Vertaistukea hevosen sairastellessa

Yleinen hevostelualue.

Vertaistukea hevosen sairastellessa

ViestiKirjoittaja Maikki » Ma Huhti 07, 2014 6:54 pm

Onko hevosesi tavalla tai toisella sairas, toipilas tai liikuntarajoitteinen? Puretaan masennusta yhdessä.

Ruuna rakkaani on taas mennyt huonompaan suuntaan. Ostaessani hevosen, tiesin, että on jotain vikaa oikeassa etujalassa, mutta sen ei ostotarkastuksen tehneen eläinlääkärin mukaan pitänyt haitata harrastekäyttöä (=maastoilua, koulutyöskentelyä). Ihastuin hevoseen silmittömästi ja ostin sen viasta huolimatta, enkä voi sanoa, että katuisin. Sen sijaan olen joutunut karvaasti toteamaan, ettei hevonen kestä sitä käyttöä, joka minulle varmaksi luvattiin. Ruunan jalat kuvattiin viime keväänä ja löytyi vanha hankkarivamma. Jalka piikitettiin, oli pitkä lepojakso ja elämäntilanteesta johtuen muutenkin vähän liikuntaa. Ruuna lihoi ja paisui. Nyt alkuvuodesta alkoi olla enemmän aikaa, liikuntaa lisättiin ja heppa saatiin laihtumaan normaalimittoihin. Vapaapäiviä on viikossa 1-2, 1 talutuslenkki maastossa, 2-3 käyntimaastolenkkiä ja 2-3 kertaa kevyttä koulutyöskentelyä. Liikunta on rauhallista, koska en todellakaan ole mikään hurjapää. Ensin ruuna meni toispuoleisiksi ja sitten alkoi molemmat etujalat turvota. Ahkeralla kylmäyksellä turvotus pysyy kurissa, mutta oireet eivät ole parantuneet. Tarhassa ja maastossa se on ok, liikkuu itselleen tyypillisesti etupainoisena, mutta mitään epäpuhtautta ei erota. Kentällä ei olla menty pariin viikkoon ollenkaan, muuta kuin maastakäsin toteamassa, että toispuoleisuus on ennallaan. Klinikkareissu on jossain vaiheessa edessä, jos ei kylmäys, maltillinen liikunta, hieronta ja venyttely auta. Saattaa olla vaikka niveltulehdus tms.

Ei voi muuta sanoa, kuin voi helvetti sentään. Pelkään, että ruuna lihoo taas, kun sitä ei voi liikuttaa tarpeeksi. Etupainoisen etujalkavaivoja ei mitenkään auta se, ettei lihasmassaa pysty kehittämään. Koen, että joudun antamaan ruunalle ihan hirveästi "ylimääräistä" hoitoa, huolta, murhetta ja en saa siltä takaisin samassa suhteessa. Haluaisin voida käydä maastossa ja ratsastaa silloin tällöin kentällä ilman jatkuvaa huolta siitä, kestääkö jalat ja teenkö nyt hallaa hevoselle. Ajattelen usein, onko sillä kovia kipuja. Toisaalta se elää tyytyväisenä pihattolaumassa ja juoksentelee itsekseen tarhassa, joten ei se kovin kipeältä vaikuta. Toisaalta mietin sitäkin, käyttääkö ruuna minun herkkää luonnettani hyväksi - se tietää, etten pakota sitä mihinkään, jos se näyttää vähänkin tyytymättömyyttä tai kipua.

Olen jopa miettinyt lopetusta. Kyllä 15-vuotiaan harrastehevosen pitäisi kestää tunnin käyntimaastolenkkejä vaikka kaksi kertaa päivässä joka päivä. Toisaalta en voi viedä hevosta lopetettavaksi vain siksi, että haluan paremman tilalle. Periaatteessa voisin ottaa itselleni uuden hevosen ja jättää tämän ruunan pihankoristeeksi, mutta sittenhän sen toimintakyky vasta romahtaakin, jos joku ei ole koko ajan hoitamassa sitä. Ei minulla riitä aika kahdelle ja tuollaisen sairaan hoitaminen ottaa yllättävän paljon aikaa.

Sellaista. Onko kohtalotovereita?
Maikki

Paluu Hevostelu yleensä