustella hänen ja hevosten omistajan läsnäollessa. Jos hän palautteen jälkeen oppisikin kuuntelemaan ohjeita ja noudattamaan niitä :)

Ja sitten tuohon hoitaja-asiaan:
Minä kuulun niihin alaikäisiin hevostelijoihin, jotka eivät niinkään piittaa, saavatko ratsastaa vai eivät. Hevosten kanssa touhuaminen ja tallityöt ovat parasta, mitä tiedän! Siksi minusta on kurjaa, että hevosten omistajilla on niin huono yleiskuva meistä :|
Harmittavan moni hoitaja kuitenkin välittää vain ratsastamisesta ja näin ollen meitä toisinajattelevia syrjitään, eikä lasketa kartuttamaan taitojamme. Ymmärrän toki omistajien kannan: En minäkään haluaisi, että omaa hevostani vahingoitettaisiin väärillä ratsastus- tai käsittelytavoilla. Siksi olisikin tärkeää opastaa hoitajia hevoselle tuttuun ja turvalliseen käsittelyyn :)

Tästä tuli nyt tälläinen romaani, joka on täynnä jo edellä mainittuja ja muuten itsestään selviä asioita, mutta tulipahan nyt sanottua ;)
papu_

Edellinen

Paluu Hevostelu yleensä