Turvallista hevostelua ilman vallankäyttöä

Yleinen hevostelualue.

Turvallista hevostelua ilman vallankäyttöä

ViestiKirjoittaja Haslel » Ma Kesä 26, 2017 10:37 am

Heips,

olen aika uusi hevostelija ja tutkinut jonkun verran juttuja, mutta kokemusta ei vielä ole paljon kertynyt. Siksi haluaisin kysyä teiltä kokeneemmilta..

Siitä puhutaan paljon, että hevosen pitää olla ihmisen auktoriteetin alla jotta sen kanssa olisi turvallista työskennellä ja ettei hevoselle saa antaa periksi tai siitä tulee kuriton ja vaarallinen ym.
Mutta sitten on näitä tyyppejä jotka antaa hevosilleen täyden vapauden eikä pakota/painosta millään lailla ja halailee ym.paljon hevostensa kanssa ja näiden hevoset näyttää mielellään kuuntelevan ihmisiään ja toteuttavan näiden pyyntöjä eivätkä käyttäydy agressiivisesti ihmisiään kohtaan.

Itse tällaisena aloittelevana hevostelijana mietin että miten minun olisi hyvä toimia.. Onko kuitenkin parempi ottaa se auktoriteetti (ei missään tapauksessa väkivallalla) vai touhuta vaan hevosen kanssa sen ehdoilla synnyttääkseen luottamuksen..

Olen nyt tehnyt vähän kumpaakin vuorotellen sen mukaan mitä juttuja olen milloinkin lukenut :P Olen huomannut että sekä minulla ja hevosella on läheisempi yhteys ja rauhallisempi ja parempi olla kun en ota auktoriteettiasemaa, mutta mietin että jos se tuokin tullessaan vaarallisia tilanteita.. Sitten taas kun olen tiukempi ja pidän oman tilan ja päästän hevosen siihen vain kun mulle sopii niin hevonen ei vaikuta yhtä luottavaiselta ja rennolta ja en tunne sellaista yhteyttä kuin silloin jos annan hevosen tulla milloin se tahtoo ja painaa turpansa kiinni poskeeni ym.sellaista läheisyyttä jota hevonen mielellään osoittaa jos antaa sen olla ja tehdä.

En ole vielä ratsastanut hevosellani enkä kiirehdikään siinä, mutta olen miettinyt että kun aloitan en tahtoisi käyttää kuolaimia, mutta sama juttu tässä kun en ole hirveän kokenut ratsastaja (aion ottaa kyllä vielä ratsastustunteja ennen kuin alan itsekseni ratsastaa)niin onko se vaarallisempaa minulle ratsastaa ilman niitä? Voinko kouluttaa hevosen ennen ratsastamista tottelemaan riimusta ohjaamiseen niin että hevonen tottelisi sitä myös selästä käsin samalla tavalla?

Olisi ihanaa kuulla teidän kokeneempien kokemuksia :)
Haslel

Re: Turvallista hevostelua ilman vallankäyttöä

ViestiKirjoittaja M-H » To Heinä 13, 2017 5:04 pm

Hei

Äkkiseltään kuulostaa siltä, että auktoriteettiasema olisi pahaksi jotenkin, että sitä pitäisi vältellä jotta saa täydellisemmän yhteyeden hevoseen?
Auktoriteettejakin on erilaisia. Hevonen luonnostaan mielestäni etsii auktoriteettia mutta sen ei tarvitse tulla esim simputtamisesta tms mistään muustakaan tietystä asiasta. Kuitenkin oman käsitykseni mukaan hevonen ei ymmärrä tasavertaisuutta.
Osa hevosista ei käytä auktoriteettiasemaansa hyväksi juuri millään lailla (hieman pullaa ruoholle tms pientä). Osa on taas aivan monstereita jotka tulevat surutta päälle. Tämäkin on merkityksellinen tekijä mitä haluat tehdä hevosesi kanssa.

Mitä kuolaimiin vs kuolaimettomuuteen tulee niin voit ihan hyvin opettaa hevosen kumpaan tahansa haluat ennenkuin selkään kiipeät ja täysin yhtä turvallista se on. Ei välineet itsessään luo turvallisuutta vaan se mitenkä hyvin osaa tuntea hevosensa, onko kontrollia äkkitilanteissa jne. asiat.
Kuva
M-H
Site Admin

Paluu Hevostelu yleensä